Elbilsrevolution jämfört med platt-TV

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbilsrevolution jämfört med platt-TV

Inlägg av mati »

Smutt skrev:
Sen gubben med sin fosil bil har säkert även en tjocktv så han är ju inte så relevant i jämförelsen
Nej, han var faktiskt bland de första som köpte en 52-tummare. :lol: Men allvarligt, alla kör inte så mycket att de skulle tjäna på att skaffa elbil, varken idag eller i framtiden. Det kommer alltid finns fossilbilar som är billigare i inköpspris än elbilar. Om inget annat så finns det alltid en massa begagnade billiga fossilbilar.
Att priset på en vara sjunker när efterfrågan minskar är inget nytt. Och bränsleskatten kommer nog inte att höjas sådär jättemycket mer när allt färre kör på bensin. Då har staten redan utsett elbilisterna till den nya kassakon och vi får betala allt från kilometerskatt till extra elavgift. Var så säker. Det kommer inte att vara lika billigt att köra på el i framtiden. Vi får njuta så länge det varar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Elbilsrevolution jämfört med platt-TV

Inlägg av Verdi »

Såg att jag har rörligt elpris. Men jag kan fan inte tyda elfakturan. Kollar man elskling.se så är priserna sjukt låga. Men är nätavgiften med där? Energiskatt? Moms? Känns som att jag ligger väldigt högt med 87,70:-/kWh i rörliga avgifter och så en fast årsavgift på 3654:-/år på det.

https://www.upplandsenergi.se/elavtal/3 ... riser.html

Kollar man på bindning över 3 år och 47,50 öre/kWh totalt. Det kan väl inte vara inklusive energiskatten? Den är från 1 jan i år höjd till 33,10 öre/kWh. Då hamnar det ju på 80,60 öre/kWh också.

https://www.upplandsenergi.se/elavtal/3 ... avtal.html

Där står det att om man förbrukar över 10 000 kWh/år så är den fasta avgiften 0:- på rörliga avtal. Så har inte jag det. Jag betalar ju 3654:-/år i abonnemangsavgift. Fan också att man ska bli lurad hela tiden... Inte nog med att jag kom på förra veckan att jag glömt säga till banken om att förlänga ränterabatten. Nu kommer detta också.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elbilsrevolution jämfört med platt-TV

Inlägg av Jerker »

Det kommer att vara intressant att följa priset på fossila drivmedel. Jag tror kanske inte att det blir så enkelt att det blir billigare när efterfrågan minskar. Olika oljekällor är olika dyra. När priset faller så blir vissa olönsamma och stängs och då blir det en motkraft som håller priset uppe. Oljefracking är ju nåt som bara lönar sig när priset på olja är högt.

Så jag tror att det kanske inte är så enkelt hur priset på fossila bränslen kommer att utvecklas när efterfrågan sjunker.

Edit: Vad gäller Sverige så är priset på bränslet litet jämfört med skatterna, som ju också höjs årligen, så det kommer knappast att påverka priserna i pumparna här på nåt dramatiskt sätt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilsrevolution jämfört med platt-TV

Inlägg av LarsL »

Angående bensinpriset så kan säkert råvarupriset sjunka medan priset vid pumpen stiger. Det är färre liter som ska dela på högre kostnader precis s9m snabbladdare idag.

Faktiskt lite kul att jämföra paneler med batterier. Det är om jag inte har fel ett fåtal tillverkare av paneler i världen som sedan köps av flera olika ”tv-tillverkare”. Maskinen som gör panelerna är ett Svenskt företag ... :)
Skriv svar