Service I3 helt otroligt kass
Moderator: Redaktion
Service I3 helt otroligt kass
Ja det blev ingen service på i3an idag. BMW ska ha 8400 för en service med:
Kontroll av spolarvätska, bromsar, vindrutetorkare.
Byte av filter och olja i rex.
Koll av OBD.
Sannolik materialkostnad 1200kr, arbetstid 2 timmar max.
Hur kan det vara så att det kostar mer att serva mindre, nu blir det bilbyte så fort som det går
Kontroll av spolarvätska, bromsar, vindrutetorkare.
Byte av filter och olja i rex.
Koll av OBD.
Sannolik materialkostnad 1200kr, arbetstid 2 timmar max.
Hur kan det vara så att det kostar mer att serva mindre, nu blir det bilbyte så fort som det går
TM3 LR 2019, Kona Electric 64kWh 2020 (med batteriknaset tydligen)
Re: Service I3 helt otroligt kass
Måste det göras hos BMW då?Mojje skrev:Ja det blev ingen service på i3an idag. BMW ska ha 8400 för en service med:
Kontroll av spolarvätska, bromsar, vindrutetorkare.
Byte av filter och olja i rex.
Koll av OBD.
Sannolik materialkostnad 1200kr, arbetstid 2 timmar max.
Hur kan det vara så att det kostar mer att serva mindre, nu blir det bilbyte så fort som det går
Re: Service I3 helt otroligt kass
Men på Tesla ingår väl spolarblad eller har jag missförstått?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Service I3 helt otroligt kass
Det är väl som vanligt så när man är ute och handlar bil och frågar om ägandekostnader som service så är säljarna väldigt ovetande och luddiga.
Men klart en rangeextender är ytterligare en komponent de kan ta hutlöst betalt för.
Har alla i3 gratis service i 3 år, för det är väl en 'BMW grej'?
Hur mkt kostar en i3 BEV service då?
Men klart en rangeextender är ytterligare en komponent de kan ta hutlöst betalt för.
Har alla i3 gratis service i 3 år, för det är väl en 'BMW grej'?
Hur mkt kostar en i3 BEV service då?
MYLR-24
Re: Service I3 helt otroligt kass
Det finns ju en anledning till att BMW otroligt envist vill satsa på PHEVS snarare än BEVS... Det ser ju ut som de vill slänga in en fossilmotor nästan oavsett hur stort batteri de utrustat bilen med.
Perfekt för serviceintäkterna att kunna serva en BEV och en ICE på samma gång
Perfekt för serviceintäkterna att kunna serva en BEV och en ICE på samma gång
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Service I3 helt otroligt kass
Tycker för övrigt det är jättekonstigt att Tesla envisas med att ta så mycket betalt för service. Elon vill ju snabba på transformationen, det vore mycket smartare att köra billig service och lägga på motsvarande kostnad på bilarna. Ett stort argument för elbilar är ju just att service blir så mycket mindre omfattande, hade Teslas servicepriser återspeglat det hade det varit mycket lättare att argumentera för BEVs.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Service I3 helt otroligt kass
Legato skrev:Det finns ju en anledning till att BMW otroligt envist vill satsa på PHEVS snarare än BEVS... Det ser ju ut som de vill slänga in en fossilmotor nästan oavsett hur stort batteri de utrustat bilen med.
Perfekt för serviceintäkterna att kunna serva en BEV och en ICE på samma gång
Och hur mycket kostar service hos Tesla då? Kasta inte sten i glashus nu...
Re: Service I3 helt otroligt kass
Ja det är ett mysterium. Särskilt som bilarna är så dyra att den kostnaden inte hade märkts.Legato skrev:Tycker för övrigt det är jättekonstigt att Tesla envisas med att ta så mycket betalt för service. Elon vill ju snabba på transformationen, det vore mycket smartare att köra billig service och lägga på motsvarande kostnad på bilarna. Ett stort argument för elbilar är ju just att service blir så mycket mindre omfattande, hade Teslas servicepriser återspeglat det hade det varit mycket lättare att argumentera för BEVs.
Re: Service I3 helt otroligt kass
Tesla borde ta betalt för service efter den faktiska kostnaden och få in alla bilar på service istället.Verdi skrev:Ja det är ett mysterium. Särskilt som bilarna är så dyra att den kostnaden inte hade märkts.Legato skrev:Tycker för övrigt det är jättekonstigt att Tesla envisas med att ta så mycket betalt för service. Elon vill ju snabba på transformationen, det vore mycket smartare att köra billig service och lägga på motsvarande kostnad på bilarna. Ett stort argument för elbilar är ju just att service blir så mycket mindre omfattande, hade Teslas servicepriser återspeglat det hade det varit mycket lättare att argumentera för BEVs.
