Sida 30 av 354

Re: Audi e-tron

Postat: 26 okt 2018 10:51
av Bjelke
Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Den har mekanisk/manuell dragkrok isf elektriskt manövrerad pgav vikten! :lol: :lol: :lol:
Det var bland det dummaste bortförklaringar jag hört hittills...
Bra med dragkrok absolut, men att komma med sådant nonsens istället för att säga som det är, dom hann inte/orkade inte/lyckades inte eller whatever
istället för att skylla på vikten... jösses...

Vikten? Är inte e-tron en klump på 2,4 ton? Vad spelar några tiotal kg extra för roll då?
Exakt! :)

Re: Audi e-tron

Postat: 26 okt 2018 10:53
av Jerker
mati skrev:
Det är nåt med elbilar och dragkrok alltså. Hittills har det alltid hetat att elbilar (som t.ex. e-Golfen) kan inte få drag eftersom räckvidden skulle minska för mycket. Som om det spelar någon som helst roll för alla oss som vill ha drag för att kunna köra skräp till tippen eller hämta brädor på byggmax. Jag skiter i om räckvidden minskar med 50% när jag vill köra max 3 mil med släp.
Nu är det vikten av själva kroken som plötsligt har betydelse. Jaha, dåså. Vad väger en dragkrok? Är den gjord av svarta-hål-materia eller nåt annat hemligt material med oändligt hög densitet?
Det finns bara ett svar på den frågan och det är att de verkligen inte vill att elbilarna ska ta över för snabbt.

Re: Audi e-tron

Postat: 26 okt 2018 11:24
av 12man
Jerker skrev:
Den dragkroksmekanism som sitter i fossilbilarna kanske är - wait for it! - fossildriven? ...och de har inte lyckats ta fram en eldriven! :D
Ja de släpper ut oljeläckaget den vägen så den inte ska kärva

Re: Audi e-tron

Postat: 26 okt 2018 13:05
av Off Grid Byggaren
Både inställningen av ratten, stolarna och öppning av bakluckan sker elektriskt. Till och med öppningen av laddluckan.

Däremot dragkroken måste man krypa under bilen för att lyckas få dit, långt innanför den stora stötfångaren.

En annan skum sak är detta med batteristorleken. Den minskar hela tiden, igår sa Audis Sverigechef att cirka 82 kWh kunde användas av batteriet, som hävdas vara på 95 kWh.

Re: Audi e-tron

Postat: 26 okt 2018 13:28
av Verdi
Off Grid Byggaren skrev:
Både inställningen av ratten, stolarna och öppning av bakluckan sker elektriskt. Till och med öppningen av laddluckan.

Däremot dragkroken måste man krypa under bilen för att lyckas få dit, långt innanför den stora stötfångaren.

En annan skum sak är detta med batteristorleken. Den minskar hela tiden, igår sa Audis Sverigechef att cirka 82 kWh kunde användas av batteriet, som hävdas vara på 95 kWh.
Jag tror att det beror på att de inte låter användaren välja max SOC som Tesla gör. Dvs oavsett vad man gör så kan man inte ladda över 90%. Så där försvinner ju ~9kWh extra jämfört med om det varit en Tesla.

Re: Audi e-tron

Postat: 26 okt 2018 13:30
av ellerstrom
Verdi skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Både inställningen av ratten, stolarna och öppning av bakluckan sker elektriskt. Till och med öppningen av laddluckan.

Däremot dragkroken måste man krypa under bilen för att lyckas få dit, långt innanför den stora stötfångaren.

En annan skum sak är detta med batteristorleken. Den minskar hela tiden, igår sa Audis Sverigechef att cirka 82 kWh kunde användas av batteriet, som hävdas vara på 95 kWh.
Jag tror att det beror på att de inte låter användaren välja max SOC som Tesla gör. Dvs oavsett vad man gör så kan man inte ladda över 90%. Så där försvinner ju ~9kWh extra jämfört med om det varit en Tesla.
Exakt så tror jag också. Plus en buffert i botten, så hamnar du runt 80-85 kWh i användbar kapacitet.

