Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sikte)

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sik

Inlägg av Jerker »

Leo skrev:
Just nu finns ju tex en S på blocket för exakt 500000kr. Den har gått närmare 12000mil.

Tror dock att man bör kunna hitta en med klart lägre mil men liknande pengar.

Tror du får svårt att få någon levererat i januari 2019.

Vore jag du skulle jag nog kolla närmare på en Kona och ev beställa en sån. Tror nog den är den som har störst chans att den verkligen får dragkrok och kommer i rimlig tid. Dvs du får den kanske under andra halvan 2019.

Behåll bokningen på Model 3. Då har du en back-up plan.

Leaf tror jag aldrig kommer med drag på länge än.

Sion är nog mycket bra tankar men det är låååååångt innan allt är klart med den och den verkligen blir levererad. Trots deras egna ord om tidsplaner osv.

Du kan säkert förlänga kontraktet eller korttidshyra en Zoe om du kollar lite med Renault. Nej det blir kanske inte lika billigt som hittills. Men då löser du ditt bilbehov tills den nya kommer.

Så i det stora taget är det antagligen 2-10 månaders förlängning vi talar om och inte år. Så säg att det är 1000kr/mån extra så blir det ändå en rimlig summa i det totala sammanhanget.
Ja, håller med dig om mycket. Nu har jag ju aldrig tidigare köpt nya bilar, förutom Zoe, så jag är inte så insatt i hur det fungerar när man "beställer" en bil, om jag nu skulle göra det med en Kona med stora batteriet och hoppas på att den får drag. Om den nu inte får det, kan man bara avbeställa då, eller kostar det pengar att göra det?
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sik

Inlägg av LarsA »

Det går att göra tillägg/villkor i beställningar av nya bilar, t.ex. att den ska ha dragkrok. Blir det inte så kan du hoppa av beställningen utan extra kostnader, annars står det i kontrakten att du ska stå för försäljarens extrakostnader vid avbruten beställning.

Har samma dilemma när det gäller elbil och dragkrok till rimlig kostnad(max 400 kkr helst närmare 300 kkr), har därför kvar en Saab 9-3(etanol) som får stå för dragandet.
Väntar på att vår nya Leaf40 ska komma som ersätter Leaf24 och den kommer att ha en räckvidd som är OK för oss.
Har en beg BMW i3 60 Ah med rex som idag är vår långkörningsbil, den och Saaben skulle kunna ersättas av en elbil med dragkrok och 25 mils räckvidd(utan last).

Tror du får vänta ca 1-2 år till innan "prisvärd" elbil med dragkrok kommer, så försök att förlänga leasingen eller leasa en Zoe41 istället(finns ju en norman som fick monterat dragkrok på sin Zoe i Tyskland och godkändes av "misstag" av norska trafikverket som senare ångrade sig). Sedan kan du ju ligga kvar med din bokning av modell 3 och se hur prisutvecklingen blir och vilken konfiguration det krävs för att få den med dragkrok.
Polestar 2 awd -21
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sik

Inlägg av chaffis75 »

LarsA skrev:
Det går att göra tillägg/villkor i beställningar av nya bilar, t.ex. att den ska ha dragkrok. Blir det inte så kan du hoppa av beställningen utan extra kostnader, annars står det i kontrakten att du ska stå för försäljarens extrakostnader vid avbruten beställning.

Har samma dilemma när det gäller elbil och dragkrok till rimlig kostnad(max 400 kkr helst närmare 300 kkr), har därför kvar en Saab 9-3(etanol) som får stå för dragandet.
Väntar på att vår nya Leaf40 ska komma som ersätter Leaf24 och den kommer att ha en räckvidd som är OK för oss.
Har en beg BMW i3 60 Ah med rex som idag är vår långkörningsbil, den och Saaben skulle kunna ersättas av en elbil med dragkrok och 25 mils räckvidd(utan last).

Tror du får vänta ca 1-2 år till innan "prisvärd" elbil med dragkrok kommer, så försök att förlänga leasingen eller leasa en Zoe41 istället(finns ju en norman som fick monterat dragkrok på sin Zoe i Tyskland och godkändes av "misstag" av norska trafikverket som senare ångrade sig). Sedan kan du ju ligga kvar med din bokning av modell 3 och se hur prisutvecklingen blir och vilken konfiguration det krävs för att få den med dragkrok.
Tyckte jag läste någonstans att man bekräftat att Kona INTE kommer ha krok, minns dock inte var jag läste de... Men hoppet är de sista som överger en.