Istället som nu ge alla garantier även om bilarna inte servas. Flottan börjar bli så stor nu att service är lönsamt att göra även om det inte inkluderar så mkt.
MYLR-24
Re: Service I3 helt otroligt kass
16 500 för 3 st om du förköper, vilket gör den individuella servicekostnaden högre än servicekostnaden för en ICE när den ska byta kamrem!Verdi skrev:Legato skrev:Det finns ju en anledning till att BMW otroligt envist vill satsa på PHEVS snarare än BEVS... Det ser ju ut som de vill slänga in en fossilmotor nästan oavsett hur stort batteri de utrustat bilen med.
Perfekt för serviceintäkterna att kunna serva en BEV och en ICE på samma gång
Och hur mycket kostar service hos Tesla då? Kasta inte sten i glashus nu...
Re: Service I3 helt otroligt kass
Precis. När folk frågar mig angående kostnader för elbilar brukar jag alltid påstå att servicen är mycket billigare. Men det är ju en stor lögn. Åtminstone för Tesla. För andra rena elbilar stämmer det kanske bättre. Visserligen är service frivillig och jag inbillar mig att det är ganska onödigt att betala en svindyr service eftersom bilen är ändå på verkstaden typ en gång i månaden. De borde väl se om nånting håller på att haverera fullständigt.Legato skrev:Tycker för övrigt det är jättekonstigt att Tesla envisas med att ta så mycket betalt för service. Elon vill ju snabba på transformationen, det vore mycket smartare att köra billig service och lägga på motsvarande kostnad på bilarna. Ett stort argument för elbilar är ju just att service blir så mycket mindre omfattande, hade Teslas servicepriser återspeglat det hade det varit mycket lättare att argumentera för BEVs.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Service I3 helt otroligt kass
Det som är intressant är att det ena företaget säger 8400kr och att det kommer "från BMW Sverige" och det inte går att ändra. Döm om min förvåning när jag då dubbelkollar med det andra bolaget som kan göra servicen och de tag 6750kr. Så ett företag ljuger och jag har nu ringt BMW sverige och bett dem återkomma med hur det verkligen ligger till.
SUCK
SUCK
TM3 LR 2019, Kona Electric 64kWh 2020 (med batteriknaset tydligen)
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Service I3 helt otroligt kass
19 700 kr för tre är det.pubbe skrev:16 500 för 3 st om du förköper, vilket gör den individuella servicekostnaden högre än servicekostnaden för en ICE när den ska byta kamrem!Verdi skrev:Legato skrev:Det finns ju en anledning till att BMW otroligt envist vill satsa på PHEVS snarare än BEVS... Det ser ju ut som de vill slänga in en fossilmotor nästan oavsett hur stort batteri de utrustat bilen med.
Perfekt för serviceintäkterna att kunna serva en BEV och en ICE på samma gång
Och hur mycket kostar service hos Tesla då? Kasta inte sten i glashus nu...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3290
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Service I3 helt otroligt kass
Vilken BMW-verkstad var det? Låter som rena rövarpriset.Mojje skrev:Ja det blev ingen service på i3an idag. BMW ska ha 8400 för en service med:
Kontroll av spolarvätska, bromsar, vindrutetorkare.
Byte av filter och olja i rex.
Koll av OBD.
Sannolik materialkostnad 1200kr, arbetstid 2 timmar max.
Hur kan det vara så att det kostar mer att serva mindre, nu blir det bilbyte så fort som det går
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Service I3 helt otroligt kass
Vi har ju pratat om det här på forumet flera ggr, men jag tycker iaf ff att det är rent ocker med service på elbilar, medmati skrev:Precis. När folk frågar mig angående kostnader för elbilar brukar jag alltid påstå att servicen är mycket billigare. Men det är ju en stor lögn. Åtminstone för Tesla. För andra rena elbilar stämmer det kanske bättre. Visserligen är service frivillig och jag inbillar mig att det är ganska onödigt att betala en svindyr service eftersom bilen är ändå på verkstaden typ en gång i månaden. De borde väl se om nånting håller på att haverera fullständigt.Legato skrev:Tycker för övrigt det är jättekonstigt att Tesla envisas med att ta så mycket betalt för service. Elon vill ju snabba på transformationen, det vore mycket smartare att köra billig service och lägga på motsvarande kostnad på bilarna. Ett stort argument för elbilar är ju just att service blir så mycket mindre omfattande, hade Teslas servicepriser återspeglat det hade det varit mycket lättare att argumentera för BEVs.
ngt enstaka undantag. Tesla typ 10papp för mig senast, men Leafen är helt störd för där gör dom nästan ingenting
men tar över 3 tusen för minsta (dvs första två) servicen vilket är typ samma som för motsvarande fossilare och
där man då får betydligt mer för pengarna (typ oljebyte mm)
Näe dom sitter bara centralt och sätter ett pris för en service baserat på storlek på bilen ungefär, oavsett den
faktiska kostnaden på modellen i fråga, lite som det pris som dom tycker KÄNNS ok typ...
