Hur ställer sig era närmaste till elbilar?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Fredric83
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 03 aug 2017 12:05
Ort: Helsingborg

Re: Hur ställer sig era närmaste till elbilar?

Inlägg av Fredric83 »

Jag upplever att jag möts av mycket avundsjuka och/eller okunskap av mina arbetskamrater. De som inte är avundsjuka är dock mycket nyfikna och frågar mycket samt tar gärna chansen att få åka med när det finns möjlighet.
Familjen är fullständigt såld. Barnen åker helst inte någon anna bil och frugan tänker beställa sig en "egen" men först vill hon se en definitiv spec på M3 då hon tycker MS är lite för stor för hennes smak och vardagsbehov.

Vad gäller Mor, Far och Syster så behövdes det bara en provkörning per person så var saken biff. De tar leverans av varsin MS mellan 15-22 Mars :lol:
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 656
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Hur ställer sig era närmaste till elbilar?

Inlägg av HerrNilsson »

Korta svaret: klart övervägande positivt.

I egna familjen har vi ersatt båda fossilbilarna av el-diton och varken frugan eller barnen vill ändra på det.
Föräldrar och svärföräldrar också numer väldigt positiva till elbilar, även om kunskapen är på ganska låg nivå ännu.

Bland syskon och kusiner så är intresset stort, många snöar dock in på detta med räckvidd och är kvar i fossilbilstänket att man behöver väldigt lång räckvidd för att slippa tanka/ladda så ofta. När man förklarar att det mer funkar som med mobilen så tänker folk om oftast men svårt invanda beteenden blir jobbigt för vissa att tänka sig ur.

Att det är just en Tesla har jag faktiskt bara fått positiva reaktioner på både från släkt och kollegor. Iofs ett gäng kollegor som också kör Tesla... Men det är ändå bilar som
gemene man tycker är rätt balla, av olika orsaker för olika människor.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Corvus
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 19 okt 2017 22:18
Ort: Uppsala

Re: Hur ställer sig era närmaste till elbilar?

Inlägg av Corvus »

Min fru är lika övertygad som jag om elbilars förträfflighet, det behövdes bara en provkörning i en S P100DL så var hon såld. :D

Det finns dock inte någon annan varken i släkten, i vänskapskretsen eller bland kollegor som har elbil, så jag känner mig ganska ensam i mitt missionerande. De flesta är dock försiktigt positiva och nyfikna och de som följt med på en provtur eller provkört är alla imponerade.

Men alla är däremot fullständigt oförstående till att vi frivilligt valde att köpa en begagnad bil som gått 7800 mil för nästan 700'. "Vansinne, så mycket kan man inte lägga på en begagnad bil". Att jag försöker förklara att vi tänkt ha denna bil i många år och att den låga driftskostnaden gör att det den verkliga kostnaden per mil inte kommer bli högre än om vi köpt en ny diesel får inte mycket gehör.

Jag har tyvärr inte lyckats övertyga någon om att byta till elbil, de som har råd är inte intresserade, de är intresserade har inte råd.

Jag känner dock bara en verklig elbilshatare, min 60-åriga morbror. Hans kommentar när han hörde att vi köpt en elbil var "jag körde en el-truck på 70-talet och det var inget att ha". I hans värld är en el-truck från 70-talet och en Tesla samma sak, bara skit. Och så detta ständiga tjat om skitig el från kolkraftverken. Honom bryr jag mig inte längre om att försöka förklara hur en modern elbil fungerar, han kommer oavsett vad jag säger att köra sin diesel ända in i graven. En provtur är han inte intresserad av. Suck.
Tesla Model S 85D byggd juni 2015 | Midnight Silver Metallic | 19" fälgar | Svart skinnklädsel | Next Gen-säten | Teknikpaket med AP1 | Panoramatak | Luftfjädring | Köldpaket | Säkerhetspaket |
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Hur ställer sig era närmaste till elbilar?

Inlägg av OfarligTesla »

De flesta tycker det verkar skoj och spännande men få tycker det är värt pengarna. Efter jag beställt min tycker de flesta att det verkar riktigt roligt men att de undrar hur man kan lägga över en miljon på en bil, speciellt eftersom jag inte ens behöver en bil till att börja med. Får se hur det blir när jag får den.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Hur ställer sig era närmaste till elbilar?

Inlägg av ellerstrom »

Min fru och mina barn älskar Teslan och planer finns på att utöka Teslafamiljen med en X också. Det blir definitivt en elbil till, när andrabilen ska bytas ut.

En reflektion som är intressant tycker jag, är att min far på riktigt fick upp ögonen för elbilar när han åkt med en Tesla-taxi i Amsterdam. Han var försiktigt positivt inställd till Tesla redan när jag köpte vår bil men efter att han frågat taxichauffören vad han tyckte om Tesla så "vände" det verkligen för honom. Det var framförallt frågetecknet kring batterierna som rätades ut efter att chauffören svarade att bilen gått mer än 200.000km och bara degraderats typ <10%. Så elbilstaxi kan verkligen hjälpa till i omställningen med tanke på driftsäkerhet/driftskostnader.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4863
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Hur ställer sig era närmaste till elbilar?

Inlägg av chaffis75 »

De är nästan lite slagsmål om leafen så länge man bara ska köra kortare sträckor... Dottern på 6 år är helt med på vad en tesla är, hon kommenterar väldigt ofta när en tesla passerar, "pappa där var en Tesla." dock är inte inte glad för när jag lysnar på tesla podden/bilar med sladd (ledsen) men kanske inte så kul för en 6 åring.

Och bara för att fylla på inlägget och fördelar med elbil, jag har en dotter som vill jag ska vara kvar när hon är på scouterna, perfekt att sitta varmt och skönt i leafen och se på netflix medans jag väntar. hade ju knappast suttit på tomgång i timmar med fossilbil.

Mina föräldrar vill också ha en elbil men de har krav på krok (köra skit till tippen med släpet) och de vet vi problemen kring. De har reserverat en M3 men de är ganska tveksamt om de kommer fullfölja köpet, hoppas de kommer något lämpligt alternativ till dem, en Kona om den nu hade kunnat ha krok :( .
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar