Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Bjelke » 26 okt 2018 10:51

Verdi skrev:
Bjelke skrev:Den har mekanisk/manuell dragkrok isf elektriskt manövrerad pgav vikten! :lol: :lol: :lol:
Det var bland det dummaste bortförklaringar jag hört hittills...
Bra med dragkrok absolut, men att komma med sådant nonsens istället för att säga som det är, dom hann inte/orkade inte/lyckades inte eller whatever
istället för att skylla på vikten... jösses...



Vikten? Är inte e-tron en klump på 2,4 ton? Vad spelar några tiotal kg extra för roll då?

Exakt! :)
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få lite mer fri Supercharging.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 10116
Blev medlem: 24 mar 2015 13:27
Ort: Bollnäs

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist Jerker » 26 okt 2018 10:53

mati skrev:Det är nåt med elbilar och dragkrok alltså. Hittills har det alltid hetat att elbilar (som t.ex. e-Golfen) kan inte få drag eftersom räckvidden skulle minska för mycket. Som om det spelar någon som helst roll för alla oss som vill ha drag för att kunna köra skräp till tippen eller hämta brädor på byggmax. Jag skiter i om räckvidden minskar med 50% när jag vill köra max 3 mil med släp.
Nu är det vikten av själva kroken som plötsligt har betydelse. Jaha, dåså. Vad väger en dragkrok? Är den gjord av svarta-hål-materia eller nåt annat hemligt material med oändligt hög densitet?


Det finns bara ett svar på den frågan och det är att de verkligen inte vill att elbilarna ska ta över för snabbt.
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Dragkrok till 3:an? Skulle vara årets största sensation.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
 
Inlägg: 5823
Blev medlem: 09 nov 2015 23:29
Ort: Nyköping

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare 12man » 26 okt 2018 11:24

Jerker skrev:Den dragkroksmekanism som sitter i fossilbilarna kanske är - wait for it! - fossildriven? ...och de har inte lyckats ta fram en eldriven! :D

Ja de släpper ut oljeläckaget den vägen så den inte ska kärva
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
 
Inlägg: 2044
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Audi e-tron

Inläggav Off Grid Byggaren » 26 okt 2018 13:05

Både inställningen av ratten, stolarna och öppning av bakluckan sker elektriskt. Till och med öppningen av laddluckan.

Däremot dragkroken måste man krypa under bilen för att lyckas få dit, långt innanför den stora stötfångaren.

En annan skum sak är detta med batteristorleken. Den minskar hela tiden, igår sa Audis Sverigechef att cirka 82 kWh kunde användas av batteriet, som hävdas vara på 95 kWh.
Off Grid Byggaren
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 06 jan 2016 23:40

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Verdi » 26 okt 2018 13:28

Off Grid Byggaren skrev:Både inställningen av ratten, stolarna och öppning av bakluckan sker elektriskt. Till och med öppningen av laddluckan.

Däremot dragkroken måste man krypa under bilen för att lyckas få dit, långt innanför den stora stötfångaren.

En annan skum sak är detta med batteristorleken. Den minskar hela tiden, igår sa Audis Sverigechef att cirka 82 kWh kunde användas av batteriet, som hävdas vara på 95 kWh.


Jag tror att det beror på att de inte låter användaren välja max SOC som Tesla gör. Dvs oavsett vad man gör så kan man inte ladda över 90%. Så där försvinner ju ~9kWh extra jämfört med om det varit en Tesla.
Model S 100D -18 Obsidiansvart, soltak, vitt fuskskinn.
Model S 90D -16 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premium, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svart skinn
Model S 75D -17 Midnight silver, Soltak, AP2, ljusbrunt skinn
http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 4282
Blev medlem: 06 dec 2016 16:30
Ort: Uppsala

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare ellerstrom » 26 okt 2018 13:30

Verdi skrev:
Off Grid Byggaren skrev:Både inställningen av ratten, stolarna och öppning av bakluckan sker elektriskt. Till och med öppningen av laddluckan.