När jag frågade på Leafen på mekonomen så kunde dom inte göra det på den (än) så man hade lixom inget val, men
det kommer ju att komma snabbt (kanske redan finns, har inte kollat igen än). Vanlig service på den borde kosta
typ en tusenlapp.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Service I3 helt otroligt kass
Jag har också sagt detta förut: Zoe ska servas var 3000:e mil eller 1 g/år och den servicen kostade mig 1222:- Jag frågade vad han gjort och han sa att han kontrollerat att isoleringen på högspänningskablarna var OK och så bytte han kupéfilter.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Service I3 helt otroligt kass
Ja minns att du sagt det, och det är ett helt rimligt pris iafJerker skrev:Jag har också sagt detta förut: Zoe ska servas var 3000:e mil eller 1 g/år och den servicen kostade mig 1222:- Jag frågade vad han gjort och han sa att han kontrollerat att isoleringen på högspänningskablarna var OK och så bytte han kupéfilter.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Service I3 helt otroligt kass
Stora servicen på e-Up sa de till mig att den kommer kosta ca 3800:- Och då gör de "allt"... (Vad det nu innebär. Står i häftet ..) Men antar att det är både kupefilter och bromsvätskebyte. Samt större inspektion.
Tesla Model Y
Re: Service I3 helt otroligt kass
Har vi olika priser?danni skrev:19 700 kr för tre är det.pubbe skrev:16 500 för 3 st om du förköper, vilket gör den individuella servicekostnaden högre än servicekostnaden för en ICE när den ska byta kamrem!Verdi skrev:Legato skrev:Det finns ju en anledning till att BMW otroligt envist vill satsa på PHEVS snarare än BEVS... Det ser ju ut som de vill slänga in en fossilmotor nästan oavsett hur stort batteri de utrustat bilen med.
Perfekt för serviceintäkterna att kunna serva en BEV och en ICE på samma gång
Och hur mycket kostar service hos Tesla då? Kasta inte sten i glashus nu...
Så här ser min ut:
3-årig serviceplan
Totalt 3 årliga serviceinspektioner
En inspektion utförs var 12:e månad/20 000:e km
Läs mer
16 500 kr
Re: Service I3 helt otroligt kass
Till Tesla's försvar så ingår det ju lite mer än bara "service" i dess traditionella mening. Utvändig tvätt och rengöring inuti, "tankad" om det behövs. Har aldrig varit med om att det ingår i någon service för traditionella bilar.
Sen kanske man inte ska jämföra servicekostnaden för en premium-bil med en dussinbil. Vad kostar en standard service på t.ex en Audi A8 med hyfsat stark dinosaurie-brännare under huven? Såklart hade det varit trevligt att kunna välja om man vill ha "extra" service eller inte, men jag gissar att Elon o co tänker att de extra tusenlapparna har folk som köpt en S/X råd med, och värdesätter en schysst all-in service mer.
Tillbaka till topic. Vill minnas att service på min Leaf gick på ca 2k. Påfyllning av spolarvätska och lite sparkande på däcken för att se om de satt fast mer eller mindre.
Mycket mindre än så tror jag inte är ekonomiskt möjligt att gå runt på. Den ska ju in och ut ur verkstaden, papper ska plockas fram och fyllas i. Bara den administrationen tar ju lätt en kvart/tjugo minuter i verkstadstid, oavsett hur mycket riktigt arbete som ska utföras.
Sen kanske man inte ska jämföra servicekostnaden för en premium-bil med en dussinbil. Vad kostar en standard service på t.ex en Audi A8 med hyfsat stark dinosaurie-brännare under huven? Såklart hade det varit trevligt att kunna välja om man vill ha "extra" service eller inte, men jag gissar att Elon o co tänker att de extra tusenlapparna har folk som köpt en S/X råd med, och värdesätter en schysst all-in service mer.
Tillbaka till topic. Vill minnas att service på min Leaf gick på ca 2k. Påfyllning av spolarvätska och lite sparkande på däcken för att se om de satt fast mer eller mindre.
Mycket mindre än så tror jag inte är ekonomiskt möjligt att gå runt på. Den ska ju in och ut ur verkstaden, papper ska plockas fram och fyllas i. Bara den administrationen tar ju lätt en kvart/tjugo minuter i verkstadstid, oavsett hur mycket riktigt arbete som ska utföras.
