Vilket folk det finns
Moderator: Redaktion
Vilket folk det finns
Detta delade en kompis kompis nyligen på FB och folk höll med suck vad är värden på väg.
Framtiden är här.
Det bästa med elbil är att man kommer inte slita på vägarna, trafiken kommer minska rejält, folk kommer tvingas till cykel, att få en hantverkare hem till sig kommer bli en utopi, vad pengar vi kommer spara.
Nackdelar är ju att månglartemplen så som feltema, Ingvar Kamprads, Fula, Resta, Öb mfl kommer få flytta in till stadskärnorna. Ingen kommer att kunna ta sin elbil dit tor.
Vår elbil på jobbet fulltankade batterier -3°C utomhus har en teoretisk aktionsträcka på 65 km. Ingen last en person kör en sträcka på 5 km enkel och aktionsträckan är då nere på 48 km...glädjemätare.
På sommaren vid +24°C då kan vi köra en hel dag utan att ladda...fantastiskt...på vintern...hmmm glömm det.
Klart slut
Edit:
Info för er miljövärnare....elbilen är utrustad med dieselvärmare, hur skulle kupén bli varm annars? Använda batterikraft och få ännu mer kortare aktionsradie? Åkarbrasa?
Lite komiskt med tanke på miljömupparnas förslag att förbjuda bensin och diesel. Hur ska man värma kupén? Vedspis? Nej de ska förbjudas!
Vedkamin?
Framtiden är här.
Det bästa med elbil är att man kommer inte slita på vägarna, trafiken kommer minska rejält, folk kommer tvingas till cykel, att få en hantverkare hem till sig kommer bli en utopi, vad pengar vi kommer spara.
Nackdelar är ju att månglartemplen så som feltema, Ingvar Kamprads, Fula, Resta, Öb mfl kommer få flytta in till stadskärnorna. Ingen kommer att kunna ta sin elbil dit tor.
Vår elbil på jobbet fulltankade batterier -3°C utomhus har en teoretisk aktionsträcka på 65 km. Ingen last en person kör en sträcka på 5 km enkel och aktionsträckan är då nere på 48 km...glädjemätare.
På sommaren vid +24°C då kan vi köra en hel dag utan att ladda...fantastiskt...på vintern...hmmm glömm det.
Klart slut
Edit:
Info för er miljövärnare....elbilen är utrustad med dieselvärmare, hur skulle kupén bli varm annars? Använda batterikraft och få ännu mer kortare aktionsradie? Åkarbrasa?
Lite komiskt med tanke på miljömupparnas förslag att förbjuda bensin och diesel. Hur ska man värma kupén? Vedspis? Nej de ska förbjudas!
Vedkamin?
Re: Vilket folk det finns
Rolig läsning.
Den tar upp en sak jag fått höra flera gånger från oinsatta som ifrågasätter elbilar. Att elbilar har diselvärmare!
Var kommer den myten ifrån? Är det någon sorts missförstånd mellan vad som är en hybrid och vad som är en elbil?
Den tar upp en sak jag fått höra flera gånger från oinsatta som ifrågasätter elbilar. Att elbilar har diselvärmare!
Var kommer den myten ifrån? Är det någon sorts missförstånd mellan vad som är en hybrid och vad som är en elbil?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: Vilket folk det finns
Skriv tillbaks att ha en elbil som bara går 65 km på el är som att ha en bensinbil som bara har 5 liters tank. Riktiga elbilar går minst 30 mil
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Vilket folk det finns
Bilen funkar väl inte överhuvudtaget över -10? (Vad menar dom? Över minus 10?)
Man undrar ju i vilken lada miljömupparna föddes?!?
Då dyker det upp ett antal följdfrågor...
Får man använda värmaren i stan?
Då kan man ju lika bra använda dieseln till att köra på, värme alstras ju sas på köpet. I överflöd dessutom.
Menmen, 2030 lär ju den sista soppan säljas. Lagringstiden är inte lång, så hamstring är inte att tänka på.
Sedan lär det bli kallt i elbilen.
Spritkök kanske, då kan ju passageraren koka mat under färden.
Mm mm
Jag drog upp på tråden att det finns Teslor som åkt 100.000mil och bara fått 10-20% sämre batteri
Man undrar ju i vilken lada miljömupparna föddes?!?
Då dyker det upp ett antal följdfrågor...
Får man använda värmaren i stan?
Då kan man ju lika bra använda dieseln till att köra på, värme alstras ju sas på köpet. I överflöd dessutom.
Menmen, 2030 lär ju den sista soppan säljas. Lagringstiden är inte lång, så hamstring är inte att tänka på.
Sedan lär det bli kallt i elbilen.
Spritkök kanske, då kan ju passageraren koka mat under färden.
Mm mm
Jag drog upp på tråden att det finns Teslor som åkt 100.000mil och bara fått 10-20% sämre batteri
Senast redigerad av Kulingen, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Vilket folk det finns
Volvos elbil (som de inte kunde utveckla själva) hade väl en metanolbrännare för att hålla värmen. Ganska knäppt när man tänker efter, hur många skulle idag slänga ut bergvärmen till förmån för en oljepanna?FredrikR skrev:Rolig läsning.
