Ny Londontaxi, Fully Charged

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Ny Londontaxi, Fully Charged

Inlägg av Ric »

taliz skrev:
Det kommer ju en 1,5l 3cyl till Volvo strax, om den inte redan är släppt.
Känns ju rätt givet att mer eller mindre exakt denna hybridsetup kommer också, antagligen först i XC40 och nya V60 som kommer i höst..

De två modellerna lär bli riktiga storsäljare som leasingbilar om de prissätts bra... voilà helt plötsligt började tjänstebilsförarna köra på el majoriteten av tiden...

Edit: XC40 T3 har 1,5l motorn..
Informationen Volvo har gett hittills tyder inte på det. Traditionell "plug-in-hybrid" har de sagt.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ny Londontaxi, Fully Charged

Inlägg av Teslaspolen »

Undra vad som händer om någon får för aig att koppla både CHAdeMO och CCS eller Typ-2 samtidigt? Hoppas dom tänkt på det! :lol: Bra framsteg i alla fall. Både roligt att det sker men också irriterande att det krävs utomstående kinesiska företag (Geely) för att det ska bli förändring.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3291
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ny Londontaxi, Fully Charged

Inlägg av Niklas Z »

En fördel med range extender jämfört med hybrid är att en fossilmotor som kan designas för en någorlunda konstant last kan optimeras bättre med avseende på förbrukning och avgasrening. En generator är i sammanhanget en betydligt mer konsekvent last än det som en fossilbil brukar utsättas för under vanlig körning.
Rimligen borde tillverkarna, om de bara vill, kunna förse en range extender med en fossilmotor som är mindre skadlig än vad de behöver göra när de skapar en hybridbil eller en ren fossilbil.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ny Londontaxi, Fully Charged

Inlägg av Jerker »

Teslaspolen skrev:
Undra vad som händer om någon får för aig att koppla både CHAdeMO och CCS eller Typ-2 samtidigt? Hoppas dom tänkt på det! :lol: Bra framsteg i alla fall. Både roligt att det sker men också irriterande att det krävs utomstående kinesiska företag (Geely) för att det ska bli förändring.
Mm... ;) Än så länge är de väl en ickefråga eftersom det knappast finns några snabbladdare som står bredvid varandra så att man kan dra en CCS från den ena och en Chademo från den andra, för du får ju inte ut DC ur båda samtidigt på samma laddare. Sen får man väl hoppas på att de tänkt på risken...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ny Londontaxi, Fully Charged

Inlägg av Jerker »

Niklas Z skrev:
En fördel med range extender jämfört med hybrid är att en fossilmotor som kan designas för en någorlunda konstant last kan optimeras bättre med avseende på förbrukning och avgasrening. En generator är i sammanhanget en betydligt mer konsekvent last än det som en fossilbil brukar utsättas för under vanlig körning.
Rimligen borde tillverkarna, om de bara vill, kunna förse en range extender med en fossilmotor som är mindre skadlig än vad de behöver göra när de skapar en hybridbil eller en ren fossilbil.
Bra funktion, också, att att man kunde tvinga den att gå på extendern så att man sparar på allt batteri tills man kommer in i tätort!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ny Londontaxi, Fully Charged

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
Teslaspolen skrev:
Undra vad som händer om någon får för aig att koppla både CHAdeMO och CCS eller Typ-2 samtidigt? Hoppas dom tänkt på det! :lol: Bra framsteg i alla fall. Både roligt att det sker men också irriterande att det krävs utomstående kinesiska företag (Geely) för att det ska bli förändring.
Mm... ;) Än så länge är de väl en ickefråga eftersom det knappast finns några snabbladdare som står bredvid varandra så att man kan dra en CCS från den ena och en Chademo från den andra, för du får ju inte ut DC ur båda samtidigt på samma laddare. Sen får man väl hoppas på att de tänkt på risken...
I Storbritannien finns det flera ställen där de har flera snabbladdare bredvid varandra. Hos oss är det bara på ställen som byggdes innan klimatklivet, typ Kungälv.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ny Londontaxi, Fully Charged

Inlägg av Teslaspolen »

Jerker skrev:
Teslaspolen skrev:
Undra vad som händer om någon får för aig att koppla både CHAdeMO och CCS eller Typ-2 samtidigt? Hoppas dom tänkt på det! :lol: Bra framsteg i alla fall. Både roligt att det sker men också irriterande att det krävs utomstående kinesiska företag (Geely) för att det ska bli förändring.
Mm... ;) Än så länge är de väl en ickefråga eftersom det knappast finns några snabbladdare som står bredvid varandra så att man kan dra en CCS från den ena och en Chademo från den andra, för du får ju inte ut DC ur båda samtidigt på samma laddare. Sen får man väl hoppas på att de tänkt på risken...
Joho då! Alla DELTA laddare som står utmed Dalarnas vägar fungerar med både CCS och CHAdeMO samtidigt! :)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ny Londontaxi, Fully Charged

Inlägg av chaffis75 »

Vädligt mycket såg ut att vara volvo i den där, de är väl kul...
Såg att "media" displayen med kanppar var volvo, ratten som sagt var volvo... Ryktet eller de vara bekräftat någonstans säger att de är volvos 3 cylindriga motor.