Däremot dragkroken måste man krypa under bilen för att lyckas få dit, långt innanför den stora stötfångaren.

En annan skum sak är detta med batteristorleken. Den minskar hela tiden, igår sa Audis Sverigechef att cirka 82 kWh kunde användas av batteriet, som hävdas vara på 95 kWh.


Jag tror att det beror på att de inte låter användaren välja max SOC som Tesla gör. Dvs oavsett vad man gör så kan man inte ladda över 90%. Så där försvinner ju ~9kWh extra jämfört med om det varit en Tesla.


Exakt så tror jag också. Plus en buffert i botten, så hamnar du runt 80-85 kWh i användbar kapacitet.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
http://ts.la/niklas6767
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
 
Inlägg: 458
Blev medlem: 01 dec 2016 14:14
Ort: Höllviken

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Verdi » 26 okt 2018 13:35

ellerstrom skrev:
Verdi skrev:
Off Grid Byggaren skrev:Både inställningen av ratten, stolarna och öppning av bakluckan sker elektriskt. Till och med öppningen av laddluckan.

Däremot dragkroken måste man krypa under bilen för att lyckas få dit, långt innanför den stora stötfångaren.

En annan skum sak är detta med batteristorleken. Den minskar hela tiden, igår sa Audis Sverigechef att cirka 82 kWh kunde användas av batteriet, som hävdas vara på 95 kWh.


Jag tror att det beror på att de inte låter användaren välja max SOC som Tesla gör. Dvs oavsett vad man gör så kan man inte ladda över 90%. Så där försvinner ju ~9kWh extra jämfört med om det varit en Tesla.


Exakt så tror jag också. Plus en buffert i botten, så hamnar du runt 80-85 kWh i användbar kapacitet.



Det "fiffiga" med det är väl att man inte kommer märka nån som helst degradering på måååånga mil. :)
Model S 100D -18 Obsidiansvart, soltak, vitt fuskskinn.
Model S 90D -16 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premium, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svart skinn
Model S 75D -17 Midnight silver, Soltak, AP2, ljusbrunt skinn
http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 4282
Blev medlem: 06 dec 2016 16:30
Ort: Uppsala

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare P_EL » 26 okt 2018 14:19

Verdi skrev:
ellerstrom skrev:
Verdi skrev:
Off Grid Byggaren skrev:Både inställningen av ratten, stolarna och öppning av bakluckan sker elektriskt. Till och med öppningen av laddluckan.

Däremot dragkroken måste man krypa under bilen för att lyckas få dit, långt innanför den stora stötfångaren.

En annan skum sak är detta med batteristorleken. Den minskar hela tiden, igår sa Audis Sverigechef att cirka 82 kWh kunde användas av batteriet, som hävdas vara på 95 kWh.


Jag tror att det beror på att de inte låter användaren välja max SOC som Tesla gör. Dvs oavsett vad man gör så kan man inte ladda över 90%. Så där försvinner ju ~9kWh extra jämfört med om det varit en Tesla.


Exakt så tror jag också. Plus en buffert i botten, så hamnar du runt 80-85 kWh i användbar kapacitet.



Det "fiffiga" med det är väl att man inte kommer märka nån som helst degradering på måååånga mil. :)


Och det "ofiffiga" är att man då under mååååånga mil kör runt med 9kwh som aldrig används. Bättre att använda dem fram till de ändå är degraderade...
Model S90D | Facelift | NextGen | AP | Pano | Kolfiber | Obsidian Black | För gratis SuC http://ts.la/per2979
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Verdi » 26 okt 2018 14:33

P_EL skrev:
Verdi skrev:
ellerstrom skrev:
Verdi skrev:
Off Grid Byggaren skrev:Både inställningen av ratten, stolarna och öppning av bakluckan sker elektriskt. Till och med öppningen av laddluckan.