Den tar upp en sak jag fått höra flera gånger från oinsatta som ifrågasätter elbilar. Att elbilar har diselvärmare!
Var kommer den myten ifrån? Är det någon sorts missförstånd mellan vad som är en hybrid och vad som är en elbil?
Re: Vilket folk det finns
LarsL skrev:Volvos elbil (som de inte kunde utveckla själva) hade väl en metanolbrännare för att hålla värmen. Ganska knäppt när man tänker efter, hur många skulle idag slänga ut bergvärmen till förmån för en oljepanna?FredrikR skrev:Rolig läsning.
Den tar upp en sak jag fått höra flera gånger från oinsatta som ifrågasätter elbilar. Att elbilar har diselvärmare!
Var kommer den myten ifrån? Är det någon sorts missförstånd mellan vad som är en hybrid och vad som är en elbil?
Lustigt, men det kan ju vara en förklaring till påståendet. Helt otroligt att det sprider sig och sätter sig på folks hjärnor, men alla vettiga argument för elbilar flyger rakt igenom skallen.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: Vilket folk det finns
De gamla Renault Clio electric och som någon skrev Volvos C30 electric hade väl båda fossilbränslevärmare.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Vilket folk det finns
Personen har nog aldrig hört talas om en hårfön utan ställer sig bakom dieselaggregatet när hen ska torka håret. Tar bra länge för att det ska bli varmt dock till skillnad mot hårfön så jag kan förstå om det finns lite förre små grå i skallen...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 656
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Vilket folk det finns
Vilken elbil är det där skrivet om?
Låter ju inte som nån höjdare. Många skeptiker man träffar på idag verkar ha fått sina elbilsuppfattningar från de tidiga elbilarna, för flera flera år sedan.
Nästa grej som är lite synd är ju att vissa delar in alla elbilsägare i trädkramar-genren elller miljömupp-facket. Jag, och säkert de flesta Tesla-ägare, kör bilen av helt andra anledningar där klimataspekten bara är en del av helheten.
Satt på lunchen på jobbet häromdagen med ett större sällskap. Överhörde samtalet bland några ett par stolar bort där man nästan enligt någon checklista gick igenom elbilsmyter. Samtalet bottnade förstås i Miljöpartiets mål om stopp för fossila bränslen till 2030.
"-Höhö nu ska alla köra elbil alltså, då måste vi ju bygga 6 nya kärnkraftverk först!"
Och litiumet är tydligen slut i hela världen. Batterierna tas inte om hand utan slängs i ett träsk nånstans efter att dom (efter bara några år) är slut. Osv osv..
Dom ljudligaste i det gänget tillhör kategorin "griniga gubbar", 60+ män som har rätt sneda åsikter om det mesta som är lite för modernt.
Men felaktigheter kring elbilar verkar verkligen grasera i samhället. Till och med bilförsäljare som har elbilar i sortimentet är ju chokerande okunniga. Man blir ju förvånad snart att det säljs en enda elbil i Sverige. Hade dessa sakerna stämt hade inte jag heller köpt nån.
Låter ju inte som nån höjdare. Många skeptiker man träffar på idag verkar ha fått sina elbilsuppfattningar från de tidiga elbilarna, för flera flera år sedan.
Nästa grej som är lite synd är ju att vissa delar in alla elbilsägare i trädkramar-genren elller miljömupp-facket. Jag, och säkert de flesta Tesla-ägare, kör bilen av helt andra anledningar där klimataspekten bara är en del av helheten.
Satt på lunchen på jobbet häromdagen med ett större sällskap. Överhörde samtalet bland några ett par stolar bort där man nästan enligt någon checklista gick igenom elbilsmyter. Samtalet bottnade förstås i Miljöpartiets mål om stopp för fossila bränslen till 2030.
"-Höhö nu ska alla köra elbil alltså, då måste vi ju bygga 6 nya kärnkraftverk först!"
Och litiumet är tydligen slut i hela världen. Batterierna tas inte om hand utan slängs i ett träsk nånstans efter att dom (efter bara några år) är slut. Osv osv..
Dom ljudligaste i det gänget tillhör kategorin "griniga gubbar", 60+ män som har rätt sneda åsikter om det mesta som är lite för modernt.
Men felaktigheter kring elbilar verkar verkligen grasera i samhället. Till och med bilförsäljare som har elbilar i sortimentet är ju chokerande okunniga. Man blir ju förvånad snart att det säljs en enda elbil i Sverige. Hade dessa sakerna stämt hade inte jag heller köpt nån.
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Vilket folk det finns
Det stämmer. Clio hade en bensinvärmare från Volvo (som ibland fungerade) och C30 körde väl sin på etanol. Egentligen så är det ju helt rätt att använda el till drift och förbränning till värme men då kvarstår ju utsläppen från bilarna så el blir ju trevligare. Pelletsvärme i bilen kanske vore något. Det fanns ju något med pellets på en bilmässa i Göteborg för ett antal år sedan. Någon som minns mer om det?Leo skrev:De gamla Renault Clio electric och som någon skrev Volvos C30 electric hade väl båda fossilbränslevärmare.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.