Sida 29 av 353

Re: Audi e-tron

Postat: 25 okt 2018 23:46
av David D
Jag var och kollade på e-tron idag. Tidigare har jag leasat fem stycken Audi A6, senast en A6 Allroad 2015 och jag gillar märket. Mycket med den kändes bra, fin känsla på ratt, reglage (inte så många såna längre) och stolar med mera.

Men:

Den kändes stor på utsidan. Inte så stor inuti, vare sig i kupén, i bagageutrymmet eller i frunken. Det kändes kort och gott som en fossilbil som man har elektrifierat. Mittkonsolen gick alldeles för långt bak vilket gjorde mittplatsen obekväm. Vågade ingen på Audi säga ifrån om detta? Två touchskärmar fram kändes mindre modernt än Teslas sju år gamla skärm.

Jag blev lite besviken. Tidigare har jag trott att när tyskarna väl börjar bygga elbilar kommer de att visa Tesla var skåpet ska stå. e-tron är säkert en jättebra bil och skön att köra, men det känns inte som att den sätter Teslas bilar på plats. Bra att det blir lite konkurrens i alla fall. Nu väntar jag nyfiket på vad BMW kommer att komma med efter att inte ha imponerats så mycket av Jaguar, Mercedes eller Audi (än).

Re: Audi e-tron

Postat: 26 okt 2018 08:10
av frank
Vart står bilen nu så man kan kolla på den?

Re: Audi e-tron

Postat: 26 okt 2018 08:18
av Verdi
frank skrev:
Vart står bilen nu så man kan kolla på den?
Audi Forum Norrmalmstorg skulle jag tro. Till 30 oktober var det nån som skrev.

Re: Audi e-tron

Postat: 26 okt 2018 09:16
av Bjelke
Den har mekanisk/manuell dragkrok isf elektriskt manövrerad pgav vikten! :lol: :lol: :lol:
Det var bland det dummaste bortförklaringar jag hört hittills...
Bra med dragkrok absolut, men att komma med sådant nonsens istället för att säga som det är, dom hann inte/orkade inte/lyckades inte eller whatever
istället för att skylla på vikten... jösses...

Re: Audi e-tron

Postat: 26 okt 2018 09:23
av dd88
Bjelke skrev:
Den har mekanisk/manuell dragkrok isf elektriskt manövrerad pgav vikten! :lol: :lol: :lol:
Det var bland det dummaste bortförklaringar jag hört hittills...
Bra med dragkrok absolut, men att komma med sådant nonsens istället för att säga som det är, dom hann inte/orkade inte/lyckades inte eller whatever
istället för att skylla på vikten... jösses...
Skulle inte förvåna mig om det beror på vikten, men tycker snarare att dom borde ha löst det på något annat sätt då det är en dålig anledning.

Bättre med löstagbar än ingen alls, men på en bil för miljonen...

Re: Audi e-tron

Postat: 26 okt 2018 09:28
av mati
Bjelke skrev:
Den har mekanisk/manuell dragkrok isf elektriskt manövrerad pgav vikten! :lol: :lol: :lol:
Det var bland det dummaste bortförklaringar jag hört hittills...
Bra med dragkrok absolut, men att komma med sådant nonsens istället för att säga som det är, dom hann inte/orkade inte/lyckades inte eller whatever
istället för att skylla på vikten... jösses...
De kanske ville hålla nere priset. Eller... inte. Ingen aning. Oavsett så spelar det ingen roll för min del om dragkroken är elektrisk, manuell, eller fast installerad. Bara den har dragkrok.

Re: Audi e-tron

Postat: 26 okt 2018 09:32
av Bjelke
dd88 skrev:
Bjelke skrev:
Den har mekanisk/manuell dragkrok isf elektriskt manövrerad pgav vikten! :lol: :lol: :lol:
Det var bland det dummaste bortförklaringar jag hört hittills...
Bra med dragkrok absolut, men att komma med sådant nonsens istället för att säga som det är, dom hann inte/orkade inte/lyckades inte eller whatever
istället för att skylla på vikten... jösses...
Skulle inte förvåna mig om det beror på vikten, men tycker snarare att dom borde ha löst det på något annat sätt då det är en dålig anledning.

Bättre med löstagbar än ingen alls, men på en bil för miljonen...
Jo självklart kan den väga mer men knappast så jäkla mycket att det är otänkbar lösning för den bilen, det rör sig väl om några kilon extra och knappast typ flera hundra kilo.
Dom vill spara in på pengar för marginalernas skull precis som alla andra som bygger elbilar just nu (även Tesla hittills), och "onödiga" utvecklingskostnader på en modell som kanske
inte kommer att tillverkas i stora serier kanske känns lite tungt just nu för Audi.

