Ny Londontaxi, Fully Charged
Moderator: Redaktion
Ny Londontaxi, Fully Charged
Johnny Smith provkör nya elektriska versionen av den klassiska Londontaxin.
Den har visserligen en range extender, men verkar mycket bättre än det klassiska sotloket.
Den har visserligen en range extender, men verkar mycket bättre än det klassiska sotloket.
Re: Ny Londontaxi, Fully Charged
Den verkar riktig bra den nya Londontaxin.
Jag gillar speciellt laddning på den. Visas i videon men pratas inte direkt om det.
Den kan ladda på 22kw ac eller 50kw dc. Och på snabbladdningen har den både CCS och Chademo. Så inga problem att hitta ställen att ladda på .
Jag gillar speciellt laddning på den. Visas i videon men pratas inte direkt om det.
Den kan ladda på 22kw ac eller 50kw dc. Och på snabbladdningen har den både CCS och Chademo. Så inga problem att hitta ställen att ladda på .
Re: Ny Londontaxi, Fully Charged
Ni vet att det är en Volvo?
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Ny Londontaxi, Fully Charged
Den svängradien hade man ju inte sagt nej till på sin egen bil. Detta är ju en optimal taxi för många länder. Hoppas dom får exporterat den till andra platser, grymt smart och bra bil. Både Chademo och CCS är ju också underbart, vill ha!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ny Londontaxi, Fully Charged
Skulle vara intressant med lite vikt- och volymuppgifter på drivlinan. Även uppgifter på förbränningsmotor och generator. Någon som hittat något?
Re: Ny Londontaxi, Fully Charged
Konstigt att inte Volvo bliarna får ta del av denna lösning? Kommande hybrid lösningarna med växellåda känns bara onödigt nu när man har lösningar i bolaget, att driva på el hela tiden och bara använda en 3 cylmotor som generator när batteriet räcker ca 100km.
Re: Ny Londontaxi, Fully Charged
En sådan londontaxi har synts runt Trollhättan ett antal gånger. Lite lagom diskret folierat.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
Re: Ny Londontaxi, Fully Charged
Gör som BMW sälj en variant med generator och en utan så kan folk välja om de vill släpa runt på en fosilmotor eller inte.Kermit75 skrev:Konstigt att inte Volvo bliarna får ta del av denna lösning? Kommande hybrid lösningarna med växellåda känns bara onödigt nu när man har lösningar i bolaget, att driva på el hela tiden och bara använda en 3 cylmotor som generator när batteriet räcker ca 100km.
Annars skulle ju formatet också funka om man gör om den till hantverkarbil eller familjebuss.
Re: Ny Londontaxi, Fully Charged
Hoppas att nått svenskt taxibolag skaffar in den. Ser riktigt bekväm ut att åka i. Vet att nått taxibolag i Nederländerna har beställt 225 stycken.
Ny Londontaxi, Fully Charged
Det kommer ju en 1,5l 3cyl till Volvo strax, om den inte redan är släppt.
Känns ju rätt givet att mer eller mindre exakt denna hybridsetup kommer också, antagligen först i XC40 och nya V60 som kommer i höst..
De två modellerna lär bli riktiga storsäljare som leasingbilar om de prissätts bra... voilà helt plötsligt började tjänstebilsförarna köra på el majoriteten av tiden...
Edit: XC40 T3 har 1,5l motorn..
Känns ju rätt givet att mer eller mindre exakt denna hybridsetup kommer också, antagligen först i XC40 och nya V60 som kommer i höst..
De två modellerna lär bli riktiga storsäljare som leasingbilar om de prissätts bra... voilà helt plötsligt började tjänstebilsförarna köra på el majoriteten av tiden...
Edit: XC40 T3 har 1,5l motorn..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ny Londontaxi, Fully Charged
Informationen Volvo har gett hittills tyder inte på det. Traditionell "plug-in-hybrid" har de sagt.taliz skrev:Det kommer ju en 1,5l 3cyl till Volvo strax, om den inte redan är släppt.
Känns ju rätt givet att mer eller mindre exakt denna hybridsetup kommer också, antagligen först i XC40 och nya V60 som kommer i höst..
De två modellerna lär bli riktiga storsäljare som leasingbilar om de prissätts bra... voilà helt plötsligt började tjänstebilsförarna köra på el majoriteten av tiden...
Edit: XC40 T3 har 1,5l motorn..
