Laddsläp till elbil
Moderator: Redaktion
Laddsläp till elbil
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... i-slaptag/
Vet inte den går att läsa utan abonnemang men det är ett laddsläp till elbilar. Det är ett franskt företag som heter EP Tender. Lite opraktiskt att det inte går att ladda när man står still dock.
Vet inte den går att läsa utan abonnemang men det är ett laddsläp till elbilar. Det är ett franskt företag som heter EP Tender. Lite opraktiskt att det inte går att ladda när man står still dock.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 568
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Laddsläp till elbil
Fascinerande vilket omak folk är beredda att underkasta sig för att slippa koppla i en laddsladd.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: Laddsläp till elbil
I en husvagn kanske... kanske... Då har man ändå nått på släp.
Men att behöva köra 80km/h gör ju att resan med ett sånt släp oftast skulle ta långresor tid än om man laddade 30-40 minuter varannan timme eller nås sånt.
Skulle spara lite tid om dom fick ner storleken/vikten till att kunna ha enbart på kroken som en packbox.
Fast jag skulle isåfall hellre ha en sån extra packbox med batterier att kunna koppla på istället för en förbränningsmotor, även om den skulle kunna gå på etanol.
Men att behöva köra 80km/h gör ju att resan med ett sånt släp oftast skulle ta långresor tid än om man laddade 30-40 minuter varannan timme eller nås sånt.
Skulle spara lite tid om dom fick ner storleken/vikten till att kunna ha enbart på kroken som en packbox.
Fast jag skulle isåfall hellre ha en sån extra packbox med batterier att kunna koppla på istället för en förbränningsmotor, även om den skulle kunna gå på etanol.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Laddsläp till elbil
Vi hade batterisläp och hängde på elverk på dragkroksbalk. Detta fungerade utmärkt men grannarna tittade när det lät som en jordfräs. Vi kunde flytta bilarna (Renault Clio electric) mellan Öregrund - Nyköping dvs fördubbla räckvidden till 14-15 mil. Det var otroligt mycket bök o kopplande men himla kul! Känns som svunnen tid!
Retar mig på att ingen kraftigare drev tänket med skitmycket batteri o laddstartioner (=teslas koncept) från europeiskt håll! Jag blir mer och mer imponerad på teslas förmåga att ”get the thumb out of the bottom”!
Retar mig på att ingen kraftigare drev tänket med skitmycket batteri o laddstartioner (=teslas koncept) från europeiskt håll! Jag blir mer och mer imponerad på teslas förmåga att ”get the thumb out of the bottom”!
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Re: Laddsläp till elbil
Men kunde ni köra samtidigt som laddsladden var inkopplad?lem skrev:Vi hade batterisläp och hängde på elverk på dragkroksbalk. Detta fungerade utmärkt men grannarna tittade när det lät som en jordfräs. Vi kunde flytta bilarna (Renault Clio electric) mellan Öregrund - Nyköping dvs fördubbla räckvidden till 14-15 mil. Det var otroligt mycket bök o kopplande men himla kul! Känns som svunnen tid!
Retar mig på att ingen kraftigare drev tänket med skitmycket batteri o laddstartioner (=teslas koncept) från europeiskt håll! Jag blir mer och mer imponerad på teslas förmåga att ”get the thumb out of the bottom”!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Laddsläp till elbil
Antingen kör du 80km/h och fördubblar räckvidden eller så hänger du på ett släp som fördubblar räckvidden, men tvingas köra i 80. Fel väg att gå!
Kanske skulle funka om husvagnen eller hästtransporten hade haft batterierna. Där behövs lite mer energi för att komma iväg hyggliga sträckor eftersom släpet drar extra energi. Men dels är det lätt att komma över maxlasterna och sedan är det ju lite dumt att ha ett batteri stående som bara används då och då. Går kanske lösa om det går att använda som powerwall när det inte används. Fortfarande problem med vikten däremot.
Kanske skulle funka om husvagnen eller hästtransporten hade haft batterierna. Där behövs lite mer energi för att komma iväg hyggliga sträckor eftersom släpet drar extra energi. Men dels är det lätt att komma över maxlasterna och sedan är det ju lite dumt att ha ett batteri stående som bara används då och då. Går kanske lösa om det går att använda som powerwall när det inte används. Fortfarande problem med vikten däremot.