Re: Audi e-tron

Postat: 26 okt 2018 10:20
av Jerker
Den dragkroksmekanism som sitter i fossilbilarna kanske är - wait for it! - fossildriven? ...och de har inte lyckats ta fram en eldriven! :D

Re: Audi e-tron

Postat: 26 okt 2018 10:27
av Verdi
Bjelke skrev:
Den har mekanisk/manuell dragkrok isf elektriskt manövrerad pgav vikten! :lol: :lol: :lol:
Det var bland det dummaste bortförklaringar jag hört hittills...
Bra med dragkrok absolut, men att komma med sådant nonsens istället för att säga som det är, dom hann inte/orkade inte/lyckades inte eller whatever
istället för att skylla på vikten... jösses...

Vikten? Är inte e-tron en klump på 2,4 ton? Vad spelar några tiotal kg extra för roll då?

Re: Audi e-tron

Postat: 26 okt 2018 10:40
av mati
Det är nåt med elbilar och dragkrok alltså. Hittills har det alltid hetat att elbilar (som t.ex. e-Golfen) kan inte få drag eftersom räckvidden skulle minska för mycket. Som om det spelar någon som helst roll för alla oss som vill ha drag för att kunna köra skräp till tippen eller hämta brädor på byggmax. Jag skiter i om räckvidden minskar med 50% när jag vill köra max 3 mil med släp.
Nu är det vikten av själva kroken som plötsligt har betydelse. Jaha, dåså. Vad väger en dragkrok? Är den gjord av svarta-hål-materia eller nåt annat hemligt material med oändligt hög densitet?

Re: Audi e-tron

Postat: 26 okt 2018 10:51
av Bjelke
Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Den har mekanisk/manuell dragkrok isf elektriskt manövrerad pgav vikten! :lol: :lol: :lol:
Det var bland det dummaste bortförklaringar jag hört hittills...
Bra med dragkrok absolut, men att komma med sådant nonsens istället för att säga som det är, dom hann inte/orkade inte/lyckades inte eller whatever
istället för att skylla på vikten... jösses...

Vikten? Är inte e-tron en klump på 2,4 ton? Vad spelar några tiotal kg extra för roll då?
Exakt! :)

Re: Audi e-tron

Postat: 26 okt 2018 10:53
av Jerker
mati skrev:
Det är nåt med elbilar och dragkrok alltså. Hittills har det alltid hetat att elbilar (som t.ex. e-Golfen) kan inte få drag eftersom räckvidden skulle minska för mycket. Som om det spelar någon som helst roll för alla oss som vill ha drag för att kunna köra skräp till tippen eller hämta brädor på byggmax. Jag skiter i om räckvidden minskar med 50% när jag vill köra max 3 mil med släp.
Nu är det vikten av själva kroken som plötsligt har betydelse. Jaha, dåså. Vad väger en dragkrok? Är den gjord av svarta-hål-materia eller nåt annat hemligt material med oändligt hög densitet?
Det finns bara ett svar på den frågan och det är att de verkligen inte vill att elbilarna ska ta över för snabbt.

Re: Audi e-tron

Postat: 26 okt 2018 11:24
av 12man
Jerker skrev:
Den dragkroksmekanism som sitter i fossilbilarna kanske är - wait for it! - fossildriven? ...och de har inte lyckats ta fram en eldriven! :D
Ja de släpper ut oljeläckaget den vägen så den inte ska kärva

Re: Audi e-tron

Postat: 26 okt 2018 13:05
av Off Grid Byggaren
Både inställningen av ratten, stolarna och öppning av bakluckan sker elektriskt. Till och med öppningen av laddluckan.

Däremot dragkroken måste man krypa under bilen för att lyckas få dit, långt innanför den stora stötfångaren.

En annan skum sak är detta med batteristorleken. Den minskar hela tiden, igår sa Audis Sverigechef att cirka 82 kWh kunde användas av batteriet, som hävdas vara på 95 kWh.

Re: Audi e-tron

Postat: 26 okt 2018 13:28
av Verdi
Off Grid Byggaren skrev:
Både inställningen av ratten, stolarna och öppning av bakluckan sker elektriskt. Till och med öppningen av laddluckan.

Däremot dragkroken måste man krypa under bilen för att lyckas få dit, långt innanför den stora stötfångaren.

