Hyndai Kona 2018

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hyndai Kona 2018

Inlägg av Jerker »

När jag har läst en massa om detta ed dragkrok och elbilar så verkar det som att det krävs vattenkylt batteri. Den extra belastning som blir av en släpvagn vågar man inte tillåta om man inte har vattenkylning. Jag minns att jag läste i Elbilen när de intervjuade den europeiska utvecklingchefen för Bolt/Ampera-e så sa han att de valde bort dragkrok på ett tidigt stadium. Det tyder ju också på att det behöver byggas in i hela konceptet från början och en sån sak som vattenkylt batteri är ju inget man får för sig att bygga in när bilen nästan är klar.
Användarvisningsbild
Pelle
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 dec 2016 08:43

Re: Hyndai Kona 2018

Inlägg av Pelle »

_TonyV skrev:
Teslaspolen skrev:
Visst kan man skaffa laddbox, men dom är dyra.
På ett bilköp på 350'-500' att lägga 10' och söka ladda hemma bidrag på det är väl inte så blodigt för den enkelhet och säkerhet man får.
Det håller jag absolut med om, men det löser inte problemet med att inte kunna fördela lasten över alla faserna.
Har man el-uppvärmt hus blir det mycket enklare att kunna ladda över tre faser.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hyndai Kona 2018

Inlägg av apkungen »

Teslaspolen skrev:
Trefasladdning har inte bara med hastighet att göra, utan även lastfördelning. Vi har bara en 16A huvudsäkring, så att kunna ladda Teslan med 3x5A eller 3x8A som det oftast blir är guld värt.

Sedan känns inte schuko så bra att vara beroende av, CEE handsken känns rejäl och säker. Visst kan man skaffa laddbox, men dom är dyra.
Många har redan motorvärmaruttag hemma som ligger på en ganska egen fas och för de flesta går aldrig säkringen när de kör 10A motorvärmare.

Men om de nu är så att säkringen går så klarar sig många på lägre laddhastighet. Speciellt om man har ett stort batteri som ger bra buffert. Har en kollega just nu som laddar med 8A varje dag enfas. Han pendlar 7 mil/dag vilket nästan är dubbelt så mycket som gemene man kör i snitt per dag och det räcker gott och väl. Han får typ tio mil per dag från laddningen.

Om det nu inte räcker kan man säkra upp till 20A för typ 60kr/mån...

Uttagen har inget med trefas o göra. Man krav använda det rött CEE uttag för en fas också eller ett blått CEE utag som är gjort speciellt för en fas.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Hyndai Kona 2018

Inlägg av chaffis75 »

apkungen skrev:
Teslaspolen skrev:
Trefasladdning har inte bara med hastighet att göra, utan även lastfördelning. Vi har bara en 16A huvudsäkring, så att kunna ladda Teslan med 3x5A eller 3x8A som det oftast blir är guld värt.

Sedan känns inte schuko så bra att vara beroende av, CEE handsken känns rejäl och säker. Visst kan man skaffa laddbox, men dom är dyra.
Många har redan motorvärmaruttag hemma som ligger på en ganska egen fas och för de flesta går aldrig säkringen när de kör 10A motorvärmare.

Men om de nu är så att säkringen går så klarar sig många på lägre laddhastighet. Speciellt om man har ett stort batteri som ger bra buffert. Har en kollega just nu som laddar med 8A varje dag enfas. Han pendlar 7 mil/dag vilket nästan är dubbelt så mycket som gemene man kör i snitt per dag och det räcker gott och väl. Han får typ tio mil per dag från laddningen.

Om det nu inte räcker kan man säkra upp till 20A för typ 60kr/mån...

Uttagen har inget med trefas o göra. Man krav använda det rött CEE uttag för en fas också eller ett blått CEE utag som är gjort speciellt för en fas.
Håller med dig i stort men den där avgiften för huvudsäkring kan skilja ganska mycket beroende på vem som äger nätet. För mig att går från 16-20A säkring kostar 135 kr i månaden dvs 1620 kr per år... har dock redan 20A men räker inte alltid nu på vintern om man lagar mat och laddar samtidigt så nu laddar inte bilen mellan 16-20 på kvällen.
dessutom ännu värre att gå från 20-25A, de är ytterligare 161 kr / månad... :(
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Verdi

Re: Hyndai Kona 2018

Inlägg av Verdi »

apkungen skrev:
Teslaspolen skrev:
Trefasladdning har inte bara med hastighet att göra, utan även lastfördelning. Vi har bara en 16A huvudsäkring, så att kunna ladda Teslan med 3x5A eller 3x8A som det oftast blir är guld värt.

Sedan känns inte schuko så bra att vara beroende av, CEE handsken känns rejäl och säker. Visst kan man skaffa laddbox, men dom är dyra.
Många har redan motorvärmaruttag hemma som ligger på en ganska egen fas och för de flesta går aldrig säkringen när de kör 10A motorvärmare.

Men om de nu är så att säkringen går så klarar sig många på lägre laddhastighet. Speciellt om man har ett stort batteri som ger bra buffert. Har en kollega just nu som laddar med 8A varje dag enfas. Han pendlar 7 mil/dag vilket nästan är dubbelt så mycket som gemene man kör i snitt per dag och det räcker gott och väl. Han får typ tio mil per dag från laddningen.

Om det nu inte räcker kan man säkra upp till 20A för typ 60kr/mån...

Uttagen har inget med trefas o göra. Man krav använda det rött CEE uttag för en fas också eller ett blått CEE utag som är gjort speciellt för en fas.
Ibland har man mer bråttom. Ska man mellanlanda hemma på fredagen efter jobbpendlingen och ladda upp bilen inför en längre resa över helgen så är det stor skillnad att toppa upp batteriet på kanske 2 timmar med 11 kW än på 10 timmar med schuko. Med 11 kW 3-fas så är bilen klar efter att man ätit middag och gjort i ordning ungarna. Med schuko får man vänta till lördag morgon... Eller så får man hoppas på att det ligger en SuC längs vägen. Men det är inte heller så kul när man helst undviker att stanna pga risk för att ungarna ska vakna till.
Skriv svar