Ja de är verkligen ett problem att M3 är så sen. Jag har själv fortsatt köra min V60 och trodde när jag reserverade min M3 att jag idag skulle köra den. Nu är jag inne på att jag får köra V60 minst 1 år till om den ska ersättas av en M3. Jo jag börjar också tveka, väntan är för lång, rädd att de ska börja bli mycket med reparationer på min V60 snart men jag försöker hålla ut ett tag till. :(
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sik

Inlägg av Jerker »

chaffis75 skrev:
Tyckte jag läste någonstans att man bekräftat att Kona INTE kommer ha krok, minns dock inte var jag läste de... Men hoppet är de sista som överger en.
...och jag läste nånstans att de svenska ÅF fått uppgiften att den kommer att få dragkrok.

Jag tror det inte förrän jag ser det. Samma som med 3:an.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sik

Inlägg av Leo »

Jerker: beställer du en bil och ”hoppar av” utan någon speciell anledning så har normalt säljarna ”rätt” (enligt kontrakten) att ta ut en avhoppsavgift. Den brukar vara några tusen kronor.

MEN de brukar normalt aldrig göra det i verkligheten. Skapar en massa klagomål och Badwill vilket man vill undvika.

Så är du tydlig med ev krav på tex utrustning (tex drag) vid beställningstillfället så är det nog ännu liten risk att du behöver betala något om det inte kommer till bilen. Så enklast är ju att fråga.

Har också läst att Hyundai centralt i Sverige? sagt att Kona ej kommer med drag från början. Känns också logiskt då det är en ”billig bil” =antagligen kanske inte så avancerad kylkapacitet av batteriet?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sik

Inlägg av Jerker »

Leo skrev:
Jerker: beställer du en bil och ”hoppar av” utan någon speciell anledning så har normalt säljarna ”rätt” (enligt kontrakten) att ta ut en avhoppsavgift. Den brukar vara några tusen kronor.

MEN de brukar normalt aldrig göra det i verkligheten. Skapar en massa klagomål och Badwill vilket man vill undvika.

Så är du tydlig med ev krav på tex utrustning (tex drag) vid beställningstillfället så är det nog ännu liten risk att du behöver betala något om det inte kommer till bilen. Så enklast är ju att fråga.

Har också läst att Hyundai centralt i Sverige? sagt att Kona ej kommer med drag från början. Känns också logiskt då det är en ”billig bil” =antagligen kanske inte så avancerad kylkapacitet av batteriet?
Om en bil har långa köer så finns det väl ingen anledning för dem att ta ut en straffavgift.

Jag väntar och ser vad som händer. Det är trots allt ett tag kvar.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sik

Inlägg av mans71 »

Jerker skrev:
Jag börjar tvivla på att det finns nån vettig elbil för mig om 9 månader när leasingen på min Zoe går ut. Jag har inte kollat om det skulle gå att förlänga leasingen en kortare tid. Har fått lite olika signaler.
Beg model S? Nu går dom ju att hitta på precis 500-strecket. Mil känns ju inte jätteviktigt som på en fossilbil så kanske man vågar köpa en långmilare? Den där Amerika-importerade bilen på blocket borde gå att köpa för under 300? Då missar man SuC men det går ju faktiskt att leva utan med den räckvidden.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sik

Inlägg av Jerker »

mans71 skrev:
Jerker skrev:
Jag börjar tvivla på att det finns nån vettig elbil för mig om 9 månader när leasingen på min Zoe går ut. Jag har inte kollat om det skulle gå att förlänga leasingen en kortare tid. Har fått lite olika signaler.
Beg model S? Nu går dom ju att hitta på precis 500-strecket. Mil känns ju inte jätteviktigt som på en fossilbil så kanske man vågar köpa en långmilare? Den där Amerika-importerade bilen på blocket borde gå att köpa för under 300? Då missar man SuC men det går ju faktiskt att leva utan med den räckvidden.
Jo, det finns som ett alternativ. Jag skrev det också tidigare. Då skulle det vara en tidig bil där effekten som är registrerad är låg så att försäkringskostnaden inte ruinerar en.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sik