Re: Audi e-tron

Postat: 26 okt 2018 13:35
av Verdi
ellerstrom skrev:
Verdi skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Både inställningen av ratten, stolarna och öppning av bakluckan sker elektriskt. Till och med öppningen av laddluckan.

Däremot dragkroken måste man krypa under bilen för att lyckas få dit, långt innanför den stora stötfångaren.

En annan skum sak är detta med batteristorleken. Den minskar hela tiden, igår sa Audis Sverigechef att cirka 82 kWh kunde användas av batteriet, som hävdas vara på 95 kWh.
Jag tror att det beror på att de inte låter användaren välja max SOC som Tesla gör. Dvs oavsett vad man gör så kan man inte ladda över 90%. Så där försvinner ju ~9kWh extra jämfört med om det varit en Tesla.
Exakt så tror jag också. Plus en buffert i botten, så hamnar du runt 80-85 kWh i användbar kapacitet.

Det "fiffiga" med det är väl att man inte kommer märka nån som helst degradering på måååånga mil. :)

Re: Audi e-tron

Postat: 26 okt 2018 14:19
av P_EL
Verdi skrev:
ellerstrom skrev:
Verdi skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Både inställningen av ratten, stolarna och öppning av bakluckan sker elektriskt. Till och med öppningen av laddluckan.

Däremot dragkroken måste man krypa under bilen för att lyckas få dit, långt innanför den stora stötfångaren.

En annan skum sak är detta med batteristorleken. Den minskar hela tiden, igår sa Audis Sverigechef att cirka 82 kWh kunde användas av batteriet, som hävdas vara på 95 kWh.
Jag tror att det beror på att de inte låter användaren välja max SOC som Tesla gör. Dvs oavsett vad man gör så kan man inte ladda över 90%. Så där försvinner ju ~9kWh extra jämfört med om det varit en Tesla.
Exakt så tror jag också. Plus en buffert i botten, så hamnar du runt 80-85 kWh i användbar kapacitet.

Det "fiffiga" med det är väl att man inte kommer märka nån som helst degradering på måååånga mil. :)
Och det "ofiffiga" är att man då under mååååånga mil kör runt med 9kwh som aldrig används. Bättre att använda dem fram till de ändå är degraderade...

Re: Audi e-tron

Postat: 26 okt 2018 14:33
av Verdi
P_EL skrev:
Verdi skrev:
ellerstrom skrev:
Verdi skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Både inställningen av ratten, stolarna och öppning av bakluckan sker elektriskt. Till och med öppningen av laddluckan.

Däremot dragkroken måste man krypa under bilen för att lyckas få dit, långt innanför den stora stötfångaren.

En annan skum sak är detta med batteristorleken. Den minskar hela tiden, igår sa Audis Sverigechef att cirka 82 kWh kunde användas av batteriet, som hävdas vara på 95 kWh.
Jag tror att det beror på att de inte låter användaren välja max SOC som Tesla gör. Dvs oavsett vad man gör så kan man inte ladda över 90%. Så där försvinner ju ~9kWh extra jämfört med om det varit en Tesla.
Exakt så tror jag också. Plus en buffert i botten, så hamnar du runt 80-85 kWh i användbar kapacitet.

Det "fiffiga" med det är väl att man inte kommer märka nån som helst degradering på måååånga mil. :)
Och det "ofiffiga" är att man då under mååååånga mil kör runt med 9kwh som aldrig används. Bättre att använda dem fram till de ändå är degraderade...

Varför tror du jag använde citationstecken? ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 26 okt 2018 17:01
av fth
Jag gick förbi Audi forum nyss och tittade på e-tron en stund, här är lite spridda iakttagelser:

Bilen kändes väldigt liten jämfört med min X, det gäller främst baksäte, baklucka och frunk, men även framsätet kändes lite "hopklämt". Mittplatsen i bak skulle jag inte vilja sitta på någon längre sträcka, mitt huvud tog i taket (187cm), och mittkonsolens obegripliga "uthäng" tar ju i princip allt benutrymme där.

Bakluckan hade väl hyfsad storlek, men "källaren" är ju oanvändbar med alla vinklar, vrår och utstick, det kanske går att tråckla in några sladdar och adapters, men någon ICA-kasse får man inte in. Frunken var mikroskopisk, när man väl tagit sig in, via två olika spakar och ett plastlock, så får man typ in sin laptop, sen är det fullt.

