Service I3 helt otroligt kass

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mojje
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 31 mar 2016 11:20
Ort: Mora

Service I3 helt otroligt kass

Inlägg av Mojje »

Ja det blev ingen service på i3an idag. BMW ska ha 8400 för en service med:

Kontroll av spolarvätska, bromsar, vindrutetorkare.
Byte av filter och olja i rex.
Koll av OBD.

Sannolik materialkostnad 1200kr, arbetstid 2 timmar max.

Hur kan det vara så att det kostar mer att serva mindre, nu blir det bilbyte så fort som det går
TM3 LR 2019, Kona Electric 64kWh 2020 (med batteriknaset tydligen)
Verdi

Re: Service I3 helt otroligt kass

Inlägg av Verdi »

Mojje skrev:
Ja det blev ingen service på i3an idag. BMW ska ha 8400 för en service med:

Kontroll av spolarvätska, bromsar, vindrutetorkare.
Byte av filter och olja i rex.
Koll av OBD.

Sannolik materialkostnad 1200kr, arbetstid 2 timmar max.

Hur kan det vara så att det kostar mer att serva mindre, nu blir det bilbyte så fort som det går
Måste det göras hos BMW då?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Service I3 helt otroligt kass

Inlägg av Remuz »

Typ teslapris :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Service I3 helt otroligt kass

Inlägg av Smutt »

Men på Tesla ingår väl spolarblad eller har jag missförstått?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Service I3 helt otroligt kass

Inlägg av _TonyV »

Det är väl som vanligt så när man är ute och handlar bil och frågar om ägandekostnader som service så är säljarna väldigt ovetande och luddiga.
Men klart en rangeextender är ytterligare en komponent de kan ta hutlöst betalt för.

Har alla i3 gratis service i 3 år, för det är väl en 'BMW grej'?
Hur mkt kostar en i3 BEV service då?
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10301
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Service I3 helt otroligt kass

Inlägg av Legato »

Det finns ju en anledning till att BMW otroligt envist vill satsa på PHEVS snarare än BEVS... Det ser ju ut som de vill slänga in en fossilmotor nästan oavsett hur stort batteri de utrustat bilen med.

Perfekt för serviceintäkterna att kunna serva en BEV och en ICE på samma gång :twisted:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10301
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Service I3 helt otroligt kass

Inlägg av Legato »

Tycker för övrigt det är jättekonstigt att Tesla envisas med att ta så mycket betalt för service. Elon vill ju snabba på transformationen, det vore mycket smartare att köra billig service och lägga på motsvarande kostnad på bilarna. Ett stort argument för elbilar är ju just att service blir så mycket mindre omfattande, hade Teslas servicepriser återspeglat det hade det varit mycket lättare att argumentera för BEVs.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Service I3 helt otroligt kass

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Det finns ju en anledning till att BMW otroligt envist vill satsa på PHEVS snarare än BEVS... Det ser ju ut som de vill slänga in en fossilmotor nästan oavsett hur stort batteri de utrustat bilen med.

Perfekt för serviceintäkterna att kunna serva en BEV och en ICE på samma gång :twisted:

Och hur mycket kostar service hos Tesla då? Kasta inte sten i glashus nu...
Verdi

Re: Service I3 helt otroligt kass

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Tycker för övrigt det är jättekonstigt att Tesla envisas med att ta så mycket betalt för service. Elon vill ju snabba på transformationen, det vore mycket smartare att köra billig service och lägga på motsvarande kostnad på bilarna. Ett stort argument för elbilar är ju just att service blir så mycket mindre omfattande, hade Teslas servicepriser återspeglat det hade det varit mycket lättare att argumentera för BEVs.
Ja det är ett mysterium. Särskilt som bilarna är så dyra att den kostnaden inte hade märkts. :)
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Service I3 helt otroligt kass

Inlägg av _TonyV »

