Renault Zoe R110

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Renault Zoe R110

Inlägg av vigge50 »

Renault ska på Genève visa upp nya Zoe R110 som ska få en elmotor som är 12 kW starkare än föregångaren och andra uppdateringar för 2018 är att Android Auto och nya färger både för interiören och exteriören. Tyvärr ingen info än om snabbladdning :(

https://www.autocar.co.uk/car-news/moto ... ves-107bhp
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Renault Zoe R110

Inlägg av Johnalm »

En fin andrabil, undrar om den lanseras samtidigt i Sverige?
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Renault Zoe R110

Inlägg av iAkita »

Jag såg det, då stämde alltså ryktena. Intressant att de valt att begränsa det maximala vridmomentet till samma som tidigare, vilket gör att den inte accelerarar snabbare än den gamla modellen vid låga hastigheter. Det är först i högre farter där motorns effekt begränsar vridmomentet och därmed accelerationen man märker skillnad. Tydligen går det ca två sekunder snabbare från 80-120 km/h, och det är kanske en bra prioritering. Jag upplever Zoe som kvick i stadstrafik när acceleration vid låga hastigheter är det viktiga, trots att siffrorna inte direkt imponerar på papper. Samtidigt får det mig att tro att det enbart är en mjukvaruuppdatering de gjort, varför inte passa på att öka motorns toleranser och det maximala vridmomentet och därmed få en bättre acceleration i hela registret annars?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Renault Zoe R110

Inlägg av vigge50 »

Renaults engelska sida för Storbritannien säger att beställningar av den nya Zoe R110 börjar den 19:e mars då 2018 årsmodell redan är slutsåld för deras marknad, återstår att se om vi får priser och mer info också då.

https://www.renault.co.uk/vehicles/new- ... s/zoe.html
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Renault Zoe R110

Inlägg av vigge50 »

Nu har Renault uppdaterat sin sida och det verkar som att de nu slutat sälja Zoe med 22 kWh batteri. Standardversionen Life har fortfarande gamla motorn R90 men Intense och Bose har nya R110. Priset har höjts med 2000 kr för Life och 4000 kr för de andra men nu verkar även Android auto ingå.

https://www.cdn.renault.com/content/dam ... slista.pdf
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Renault Zoe R110

Inlägg av Henrik Torphammar »

Nu är det inte en R110, men det kanske ger lite hjälp trots allt. Jag provade denna just eftersom jag läste om nya R110 med Carplay/Android auto.

Provkörning över en helg med Zoe R90
Bild

Jag tänkte att jag testar Zoe och ser hur den känns i jämförelse mot Leaf40. Priset med lite rabatter och en batterihyra med fria mil är inte helt tokigt trots allt. Tyvärr var det den gamla bilen jag fick prova utan Android Auto och med svaga motorn. För att direkt jämföra mot Leaf40 så körde jag samma sträcka i samma snittfart enligt GPS. Temperaturen var några grader kallare nu jämfört mot när jag körde med Leaf. Zoe hade 205/45/17 däck mot Leafens 215mm breda 17". Zoe är en liten bil, väldigt mycket mer budget än Leaf. Jag trodde aldrig jag skulle hylla Leafens känsla, men den är ju extremt mycket mera bil än Zoe. Bakdörrarna på Zoe var extremt dålig känsla i och jag trodde jag tagit sönder bilen när jag stängde dörren. Tänk att man först låst sin ytterdörr och sedan försöker slå igen den med låskolven ute. Men det är så det låter tydligen.

Grafiska interfacet hade en del kul funktioner men var samtidigt väldigt tungrott. Slå på bluetoothljudet var långt inne i menyerna tex
Bild

Bilen är oerhört slö med R90 motorn. 0-100 på drygt 12.5 sekunder och 80-120 dvs en omkörning på samma 12.5 sekunder. Leafen gjorde ju 0-100 på 7.5 sekunder och 80-120 på 5.5 sekunder. Zoe toppar bara 135kph dessutom. Detta gör att körning på 2+1 väg blir väldigt seg. Man hinner inte om ett husvagnsekipage och man har inte en chans att hänga med i trafikrytmen som är vid omkörningarna. Nu snackar vi inte att köra som en dåre, bara växla ut till vänster och följa med strömmen om en husvagn.

Förbrukningen är hög. Min teststräcka med snittfart 74kph visar att Zoe drar ~1.65kWh/mil, det är 20% mer än vad Leaf40 drar. Jag testade även att köra så snålt det bara går, dvs ner med farten till 40-50kph, slå av AC och göra mitt bästa. Leaf drar i det läget 0.85kWh/mil medan Zoe slutade på 1.05kWh/mil. I lite högre farter är det samma sak. Generellt ligger den mycket mindre Zoe 20-25% över Leaf i förbrukning.

