Laddsläp till elbil

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Laddsläp till elbil

Inlägg av joel80 »

Vet inte hur många som varit inbitna campare i tält eller med husvagn på den tiden man alltid hade trasiga kylskåp eller inga alls i vagnarna. Men när jag växte upp åkte vi omkring i Sverige i en vagn med trasigt kylskåp. Inga problem alls då det på typ alla mackar gick att gå in och byta frysklampar mot sånna som var frysta. Ibland var det gratis och ibland tog dom nån enstaka krona per klamp.

Tänk om man kunde ha ett sånt system med "hyrbatterier/moduler". :D

Medans bilen står och får lite kräm i ordinarie batteri kånkar man in (eller dumpar av på anordnad plats ute så det inte behövs bäras långt) och kopplar in på laddning samtidigt som man tar med sig en modul som är laddad. Betalar en slant för det och kan ge sig iväg rätt snart igen. Bild

Frågan är om det är en affärsidé som är dödsdömd från start... Skulle det användas? När man drar tungt skulle jag se en klar fördel med det lilla extra... Men snart kanske vi har sån räckvidd att det blir onödigt? Eller så är det här en vettigare utveckling där man de få gångerna man ska ha räckvidd på över 35 mil inte behöver åka runt med det i bilen året runt..

Spånar loss ordentligt så här på söndagskvällen.. Sorry.. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Laddsläp till elbil

Inlägg av lem »

HelectriC skrev:
lem skrev:
Vi hade batterisläp och hängde på elverk på dragkroksbalk. Detta fungerade utmärkt men grannarna tittade när det lät som en jordfräs. Vi kunde flytta bilarna (Renault Clio electric) mellan Öregrund - Nyköping dvs fördubbla räckvidden till 14-15 mil. Det var otroligt mycket bök o kopplande men himla kul! Känns som svunnen tid!

Retar mig på att ingen kraftigare drev tänket med skitmycket batteri o laddstartioner (=teslas koncept) från europeiskt håll! Jag blir mer och mer imponerad på teslas förmåga att ”get the thumb out of the bottom”!
Men kunde ni köra samtidigt som laddsladden var inkopplad?
Vi kopplade in oss direkt på huvudbatteriet med separata laddare.
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Skriv svar