Laddsläp till elbil

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Laddsläp till elbil

Inlägg av Pontus »

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... i-slaptag/
Vet inte den går att läsa utan abonnemang men det är ett laddsläp till elbilar. Det är ett franskt företag som heter EP Tender. Lite opraktiskt att det inte går att ladda när man står still dock.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Laddsläp till elbil

Inlägg av 12man »

Dragkrok Zoe Jerker
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 566
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Laddsläp till elbil

Inlägg av Elmil »

Fascinerande vilket omak folk är beredda att underkasta sig för att slippa koppla i en laddsladd. :shock:
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Laddsläp till elbil

Inlägg av Jerker »

Jo, den där läste jag om redan för ett par år sedan. Inte rätt väg att gå.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Laddsläp till elbil

Inlägg av joel80 »

I en husvagn kanske... kanske... Då har man ändå nått på släp.

Men att behöva köra 80km/h gör ju att resan med ett sånt släp oftast skulle ta långresor tid än om man laddade 30-40 minuter varannan timme eller nås sånt.

Skulle spara lite tid om dom fick ner storleken/vikten till att kunna ha enbart på kroken som en packbox.

Fast jag skulle isåfall hellre ha en sån extra packbox med batterier att kunna koppla på istället för en förbränningsmotor, även om den skulle kunna gå på etanol.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 761
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Laddsläp till elbil

Inlägg av lem »

Vi hade batterisläp och hängde på elverk på dragkroksbalk. Detta fungerade utmärkt men grannarna tittade när det lät som en jordfräs. Vi kunde flytta bilarna (Renault Clio electric) mellan Öregrund - Nyköping dvs fördubbla räckvidden till 14-15 mil. Det var otroligt mycket bök o kopplande men himla kul! Känns som svunnen tid!

Retar mig på att ingen kraftigare drev tänket med skitmycket batteri o laddstartioner (=teslas koncept) från europeiskt håll! Jag blir mer och mer imponerad på teslas förmåga att ”get the thumb out of the bottom”!
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Laddsläp till elbil

Inlägg av HelectriC »

lem skrev:
Vi hade batterisläp och hängde på elverk på dragkroksbalk. Detta fungerade utmärkt men grannarna tittade när det lät som en jordfräs. Vi kunde flytta bilarna (Renault Clio electric) mellan Öregrund - Nyköping dvs fördubbla räckvidden till 14-15 mil. Det var otroligt mycket bök o kopplande men himla kul! Känns som svunnen tid!

Retar mig på att ingen kraftigare drev tänket med skitmycket batteri o laddstartioner (=teslas koncept) från europeiskt håll! Jag blir mer och mer imponerad på teslas förmåga att ”get the thumb out of the bottom”!
Men kunde ni köra samtidigt som laddsladden var inkopplad?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddsläp till elbil

Inlägg av LarsL »

Antingen kör du 80km/h och fördubblar räckvidden eller så hänger du på ett släp som fördubblar räckvidden, men tvingas köra i 80. Fel väg att gå!

Kanske skulle funka om husvagnen eller hästtransporten hade haft batterierna. Där behövs lite mer energi för att komma iväg hyggliga sträckor eftersom släpet drar extra energi. Men dels är det lätt att komma över maxlasterna och sedan är det ju lite dumt att ha ett batteri stående som bara används då och då. Går kanske lösa om det går att använda som powerwall när det inte används. Fortfarande problem med vikten däremot.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Laddsläp till elbil

Inlägg av joel80 »

LarsL skrev:
Antingen kör du 80km/h och fördubblar räckvidden eller så hänger du på ett släp som fördubblar räckvidden, men tvingas köra i 80. Fel väg att gå!

Kanske skulle funka om husvagnen eller hästtransporten hade haft batterierna. Där behövs lite mer energi för att komma iväg hyggliga sträckor eftersom släpet drar extra energi. Men dels är det lätt att komma över maxlasterna och sedan är det ju lite dumt att ha ett batteri stående som bara används då och då. Går kanske lösa om det går att använda som powerwall när det inte används. Fortfarande problem med vikten däremot.
Nu är det här ju inget batteri utan en motorn... Men jag är också inne på att externa batterier skulle vara Vettigare. Kanske då som "hyrbatteri" man kan hämta upp på en mack eller som du säger, något man annars har hemma för bostaden.
Läste att man är nere i strax under 150wh/kg.. Så 100kg extra skulle ge 15kwh idag.. Om några år kanske 20-25kwh.

Man skulle behöva ha det i mindre moduler så man orkar lyfta över dem till bilen.

Jag skulle kunna tänka mig att lasta in nått sånt i bilen för att vid långresor öka räckvidden. (i allafall om man hade t.ex en Leaf eller Ioniq skulle 15-20kwh göra stor skillnad.)
15kwh som powerwall skulle kännas smutt också. Då skulle man kunna använda de för att snabbt ladda elbilen också utan att behöva öka huvudsäkringen i huset.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Laddsläp till elbil

Inlägg av Pontus »

Extra batterier är väl utmärkt. Speciellt om man kunde köpa en model S 60 och sedan när man ska på långresa så byter man batteri till 120+ mot en hyra. Det behövs ju bara 5 gånger per år och om det bara tar 5 min att byta så skulle det säkert passa många.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Laddsläp till elbil

Inlägg av joel80 »

Vet inte hur många som varit inbitna campare i tält eller med husvagn på den tiden man alltid hade trasiga kylskåp eller inga alls i vagnarna. Men när jag växte upp åkte vi omkring i Sverige i en vagn med trasigt kylskåp. Inga problem alls då det på typ alla mackar gick att gå in och byta frysklampar mot sånna som var frysta. Ibland var det gratis och ibland tog dom nån enstaka krona per klamp.

Tänk om man kunde ha ett sånt system med "hyrbatterier/moduler". :D

Medans bilen står och får lite kräm i ordinarie batteri kånkar man in (eller dumpar av på anordnad plats ute så det inte behövs bäras långt) och kopplar in på laddning samtidigt som man tar med sig en modul som är laddad. Betalar en slant för det och kan ge sig iväg rätt snart igen. Bild

Frågan är om det är en affärsidé som är dödsdömd från start... Skulle det användas? När man drar tungt skulle jag se en klar fördel med det lilla extra... Men snart kanske vi har sån räckvidd att det blir onödigt? Eller så är det här en vettigare utveckling där man de få gångerna man ska ha räckvidd på över 35 mil inte behöver åka runt med det i bilen året runt..

Spånar loss ordentligt så här på söndagskvällen.. Sorry.. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 761
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Laddsläp till elbil

Inlägg av lem »

HelectriC skrev:
lem skrev:
Vi hade batterisläp och hängde på elverk på dragkroksbalk. Detta fungerade utmärkt men grannarna tittade när det lät som en jordfräs. Vi kunde flytta bilarna (Renault Clio electric) mellan Öregrund - Nyköping dvs fördubbla räckvidden till 14-15 mil. Det var otroligt mycket bök o kopplande men himla kul! Känns som svunnen tid!

Retar mig på att ingen kraftigare drev tänket med skitmycket batteri o laddstartioner (=teslas koncept) från europeiskt håll! Jag blir mer och mer imponerad på teslas förmåga att ”get the thumb out of the bottom”!
Men kunde ni köra samtidigt som laddsladden var inkopplad?
Vi kopplade in oss direkt på huvudbatteriet med separata laddare.
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Skriv svar