Re: Service I3 helt otroligt kass
Som sagt, Tesla service är mycket dyrare än alla andra, oavsett märke. Jag hittar inte tråden med listan för servicepriser, men jag kommer ihåg att Tesla sticker ut. Det går inte enbart att förklara med att de eventuellt tvättar bilen också. Det är bara ocker, det finns inget bra försvar för det. Vet inte på vilket sätt det ska vara schysst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Service I3 helt otroligt kass
Jag snabbkollade på nätet och fick fram följande. Observera att detta gäller år 2 - 6... Dessutom skiljer sig siffrorna mellan 2015 och 2016 mer än vad som torde vara rätt.
Total kostnad för service år 2-6 Enligt Lasingoo. (1500 mil per år = totalt 9000 mil). Tesla räknar servicekostnaden på 2000 mil per år.
(2015)
▸ Volvo V70: 29 773 kr
▸ Volvo XC60: 28 336 kr
▸ Volvo S/V60: 28 079 kr
▸ Volvo V40: 26 854 kr
▸ VW Passat: 24 984 kr
▸ Audi A6: 23 507 kr
▸ VW Golf: 15 638 kr
▸ Toyota Auris: 15 352 kr
▸ Skoda Octavia: 14 591 kr
▸ Kia Ceed: 13 977 kr
(2016)
Volvo XC 60: 21684 kr
Volvo V60: 20451 kr
Volvo V70: 20451 kr
Volvo V40: 20451 kr
Toyota Auris: 16294 kr
Audi A6: 15995 kr
Audi A4: 15750kr
VW Passat: 14590kr
Skoda Octavia: 13058 kr
VW Golf: 13011 kr
VW Polo: 12962 kr
Kia Cee´d: 11537 kr
Total kostnad för service år 2-6 Enligt Lasingoo. (1500 mil per år = totalt 9000 mil). Tesla räknar servicekostnaden på 2000 mil per år.
(2015)
▸ Volvo V70: 29 773 kr
▸ Volvo XC60: 28 336 kr
▸ Volvo S/V60: 28 079 kr
▸ Volvo V40: 26 854 kr
▸ VW Passat: 24 984 kr
▸ Audi A6: 23 507 kr
▸ VW Golf: 15 638 kr
▸ Toyota Auris: 15 352 kr
▸ Skoda Octavia: 14 591 kr
▸ Kia Ceed: 13 977 kr
(2016)
Volvo XC 60: 21684 kr
Volvo V60: 20451 kr
Volvo V70: 20451 kr
Volvo V40: 20451 kr
Toyota Auris: 16294 kr
Audi A6: 15995 kr
Audi A4: 15750kr
VW Passat: 14590kr
Skoda Octavia: 13058 kr
VW Golf: 13011 kr
VW Polo: 12962 kr
Kia Cee´d: 11537 kr
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Service I3 helt otroligt kass
Glömde hjulinställning, vilket ligger på ca 1-2k för min gamle fossilbil.
I vilket fall. Dyrt? Mja, kan delvis hålla med. Inte är det gratis.. Ocker? Håller inte med. Man betalar för saker som inte ingår i en fossilbils-service. Sånt som du hade fått lägga till utöver priset på standard service.
Kan tillägga att priser skiljer mellan S/X och RWD/AWD, Det är därför ni ser olika priser, beroende på vilken bil ni har. Lägst pris har en S RWD, högst en X AWD.
I vilket fall. Dyrt? Mja, kan delvis hålla med. Inte är det gratis.. Ocker? Håller inte med. Man betalar för saker som inte ingår i en fossilbils-service. Sånt som du hade fått lägga till utöver priset på standard service.
Kan tillägga att priser skiljer mellan S/X och RWD/AWD, Det är därför ni ser olika priser, beroende på vilken bil ni har. Lägst pris har en S RWD, högst en X AWD.
Re: Service I3 helt otroligt kass
Än alla andra, oavsett märke? Kom igen nu Mati...mati skrev:Som sagt, Tesla service är mycket dyrare än alla andra, oavsett märke. Jag hittar inte tråden med listan för servicepriser, men jag kommer ihåg att Tesla sticker ut. Det går inte enbart att förklara med att de eventuellt tvättar bilen också. Det är bara ocker, det finns inget bra försvar för det. Vet inte på vilket sätt det ska vara schysst.
Ska vi kolla Rolls Royce, Aston Martin, Bentley, Lamborghini...
Jag tycker Tesla tar för mycket betalt för servicen då det är så pass få och enkla servicemoment, men det är ju solklart inte sant att de är dyrare än alla andra.
Mina två senaste fossilbilsservice kostade:
11.000:-, BMW X6 40D 2012
9.400:-, VW Scirrocco R 2013
Jag tror du är fast i att jämföra Teslan med "standardbilar" Mati. Jämför man med fossilbilar med liknande storlek och/eller prestanda så sticker inte Tesla ut. MEN jag tycker som sagt Tesla borde sticka ut på ett positivt sätt.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021