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Ny Londontaxi, Fully Charged
Undra vad som händer om någon får för aig att koppla både CHAdeMO och CCS eller Typ-2 samtidigt? Hoppas dom tänkt på det! Bra framsteg i alla fall. Både roligt att det sker men också irriterande att det krävs utomstående kinesiska företag (Geely) för att det ska bli förändring.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3259
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ny Londontaxi, Fully Charged
En fördel med range extender jämfört med hybrid är att en fossilmotor som kan designas för en någorlunda konstant last kan optimeras bättre med avseende på förbrukning och avgasrening. En generator är i sammanhanget en betydligt mer konsekvent last än det som en fossilbil brukar utsättas för under vanlig körning.
Rimligen borde tillverkarna, om de bara vill, kunna förse en range extender med en fossilmotor som är mindre skadlig än vad de behöver göra när de skapar en hybridbil eller en ren fossilbil.
Rimligen borde tillverkarna, om de bara vill, kunna förse en range extender med en fossilmotor som är mindre skadlig än vad de behöver göra när de skapar en hybridbil eller en ren fossilbil.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Ny Londontaxi, Fully Charged
Mm... Än så länge är de väl en ickefråga eftersom det knappast finns några snabbladdare som står bredvid varandra så att man kan dra en CCS från den ena och en Chademo från den andra, för du får ju inte ut DC ur båda samtidigt på samma laddare. Sen får man väl hoppas på att de tänkt på risken...Teslaspolen skrev:Undra vad som händer om någon får för aig att koppla både CHAdeMO och CCS eller Typ-2 samtidigt? Hoppas dom tänkt på det! Bra framsteg i alla fall. Både roligt att det sker men också irriterande att det krävs utomstående kinesiska företag (Geely) för att det ska bli förändring.
Re: Ny Londontaxi, Fully Charged
Bra funktion, också, att att man kunde tvinga den att gå på extendern så att man sparar på allt batteri tills man kommer in i tätort!Niklas Z skrev:En fördel med range extender jämfört med hybrid är att en fossilmotor som kan designas för en någorlunda konstant last kan optimeras bättre med avseende på förbrukning och avgasrening. En generator är i sammanhanget en betydligt mer konsekvent last än det som en fossilbil brukar utsättas för under vanlig körning.
Rimligen borde tillverkarna, om de bara vill, kunna förse en range extender med en fossilmotor som är mindre skadlig än vad de behöver göra när de skapar en hybridbil eller en ren fossilbil.
Re: Ny Londontaxi, Fully Charged
I Storbritannien finns det flera ställen där de har flera snabbladdare bredvid varandra. Hos oss är det bara på ställen som byggdes innan klimatklivet, typ Kungälv.Jerker skrev:Mm... Än så länge är de väl en ickefråga eftersom det knappast finns några snabbladdare som står bredvid varandra så att man kan dra en CCS från den ena och en Chademo från den andra, för du får ju inte ut DC ur båda samtidigt på samma laddare. Sen får man väl hoppas på att de tänkt på risken...Teslaspolen skrev:Undra vad som händer om någon får för aig att koppla både CHAdeMO och CCS eller Typ-2 samtidigt? Hoppas dom tänkt på det! Bra framsteg i alla fall. Både roligt att det sker men också irriterande att det krävs utomstående kinesiska företag (Geely) för att det ska bli förändring.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Ny Londontaxi, Fully Charged
Joho då! Alla DELTA laddare som står utmed Dalarnas vägar fungerar med både CCS och CHAdeMO samtidigt!Jerker skrev:Mm... Än så länge är de väl en ickefråga eftersom det knappast finns några snabbladdare som står bredvid varandra så att man kan dra en CCS från den ena och en Chademo från den andra, för du får ju inte ut DC ur båda samtidigt på samma laddare. Sen får man väl hoppas på att de tänkt på risken...Teslaspolen skrev:Undra vad som händer om någon får för aig att koppla både CHAdeMO och CCS eller Typ-2 samtidigt? Hoppas dom tänkt på det! Bra framsteg i alla fall. Både roligt att det sker men också irriterande att det krävs utomstående kinesiska företag (Geely) för att det ska bli förändring.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Ny Londontaxi, Fully Charged
Vädligt mycket såg ut att vara volvo i den där, de är väl kul...
Såg att "media" displayen med kanppar var volvo, ratten som sagt var volvo... Ryktet eller de vara bekräftat någonstans säger att de är volvos 3 cylindriga motor.
Sedan tror jag de var Tesla björn som gjorde ett FB inlägg för en vecka eller två sedan där han träffat på en Volvo bil (troligen xc90) som snabb laddade och där de som körde bilen hade avslöjat att de hade ett 31(?)kWh batteri i den bilen, låter som de kanske är samma batter som i taxin kanske? Ja de skulle ju inte förvåna mig om man återanvänder drivlinan i en Volvo bil med tanke på att denna taxi har väldigt många delar från Volvo.
