Ny Londontaxi, Fully Charged

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Ny Londontaxi, Fully Charged

Inlägg av Hok »

Johnny Smith provkör nya elektriska versionen av den klassiska Londontaxin.
Den har visserligen en range extender, men verkar mycket bättre än det klassiska sotloket.

Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Ny Londontaxi, Fully Charged

Inlägg av Vasp »

Den verkar riktig bra den nya Londontaxin.
Jag gillar speciellt laddning på den. Visas i videon men pratas inte direkt om det.
Den kan ladda på 22kw ac eller 50kw dc. Och på snabbladdningen har den både CCS och Chademo. Så inga problem att hitta ställen att ladda på .
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Ny Londontaxi, Fully Charged

Inlägg av oscfor »

Ni vet att det är en Volvo?
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ny Londontaxi, Fully Charged

Inlägg av HelectriC »

Den svängradien hade man ju inte sagt nej till på sin egen bil. Detta är ju en optimal taxi för många länder. Hoppas dom får exporterat den till andra platser, grymt smart och bra bil. Både Chademo och CCS är ju också underbart, vill ha!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Ny Londontaxi, Fully Charged

Inlägg av Ric »

Skulle vara intressant med lite vikt- och volymuppgifter på drivlinan. Även uppgifter på förbränningsmotor och generator. Någon som hittat något?
Kermit75
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 jun 2015 19:28

Re: Ny Londontaxi, Fully Charged

Inlägg av Kermit75 »

Konstigt att inte Volvo bliarna får ta del av denna lösning? Kommande hybrid lösningarna med växellåda känns bara onödigt nu när man har lösningar i bolaget, att driva på el hela tiden och bara använda en 3 cylmotor som generator när batteriet räcker ca 100km.
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Ny Londontaxi, Fully Charged

Inlägg av Zoidberg »

En sådan londontaxi har synts runt Trollhättan ett antal gånger. Lite lagom diskret folierat.
4D57D8BD-99AA-4621-B602-7A585C7F09C7.jpeg
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ny Londontaxi, Fully Charged

Inlägg av LarsL »

Kermit75 skrev:
Konstigt att inte Volvo bliarna får ta del av denna lösning? Kommande hybrid lösningarna med växellåda känns bara onödigt nu när man har lösningar i bolaget, att driva på el hela tiden och bara använda en 3 cylmotor som generator när batteriet räcker ca 100km.
Gör som BMW sälj en variant med generator och en utan så kan folk välja om de vill släpa runt på en fosilmotor eller inte.

Annars skulle ju formatet också funka om man gör om den till hantverkarbil eller familjebuss.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Ny Londontaxi, Fully Charged

Inlägg av Vasp »

Hoppas att nått svenskt taxibolag skaffar in den. Ser riktigt bekväm ut att åka i. Vet att nått taxibolag i Nederländerna har beställt 225 stycken.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Ny Londontaxi, Fully Charged

Inlägg av taliz »

Det kommer ju en 1,5l 3cyl till Volvo strax, om den inte redan är släppt.
Känns ju rätt givet att mer eller mindre exakt denna hybridsetup kommer också, antagligen först i XC40 och nya V60 som kommer i höst..

De två modellerna lär bli riktiga storsäljare som leasingbilar om de prissätts bra... voilà helt plötsligt började tjänstebilsförarna köra på el majoriteten av tiden...

Edit: XC40 T3 har 1,5l motorn..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Ny Londontaxi, Fully Charged

Inlägg av Ric »

taliz skrev:
Det kommer ju en 1,5l 3cyl till Volvo strax, om den inte redan är släppt.
Känns ju rätt givet att mer eller mindre exakt denna hybridsetup kommer också, antagligen först i XC40 och nya V60 som kommer i höst..

De två modellerna lär bli riktiga storsäljare som leasingbilar om de prissätts bra... voilà helt plötsligt började tjänstebilsförarna köra på el majoriteten av tiden...