Inredningen kändes väldigt plastig, både paneler och säten, det påminde faktiskt väldigt mycket om den Mitsubishi som jag sålde när jag skaffade Teslan. Jag har aldrig varken ägt eller kört någon modern Audi, men jag levde i tron att dom var rätt "lyxiga" invändigt, det här kändes billigt.

Förarplatsen var bekväm, men intrycket av instrument etc är väldigt plottrigt, det är skärmar och knappar överallt, speciellt när man är van med Teslas rätt avskalade design. Mittkonsolen var också rätt märkligt utformad, med fack och prång, skjutbara armstöd som bara flyttade sig några få cm, fjäderbelastade "mojänger" som säkert har någon bra förklaring, men som för mig bara var mystiska, etc. Konsolen tar som sagt också av någon anledning en massa utrymme från passagerarna i baksätet.

De elektroniska backspeglarna var väl lite roliga, men känns mest som en gimmick, kamerorna sticker ju ut ganska mycket, så någon större skillnad i luftmotstånd borde de inte ge. Varför kan man inte helt enkelt sätta kamerorna i bak på bilen, det finns väl ingen anledning att ha något utstick överhuvudtaget? För att hantera "döda vinkeln" skulle man väl kunna kombinera bilden digitalt med dom från sidoriktade kameror, det känns inte som raketforskning. Det här blir lite av det sämsta av två världar...

Se även bifogade bilder, ös på med frågor om ni har några.

/fth

Re: Audi e-tron

Postat: 26 okt 2018 17:02
av fth
bakluckan (jag glömde fota "källaren" tyvärr)

/fth

Re: Audi e-tron

Postat: 26 okt 2018 20:41
av frank
Har du några bilder på baksätet och speciellt mittenplatsen och den dåliga mittkonsollen som alla pratar så illa om?

Re: Audi e-tron

Postat: 26 okt 2018 22:27
av fth
frank skrev:
Har du några bilder på baksätet och speciellt mittenplatsen och den dåliga mittkonsollen som alla pratar så illa om?
Nej tyvärr, jag tog inga bilder där, jag hittade dock en på nätet som visar lite av problemet.

På bilden ser det ut som konsolen tar typ 1/3 av benutrymmet, det kändes dock som typ 1/2 i verkligheten. Mittsätet är dessutom smalare, lite högre, och hårdare än de två på sidorna, så sammantaget känns det knappt användbart.

Jag skulle kalla bilen för 4.5-sitsig...

/fth

Re: Audi e-tron

Postat: 26 okt 2018 22:37
av Off Grid Byggaren
Här syns det bättre, Audi hade verkligen möjligheten att få till en bra mittenplats, men de har tagit väldigt mycket av benutrymmet för mittkonsolen.

I bilar med taklucka har innerbelysningen ovan baksätet flyttats bakåt och inuti en takkonsol, det gör takhöjden väldigt begränsad i mittenplatsen.

Utan taklucka blir det lite bättre takhöjd kan jag tänka mig.
Bak.jpg

https://www.motorauthority.com/news/111 ... =100657066

Re: Audi e-tron

Postat: 26 okt 2018 22:41
av fth
Off Grid Byggaren skrev:
Utan taklucka blir det lite bättre takhöjd kan jag tänka mig.
Ja, bilen jag klämde på hade taklucka.

/fth

Re: Audi e-tron

Postat: 26 okt 2018 22:48
av 12man
Finns det någon Audi efter som har anständig mittsits??
ladda ned.jpeg

Re: Audi e-tron

Postat: 27 okt 2018 20:36
av Tars
12man skrev:
Finns det någon Audi efter som har anständig mittsits??
ladda ned.jpeg
Q7?

Re: Audi e-tron

Postat: 28 okt 2018 09:14
av mattiasottosson
Kiabjørn har gjort en first impressions-video:

Re: Audi e-tron

Postat: 28 okt 2018 09:28
av TeslaTissel
fth skrev:
Jag gick förbi Audi forum nyss och tittade på e-tron en stund, här är lite spridda iakttagelser:

Bilen kändes väldigt liten jämfört med min X, det gäller främst baksäte, baklucka och frunk, men även framsätet kändes lite "hopklämt". Mittplatsen i bak skulle jag inte vilja sitta på någon längre sträcka, mitt huvud tog i taket (187cm), och mittkonsolens obegripliga "uthäng" tar ju i princip allt benutrymme där.