Sedan tror jag de var Tesla björn som gjorde ett FB inlägg för en vecka eller två sedan där han träffat på en Volvo bil (troligen xc90) som snabb laddade och där de som körde bilen hade avslöjat att de hade ett 31(?)kWh batteri i den bilen, låter som de kanske är samma batter som i taxin kanske? Ja de skulle ju inte förvåna mig om man återanvänder drivlinan i en Volvo bil med tanke på att denna taxi har väldigt många delar från Volvo.

Lite spännande tycker jag...

Och jo de där svängradien, wow ser ju helt overkligt ut när de vrider hjulen fullt. Låter som en verklig insats för miljön om man jämför med de gamla taxibilarna... Dessutom vem vet, kanske den blir 100% el i framtiden, de är ju en REX så de är ju bara att ta bort motorn när man anser man har stort nog batteri för den.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Ny Londontaxi, Fully Charged

Inlägg av _TonyV »

Teslaspolen skrev:
Jerker skrev:
Teslaspolen skrev:
Undra vad som händer om någon får för aig att koppla både CHAdeMO och CCS eller Typ-2 samtidigt? Hoppas dom tänkt på det! :lol: Bra framsteg i alla fall. Både roligt att det sker men också irriterande att det krävs utomstående kinesiska företag (Geely) för att det ska bli förändring.
Mm... ;) Än så länge är de väl en ickefråga eftersom det knappast finns några snabbladdare som står bredvid varandra så att man kan dra en CCS från den ena och en Chademo från den andra, för du får ju inte ut DC ur båda samtidigt på samma laddare. Sen får man väl hoppas på att de tänkt på risken...
Joho då! Alla DELTA laddare som står utmed Dalarnas vägar fungerar med både CCS och CHAdeMO samtidigt! :)
Intressant, om man kopplar in DC och AC samtidigt.. Superladda, inte bara för Tesla..
Har nån testat..
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Ny Londontaxi, Fully Charged

Inlägg av Ric »

chaffis75 skrev:
Vädligt mycket såg ut att vara volvo i den där, de är väl kul...
Såg att "media" displayen med kanppar var volvo, ratten som sagt var volvo... Ryktet eller de vara bekräftat någonstans säger att de är volvos 3 cylindriga motor.
Enligt Auto Express är det inte halvliterscylindrar som det är i VEA-motorn.

"The London taxi is completely redesigned from the ground up, including a new platform architecture and a state-of-the-art plug-in powertrain. It uses a Volvo-developed 1.3 litre three-cylinder petrol engine as a generator for a large battery pack and electric motors – allowing a pure-EV range of over 70 miles but a total range of over 400 miles."

http://www.autoexpress.co.uk/car-news/9 ... d-at-55599
Fandorin
Inlägg: 23
Blev medlem: 27 nov 2016 18:06

Re: Ny Londontaxi, Fully Charged

Inlägg av Fandorin »

Ric skrev:
chaffis75 skrev:
Vädligt mycket såg ut att vara volvo i den där, de är väl kul...
Såg att "media" displayen med kanppar var volvo, ratten som sagt var volvo... Ryktet eller de vara bekräftat någonstans säger att de är volvos 3 cylindriga motor.
Enligt Auto Express är det inte halvliterscylindrar som det är i VEA-motorn.

"The London taxi is completely redesigned from the ground up, including a new platform architecture and a state-of-the-art plug-in powertrain. It uses a Volvo-developed 1.3 litre three-cylinder petrol engine as a generator for a large battery pack and electric motors – allowing a pure-EV range of over 70 miles but a total range of over 400 miles."

http://www.autoexpress.co.uk/car-news/9 ... d-at-55599
Enligt vad jag har läst är det en helt ny motor som monteras i Volvos bilar först nästa år men i dagsläget finns i Lynk Co och nya London taxin.
Verdi

Re: Ny Londontaxi, Fully Charged

Inlägg av Verdi »

Det var riktigt intressant. Känns som om Stockholm är för liten stad och för glest bebyggt för att kunna ha såna bilar dock. Men London är ju perfekt.
Skriv svar