Däremot dragkroken måste man krypa under bilen för att lyckas få dit, långt innanför den stora stötfångaren.

En annan skum sak är detta med batteristorleken. Den minskar hela tiden, igår sa Audis Sverigechef att cirka 82 kWh kunde användas av batteriet, som hävdas vara på 95 kWh.


Jag tror att det beror på att de inte låter användaren välja max SOC som Tesla gör. Dvs oavsett vad man gör så kan man inte ladda över 90%. Så där försvinner ju ~9kWh extra jämfört med om det varit en Tesla.


Exakt så tror jag också. Plus en buffert i botten, så hamnar du runt 80-85 kWh i användbar kapacitet.



Det "fiffiga" med det är väl att man inte kommer märka nån som helst degradering på måååånga mil. :)


Och det "ofiffiga" är att man då under mååååånga mil kör runt med 9kwh som aldrig används. Bättre att använda dem fram till de ändå är degraderade...



Varför tror du jag använde citationstecken? ;)
Model S 100D -18 Obsidiansvart, soltak, vitt fuskskinn.
Model S 90D -16 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premium, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svart skinn
Model S 75D -17 Midnight silver, Soltak, AP2, ljusbrunt skinn
http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 4282
Blev medlem: 06 dec 2016 16:30
Ort: Uppsala

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare fth » 26 okt 2018 17:01

Jag gick förbi Audi forum nyss och tittade på e-tron en stund, här är lite spridda iakttagelser:

Bilen kändes väldigt liten jämfört med min X, det gäller främst baksäte, baklucka och frunk, men även framsätet kändes lite "hopklämt". Mittplatsen i bak skulle jag inte vilja sitta på någon längre sträcka, mitt huvud tog i taket (187cm), och mittkonsolens obegripliga "uthäng" tar ju i princip allt benutrymme där.

Bakluckan hade väl hyfsad storlek, men "källaren" är ju oanvändbar med alla vinklar, vrår och utstick, det kanske går att tråckla in några sladdar och adapters, men någon ICA-kasse får man inte in. Frunken var mikroskopisk, när man väl tagit sig in, via två olika spakar och ett plastlock, så får man typ in sin laptop, sen är det fullt.

Inredningen kändes väldigt plastig, både paneler och säten, det påminde faktiskt väldigt mycket om den Mitsubishi som jag sålde när jag skaffade Teslan. Jag har aldrig varken ägt eller kört någon modern Audi, men jag levde i tron att dom var rätt "lyxiga" invändigt, det här kändes billigt.

Förarplatsen var bekväm, men intrycket av instrument etc är väldigt plottrigt, det är skärmar och knappar överallt, speciellt när man är van med Teslas rätt avskalade design. Mittkonsolen var också rätt märkligt utformad, med fack och prång, skjutbara armstöd som bara flyttade sig några få cm, fjäderbelastade "mojänger" som säkert har någon bra förklaring, men som för mig bara var mystiska, etc. Konsolen tar som sagt också av någon anledning en massa utrymme från passagerarna i baksätet.

De elektroniska backspeglarna var väl lite roliga, men känns mest som en gimmick, kamerorna sticker ju ut ganska mycket, så någon större skillnad i luftmotstånd borde de inte ge. Varför kan man inte helt enkelt sätta kamerorna i bak på bilen, det finns väl ingen anledning att ha något utstick överhuvudtaget? För att hantera "döda vinkeln" skulle man väl kunna kombinera bilden digitalt med dom från sidoriktade kameror, det känns inte som raketforskning. Det här blir lite av det sämsta av två världar...

Se även bifogade bilder, ös på med frågor om ni har några.

/fth
IMG_8535.JPG
IMG_8534.JPG
IMG_8533.JPG
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
 
Inlägg: 498
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bjelke, Zalman3 och 11 gäster