Lite spännande tycker jag...
Och jo de där svängradien, wow ser ju helt overkligt ut när de vrider hjulen fullt. Låter som en verklig insats för miljön om man jämför med de gamla taxibilarna... Dessutom vem vet, kanske den blir 100% el i framtiden, de är ju en REX så de är ju bara att ta bort motorn när man anser man har stort nog batteri för den.
Såg att "media" displayen med kanppar var volvo, ratten som sagt var volvo... Ryktet eller de vara bekräftat någonstans säger att de är volvos 3 cylindriga motor.
Sedan tror jag de var Tesla björn som gjorde ett FB inlägg för en vecka eller två sedan där han träffat på en Volvo bil (troligen xc90) som snabb laddade och där de som körde bilen hade avslöjat att de hade ett 31(?)kWh batteri i den bilen, låter som de kanske är samma batter som i taxin kanske? Ja de skulle ju inte förvåna mig om man återanvänder drivlinan i en Volvo bil med tanke på att denna taxi har väldigt många delar från Volvo.
Lite spännande tycker jag...
Och jo de där svängradien, wow ser ju helt overkligt ut när de vrider hjulen fullt. Låter som en verklig insats för miljön om man jämför med de gamla taxibilarna... Dessutom vem vet, kanske den blir 100% el i framtiden, de är ju en REX så de är ju bara att ta bort motorn när man anser man har stort nog batteri för den.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ny Londontaxi, Fully Charged
Intressant, om man kopplar in DC och AC samtidigt.. Superladda, inte bara för Tesla..Teslaspolen skrev:Joho då! Alla DELTA laddare som står utmed Dalarnas vägar fungerar med både CCS och CHAdeMO samtidigt!Jerker skrev:Mm... Än så länge är de väl en ickefråga eftersom det knappast finns några snabbladdare som står bredvid varandra så att man kan dra en CCS från den ena och en Chademo från den andra, för du får ju inte ut DC ur båda samtidigt på samma laddare. Sen får man väl hoppas på att de tänkt på risken...Teslaspolen skrev:Undra vad som händer om någon får för aig att koppla både CHAdeMO och CCS eller Typ-2 samtidigt? Hoppas dom tänkt på det! Bra framsteg i alla fall. Både roligt att det sker men också irriterande att det krävs utomstående kinesiska företag (Geely) för att det ska bli förändring.
Har nån testat..
MYLR-24
Re: Ny Londontaxi, Fully Charged
Enligt Auto Express är det inte halvliterscylindrar som det är i VEA-motorn.chaffis75 skrev:Vädligt mycket såg ut att vara volvo i den där, de är väl kul...
Såg att "media" displayen med kanppar var volvo, ratten som sagt var volvo... Ryktet eller de vara bekräftat någonstans säger att de är volvos 3 cylindriga motor.
"The London taxi is completely redesigned from the ground up, including a new platform architecture and a state-of-the-art plug-in powertrain. It uses a Volvo-developed 1.3 litre three-cylinder petrol engine as a generator for a large battery pack and electric motors – allowing a pure-EV range of over 70 miles but a total range of over 400 miles."
http://www.autoexpress.co.uk/car-news/9 ... d-at-55599
Re: Ny Londontaxi, Fully Charged
Enligt vad jag har läst är det en helt ny motor som monteras i Volvos bilar först nästa år men i dagsläget finns i Lynk Co och nya London taxin.Ric skrev:Enligt Auto Express är det inte halvliterscylindrar som det är i VEA-motorn.chaffis75 skrev:Vädligt mycket såg ut att vara volvo i den där, de är väl kul...
Såg att "media" displayen med kanppar var volvo, ratten som sagt var volvo... Ryktet eller de vara bekräftat någonstans säger att de är volvos 3 cylindriga motor.
"The London taxi is completely redesigned from the ground up, including a new platform architecture and a state-of-the-art plug-in powertrain. It uses a Volvo-developed 1.3 litre three-cylinder petrol engine as a generator for a large battery pack and electric motors – allowing a pure-EV range of over 70 miles but a total range of over 400 miles."
http://www.autoexpress.co.uk/car-news/9 ... d-at-55599
Re: Ny Londontaxi, Fully Charged
Det var riktigt intressant. Känns som om Stockholm är för liten stad och för glest bebyggt för att kunna ha såna bilar dock. Men London är ju perfekt.