Om man ser på laddning hemma så finns det lösningar men det kostar och gäller ju då bara för domkler skrev:Jag tycker att det borde gå att lösa utanför bilen i så fall.
som bor i villa typ, men på offentliga laddare är det som redan påpekats kört.
Moderator: Redaktion
Om man ser på laddning hemma så finns det lösningar men det kostar och gäller ju då bara för domkler skrev:Jag tycker att det borde gå att lösa utanför bilen i så fall.
Sant. Den "viktigaste" laddningen sker kanske i hemmet, för de som har möjlighet. Men jag förstår problemet.Bjelke skrev:Om man ser på laddning hemma så finns det lösningar men det kostar och gäller ju då bara för domkler skrev:Jag tycker att det borde gå att lösa utanför bilen i så fall.
som bor i villa typ, men på offentliga laddare är det som redan påpekats kört.
Håller med om att de snålat/inte brytt sig om marknader där 3-fas är vanligt. Men även om ett mindre batteri laddas snabbt nog på 1-fas så kan man inte fördela strömmen över alla faser. 3x5A kan nog alla hus köra på utan att byta huvudsäkring, men 1x15A kan däremot bli knepigt för många.helix skrev:För bilar med mindre batteri kanske det inte spelar så stor roll om det bara är 1-fas då de ändå laddas upp från tomt till fullt efter en natts sömn? Tillverkarna har säkert velat hålla nere priset och därmed snålat.
Googlar du så hittar du Alibaba listpriser på 3000-5000 USD.Gustafsson skrev:
Det är några i Nissan-klubben som tittat på 10kW DC laddare för de pengarna men det har inte fallit väl ut. Om jag förstod det hela rätt (vilket inte är säkert alls) så var en namnkunnig användare på väg att börja sälja dessa men kom aldrig dit gpa låg driftsäkerhet.Gustafsson skrev:Borde finnas rimligt billiga laddboxar som ger DC från trefas, så skulle problemet med dessa bilar lösas delvis i vart fall.
Finns väl en Chademovariant, men dyr sist jag såg nåt om det.
inte riktigt santBjelke skrev:Ett av svaren på din ursprungliga fråga är ju även Tesla såklart!
Så köp en till så blir hon nog nöjd
Vi pratar lite så här hemma oxo och förutom priset om man inte kollar på
begagnat så är ju bilen lite väl stor, Leafen vi har är lixom jäkligt lämplig jämfört med
en till Tesla...
Och för oss står oxo 3-fas högt på listan inför nästa bil, i princip en dealbreaker men alternativet med en liten DC-laddare hemma känns mer och mer intressant om det är enda lösningen (men ändå helt sjukt eftersom det fanimej borde vara inbyggt i bilen
från början lixom).