Teststräckan där Leaf drog 1.4kWh/mil med 74kph i snitt.....
Bild

Snålkörning
Bild

Laddningen är annorlunda, den saknar snabbladdning men har en stark intern laddare. Resan till Ullared var därför en dröm i den synpunkten. 22kW laddstolpe gav ett fullt batteri till hemfärden. Där hade Leaf bara fått i sig så mycket att man ändå fått åka omvägen till snabbladdaren. på 7.2kW laddstolpe får man också mer än vad Leaf orkar med. Klart en tankvärd kombo även om det varit så enkelt att inkluderat CCS också..... Zoe för ett himla oljud när den laddas, ju mer ström desto mer ljud. Som ett ställverk. Riktigt obehagligt ljud.

Typ2 klart lättare att hantera än typ1 eller CHAdeMO
Bild

22kW laddstolpe när den gör sig som bäst!
Bild

Laddaren verkar också vara lite hemlig, med chargeamps halo kabel så svalde bilen bara från 12A, men batteriet laddades bara med 1.4kW. 16A inställt gav 2.2kW laddeffekt. 7.2kW laddstolpe gav 5.4kW laddeffekt. Undra jag vart resten tar vägen? Pratar vi effektivitet hela vägen från vägguttaget så är en Zoe katastrof även om den för all del kommer hyfsat långt på en laddning.

Laddning 12A
Bild

Laddning 16A
Bild


Volvo skulle börja med elbilar.... halva luftmotståndet 60år tidigare!
Bild
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Renault Zoe R110

Inlägg av PoloPrinsen »

Henrik Torphammar skrev:
Nu är det ....osv

Bilen är oerhört slö med R90 motorn. 0-100 på drygt 12.5 sekunder och 80-120 dvs en omkörning på samma 12.5 sekunder. Leafen gjorde ju 0-100 på 7.5 sekunder och 80-120 på 5.5 sekunder. Zoe toppar bara 135kph dessutom. Detta gör att körning på 2+1 väg blir väldigt seg. Man hinner inte om ett husvagnsekipage och man har inte en chans att hänga med i trafikrytmen som är vid omkörningarna. Nu snackar vi inte att köra som en dåre, bara växla ut till vänster och följa med strömmen om en husvagn..... osv
Saxat ut det lilla jag främst vill kommentera av ditt långa, fina och intressanta inlägg...

Jag har provkötr exakt samma modell och även jag fann den slö, min topphastighet enligt gps blev 136 km/h. 140 enligt bilmätaren där det märks att begränsningen är lagd. Bilen ÄR slö, ja det håller jag med om. För att komma runt den tråkiga egenskapen så får man se till att köra med större framförhållning och starta omkörningar innan man normalt sett gör det med en motorstarkare bil.

Jag har kört klena dieselbilar utan turbo i ca 30000 mil så jag har lärt mig det den vägen och på en av körkortsteorilektionerna. Det är inte svårt, det handlar bara om att se till att ha högre fart när i ditt exempelfall den enfiliga vajjervägen blir tvåfilig under en begränsad sträcka, oftas mellan 0,4km -5,0km, innan den blir enfilig igen.
Ha lite, säg 50-150m extra avstånd fram till bilen framför din bil. När du vet/ser att det blir tvåfiligt så skall du ha anpassat hastigheten så att du kommer ifatt framförvarande och kan byta fil samt inleda omkörningen och din hastighet bör vara hög nog att hinna om några söliga husvagnsekipage/långtradare.

Har man för litet accelerationsavstånd så kommer man ifatt framförvarande innan det blir tvåfiligt, får bromsa och kommer inte om husvagnen.

Har man felbedömt avståndet/accelerationsförmågan och gasar på för sent hinner man inte fram till den man skall köra om när det blir tvåfiligt, men med tur så år tvåfilssträckan lång nog så ens höge hastighet kan duga till lite omkörning iaf, om än inte alla man ville.

Prova!
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Renault Zoe R110

Inlägg av Zalman3 »

vigge50 skrev:
Nu har Renault uppdaterat sin sida och det verkar som att de nu slutat sälja Zoe med 22 kWh batteri. Standardversionen Life har fortfarande gamla motorn R90 men Intense och Bose har nya R110. Priset har höjts med 2000 kr för Life och 4000 kr för de andra men nu verkar även Android auto ingå.

https://www.cdn.renault.com/content/dam ... slista.pdf
Vet dom som fick 20.000kr i rabatt(41kWh, ej batterihyra).
229.990kr netto är bra pris för en bil som det är rimliga leveranstider på.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe R110

Inlägg av Jerker »

Henrik Torphammar skrev:
Slå på bluetoothljudet var långt inne i menyerna tex
Vid höger han bakom ratten sitter ett reglage där du roterar mellan olika ljudkällor. Radio - 3.5 mm stickpropp - Bluetooth. Det är samma reglage som du reglerar ljudvolym och byter radiokanal etc. Ovanpå sitter två knappar. Tryck på den inre så växlar du ljudkälla.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Renault Zoe R110

Inlägg av Henrik Torphammar »

PoloPrinsen skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Nu är det ....osv

Bilen är oerhört slö med R90 motorn. 0-100 på drygt 12.5 sekunder och 80-120 dvs en omkörning på samma 12.5 sekunder. Leafen gjorde ju 0-100 på 7.5 sekunder och 80-120 på 5.5 sekunder. Zoe toppar bara 135kph dessutom. Detta gör att körning på 2+1 väg blir väldigt seg. Man hinner inte om ett husvagnsekipage och man har inte en chans att hänga med i trafikrytmen som är vid omkörningarna. Nu snackar vi inte att köra som en dåre, bara växla ut till vänster och följa med strömmen om en husvagn..... osv
Saxat ut det lilla jag främst vill kommentera av ditt långa, fina och intressanta inlägg...

Jag har provkötr exakt samma modell och även jag fann den slö, min topphastighet enligt gps blev 136 km/h. 140 enligt bilmätaren där det märks att begränsningen är lagd. Bilen ÄR slö, ja det håller jag med om. För att komma runt den tråkiga egenskapen så får man se till att köra med större framförhållning och starta omkörningar innan man normalt sett gör det med en motorstarkare bil.

Jag har kört klena dieselbilar utan turbo i ca 30000 mil så jag har lärt mig det den vägen och på en av körkortsteorilektionerna. Det är inte svårt, det handlar bara om att se till att ha högre fart när i ditt exempelfall den enfiliga vajjervägen blir tvåfilig under en begränsad sträcka, oftas mellan 0,4km -5,0km, innan den blir enfilig igen.
Ha lite, säg 50-150m extra avstånd fram till bilen framför din bil. När du vet/ser att det blir tvåfiligt så skall du ha anpassat hastigheten så att du kommer ifatt framförvarande och kan byta fil samt inleda omkörningen och din hastighet bör vara hög nog att hinna om några söliga husvagnsekipage/långtradare.

Har man för litet accelerationsavstånd så kommer man ifatt framförvarande innan det blir tvåfiligt, får bromsa och kommer inte om husvagnen.

Har man felbedömt avståndet/accelerationsförmågan och gasar på för sent hinner man inte fram till den man skall köra om när det blir tvåfiligt, men med tur så år tvåfilssträckan lång nog så ens höge hastighet kan duga till lite omkörning iaf, om än inte alla man ville.

Prova!
Mvh PP
Absolut är det så. Jag känner att gamla Leaf är duglig genom att planera "lite". Leaf40 med sina 170hk har bra resurser medan Zoe kräver planering i en annan liga. Om tex bilen framför är en förare som håller 95kph och kör om samtidigt så har man ingen chans att klippa den också eller hinna om husvagnen heller. Jag antar att R110 löser detta problem dock. Min stora nyfikenhet ligger kring effektiviteten hos nya R110. (Jag förstår även om Sverige valt bort Q modellerna som skall dra ytterligare mer per mil.)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Renault Zoe R110

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jerker skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Slå på bluetoothljudet var långt inne i menyerna tex
Vid höger han bakom ratten sitter ett reglage där du roterar mellan olika ljudkällor. Radio - 3.5 mm stickpropp - Bluetooth. Det är samma reglage som du reglerar ljud och byter radiokanal etc. Ovanpå sitter två knappar. Tryck på den inre så växlar du ljudkälla.
Aha, hittade snurrhjulet, volym samt mute men inga fler knappar på baksidan. Ja ja :-)


Vet du om man under färd kan se batteriets SoC i procent? Vid laddning syns det ju jättetydligt men inte under färd. Vet du om man åt andra hållet kan se laddeffekten utan att använda appen? Under färd man man ju se momentana strömin/urtaget.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe R110

Inlägg av Jerker »

Henrik Torphammar skrev:
Jerker skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Slå på bluetoothljudet var långt inne i menyerna tex
Vid höger han bakom ratten sitter ett reglage där du roterar mellan olika ljudkällor. Radio - 3.5 mm stickpropp - Bluetooth. Det är samma reglage som du reglerar ljud och byter radiokanal etc. Ovanpå sitter två knappar. Tryck på den inre så växlar du ljudkälla.
Aha, hittade snurrhjulet, volym samt mute men inga fler knappar på baksidan. Ja ja :-)


Vet du om man under färd kan se batteriets SoC i procent? Vid laddning syns det ju jättetydligt men inte under färd. Vet du om man åt andra hållet kan se laddeffekten utan att använda appen? Under färd man man ju se momentana strömin/urtaget.
Nej, bara i CanZE-appen.
Skriv svar