Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
Moderator: Redaktion
Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
Idag på kvällen rapporterar Hyundai att deras nya elbil Kona Electric premiärvisas under vad som kallas en ”digital pressvisning för europeiska journalister” den 27:e februari (2018).
Bilen kommer också visas fram i Genève nästa vecka. Om någon är på plats då får ni gärna pressa Hyundai på info om dragkrok. Bensinvarianten av Kona har dragkrok och importörerna har legat på för att få till det också på den elektriska versionen.
Bilen kommer också visas fram i Genève nästa vecka. Om någon är på plats då får ni gärna pressa Hyundai på info om dragkrok. Bensinvarianten av Kona har dragkrok och importörerna har legat på för att få till det också på den elektriska versionen.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
Det bör vara nu kl 10. Någon som vet om det finns någon direktlänk eller om det är exclusivt för media (hummersoppa?)
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
Det verkar börja nu vid 09:40, men kanske bara är 20 minuters uppvärmning
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
100kW DC-laddning, blir de först på europeiska marknaden med att kunna ladda från stolpar som inte finns än?
https://www.hyundai.news/eu/feature/all ... lectric/0/
https://www.hyundai.news/eu/feature/all ... lectric/0/
Senast redigerad av misiler, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
De har faktiskt börjat byggas men de finns tyvärr inte många i Sverige änmisiler skrev:100kW DC-laddning, blir de först på europeiska marknaden med att kunna ladda från stolpar som inte finns än?
WLTP-cykel när de anger range
https://www.hyundai.news/eu/feature/all ... lectric/0/
https://snabbladda.nu/
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
Hittar ingen filtrering på laddeffekt?vigge50 skrev:
inte heller uppladdning.nu verkar kunna filtrera på effekt :/
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
Olika symboler, finns tyvärr bara 6 stycken 100 kW laddare runt dalarna.misiler skrev:Hittar ingen filtrering på laddeffekt?vigge50 skrev:
inte heller uppladdning.nu verkar kunna filtrera på effekt :/
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
Hittar inget om dragkrok i specarna. Bilen är en total besvikelse.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
Aldrig sett den hemsidan förut, men det ser ut som om att antalet blixtikoner på kartan anger laddeffekt. 1 blixt = 50 kW, två blixtar = 100 kW. Finns en del sådana i Dalarna till exempel.misiler skrev:Hittar ingen filtrering på laddeffekt?vigge50 skrev:
inte heller uppladdning.nu verkar kunna filtrera på effekt :/
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
Tack, ja Dalakraft har verkligen gjort underverk med laddnätet i Dalarna.
Vet vi om den har typ-2 eller typ-1 intag?
Vad har Ioniq för både AC och DC-intag?
Vet vi om den har typ-2 eller typ-1 intag?
Vad har Ioniq för både AC och DC-intag?
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
PrecisTeslaspolen skrev:Aldrig sett den hemsidan förut, men det ser ut som om att antalet blixtikoner på kartan anger laddeffekt. 1 blixt = 50 kW, två blixtar = 100 kW. Finns en del sådana i Dalarna till exempel.misiler skrev:Hittar ingen filtrering på laddeffekt?vigge50 skrev:
inte heller uppladdning.nu verkar kunna filtrera på effekt :/
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
Var det allt? Sex minuter och inte ens en riktig bil på scenen. Visst hade det mer tekniskt info än andra presentationen av Model 3 men där fick vi åtminstonde se den på scenen.
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
64 kWh-versionen:
470 km (WLTP)
15,2 kWh/100 km
motor 150 kW
0-100 7,6 s
39,2 kWh-versionen:
300 km (WLTP)
14,8 kWh/100 km
motor 99 kW
0-100 9,3 s
Båda versionerna ett vridmoment på 395 Nm och en topphastighet på 167 km/h
470 km (WLTP)
15,2 kWh/100 km
motor 150 kW
0-100 7,6 s
39,2 kWh-versionen:
300 km (WLTP)
14,8 kWh/100 km
motor 99 kW
0-100 9,3 s
Båda versionerna ett vridmoment på 395 Nm och en topphastighet på 167 km/h
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
Synd att de inte sa något om priset. (det är en viktig faktor när man jämför, det är en skillnad om den kostar en miljon eller 300 '')
annars var de ganska imponerande spec 300 km för standard och nästan 500 km på lång range. tydligen snabbladdning på 100 kwh (kommer komma en del i södra sverige de närmaste 2 åren). långsamladding 7.2 en fas kan man ha synpunkter på (men tror man klarar sig på det om man laddar 8 h).