Verdi skrev:
Legato skrev:
Tycker för övrigt det är jättekonstigt att Tesla envisas med att ta så mycket betalt för service. Elon vill ju snabba på transformationen, det vore mycket smartare att köra billig service och lägga på motsvarande kostnad på bilarna. Ett stort argument för elbilar är ju just att service blir så mycket mindre omfattande, hade Teslas servicepriser återspeglat det hade det varit mycket lättare att argumentera för BEVs.
Ja det är ett mysterium. Särskilt som bilarna är så dyra att den kostnaden inte hade märkts. :)
Tesla borde ta betalt för service efter den faktiska kostnaden och få in alla bilar på service istället.
Istället som nu ge alla garantier även om bilarna inte servas. Flottan börjar bli så stor nu att service är lönsamt att göra även om det inte inkluderar så mkt.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Service I3 helt otroligt kass

Inlägg av pubbe »

Verdi skrev:
Legato skrev:
Det finns ju en anledning till att BMW otroligt envist vill satsa på PHEVS snarare än BEVS... Det ser ju ut som de vill slänga in en fossilmotor nästan oavsett hur stort batteri de utrustat bilen med.

Perfekt för serviceintäkterna att kunna serva en BEV och en ICE på samma gång :twisted:

Och hur mycket kostar service hos Tesla då? Kasta inte sten i glashus nu...
16 500 för 3 st om du förköper, vilket gör den individuella servicekostnaden högre än servicekostnaden för en ICE när den ska byta kamrem!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Service I3 helt otroligt kass

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Tycker för övrigt det är jättekonstigt att Tesla envisas med att ta så mycket betalt för service. Elon vill ju snabba på transformationen, det vore mycket smartare att köra billig service och lägga på motsvarande kostnad på bilarna. Ett stort argument för elbilar är ju just att service blir så mycket mindre omfattande, hade Teslas servicepriser återspeglat det hade det varit mycket lättare att argumentera för BEVs.
Precis. När folk frågar mig angående kostnader för elbilar brukar jag alltid påstå att servicen är mycket billigare. Men det är ju en stor lögn. Åtminstone för Tesla. För andra rena elbilar stämmer det kanske bättre. Visserligen är service frivillig och jag inbillar mig att det är ganska onödigt att betala en svindyr service eftersom bilen är ändå på verkstaden typ en gång i månaden. De borde väl se om nånting håller på att haverera fullständigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Mojje
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 31 mar 2016 11:20
Ort: Mora

Re: Service I3 helt otroligt kass

Inlägg av Mojje »

Det som är intressant är att det ena företaget säger 8400kr och att det kommer "från BMW Sverige" och det inte går att ändra. Döm om min förvåning när jag då dubbelkollar med det andra bolaget som kan göra servicen och de tag 6750kr. Så ett företag ljuger och jag har nu ringt BMW sverige och bett dem återkomma med hur det verkligen ligger till.
SUCK
TM3 LR 2019, Kona Electric 64kWh 2020 (med batteriknaset tydligen)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Service I3 helt otroligt kass

Inlägg av danni »

pubbe skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
Det finns ju en anledning till att BMW otroligt envist vill satsa på PHEVS snarare än BEVS... Det ser ju ut som de vill slänga in en fossilmotor nästan oavsett hur stort batteri de utrustat bilen med.

Perfekt för serviceintäkterna att kunna serva en BEV och en ICE på samma gång :twisted:

Och hur mycket kostar service hos Tesla då? Kasta inte sten i glashus nu...
16 500 för 3 st om du förköper, vilket gör den individuella servicekostnaden högre än servicekostnaden för en ICE när den ska byta kamrem!
19 700 kr för tre är det.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3290
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Service I3 helt otroligt kass

Inlägg av Niklas Z »

Mojje skrev:
Ja det blev ingen service på i3an idag. BMW ska ha 8400 för en service med:

Kontroll av spolarvätska, bromsar, vindrutetorkare.
Byte av filter och olja i rex.
Koll av OBD.

Sannolik materialkostnad 1200kr, arbetstid 2 timmar max.