Bakluckan hade väl hyfsad storlek, men "källaren" är ju oanvändbar med alla vinklar, vrår och utstick, det kanske går att tråckla in några sladdar och adapters, men någon ICA-kasse får man inte in. Frunken var mikroskopisk, när man väl tagit sig in, via två olika spakar och ett plastlock, så får man typ in sin laptop, sen är det fullt.

Inredningen kändes väldigt plastig, både paneler och säten, det påminde faktiskt väldigt mycket om den Mitsubishi som jag sålde när jag skaffade Teslan. Jag har aldrig varken ägt eller kört någon modern Audi, men jag levde i tron att dom var rätt "lyxiga" invändigt, det här kändes billigt.

Förarplatsen var bekväm, men intrycket av instrument etc är väldigt plottrigt, det är skärmar och knappar överallt, speciellt när man är van med Teslas rätt avskalade design. Mittkonsolen var också rätt märkligt utformad, med fack och prång, skjutbara armstöd som bara flyttade sig några få cm, fjäderbelastade "mojänger" som säkert har någon bra förklaring, men som för mig bara var mystiska, etc. Konsolen tar som sagt också av någon anledning en massa utrymme från passagerarna i baksätet.

De elektroniska backspeglarna var väl lite roliga, men känns mest som en gimmick, kamerorna sticker ju ut ganska mycket, så någon större skillnad i luftmotstånd borde de inte ge. Varför kan man inte helt enkelt sätta kamerorna i bak på bilen, det finns väl ingen anledning att ha något utstick överhuvudtaget? För att hantera "döda vinkeln" skulle man väl kunna kombinera bilden digitalt med dom från sidoriktade kameror, det känns inte som raketforskning. Det här blir lite av det sämsta av två världar...

Se även bifogade bilder, ös på med frågor om ni har några.

/fth


Det jag inte kopplar är varför de envisas med en ”kardantunnel” framtill. När man sedan tittar på motorutrymme så är det väldigt traditionell placering vilket gör hela karossen instabil. Det gör att man kompenserar i hjulupphängningar och annan elektronik för att den skall dansa bra på vägarna misstänker jag?

Har inte satt mig så mycket in i hur de gör det men det kan i sig ge högre ägarkostnader över tid.
Vad vi förstått kommer AUDI heller inte att leverera så många enheter med påföljd att det kan vara besvärligt få tag i vissa delar?

Min enkla uppfattning nu i varje fall.

Re: Audi e-tron

Postat: 28 okt 2018 13:47
av mati
TeslaTissel skrev:
.. När man sedan tittar på motorutrymme så är det väldigt traditionell placering vilket gör hela karossen instabil. Det gör att man kompenserar i hjulupphängningar och annan elektronik för att den skall dansa bra på vägarna misstänker jag?...
Hur menar du där? Och vad grundar du ditt påstående på? Som alla moderna elbilar har e-tron sitt batteri i bottenplattan, det utgör till och med en del av chassiet, vilket ger mycket hög stabilitet. Viktfördelningen borde ligga ganska nära 50:50. Tesla gör ju likadant. De komponenter som sitter under huven är viktmässigt en skvätt i havet jämförelsevis. Jag kan hålla med om att en större frunk hade varit trevlig, men kom ihåg att det har minskat även på Teslas bilar. De första hade en stoooor frunk med fantastiskt mycket plats för allt möjligt. Numera är det bara ett litet förvaringsfack som inte duger till mycket mer än några laddkablar och Chademo-adaptern.

Re: Audi e-tron

Postat: 29 okt 2018 19:22
av helix
Då kom lite mer info om svenska priser samt utrustningspaket från Audi Sverige

Audi e-tron erbjuder en hög utrustningsnivå redan i standardutförandet som kallas Base. Utöver det kommer två utrustningsnivåer att erbjudas: Proline samt Vorsprung.