En annan skum sak är detta med batteristorleken. Den minskar hela tiden, igår sa Audis Sverigechef att cirka 82 kWh kunde användas av batteriet, som hävdas vara på 95 kWh.
Jag tror att det beror på att de inte låter användaren välja max SOC som Tesla gör. Dvs oavsett vad man gör så kan man inte ladda över 90%. Så där försvinner ju ~9kWh extra jämfört med om det varit en Tesla.

Re: Audi e-tron

Postat: 26 okt 2018 13:30
av ellerstrom
Verdi skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Både inställningen av ratten, stolarna och öppning av bakluckan sker elektriskt. Till och med öppningen av laddluckan.

Däremot dragkroken måste man krypa under bilen för att lyckas få dit, långt innanför den stora stötfångaren.

En annan skum sak är detta med batteristorleken. Den minskar hela tiden, igår sa Audis Sverigechef att cirka 82 kWh kunde användas av batteriet, som hävdas vara på 95 kWh.
Jag tror att det beror på att de inte låter användaren välja max SOC som Tesla gör. Dvs oavsett vad man gör så kan man inte ladda över 90%. Så där försvinner ju ~9kWh extra jämfört med om det varit en Tesla.
Exakt så tror jag också. Plus en buffert i botten, så hamnar du runt 80-85 kWh i användbar kapacitet.

Re: Audi e-tron

Postat: 26 okt 2018 13:35
av Verdi
ellerstrom skrev:
Verdi skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Både inställningen av ratten, stolarna och öppning av bakluckan sker elektriskt. Till och med öppningen av laddluckan.

Däremot dragkroken måste man krypa under bilen för att lyckas få dit, långt innanför den stora stötfångaren.

En annan skum sak är detta med batteristorleken. Den minskar hela tiden, igår sa Audis Sverigechef att cirka 82 kWh kunde användas av batteriet, som hävdas vara på 95 kWh.
Jag tror att det beror på att de inte låter användaren välja max SOC som Tesla gör. Dvs oavsett vad man gör så kan man inte ladda över 90%. Så där försvinner ju ~9kWh extra jämfört med om det varit en Tesla.
Exakt så tror jag också. Plus en buffert i botten, så hamnar du runt 80-85 kWh i användbar kapacitet.

Det "fiffiga" med det är väl att man inte kommer märka nån som helst degradering på måååånga mil. :)

Re: Audi e-tron

Postat: 26 okt 2018 14:19
av P_EL
Verdi skrev:
ellerstrom skrev:
Verdi skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Både inställningen av ratten, stolarna och öppning av bakluckan sker elektriskt. Till och med öppningen av laddluckan.

Däremot dragkroken måste man krypa under bilen för att lyckas få dit, långt innanför den stora stötfångaren.

En annan skum sak är detta med batteristorleken. Den minskar hela tiden, igår sa Audis Sverigechef att cirka 82 kWh kunde användas av batteriet, som hävdas vara på 95 kWh.
Jag tror att det beror på att de inte låter användaren välja max SOC som Tesla gör. Dvs oavsett vad man gör så kan man inte ladda över 90%. Så där försvinner ju ~9kWh extra jämfört med om det varit en Tesla.
Exakt så tror jag också. Plus en buffert i botten, så hamnar du runt 80-85 kWh i användbar kapacitet.

Det "fiffiga" med det är väl att man inte kommer märka nån som helst degradering på måååånga mil. :)
Och det "ofiffiga" är att man då under mååååånga mil kör runt med 9kwh som aldrig används. Bättre att använda dem fram till de ändå är degraderade...

Re: Audi e-tron

Postat: 26 okt 2018 14:33
av Verdi
P_EL skrev:
Verdi skrev:
ellerstrom skrev:
Verdi skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Både inställningen av ratten, stolarna och öppning av bakluckan sker elektriskt. Till och med öppningen av laddluckan.

Däremot dragkroken måste man krypa under bilen för att lyckas få dit, långt innanför den stora stötfångaren.

En annan skum sak är detta med batteristorleken. Den minskar hela tiden, igår sa Audis Sverigechef att cirka 82 kWh kunde användas av batteriet, som hävdas vara på 95 kWh.
Jag tror att det beror på att de inte låter användaren välja max SOC som Tesla gör. Dvs oavsett vad man gör så kan man inte ladda över 90%. Så där försvinner ju ~9kWh extra jämfört med om det varit en Tesla.
Exakt så tror jag också. Plus en buffert i botten, så hamnar du runt 80-85 kWh i användbar kapacitet.