De brukar inte ta fram dragkrok alls på sådana presentationer (men jag avskydde den artificiella hologramet, instinktivt kändes som om jag blev kastade lögner rätt upp i ansiktet, var inget mänskligt eller något med humor eller värme och engagemang över det hela alls, bara nonsens)
PRIS och LEVERANS var det folk efterfrågade.
dragkrok får man läsa sig till, men fram till att det står så är det enbart den extremt dyra model x som har det i nuläget. antar att det just nu inte finns någon dragkrok till hyndais elbilsflotta. När kommer ioniq med samma batteristorlekar??
annars var de ganska imponerande spec 300 km för standard och nästan 500 km på lång range. tydligen snabbladdning på 100 kwh (kommer komma en del i södra sverige de närmaste 2 åren). långsamladding 7.2 en fas kan man ha synpunkter på (men tror man klarar sig på det om man laddar 8 h).
De brukar inte ta fram dragkrok alls på sådana presentationer (men jag avskydde den artificiella hologramet, instinktivt kändes som om jag blev kastade lögner rätt upp i ansiktet, var inget mänskligt eller något med humor eller värme och engagemang över det hela alls, bara nonsens)
PRIS och LEVERANS var det folk efterfrågade.
dragkrok får man läsa sig till, men fram till att det står så är det enbart den extremt dyra model x som har det i nuläget. antar att det just nu inte finns någon dragkrok till hyndais elbilsflotta. När kommer ioniq med samma batteristorlekar??
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
Vad i h**** är det som sker i dalarna? man skulle kunna tycka att storstadsregionerna var de som först byggde ut. hur kommer det sig att de har fått upp en mängd 100 kwh css laddarna först i sverige? (eller så har andra inte medellat vad de skapat)misiler skrev:Tack, ja Dalakraft har verkligen gjort underverk med laddnätet i Dalarna.
Vet vi om den har typ-2 eller typ-1 intag?
Vad har Ioniq för både AC och DC-intag?
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
Jaha... Platsar då inte i "Tesladödar-ligan" som alla verkar vilja tillhöra... I praktiken så tar det 20 timmar att ladda den från tom till full hemma. På långresa (om man har turen att åka förbi en eller flera 100 kW-laddare) så får man räkna med ganska långa lunchstopp... 0-80% på en timma (om det är rätt laddare och antagligen ganska varmt ute. Råkar det stå en 50 kW-laddare efter vägen så blir det nog smått outhärdligt att företa en längre resa.
Men, trots allt en attraktiv bil som säkert kan finna sina köpare (om de klarar att leverera...) som gillar den lilla SUV-formen som ju är väldigt populär nuförtiden. Dock får man nog räkna med att motorvägsresor kommer att kräva en hel del energi. Ett CV-värde någon???
Men, trots allt en attraktiv bil som säkert kan finna sina köpare (om de klarar att leverera...) som gillar den lilla SUV-formen som ju är väldigt populär nuförtiden. Dock får man nog räkna med att motorvägsresor kommer att kräva en hel del energi. Ett CV-värde någon???
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
lator skrev:Jaha... Platsar då inte i "Tesladödar-ligan" som alla verkar vilja tillhöra... I praktiken så tar det 20 timmar att ladda den från tom till full hemma. På långresa (om man har turen att åka förbi en eller flera 100 kW-laddare) så får man räkna med ganska långa lunchstopp... 0-80% på en timma (om det är rätt laddare och antagligen ganska varmt ute. Råkar det stå en 50 kW-laddare efter vägen så blir det nog smått outhärdligt att företa en längre resa.
Men, trots allt en attraktiv bil som säkert kan finna sina köpare (om de klarar att leverera...) som gillar den lilla SUV-formen som ju är väldigt populär nuförtiden. Dock får man nog räkna med att motorvägsresor kommer att kräva en hel del energi. Ett CV-värde någon???
