Vehicle-to-grid/home
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Vehicle-to-grid/home
Saknas en tråd att ordentligt prata om V2G/V2H verkar det som. Så här är en nu!
Funderat en hel del på V2G-liknande lösningar själv. Blir inte riktigt klok på Teslas förhållning till det för det första, varföe skulle inte 5-10% vara ok att använda som buffert? Kan ju knappast skada batteriet, kan jag tycka... Annars skulle ju att stå stilla med bilen tära någon väldigt på batteriet med bara AC/värmen igång?
Ett problem jag sett med V2G är att det endast (?) demonstrerats via CHAdeMO, men du har inte vanligen DC laddning i hemmet, att handskas med en CHAdeMO koloss varje gång man ska parkera bilen hemma känns väldigt klumpigt. Går det inte att ordna genom Typ2?
Funderat en hel del på V2G-liknande lösningar själv. Blir inte riktigt klok på Teslas förhållning till det för det första, varföe skulle inte 5-10% vara ok att använda som buffert? Kan ju knappast skada batteriet, kan jag tycka... Annars skulle ju att stå stilla med bilen tära någon väldigt på batteriet med bara AC/värmen igång?
Ett problem jag sett med V2G är att det endast (?) demonstrerats via CHAdeMO, men du har inte vanligen DC laddning i hemmet, att handskas med en CHAdeMO koloss varje gång man ska parkera bilen hemma känns väldigt klumpigt. Går det inte att ordna genom Typ2?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Vehicle-to-grid/home
Så länge du kan ladda bilen gratis genom SuC så lär du aldrig få tillåtelse av Tesla.
Re: Vehicle-to-grid/home
Så länge man vill ha garantin kvar på batterierna lär det inte heller gå att få tillåtelse av Tesla. All laddning/urladdning påverkar batterier mer eller mindre.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vehicle-to-grid/home
Ja det är inget större problem att använda elbilsbatterierna för att mata in till elnätet och lika ladda från elnätet, det blir som en powerwall eller powerpack (eller som solceller).Teslaspolen skrev:Saknas en tråd att ordentligt prata om V2G/V2H verkar det som. Så här är en nu!
Funderat en hel del på V2G-liknande lösningar själv. Blir inte riktigt klok på Teslas förhållning till det för det första, varföe skulle inte 5-10% vara ok att använda som buffert? Kan ju knappast skada batteriet, kan jag tycka... Annars skulle ju att stå stilla med bilen tära någon väldigt på batteriet med bara AC/värmen igång?
Ett problem jag sett med V2G är att det endast (?) demonstrerats via CHAdeMO, men du har inte vanligen DC laddning i hemmet, att handskas med en CHAdeMO koloss varje gång man ska parkera bilen hemma känns väldigt klumpigt. Går det inte att ordna genom Typ2?
Antingen ska du ha en inbyggd inverter i bilen (för att omvandla likströmmen till växelström) eller så behöver man en extern, kanske central inverter där man kopplar in flera bilars likströmskontakter (chademo,CCS, teslas typ2). Men sen ska det ju till mjukvaror som ser till att strömmen puttas in i bilarna vid överskott samt tar ut vid underskott och ändå ser till att man har den ström man behöver när man ska till att köra.
Invertern måste ju samtidigt ha skydd för ödrift (så inte linjearbetarna blir elektriska vid strömavbrott).
Sen är det ju alla argument som JB straubel anför här.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Vehicle-to-grid/home
Renault vill köra V2G med Kangoo och Zoe; ska det alltså gå med typ2 ändå?
https://electrek.co/2018/02/21/renault- ... y-storage/
https://electrek.co/2018/02/21/renault- ... y-storage/
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Vehicle-to-grid/home
Vilka för och emotargument finns det?
De som är för, är det för att de har bättre/annan typ av batterier eller inte är lika försiktiga med dem? de som är emot under vilka förutsättningar tror ni att de kan gå med på det, och tvärtom.
rent generellt är v2g en bra ide, eller skall man använda dedikerade batterier (dvs gamla elbilsbatterier som man skruva fast på väggen)
skulle det vara en ide att kunna skriva ned batteriet på väggen och kunna stoppa in i bilen vid långfärder?