Det "fiffiga" med det är väl att man inte kommer märka nån som helst degradering på måååånga mil. :)
Och det "ofiffiga" är att man då under mååååånga mil kör runt med 9kwh som aldrig används. Bättre att använda dem fram till de ändå är degraderade...

Varför tror du jag använde citationstecken? ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 26 okt 2018 17:01
av fth
Jag gick förbi Audi forum nyss och tittade på e-tron en stund, här är lite spridda iakttagelser:

Bilen kändes väldigt liten jämfört med min X, det gäller främst baksäte, baklucka och frunk, men även framsätet kändes lite "hopklämt". Mittplatsen i bak skulle jag inte vilja sitta på någon längre sträcka, mitt huvud tog i taket (187cm), och mittkonsolens obegripliga "uthäng" tar ju i princip allt benutrymme där.

Bakluckan hade väl hyfsad storlek, men "källaren" är ju oanvändbar med alla vinklar, vrår och utstick, det kanske går att tråckla in några sladdar och adapters, men någon ICA-kasse får man inte in. Frunken var mikroskopisk, när man väl tagit sig in, via två olika spakar och ett plastlock, så får man typ in sin laptop, sen är det fullt.

Inredningen kändes väldigt plastig, både paneler och säten, det påminde faktiskt väldigt mycket om den Mitsubishi som jag sålde när jag skaffade Teslan. Jag har aldrig varken ägt eller kört någon modern Audi, men jag levde i tron att dom var rätt "lyxiga" invändigt, det här kändes billigt.

Förarplatsen var bekväm, men intrycket av instrument etc är väldigt plottrigt, det är skärmar och knappar överallt, speciellt när man är van med Teslas rätt avskalade design. Mittkonsolen var också rätt märkligt utformad, med fack och prång, skjutbara armstöd som bara flyttade sig några få cm, fjäderbelastade "mojänger" som säkert har någon bra förklaring, men som för mig bara var mystiska, etc. Konsolen tar som sagt också av någon anledning en massa utrymme från passagerarna i baksätet.

De elektroniska backspeglarna var väl lite roliga, men känns mest som en gimmick, kamerorna sticker ju ut ganska mycket, så någon större skillnad i luftmotstånd borde de inte ge. Varför kan man inte helt enkelt sätta kamerorna i bak på bilen, det finns väl ingen anledning att ha något utstick överhuvudtaget? För att hantera "döda vinkeln" skulle man väl kunna kombinera bilden digitalt med dom från sidoriktade kameror, det känns inte som raketforskning. Det här blir lite av det sämsta av två världar...

Se även bifogade bilder, ös på med frågor om ni har några.

/fth

Re: Audi e-tron

Postat: 26 okt 2018 17:02
av fth
bakluckan (jag glömde fota "källaren" tyvärr)

/fth

Re: Audi e-tron

Postat: 26 okt 2018 20:41
av frank
Har du några bilder på baksätet och speciellt mittenplatsen och den dåliga mittkonsollen som alla pratar så illa om?

Re: Audi e-tron

Postat: 26 okt 2018 22:27
av fth
frank skrev:
Har du några bilder på baksätet och speciellt mittenplatsen och den dåliga mittkonsollen som alla pratar så illa om?
Nej tyvärr, jag tog inga bilder där, jag hittade dock en på nätet som visar lite av problemet.

På bilden ser det ut som konsolen tar typ 1/3 av benutrymmet, det kändes dock som typ 1/2 i verkligheten. Mittsätet är dessutom smalare, lite högre, och hårdare än de två på sidorna, så sammantaget känns det knappt användbart.

Jag skulle kalla bilen för 4.5-sitsig...

/fth

Re: Audi e-tron

Postat: 26 okt 2018 22:37
av Off Grid Byggaren
Här syns det bättre, Audi hade verkligen möjligheten att få till en bra mittenplats, men de har tagit väldigt mycket av benutrymmet för mittkonsolen.

I bilar med taklucka har innerbelysningen ovan baksätet flyttats bakåt och inuti en takkonsol, det gör takhöjden väldigt begränsad i mittenplatsen.

Utan taklucka blir det lite bättre takhöjd kan jag tänka mig.
Bak.jpg

https://www.motorauthority.com/news/111 ... =100657066

Re: Audi e-tron

Postat: 26 okt 2018 22:41
av fth
Off Grid Byggaren skrev:
Utan taklucka blir det lite bättre takhöjd kan jag tänka mig.
Ja, bilen jag klämde på hade taklucka.

/fth