Inlägg av Walker »

eGolf?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
Ort: Trosa/Kista

Re: Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sik

Inlägg av Mistafrizz »

mans71 skrev:
Jerker skrev:
Jag börjar tvivla på att det finns nån vettig elbil för mig om 9 månader när leasingen på min Zoe går ut. Jag har inte kollat om det skulle gå att förlänga leasingen en kortare tid. Har fått lite olika signaler.
Beg model S? Nu går dom ju att hitta på precis 500-strecket. Mil känns ju inte jätteviktigt som på en fossilbil så kanske man vågar köpa en långmilare? Den där Amerika-importerade bilen på blocket borde gå att köpa för under 300? Då missar man SuC men det går ju faktiskt att leva utan med den räckvidden.
Någon som provat att ge ett bud på USA bilen? Den skulle passa frugan perfekt.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sik

Inlägg av FredrikR »

Mistafrizz skrev:
mans71 skrev:
Jerker skrev:
Jag börjar tvivla på att det finns nån vettig elbil för mig om 9 månader när leasingen på min Zoe går ut. Jag har inte kollat om det skulle gå att förlänga leasingen en kortare tid. Har fått lite olika signaler.
Beg model S? Nu går dom ju att hitta på precis 500-strecket. Mil känns ju inte jätteviktigt som på en fossilbil så kanske man vågar köpa en långmilare? Den där Amerika-importerade bilen på blocket borde gå att köpa för under 300? Då missar man SuC men det går ju faktiskt att leva utan med den räckvidden.
Någon som provat att ge ett bud på USA bilen? Den skulle passa frugan perfekt.
Vilken USA Tesla syftar ni till? Hittar ingen, men jag är väl helt blind som vanligt.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
Ort: Trosa/Kista

Re: Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sik

Inlägg av Mistafrizz »

FredrikR skrev:
Mistafrizz skrev:
mans71 skrev:
Jerker skrev:
Jag börjar tvivla på att det finns nån vettig elbil för mig om 9 månader när leasingen på min Zoe går ut. Jag har inte kollat om det skulle gå att förlänga leasingen en kortare tid. Har fått lite olika signaler.
Beg model S? Nu går dom ju att hitta på precis 500-strecket. Mil känns ju inte jätteviktigt som på en fossilbil så kanske man vågar köpa en långmilare? Den där Amerika-importerade bilen på blocket borde gå att köpa för under 300? Då missar man SuC men det går ju faktiskt att leva utan med den räckvidden.
Någon som provat att ge ett bud på USA bilen? Den skulle passa frugan perfekt.
Vilken USA Tesla syftar ni till? Hittar ingen, men jag är väl helt blind som vanligt.
https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... ?ca=11&w=2
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sik

Inlägg av FredrikR »

Mistafrizz skrev:
FredrikR skrev:
Mistafrizz skrev:
mans71 skrev:
Jerker skrev:
Jag börjar tvivla på att det finns nån vettig elbil för mig om 9 månader när leasingen på min Zoe går ut. Jag har inte kollat om det skulle gå att förlänga leasingen en kortare tid. Har fått lite olika signaler.
Beg model S? Nu går dom ju att hitta på precis 500-strecket. Mil känns ju inte jätteviktigt som på en fossilbil så kanske man vågar köpa en långmilare? Den där Amerika-importerade bilen på blocket borde gå att köpa för under 300? Då missar man SuC men det går ju faktiskt att leva utan med den räckvidden.
Någon som provat att ge ett bud på USA bilen? Den skulle passa frugan perfekt.
Vilken USA Tesla syftar ni till? Hittar ingen, men jag är väl helt blind som vanligt.
https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... ?ca=11&w=2
Aha. Ja den skulle nog funka bra för många, inklusive mig själv.

Under 300 låter ju föga troligt att man får den för, men så mycket som den ligger ute för är ju också orimligt i jämförelse med andra Teslor som ligger ute. (är antagligen dessutom i närheten av det ägaren gav för den från början).

För att återgå till trådens ursprungliga topic, så delar jag samma bekymmer. Fast är än mer brådskande. Måste byta ut min leasing Leaf i slutet av April och då jag inte tycker det finns något bra allternativ riktigt än så känns det som att jag får återgå till fosilbil i ett år. Annars har det hetaste alternativet varit en begagnad Leaf. Hade tänkt en med 30 kWh batteri, men de ligger för högt i pris, allt för nära Leaf 40 kWh, och så mycket vill jag inte ge för en Leaf.
När jag började med leasingen för 2 år sedan trodde jag inte att det här skulle vara ett bekymmer. Hade tänkt mig att jag skulle ha mycket mer att välja på. :(
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sik