Hur kan det vara så att det kostar mer att serva mindre, nu blir det bilbyte så fort som det går
Vilken BMW-verkstad var det? Låter som rena rövarpriset.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Service I3 helt otroligt kass

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Legato skrev:
Tycker för övrigt det är jättekonstigt att Tesla envisas med att ta så mycket betalt för service. Elon vill ju snabba på transformationen, det vore mycket smartare att köra billig service och lägga på motsvarande kostnad på bilarna. Ett stort argument för elbilar är ju just att service blir så mycket mindre omfattande, hade Teslas servicepriser återspeglat det hade det varit mycket lättare att argumentera för BEVs.
Precis. När folk frågar mig angående kostnader för elbilar brukar jag alltid påstå att servicen är mycket billigare. Men det är ju en stor lögn. Åtminstone för Tesla. För andra rena elbilar stämmer det kanske bättre. Visserligen är service frivillig och jag inbillar mig att det är ganska onödigt att betala en svindyr service eftersom bilen är ändå på verkstaden typ en gång i månaden. De borde väl se om nånting håller på att haverera fullständigt.
Vi har ju pratat om det här på forumet flera ggr, men jag tycker iaf ff att det är rent ocker med service på elbilar, med
ngt enstaka undantag. Tesla typ 10papp för mig senast, men Leafen är helt störd för där gör dom nästan ingenting
men tar över 3 tusen för minsta (dvs första två) servicen vilket är typ samma som för motsvarande fossilare och
där man då får betydligt mer för pengarna (typ oljebyte mm) :twisted:
Näe dom sitter bara centralt och sätter ett pris för en service baserat på storlek på bilen ungefär, oavsett den
faktiska kostnaden på modellen i fråga, lite som det pris som dom tycker KÄNNS ok typ...
När jag frågade på Leafen på mekonomen så kunde dom inte göra det på den (än) så man hade lixom inget val, men
det kommer ju att komma snabbt (kanske redan finns, har inte kollat igen än). Vanlig service på den borde kosta
typ en tusenlapp.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Service I3 helt otroligt kass

Inlägg av Jerker »

Jag har också sagt detta förut: Zoe ska servas var 3000:e mil eller 1 g/år och den servicen kostade mig 1222:- Jag frågade vad han gjort och han sa att han kontrollerat att isoleringen på högspänningskablarna var OK och så bytte han kupéfilter.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Service I3 helt otroligt kass

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Jag har också sagt detta förut: Zoe ska servas var 3000:e mil eller 1 g/år och den servicen kostade mig 1222:- Jag frågade vad han gjort och han sa att han kontrollerat att isoleringen på högspänningskablarna var OK och så bytte han kupéfilter.
Ja minns att du sagt det, och det är ett helt rimligt pris iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Service I3 helt otroligt kass

Inlägg av gellerstam »

Stora servicen på e-Up sa de till mig att den kommer kosta ca 3800:- Och då gör de "allt"... (Vad det nu innebär. Står i häftet ..) Men antar att det är både kupefilter och bromsvätskebyte. Samt större inspektion.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Service I3 helt otroligt kass

Inlägg av pubbe »

danni skrev:
pubbe skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
Det finns ju en anledning till att BMW otroligt envist vill satsa på PHEVS snarare än BEVS... Det ser ju ut som de vill slänga in en fossilmotor nästan oavsett hur stort batteri de utrustat bilen med.

Perfekt för serviceintäkterna att kunna serva en BEV och en ICE på samma gång :twisted:

Och hur mycket kostar service hos Tesla då? Kasta inte sten i glashus nu...
16 500 för 3 st om du förköper, vilket gör den individuella servicekostnaden högre än servicekostnaden för en ICE när den ska byta kamrem!
19 700 kr för tre är det.
Har vi olika priser?

Så här ser min ut:

3-årig serviceplan
Totalt 3 årliga serviceinspektioner
En inspektion utförs var 12:e månad/20 000:e km
Läs mer

16 500 kr
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Service I3 helt otroligt kass

Inlägg av evilirish »

Till Tesla's försvar så ingår det ju lite mer än bara "service" i dess traditionella mening. Utvändig tvätt och rengöring inuti, "tankad" om det behövs. Har aldrig varit med om att det ingår i någon service för traditionella bilar.
Sen kanske man inte ska jämföra servicekostnaden för en premium-bil med en dussinbil. Vad kostar en standard service på t.ex en Audi A8 med hyfsat stark dinosaurie-brännare under huven? Såklart hade det varit trevligt att kunna välja om man vill ha "extra" service eller inte, men jag gissar att Elon o co tänker att de extra tusenlapparna har folk som köpt en S/X råd med, och värdesätter en schysst all-in service mer.