Edit: XC40 T3 har 1,5l motorn..
Informationen Volvo har gett hittills tyder inte på det. Traditionell "plug-in-hybrid" har de sagt.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ny Londontaxi, Fully Charged

Inlägg av Teslaspolen »

Undra vad som händer om någon får för aig att koppla både CHAdeMO och CCS eller Typ-2 samtidigt? Hoppas dom tänkt på det! :lol: Bra framsteg i alla fall. Både roligt att det sker men också irriterande att det krävs utomstående kinesiska företag (Geely) för att det ska bli förändring.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ny Londontaxi, Fully Charged

Inlägg av Niklas Z »

En fördel med range extender jämfört med hybrid är att en fossilmotor som kan designas för en någorlunda konstant last kan optimeras bättre med avseende på förbrukning och avgasrening. En generator är i sammanhanget en betydligt mer konsekvent last än det som en fossilbil brukar utsättas för under vanlig körning.
Rimligen borde tillverkarna, om de bara vill, kunna förse en range extender med en fossilmotor som är mindre skadlig än vad de behöver göra när de skapar en hybridbil eller en ren fossilbil.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ny Londontaxi, Fully Charged

Inlägg av Jerker »

Teslaspolen skrev:
Undra vad som händer om någon får för aig att koppla både CHAdeMO och CCS eller Typ-2 samtidigt? Hoppas dom tänkt på det! :lol: Bra framsteg i alla fall. Både roligt att det sker men också irriterande att det krävs utomstående kinesiska företag (Geely) för att det ska bli förändring.
Mm... ;) Än så länge är de väl en ickefråga eftersom det knappast finns några snabbladdare som står bredvid varandra så att man kan dra en CCS från den ena och en Chademo från den andra, för du får ju inte ut DC ur båda samtidigt på samma laddare. Sen får man väl hoppas på att de tänkt på risken...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ny Londontaxi, Fully Charged

Inlägg av Jerker »

Niklas Z skrev:
En fördel med range extender jämfört med hybrid är att en fossilmotor som kan designas för en någorlunda konstant last kan optimeras bättre med avseende på förbrukning och avgasrening. En generator är i sammanhanget en betydligt mer konsekvent last än det som en fossilbil brukar utsättas för under vanlig körning.
Rimligen borde tillverkarna, om de bara vill, kunna förse en range extender med en fossilmotor som är mindre skadlig än vad de behöver göra när de skapar en hybridbil eller en ren fossilbil.
Bra funktion, också, att att man kunde tvinga den att gå på extendern så att man sparar på allt batteri tills man kommer in i tätort!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ny Londontaxi, Fully Charged

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
Teslaspolen skrev:
Undra vad som händer om någon får för aig att koppla både CHAdeMO och CCS eller Typ-2 samtidigt? Hoppas dom tänkt på det! :lol: Bra framsteg i alla fall. Både roligt att det sker men också irriterande att det krävs utomstående kinesiska företag (Geely) för att det ska bli förändring.
Mm... ;) Än så länge är de väl en ickefråga eftersom det knappast finns några snabbladdare som står bredvid varandra så att man kan dra en CCS från den ena och en Chademo från den andra, för du får ju inte ut DC ur båda samtidigt på samma laddare. Sen får man väl hoppas på att de tänkt på risken...
I Storbritannien finns det flera ställen där de har flera snabbladdare bredvid varandra. Hos oss är det bara på ställen som byggdes innan klimatklivet, typ Kungälv.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ny Londontaxi, Fully Charged

Inlägg av Teslaspolen »

Jerker skrev:
Teslaspolen skrev:
Undra vad som händer om någon får för aig att koppla både CHAdeMO och CCS eller Typ-2 samtidigt? Hoppas dom tänkt på det! :lol: Bra framsteg i alla fall. Både roligt att det sker men också irriterande att det krävs utomstående kinesiska företag (Geely) för att det ska bli förändring.
Mm... ;) Än så länge är de väl en ickefråga eftersom det knappast finns några snabbladdare som står bredvid varandra så att man kan dra en CCS från den ena och en Chademo från den andra, för du får ju inte ut DC ur båda samtidigt på samma laddare. Sen får man väl hoppas på att de tänkt på risken...
Joho då! Alla DELTA laddare som står utmed Dalarnas vägar fungerar med både CCS och CHAdeMO samtidigt! :)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ny Londontaxi, Fully Charged

Inlägg av chaffis75 »

Vädligt mycket såg ut att vara volvo i den där, de är väl kul...
Såg att "media" displayen med kanppar var volvo, ratten som sagt var volvo... Ryktet eller de vara bekräftat någonstans säger att de är volvos 3 cylindriga motor.