Re: Laddsläp till elbil
Nu är det här ju inget batteri utan en motorn... Men jag är också inne på att externa batterier skulle vara Vettigare. Kanske då som "hyrbatteri" man kan hämta upp på en mack eller som du säger, något man annars har hemma för bostaden.LarsL skrev:Antingen kör du 80km/h och fördubblar räckvidden eller så hänger du på ett släp som fördubblar räckvidden, men tvingas köra i 80. Fel väg att gå!
Kanske skulle funka om husvagnen eller hästtransporten hade haft batterierna. Där behövs lite mer energi för att komma iväg hyggliga sträckor eftersom släpet drar extra energi. Men dels är det lätt att komma över maxlasterna och sedan är det ju lite dumt att ha ett batteri stående som bara används då och då. Går kanske lösa om det går att använda som powerwall när det inte används. Fortfarande problem med vikten däremot.
Läste att man är nere i strax under 150wh/kg.. Så 100kg extra skulle ge 15kwh idag.. Om några år kanske 20-25kwh.
Man skulle behöva ha det i mindre moduler så man orkar lyfta över dem till bilen.
Jag skulle kunna tänka mig att lasta in nått sånt i bilen för att vid långresor öka räckvidden. (i allafall om man hade t.ex en Leaf eller Ioniq skulle 15-20kwh göra stor skillnad.)
15kwh som powerwall skulle kännas smutt också. Då skulle man kunna använda de för att snabbt ladda elbilen också utan att behöva öka huvudsäkringen i huset.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Laddsläp till elbil
Extra batterier är väl utmärkt. Speciellt om man kunde köpa en model S 60 och sedan när man ska på långresa så byter man batteri till 120+ mot en hyra. Det behövs ju bara 5 gånger per år och om det bara tar 5 min att byta så skulle det säkert passa många.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Laddsläp till elbil
Vet inte hur många som varit inbitna campare i tält eller med husvagn på den tiden man alltid hade trasiga kylskåp eller inga alls i vagnarna. Men när jag växte upp åkte vi omkring i Sverige i en vagn med trasigt kylskåp. Inga problem alls då det på typ alla mackar gick att gå in och byta frysklampar mot sånna som var frysta. Ibland var det gratis och ibland tog dom nån enstaka krona per klamp.
Tänk om man kunde ha ett sånt system med "hyrbatterier/moduler".
Medans bilen står och får lite kräm i ordinarie batteri kånkar man in (eller dumpar av på anordnad plats ute så det inte behövs bäras långt) och kopplar in på laddning samtidigt som man tar med sig en modul som är laddad. Betalar en slant för det och kan ge sig iväg rätt snart igen.
Frågan är om det är en affärsidé som är dödsdömd från start... Skulle det användas? När man drar tungt skulle jag se en klar fördel med det lilla extra... Men snart kanske vi har sån räckvidd att det blir onödigt? Eller så är det här en vettigare utveckling där man de få gångerna man ska ha räckvidd på över 35 mil inte behöver åka runt med det i bilen året runt..
Spånar loss ordentligt så här på söndagskvällen.. Sorry..
Tänk om man kunde ha ett sånt system med "hyrbatterier/moduler".
Medans bilen står och får lite kräm i ordinarie batteri kånkar man in (eller dumpar av på anordnad plats ute så det inte behövs bäras långt) och kopplar in på laddning samtidigt som man tar med sig en modul som är laddad. Betalar en slant för det och kan ge sig iväg rätt snart igen.
Frågan är om det är en affärsidé som är dödsdömd från start... Skulle det användas? När man drar tungt skulle jag se en klar fördel med det lilla extra... Men snart kanske vi har sån räckvidd att det blir onödigt? Eller så är det här en vettigare utveckling där man de få gångerna man ska ha räckvidd på över 35 mil inte behöver åka runt med det i bilen året runt..
Spånar loss ordentligt så här på söndagskvällen.. Sorry..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Laddsläp till elbil
Vi kopplade in oss direkt på huvudbatteriet med separata laddare.HelectriC skrev:Men kunde ni köra samtidigt som laddsladden var inkopplad?lem skrev:Vi hade batterisläp och hängde på elverk på dragkroksbalk. Detta fungerade utmärkt men grannarna tittade när det lät som en jordfräs. Vi kunde flytta bilarna (Renault Clio electric) mellan Öregrund - Nyköping dvs fördubbla räckvidden till 14-15 mil. Det var otroligt mycket bök o kopplande men himla kul! Känns som svunnen tid!
Retar mig på att ingen kraftigare drev tänket med skitmycket batteri o laddstartioner (=teslas koncept) från europeiskt håll! Jag blir mer och mer imponerad på teslas förmåga att ”get the thumb out of the bottom”!
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.