Som tillval finns dessutom alla de utrustningsmöjligheter som gör din Audi e-tron unik, oavsett om det innebär läderpaket, ett stort utbud av fälgar eller praktiska tillval som dragkrok.

Utrustningsnivå BASE: Cirka pris 885.000kr
Innehåller en rad funktioner som är väsentliga för en komfortabel & effektiv körupplevelse.

Utrustning i urval:
- MMI Navigation plus, fullt uppkopplad
- Två digitala touch-skärmar samt Audi virtual cockpit
- Audi sound system
- Stöldlarm
- Parkeringssensorer fram & bak
- Adaptiv luftfjädring, höj & sänkbar
- Elektrisk baklucka
- Farthållare, autobroms samt filhållningsvarnare
- Automatisk klimatanläggning 2-zons
- Ramlös automatiskt avbländande innerbackspegel
- Laddenhet Comfort: inkluderar två utbytbara kablar för
hushållsuttag & industriuttag. Kabel mellan laddenhet & bil
4,5m. Laddningskapacitet upp till 11kW. (Vikt: 2.2kg)
- Elektrisk öppning/stängning av laddlucka placerad på förarsidan med ladduttag för AC&DC laddning. Som tillval finns ladduttag även på passagerarsidan.


Utrustningsnivå PROLINE. Cirka pris 954.000kr
Vår Sverigeanpassande utrustningsnivå med utökad komfort och kraftfull design genom exteriörpaketet Advanced och större fälgar.

Utrustning i urval utöver Base:
- Helelektriska förarsäten med svankstöd i delläderklädsel
- Adaptiv förarassistent med adaptiv farthållare, filhållnings-assistent, köassistent och nödfallsassistent
- Utökat innerbelysningspaket, mittarmstöd samt justerbara nackstöd
- Advanced exteriör inkl. Manhattangrå konstrastlackering
- 20” aluminiumfälgar
- Takbågar i aluminiumoptik eller i svart
- Utökad fjärrstyrning av värmeelement i bilen via myAudi-appen. Utöver möjlighet att styra klimatanläggning tillkommer möjlighet att aktivera alla värmeelement sätesvärme, defroster eller rattvärme (tillval)


Utrustningsnivå VORSPRUNG. Cirka pris 1.100.000kr
Vår högsta utrustningsnivå som innehåller det där lilla extra. Utöver den högsta utrustningsmöjligheterna inom infotainment, assistans & design inkluderas även de virtuella backspeglarna och Matrix LED-strålkastare.

Utrustning i urval utöver Proline:
- Metallic, hellackering & tonade rutor
- 20”-fälgar Audi Sport
- Matrix-LED-strålkastare
- Virtuella backspeglar
- Panoramaglastak
- Helläderklädsel Milano (Svart/Beige/Brunt)
- Omgivningskameror med 3D-vy
- Side assist & pre sense rear
- 4-zons klimatanläggning
- Interiört ljuspaket med flerfärgval
- Audi virtual cockpit plus (utökat innehåll & anpassning)
- Bang & Olufsen premium sound system, 16 högtalare med 3D-ljud fram och 705 watt effekt

Re: Audi e-tron

Postat: 29 okt 2018 19:28
av Verdi
Så appen kostar 70 tusen? :roll:

Nej men nästan. Ja jag vet inte. Hur är det med prutmån?

Jag är ju lite partisk men den attraherar inte mig riktigt. Ska bli spännande att se förbrukningen. Är rädd att det blir som med I-Pace.

Re: Audi e-tron

Postat: 29 okt 2018 19:30
av mati
Ingen billig bil med andra ord. :?

Re: Audi e-tron

Postat: 29 okt 2018 19:38
av Nicke Nyfiken
Verdi skrev:
Så appen kostar 70 tusen? :roll:
Du tog orden ur min mun. Det var det första jag reagerade på när jag läste specen. :o

Re: Audi e-tron

Postat: 29 okt 2018 20:41
av Jeppe_E
Man kan väl i vanlig ordning plocka delar ur paketen... För det är väl inte så att om man vill ha panoramatak, så måste man även välja paketet med virtuella backspeglar och allt annat lull?

Teslapris, men jag är inte förvånad. Audi är ingen billig bil.