Sedan tror jag de var Tesla björn som gjorde ett FB inlägg för en vecka eller två sedan där han träffat på en Volvo bil (troligen xc90) som snabb laddade och där de som körde bilen hade avslöjat att de hade ett 31(?)kWh batteri i den bilen, låter som de kanske är samma batter som i taxin kanske? Ja de skulle ju inte förvåna mig om man återanvänder drivlinan i en Volvo bil med tanke på att denna taxi har väldigt många delar från Volvo.

Lite spännande tycker jag...

Och jo de där svängradien, wow ser ju helt overkligt ut när de vrider hjulen fullt. Låter som en verklig insats för miljön om man jämför med de gamla taxibilarna... Dessutom vem vet, kanske den blir 100% el i framtiden, de är ju en REX så de är ju bara att ta bort motorn när man anser man har stort nog batteri för den.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Ny Londontaxi, Fully Charged

Inlägg av _TonyV »

Teslaspolen skrev:
Jerker skrev:
Teslaspolen skrev:
Undra vad som händer om någon får för aig att koppla både CHAdeMO och CCS eller Typ-2 samtidigt? Hoppas dom tänkt på det! :lol: Bra framsteg i alla fall. Både roligt att det sker men också irriterande att det krävs utomstående kinesiska företag (Geely) för att det ska bli förändring.
Mm... ;) Än så länge är de väl en ickefråga eftersom det knappast finns några snabbladdare som står bredvid varandra så att man kan dra en CCS från den ena och en Chademo från den andra, för du får ju inte ut DC ur båda samtidigt på samma laddare. Sen får man väl hoppas på att de tänkt på risken...
Joho då! Alla DELTA laddare som står utmed Dalarnas vägar fungerar med både CCS och CHAdeMO samtidigt! :)
Intressant, om man kopplar in DC och AC samtidigt.. Superladda, inte bara för Tesla..
Har nån testat..
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Ny Londontaxi, Fully Charged

Inlägg av Ric »

chaffis75 skrev:
Vädligt mycket såg ut att vara volvo i den där, de är väl kul...
Såg att "media" displayen med kanppar var volvo, ratten som sagt var volvo... Ryktet eller de vara bekräftat någonstans säger att de är volvos 3 cylindriga motor.
Enligt Auto Express är det inte halvliterscylindrar som det är i VEA-motorn.

"The London taxi is completely redesigned from the ground up, including a new platform architecture and a state-of-the-art plug-in powertrain. It uses a Volvo-developed 1.3 litre three-cylinder petrol engine as a generator for a large battery pack and electric motors – allowing a pure-EV range of over 70 miles but a total range of over 400 miles."

http://www.autoexpress.co.uk/car-news/9 ... d-at-55599
Fandorin
Inlägg: 23
Blev medlem: 27 nov 2016 18:06

Re: Ny Londontaxi, Fully Charged

Inlägg av Fandorin »

Ric skrev:
chaffis75 skrev:
Vädligt mycket såg ut att vara volvo i den där, de är väl kul...
Såg att "media" displayen med kanppar var volvo, ratten som sagt var volvo... Ryktet eller de vara bekräftat någonstans säger att de är volvos 3 cylindriga motor.
Enligt Auto Express är det inte halvliterscylindrar som det är i VEA-motorn.

"The London taxi is completely redesigned from the ground up, including a new platform architecture and a state-of-the-art plug-in powertrain. It uses a Volvo-developed 1.3 litre three-cylinder petrol engine as a generator for a large battery pack and electric motors – allowing a pure-EV range of over 70 miles but a total range of over 400 miles."

http://www.autoexpress.co.uk/car-news/9 ... d-at-55599
Enligt vad jag har läst är det en helt ny motor som monteras i Volvos bilar först nästa år men i dagsläget finns i Lynk Co och nya London taxin.
Verdi

Re: Ny Londontaxi, Fully Charged

Inlägg av Verdi »

Det var riktigt intressant. Känns som om Stockholm är för liten stad och för glest bebyggt för att kunna ha såna bilar dock. Men London är ju perfekt.
Skriv svar