De som är för, är det för att de har bättre/annan typ av batterier eller inte är lika försiktiga med dem? de som är emot under vilka förutsättningar tror ni att de kan gå med på det, och tvärtom.
rent generellt är v2g en bra ide, eller skall man använda dedikerade batterier (dvs gamla elbilsbatterier som man skruva fast på väggen)
skulle det vara en ide att kunna skriva ned batteriet på väggen och kunna stoppa in i bilen vid långfärder?
Re: Vehicle-to-grid/home
Som det ser ut idag skulle jag inte medveten vilja bidra till att förkorta livslängden på mitt batteri i bilen med tanke på kostnad för att byta det. Men den dag vi har batterier som antingen är mycket billigare eller inte slits av i/ur-laddningar så är det ju en strålande idé.
Model S P85DL+
Re: Vehicle-to-grid/home
För tesla är det garanti på batteri oavsett mil samt fri SuC som gör att det inte kommer ske
Om de ändrar garanti till antal cyklar på batteri så ser jag ingen anledning varför de inte skulle tillåta det
Å andra sidan ser jag ingen anledning varför nån skulle använda bilbatteriet till v2g om det inte är strömavbrott och man verkligen behöver ström
Om de ändrar garanti till antal cyklar på batteri så ser jag ingen anledning varför de inte skulle tillåta det
Å andra sidan ser jag ingen anledning varför nån skulle använda bilbatteriet till v2g om det inte är strömavbrott och man verkligen behöver ström
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Vehicle-to-grid/home
Oavsett garanti, vi vet ju att batteriet "tickar ned" till den dag man verkligen vill byta ut det. Jag vill sköta mitt batteri på bästa sätt så att den dagen inträffar så långt som möjligt in i framtiden.
Model S P85DL+
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Vehicle-to-grid/home
Mycket intressant video om V2G i Danmark! Ger även lite insikt om värdet för Powerwall/Powerpack, även i länder med billig el. Handlar om balansering av nätet; även lokal balansering, mer än att bara sälja och köpa kWh hit och dit.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Vehicle-to-grid/home
Intressant, dock verkar det som att batteribackup kan styras för snabbt för att få fullt betalt...
https://electrek.co/2018/03/22/tesla-po ... -get-paid/
Dock lär detta lösas genom att större batteribackuper lär slå ut avgasproducerad reglerenergi i närheten, de får ju ännu mindre i vinst eftersom de inte hinner svara alls innan batteribackupen har fixat problemet. Bara vid större, längre avbrott som de kan göra vinst på.
PS.
En anledning varför frekvensen måste hålla sig vid 50 Hz är för att man ska vakna i tid...
https://electrek.co/2018/03/22/tesla-po ... -get-paid/
Dock lär detta lösas genom att större batteribackuper lär slå ut avgasproducerad reglerenergi i närheten, de får ju ännu mindre i vinst eftersom de inte hinner svara alls innan batteribackupen har fixat problemet. Bara vid större, längre avbrott som de kan göra vinst på.
PS.
En anledning varför frekvensen måste hålla sig vid 50 Hz är för att man ska vakna i tid...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Vehicle-to-grid/home
Fully Charged hälsar på hos ett V2G/V2H företag i Nederländerna.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Vehicle-to-grid/home
Är väl bara reglera i lag så blir tillverkarna tvungna ta fram lösningar som fungerar för v2g. Vet stt det även görs regleringstest på svk med hjälp av smarta hem, t.ex genom att dra ner på frys och kylskåp i hela landet när det krisar. Bra grejjer tillsammans med v2g. Vi måste sluta se problem överallt.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Vehicle-to-grid/home
Har hört ryktas om att nästa version av CCS ska klara V2G och V2H. Någon som hört något kring det? För att V2G ska slå i Europa som ju tydligt valt CSS som standard krävs det ju nästan att det funkar med det.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Vehicle-to-grid/home
Char IN som är den enhet som driver CCS-standarden har tagit fram en tidsplan:joel80 skrev:Har hört ryktas om att nästa version av CCS ska klara V2G och V2H. Någon som hört något kring det? För att V2G ska slå i Europa som ju tydligt valt CSS som standard krävs det ju nästan att det funkar med det.
https://insideevs.com/ccs-combo-standard-v2g-2025/
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Vehicle-to-grid/home
Vehicle to grid diskuterades på Fully Charged live och finns att lyssna på här: http://fullychargedshow.libsyn.com/fc-l ... where-when
Finns även på YouTube som podcast på kanalen Fully Charged Regen.
Finns även på YouTube som podcast på kanalen Fully Charged Regen.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A