Tillbaka till topic. Vill minnas att service på min Leaf gick på ca 2k. Påfyllning av spolarvätska och lite sparkande på däcken för att se om de satt fast mer eller mindre.
Mycket mindre än så tror jag inte är ekonomiskt möjligt att gå runt på. Den ska ju in och ut ur verkstaden, papper ska plockas fram och fyllas i. Bara den administrationen tar ju lätt en kvart/tjugo minuter i verkstadstid, oavsett hur mycket riktigt arbete som ska utföras.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Service I3 helt otroligt kass

Inlägg av mati »

Som sagt, Tesla service är mycket dyrare än alla andra, oavsett märke. Jag hittar inte tråden med listan för servicepriser, men jag kommer ihåg att Tesla sticker ut. Det går inte enbart att förklara med att de eventuellt tvättar bilen också. Det är bara ocker, det finns inget bra försvar för det. Vet inte på vilket sätt det ska vara schysst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Service I3 helt otroligt kass

Inlägg av lator »

Jag snabbkollade på nätet och fick fram följande. Observera att detta gäller år 2 - 6... Dessutom skiljer sig siffrorna mellan 2015 och 2016 mer än vad som torde vara rätt.

Total kostnad för service år 2-6 Enligt Lasingoo. (1500 mil per år = totalt 9000 mil). Tesla räknar servicekostnaden på 2000 mil per år.

(2015)

▸ Volvo V70: 29 773 kr
▸ Volvo XC60: 28 336 kr
▸ Volvo S/V60: 28 079 kr
▸ Volvo V40: 26 854 kr
▸ VW Passat: 24 984 kr
▸ Audi A6: 23 507 kr
▸ VW Golf: 15 638 kr
▸ Toyota Auris: 15 352 kr
▸ Skoda Octavia: 14 591 kr
▸ Kia Ceed: 13 977 kr


(2016)

Volvo XC 60: 21684 kr
Volvo V60: 20451 kr
Volvo V70: 20451 kr
Volvo V40: 20451 kr
Toyota Auris: 16294 kr
Audi A6: 15995 kr
Audi A4: 15750kr
VW Passat: 14590kr
Skoda Octavia: 13058 kr
VW Golf: 13011 kr
VW Polo: 12962 kr
Kia Cee´d: 11537 kr

[Filtypen rtf har inaktiverats och kan inte längre visas.]

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Service I3 helt otroligt kass

Inlägg av evilirish »

Glömde hjulinställning, vilket ligger på ca 1-2k för min gamle fossilbil.

I vilket fall. Dyrt? Mja, kan delvis hålla med. Inte är det gratis.. Ocker? Håller inte med. Man betalar för saker som inte ingår i en fossilbils-service. Sånt som du hade fått lägga till utöver priset på standard service.

Kan tillägga att priser skiljer mellan S/X och RWD/AWD, Det är därför ni ser olika priser, beroende på vilken bil ni har. Lägst pris har en S RWD, högst en X AWD.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10301
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Service I3 helt otroligt kass

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Som sagt, Tesla service är mycket dyrare än alla andra, oavsett märke. Jag hittar inte tråden med listan för servicepriser, men jag kommer ihåg att Tesla sticker ut. Det går inte enbart att förklara med att de eventuellt tvättar bilen också. Det är bara ocker, det finns inget bra försvar för det. Vet inte på vilket sätt det ska vara schysst.
Än alla andra, oavsett märke? Kom igen nu Mati...

Ska vi kolla Rolls Royce, Aston Martin, Bentley, Lamborghini...

Jag tycker Tesla tar för mycket betalt för servicen då det är så pass få och enkla servicemoment, men det är ju solklart inte sant att de är dyrare än alla andra.

Mina två senaste fossilbilsservice kostade:
11.000:-, BMW X6 40D 2012
9.400:-, VW Scirrocco R 2013

Jag tror du är fast i att jämföra Teslan med "standardbilar" Mati. Jämför man med fossilbilar med liknande storlek och/eller prestanda så sticker inte Tesla ut. MEN jag tycker som sagt Tesla borde sticka ut på ett positivt sätt.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar