Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av chaffis75 »

Jerker skrev:
En reflektion som jag tycker passar in på presentationen av Kona. I ledaren i senaste numret av Elbilen skriver Fredrik Sandberg om när han var på presentationen av den kommande elSUVen från Byton. Den presenterades på teknikmässan CES i Los Angeles. Bilarna har nu en hel hall där. På presentationen fokuserades en massa på all tekniska finesser bilen får.
Ändå satt jag där och undrade om det inte är nåt som de glömmer bort i teknikhetsen. Så jag ställde den fråga som läsarna av den här tidningen ställer oftast:
-Ursäkta, kommer bilen med dragkrok?
Leenden bredde ut sig i salen bland alla tech-journalister och de två herrarna [på scenen] log.
-Det är inte beslutat ännu. Är det viktigt?
Är det viktigt om bilen har dragkrok?
Är inte core tedhnology fortfarande fyra hjul som snurrar när man trampar ner gaspedalen, tänkte jag. En teknik som syftar till att transportera människor och prylar?
Hur uppkopplad din OLED-skärm än är i din nya elbil kommer den inte att kunna köra trall från snickeriet till din nya altan, eller köra ner båten till bryggan på våren.
Det här tycker jag är kärnan i problemet som elbilar lider av. Man sysslar så mycket med senaste tekniken inne i bilarna att man glömmer bort att det ändå är en bil man ska bygga, en bil som möter de behov som vanliga människor har.

För att slippa argumentet att man kan hyra eller låna en bil då man behöver dragkrok så vill jag påpeka att vi ser framför oss en värld med enbart elbilar, och det måste faktiskt även då finnas bilar med dragkrok, även om inte alla måste äga en själva. Det presenteras den ena elbilen efter den andra nu, men alla tycks skita i att bilen ska kunna utrustas med dragkrok. Det håller inte i längden.
Ja verkligen ett stort +1 på denna kommentar...
Finns några få skall krav på en bil, dessa måste man uppfylla först sedan kan man lägga till massa extra...
Jag är väldigt glad för min adaptiva farthållare jag har idag på min Volvo men när jag tittar på en elbil som första bil så är de problem med krok, tackräcke, range och laddmöjligheter som är de som kan bli en dealbreaker, inte den adaptiva farthållaren även om jag väldigt gärna vill ha den. Ja sedan måste den vara i en prisklass som min ekonomi klarar, där är inte MX och MS tyvärr.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av Mickep »

Problemet är att förbrukningen ökar kolossalt. (och att batteriet ansträngs då, låter lite konstigt för det borde vara motorn som gör arbetet och var friktinen borde öka) problemet med det problemet att jag inte ser vad problemet är. fossibilsägare vet att de får tanka mer och de är en kompromiss de är villiga att göra för att frakta soppåsar eller bräder till altanen som ägaren varje år misslyckas med (tydligen).
Jag satte på en dragkrok på min bil (hittade en begagnad helt ny) och där finns det med förstärkning) så det hela handlar om att tillverkarna skall vara villiga att se till att de finns anslutningspunkter (och eldragning). motorn på en elbil borde vara kraftig nog att kunna dra lass eftersom själva bilen vägen runt tonnet, självklart finns det en gräns vad motorklarar av (oavsett hur mycket spänning man får från batteriet) men man får inte dra mer än 70 km/h (fast folk på e4 verkar glömma att de kör last, verkar vara en kollektiv hjärnblödning som slår till hos många).

När batterierna är 40-60 kwh så har iallafall jag svårt att acceptera argumentet att räckvidden skulle minska, då jag anser att den fortfarande skulle vara acceptabel för många med last. Värmen som alstras ser jag inte att den skulle vara värre än när man ger kraftfullt åker så fort det går.(anser att det är tillverkarnas skyldighet att lösa/se till att bilen inte fattar eld). Allt det här är saker som jag tycker tillverkarna skulle ha löst även om den inte tillverkades för att dra last (då den defakto skall dra lass = vikt av människor). Självklart finns det en gräns hur mycket den kan/får dra, men den sätts vid typgodkännadet. Alla bilar har ett chassi av hårdmetall, och därmed borde de flesta KUNNA ha en dragkok. visst det går att komma med en massa bortförklaringar, men jag köper det icke. elbilar borde ha dragkrok. som vilken annan bil sedan 40 talet. (självklart till ägarens bekostnad och vilja). behövs det en kompletterande stålram, så är det väl bara att sätta dit de för de som absolut vill ha drag.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av Jerker »

Med min Zoe skulle jag får dra 1548 kg med B-körkort och 2285 med utökad B-behörighet. Men eftersom Renault har valt att inte typa den för släp så får jag inte dra nåt alls. Knäppt!
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av lobbin »

Grundproblemet är väl att det kräver mer kylning och vissa tillverkare har valt bort den typen av effektiv kylning för att det är billigare?
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av vigge50 »

Mickep skrev:
Problemet är att förbrukningen ökar kolossalt. (och att batteriet ansträngs då, låter lite konstigt för det borde vara motorn som gör arbetet och var friktinen borde öka) problemet med det problemet att jag inte ser vad problemet är. fossibilsägare vet att de får tanka mer och de är en kompromiss de är villiga att göra för att frakta soppåsar eller bräder till altanen som ägaren varje år misslyckas med (tydligen).
Jag satte på en dragkrok på min bil (hittade en begagnad helt ny) och där finns det med förstärkning) så det hela handlar om att tillverkarna skall vara villiga att se till att de finns anslutningspunkter (och eldragning). motorn på en elbil borde vara kraftig nog att kunna dra lass eftersom själva bilen vägen runt tonnet, självklart finns det en gräns vad motorklarar av (oavsett hur mycket spänning man får från batteriet) men man får inte dra mer än 70 km/h (fast folk på e4 verkar glömma att de kör last, verkar vara en kollektiv hjärnblödning som slår till hos många).

När batterierna är 40-60 kwh så har iallafall jag svårt att acceptera argumentet att räckvidden skulle minska, då jag anser att den fortfarande skulle vara acceptabel för många med last. Värmen som alstras ser jag inte att den skulle vara värre än när man ger kraftfullt åker så fort det går.(anser att det är tillverkarnas skyldighet att lösa/se till att bilen inte fattar eld). Allt det här är saker som jag tycker tillverkarna skulle ha löst även om den inte tillverkades för att dra last (då den defakto skall dra lass = vikt av människor). Självklart finns det en gräns hur mycket den kan/får dra, men den sätts vid typgodkännadet. Alla bilar har ett chassi av hårdmetall, och därmed borde de flesta KUNNA ha en dragkok. visst det går att komma med en massa bortförklaringar, men jag köper det icke. elbilar borde ha dragkrok. som vilken annan bil sedan 40 talet. (självklart till ägarens bekostnad och vilja). behövs det en kompletterande stålram, så är det väl bara att sätta dit de för de som absolut vill ha drag.
Problemet är att när du drar hög effekt från ett batteri så blir det förluster vilket gör att batteriet blir varmt. Om detta är under en tillfällig acceleration så gör det inte så mycket för då kommer det kunna svalna senare men om du däremot kopplar på ett tungt släp vilket förutom ökar vikten även ökar luftmotståndet så kommer det högre effektuttaget vara konstant. Detta leder till högre förluster inne i batteriet och batteripacket som måste kylas bort för att batteriet inte ska överhettas. Om det är samma förluster när du drar 100 kW från ett batteri som när du laddar ett batteri vet jag inte men det kanske någon annan här kan svara på?
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av joel80 »

Mickep skrev:
men man får inte dra mer än 70 km/h (fast folk på e4 verkar glömma att de kör last, verkar vara en kollektiv hjärnblödning som slår till hos många).
Nu var det väl i och för sig runt 20-25 år sen man ökade till 80km/h.. Men visst är det många som kör en bra bit över det också. :/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Magnus71
Inlägg: 146
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av Magnus71 »

En viktig parameter är att behovet av hjulmoment går upp för att starta fordonet med den högre totalvikten. Det kan då krävas annan utväxling med följdproblem på toppfart / total verkningsgrad mot körcykeln.
Vid 0rpm har dessutom elmaskinen i princip 0% i verkningsgrad. Så låga farter med högre last kan ge temperaturproblem i elmaskinen.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av Limbster »

Magnus71 skrev:
En viktig parameter är att behovet av hjulmoment går upp för att starta fordonet med den högre totalvikten. Det kan då krävas annan utväxling med följdproblem på toppfart / total verkningsgrad mot körcykeln.
Vid 0rpm har dessutom elmaskinen i princip 0% i verkningsgrad. Så låga farter med högre last kan ge temperaturproblem i elmaskinen.
Förstår inte riktigt vad du menar, alla maskiner vid 0 rmp får ju per definition 0 i verkningsgrad om de tillförs någon energi.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av Bjelke »

Magnus71 skrev:
En viktig parameter är att behovet av hjulmoment går upp för att starta fordonet med den högre totalvikten. Det kan då krävas annan utväxling med följdproblem på toppfart / total verkningsgrad mot körcykeln.
Vid 0rpm har dessutom elmaskinen i princip 0% i verkningsgrad. Så låga farter med högre last kan ge temperaturproblem i elmaskinen.
Fast vid låga varvtal så behövs det väldigt lite energi (effekt) för att åstadkomma det momentet så just det är nog inget problem, kanske om man kör en längre tid på mycket låga varvtal kanske...
utväxlingen lär nog inte heller vara något problem på just eldrivna bilar då ett stort moment från noll är enkelt, fast på dom allra minsta elbilarna vet jag inte lika säkert om grejerna
är dimensionerade för större moment men jag gissar att alla moderna klarar det enkelt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Magnus71
Inlägg: 146
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av Magnus71 »

Elmaskinen ger max moment från start. För att få tillräckligt hjulmoment krävs utväxling där emellan.
En elmaskin som plötsligt behöver leverera 30% mer hjulmoment pga släp kan lösas med annan utväxling.
Problemet är dock att normala elbilars toppfart är vid maxvarvtalet på elmaskinen. Inge kul om Kona bara toppade 105km/h.
Alternativet är en överdimensionerad elmaskin som klarar startmomentet OCH ger rimlig toppfart vid max varvtal. Detta är dyrare och tyngre.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av Henrik Torphammar »

Magnus71 skrev:
Elmaskinen ger max moment från start. För att få tillräckligt hjulmoment krävs utväxling där emellan.
En elmaskin som plötsligt behöver leverera 30% mer hjulmoment pga släp kan lösas med annan utväxling.
Problemet är dock att normala elbilars toppfart är vid maxvarvtalet på elmaskinen. Inge kul om Kona bara toppade 105km/h.
Alternativet är en överdimensionerad elmaskin som klarar startmomentet OCH ger rimlig toppfart vid max varvtal. Detta är dyrare och tyngre.
Inget säger att du behöver samma acceleration. Så länge du kan ge ditt hjulmoment så kommer bilen fungera utmärkt. Utväxlingen är redan begränsad till lägre fart. Nu vet jag inte hur det ser ut på Kona men en Leaf går bara 144km/h. Värmeproblem kan lösas genom mjukvara som sänker laddhastighet och tillgänglig effekt när det börjar bli varmt.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av joel80 »

Toppfarten på Kona Electric ska vara 167km/h läste jag i en av artiklarna häromdagen. Samma på båda batteri storlekarna men med mer hk i den med stora batteriet.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av Mickep »

här är en riktig bra genomgång



det är en riktig liten bil (inget stor åbäke som teslas modeller -> dock skall man inte förakta det lilla utrymmet i baksätet och lastutrymmet, för dessa har sin målgrupp också) men det hänger på priset då man hoppas att detta har ett riktigt minipris.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av LarsL »

Lite löjligt att jämföra denna bil med en Model 3. De är ju förtusan mindre än en Leaf! Detta är en konkurrent till Zoe och Chevrolet Bolt för det är ju i den storleksklassen den befinner sig. Ja, det är ju faktiskt i princip en Bolt. Eller ska vi kalla dem LG Bolt och LG Kona?
När släpper LG en ordentlig familjebil?
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av vigge50 »

Jag tycker hans jämförelse med Model 3s långa väntetider och att de skulle göra att många väljer Kona istället är löjlig. Enligt denna artikeln så planerar Hyundai producera 18 600 Kona i år och även om deras årsproduktion skulle vara det dubbla på 37 200 så vill Hyundai nog inte är en stor del av de som reserverat Model 3 ska hoppa över till Kona. Det skulle snabbt bli flera års väntetid om Hyundai inte kan öka takten rejält.

https://www.greencarreports.com/news/11 ... ain-report
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av Laban »

vigge50 skrev:
Jag tycker hans jämförelse med Model 3s långa väntetider och att de skulle göra att många väljer Kona istället är löjlig.
Av någon anledning ska man alltid jämföra åt fel håll när det gäller Tesla. 3 med Kona, i-Pace med X. Varför inte i-Pace med Model 3 osv. Lite humor över det hela men det är väl det vanliga när någon anses vara ledaren i klassen.

Nåväl, enligt min mening har man lyckas förstöra Kona med plastdetaljerna runt hjulhusen. Stora, ojämna, fruktansvärt fult. Då tar jag hellre Kia Niro.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av Mickep »

Beror på hur manh ser det ställer man sig idag i kö på model 3 så får man med nuvarnde takt vänta i 10 år. då är det självklart med den insikten att man börjar se sig om efter annat.hyndai gör biliga bruksbilar och det är inte att förakta om man tar det för vad det är.
Då kan man snegla på kona med liknade egenskaper (men kanske ett mycket lägre pris) kön är mindre, fast tydligen lång den också då 15000 norrmän sagt tjing på den.
om kona har samma batteri eller bättre på ioniq som kan ladda i ca 70 kw (28kwh *2.3C = 64 kw, så kan konas större batteri laddda i 64kwh*2.3C = 143 kw, så börjar de dyka upp snabbladdande ccs (läs ionity) med 350kw anläggningar så är det definitivt ett alternativ. men det förståss om tesla får tummen ur och börjar göra 500 000 /året model 3 så ser det ju lite annorlunda ut.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av LarsL »

Om du beställer inKona i höst när den släpps i Sverige så gissar jag att leveranstiden är ungefär lika lång som för Model 3. Huyndai har ju inga planer på att massproducera Kona ens. De ligger liksom efter Tesla redan i tanken.

Men som sagt Kona är ingen Model 3 konkurrent. Möjligen är I-pace det? Fast kanske mer en konkurrent till Model Y, då den är mer åt SUV hållet.
Enda anledningen att Kona nämns i samma andetag som Model 3 är att de är elbilar, och att Kona vill reflektera sig i glansen. Skulle detta varit fossiler hade ingen tänkt tanken ens.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av Bjelke »

Om det skulle stämma med typ 18600 i årstakt planerat och typ 15000 bokade i Norge redan så blir alltså lev,-tiden typ ett år enbart med
hänsyn till Norge, låter ju inte så kul precis.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av 12man »

Då Hyundai tillverkar runt 5 miljoner bilar årligen så är ju 1% elbilar ett absolut minimum idag, och 10% borde vara deras kortsiktiga mål
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av jpetters »

Tittade på Hyundai Kona idag och enligt de som jobbade i montern ska den får dragkrok. Nu hade de inte jättekoll direkt så tar det med en nypa salt.
Inte så dum som andrabil med större batteriet. Det fanns en hel del trevlig utrustning att välja på. Men inga priser de ville dela med sig av.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Crion
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 jan 2018 01:36

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av Crion »

Större 65kwh batteriet var väl inte för europa utan endast för USA initialt(?)
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av vigge50 »

Tyvärr verkar det inte som att Kona kommer med dragkrok från början enligt Hyundai, kanske tillkommer senare. Planen är att Kona electric ska komma till Sverige i september men vem vet vad hög efterfråga i Norge kan göra.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... nseringen/
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av Mickep »

Ja takräcke med 80 kg last är iallafall ett fall frammåt iallafall.
Skidsemestern har folk klarar utan dragkrok, och till brädgården kan det funka att lasta på taket, men att fara med sopor kan krävas lite kreativitet.
Hur har de villaägare som inte behöver dragkrok fixat det?
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av perkabolo »

Mickep skrev:
Ja takräcke med 80 kg last är iallafall ett fall frammåt iallafall.
Skidsemestern har folk klarar utan dragkrok, och till brädgården kan det funka att lasta på taket, men att fara med sopor kan krävas lite kreativitet.
Hur har de villaägare som inte behöver dragkrok fixat det?
En dagtrip till hassela går nog bra med hjälp av takräcket. Men ett sportlov med familjen blir nog värre med det yttepyttebagageutrymmet. Man vill ju inte ha all last på taket.
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Skriv svar