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
mans71 skrev:
Jerker skrev:
Jag börjar tvivla på att det finns nån vettig elbil för mig om 9 månader när leasingen på min Zoe går ut. Jag har inte kollat om det skulle gå att förlänga leasingen en kortare tid. Har fått lite olika signaler.
Beg model S? Nu går dom ju att hitta på precis 500-strecket. Mil känns ju inte jätteviktigt som på en fossilbil så kanske man vågar köpa en långmilare? Den där Amerika-importerade bilen på blocket borde gå att köpa för under 300? Då missar man SuC men det går ju faktiskt att leva utan med den räckvidden.
Jo, det finns som ett alternativ. Jag skrev det också tidigare. Då skulle det vara en tidig bil där effekten som är registrerad är låg så att försäkringskostnaden inte ruinerar en.
Sjukast av allt är att man verkligen måste kolla upp försäkringspriset INNAN man köper bilen för det är inte säkert att låg effekt ger lågt pris, det fick jag erfara när jag senast var snubblande nära
att köpa en P85D (typ i Oktober(November tror jag det var), allt var klart för att köpa en av dom demobilarna som Tesla hade uppe då men det bästaa priset jag lyckades få på försäkring
var över 20 tusen :evil: Så jag hoppade av det köpet (igen :oops: ) inte så kul eftersom jag dessutom tänkte ha den privat :(
På min Leaf gick leasingen ut på den sista November lixom :mrgreen:
Det enda vettiga alternativet verkar vara att flytta till Skåne eller nåt :lol: (precis som jag skämtade lite om för ett tag sedan här på forumet, att vi borde köpa en herrgård där nere och skriva oss
där allihop osv hehe)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sik

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Jerker skrev:
mans71 skrev:
Jerker skrev:
Jag börjar tvivla på att det finns nån vettig elbil för mig om 9 månader när leasingen på min Zoe går ut. Jag har inte kollat om det skulle gå att förlänga leasingen en kortare tid. Har fått lite olika signaler.
Beg model S? Nu går dom ju att hitta på precis 500-strecket. Mil känns ju inte jätteviktigt som på en fossilbil så kanske man vågar köpa en långmilare? Den där Amerika-importerade bilen på blocket borde gå att köpa för under 300? Då missar man SuC men det går ju faktiskt att leva utan med den räckvidden.
Jo, det finns som ett alternativ. Jag skrev det också tidigare. Då skulle det vara en tidig bil där effekten som är registrerad är låg så att försäkringskostnaden inte ruinerar en.
Sjukast av allt är att man verkligen måste kolla upp försäkringspriset INNAN man köper bilen för det är inte säkert att låg effekt ger lågt pris, det fick jag erfara när jag senast var snubblande nära
att köpa en P85D (typ i Oktober(November tror jag det var), allt var klart för att köpa en av dom demobilarna som Tesla hade uppe då men det bästaa priset jag lyckades få på försäkring
var över 20 tusen :evil: Så jag hoppade av det köpet (igen :oops: ) inte så kul eftersom jag dessutom tänkte ha den privat :(
På min Leaf gick leasingen ut på den sista November lixom :mrgreen:
Det enda vettiga alternativet verkar vara att flytta till Skåne eller nåt :lol: (precis som jag skämtade lite om för ett tag sedan här på forumet, att vi borde köpa en herrgård där nere och skriva oss
där allihop osv hehe)
Ja, det är kanske så att det kryphålet håller på att täppas till, att försäkringsbolagen inte längre tittar på regbeviset vilken effekt som är registrerad utan de bara rutinmässigt sätter höga premier på Teslor oavsett detta.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sik

Inlägg av helix »

Köp och importera den här från Tyskland :D
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... =Car&dam=0
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sik

Inlägg av Jerker »

helix skrev:
Köp och importera den här från Tyskland :D
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... =Car&dam=0
Ja, billig och bra! ;)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sik

Inlägg av lator »

Jerker skrev:
helix skrev:
Köp och importera den här från Tyskland :D
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... =Car&dam=0
Ja, billig och bra! ;)
Nä, det går inte Jerker. Den har ju inte drag! ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sik

Inlägg av Jerker »

lator skrev:
Jerker skrev:
helix skrev:
Köp och importera den här från Tyskland :D
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... =Car&dam=0
Ja, billig och bra! ;)
Nä, det går inte Jerker. Den har ju inte drag! ;)
Sant, men jag hoppas på Sono Sion!
Skriv svar