Det kommer väl att byggas fler 100 kW-laddare framöver och de är ju i praktiken lika snabba som en Tesla SuC.
Håller dock med om att SUV-formen inte är så bra på elbilar. Man vill ju ha en så snål bil som möjligt i höga farter. Det är ju oftast då man behöver räckvidden också. Sällan man åker långa sträckor i 70 km/h. Ska vara i Norge då kanske.
Avsaknad av trefasladdning är en dealbreaker för mig personligen. Då spelar resten ingen roll.
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
Hur är WLTP, en fantasi siffra eller rimlig? Ja frågan är väl snarast hur många mil kommer man rent praktiskt?Jerker skrev:64 kWh-versionen:
470 km (WLTP)
15,2 kWh/100 km
motor 150 kW
0-100 7,6 s
39,2 kWh-versionen:
300 km (WLTP)
14,8 kWh/100 km
motor 99 kW
0-100 9,3 s
Båda versionerna ett vridmoment på 395 Nm och en topphastighet på 167 km/h
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
De satsar på turismen i dalarna. Att folk även i fortsättningen ska kunna åka till Siljan och Sälen även om de har elbil.Mickep skrev:Vad i h**** är det som sker i dalarna? man skulle kunna tycka att storstadsregionerna var de som först byggde ut. hur kommer det sig att de har fått upp en mängd 100 kwh css laddarna först i sverige? (eller så har andra inte medellat vad de skapat)misiler skrev:Tack, ja Dalakraft har verkligen gjort underverk med laddnätet i Dalarna.
Vet vi om den har typ-2 eller typ-1 intag?
Vad har Ioniq för både AC och DC-intag?
Visst behövs det snabbladdare även i storstäder men de som bor där ska ju helst kunna ladda hemma eller över natten och besökande borde också klara sig med destination chargers i de flesta fall. Snabbladdning är för när man är på resande fot.
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
chaffis75 skrev:Hur är WLTP, en fantasi siffra eller rimlig? Ja frågan är väl snarast hur många mil kommer man rent praktiskt?Jerker skrev:64 kWh-versionen:
470 km (WLTP)
15,2 kWh/100 km
motor 150 kW
0-100 7,6 s
39,2 kWh-versionen:
300 km (WLTP)
14,8 kWh/100 km
motor 99 kW
0-100 9,3 s
Båda versionerna ett vridmoment på 395 Nm och en topphastighet på 167 km/h
15,2 kWh/100 km låter lågt men kör man lugnt på sommaren så visst. Dock stämmer inte siffrorna. 15,2/100*470 = 71,44 kWh.
Tror man fixar 30 mil på vintern och 40 mil på sommaren. På ett ungefär. Är som en Model S 75D och det är ju tillräckligt bra. Den mindre versionen är dock inget jag skulle köpa för att köra långt med.
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
Bagageutrymmet är på 330. (är inte det lite litet, då ioniqen har 450 -550 l)
priset kommer inte ut förrän nästa vecka i geneve.
15 000 norrmän har skrivit upp sig på bilen.
priset kommer inte ut förrän nästa vecka i geneve.
15 000 norrmän har skrivit upp sig på bilen.
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
I pressreleasen, som är väldigt mångordig, står inte ett ord om dragkrok. De borde ha fått plats med det där om det skulle bli så. De hade ju t.ex. t.o.m. med i den grafiska presentationen att man kan sätta takräcke på den. Då borde de ha nämnt dragkrok i samma veva.
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
WLTP är dessvärre fortfarande fantasifull. De siffrorna brukar landa någonstans mittemellan helt orealistiska NEDC och hyfsat realistiska EPA. Kika på EPA-siffrorna för någon sorts uppfattning om riktig räckvidd.chaffis75 skrev:Hur är WLTP, en fantasi siffra eller rimlig? Ja frågan är väl snarast hur många mil kommer man rent praktiskt?Jerker skrev:64 kWh-versionen:
470 km (WLTP)
15,2 kWh/100 km
motor 150 kW
0-100 7,6 s
39,2 kWh-versionen:
300 km (WLTP)
14,8 kWh/100 km
motor 99 kW
0-100 9,3 s
Båda versionerna ett vridmoment på 395 Nm och en topphastighet på 167 km/h
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.