Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sikte)
Moderator: Redaktion
Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sikte)
Jag börjar tvivla på att det finns nån vettig elbil för mig om 9 månader när leasingen på min Zoe går ut. Jag har inte kollat om det skulle gå att förlänga leasingen en kortare tid. Har fått lite olika signaler.
Alltså, jag börjar tveka på att Tesla 3 kommer tillräckligt tidigt utan jag skulle få ett glapp. Dessutom är jag inte helt säker på att jag kommer att köpa en Tesla 3. Det är alldeles för många osäkerheter och jag är dessutom rädd att den version jag behöver i praktiken blir för dyr. Och att ställa sig först i kön på MoS hade ju ingen som helst betydelse.
Så, vad ska man satsa på istället? Än så länge har det inte presenterats nån bil som kan ersätta 3:an för mig. Även om Kona eller Leaf eller nån annan hade varit OK så blir nog väntetiden på dessa också så lång att att jag står utan elbil i januari 2019. Vi har ju sett nu att det är ganska långa väntetider på alla nya bilar som presenteras och dessutom bokar norrmännen bilar som galningar och suger upp flera månaders leveranser.
Hitta nån begagnad och fortsätta åka bil med litet batteri nåt år till? Känns så där, men alternativet, att köra fossilt, finns inte.
Alltså, jag börjar tveka på att Tesla 3 kommer tillräckligt tidigt utan jag skulle få ett glapp. Dessutom är jag inte helt säker på att jag kommer att köpa en Tesla 3. Det är alldeles för många osäkerheter och jag är dessutom rädd att den version jag behöver i praktiken blir för dyr. Och att ställa sig först i kön på MoS hade ju ingen som helst betydelse.
Så, vad ska man satsa på istället? Än så länge har det inte presenterats nån bil som kan ersätta 3:an för mig. Även om Kona eller Leaf eller nån annan hade varit OK så blir nog väntetiden på dessa också så lång att att jag står utan elbil i januari 2019. Vi har ju sett nu att det är ganska långa väntetider på alla nya bilar som presenteras och dessutom bokar norrmännen bilar som galningar och suger upp flera månaders leveranser.
Hitta nån begagnad och fortsätta åka bil med litet batteri nåt år till? Känns så där, men alternativet, att köra fossilt, finns inte.
Re: Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sik
Don´t worry and be happy tycker jag. Tills november iallafall då vi ju vet mer om det mesta. Tex kanske det går att få loss en beg gammal S för en ok peng. Och fördelen med att få vänta en evighet i eu är ju att vi nog kan välja alla modeller, inkl den billigare. Och även om upprampningen går riktigt trögt nu så kanske den tar fart snart om det kan börja slinka in lite 3or tidigt nästa år. I vilket fall så tror jag inte du vinner på att grubbla redan nu utan njut av dina el-mil i zoeyn .
Re: Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sik
Jag har en Autlander Diesel
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sik
Varför inte plocka ut en ny Zoe 41 och sälja fruns Kia Rio när M3 kommer?Jerker skrev:Jag börjar tvivla på att det finns nån vettig elbil för mig om 9 månader när leasingen på min Zoe går ut. Jag har inte kollat om det skulle gå att förlänga leasingen en kortare tid. Har fått lite olika signaler.
Det där stämmer ju inte. Du har fått massor av uppmärksamhet av den där köplatsen! Sen om vi som inte är miljonärer får råd med en M3 med drag får framtiden utvisa.Jerker skrev:Alltså, jag börjar tveka på att Tesla 3 kommer tillräckligt tidigt utan jag skulle få ett glapp. Dessutom är jag inte helt säker på att jag kommer att köpa en Tesla 3. Det är alldeles för många osäkerheter och jag är dessutom rädd att den version jag behöver i praktiken blir för dyr. Och att ställa sig först i kön på MoS hade ju ingen som helst betydelse.
Du får ansöka om att bli betatestare åt Sion!Jerker skrev:Så, vad ska man satsa på istället? Än så länge har det inte presenterats nån bil som kan ersätta 3:an för mig. Även om Kona eller Leaf eller nån annan hade varit OK så blir nog väntetiden på dessa också så lång att att jag står utan elbil i januari 2019. Vi har ju sett nu att det är ganska långa väntetider på alla nya bilar som presenteras och dessutom bokar norrmännen bilar som galningar och suger upp flera månaders leveranser.
Hitta nån begagnad och fortsätta åka bil med litet batteri nåt år till? Känns så där, men alternativet, att köra fossilt, finns inte.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sik
Detta meddelande kommer att självförstöras innan någon hinner läsa det!Smutt skrev:Jag har en Autlander Diesel
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sik
Många bra tips, Lator!
Men jag har lagt en beställning på en Sono Sion för att garanterat få en elbil med dragkrok, så en Zoe 41 kW blir det inte. Sion behöver kompletteras med en bekvämare långfärdsbil, typ Tesla 3. Men jag är ju lite kräsen. Om det inte blir en T3 så måste ersättaren ha bra räckvidd, minst 50 kW DC och 3-fas AC. Ingen av asiaterna har detta, och jag vet inte vad det ligger för bilar i pipen som kan tänkas få denna kombo.
Jovisst, jag var med i några artiklar i nätpublikationer och i Expressen, men det kommer jag inga fossilfria mil på...
Men jag har lagt en beställning på en Sono Sion för att garanterat få en elbil med dragkrok, så en Zoe 41 kW blir det inte. Sion behöver kompletteras med en bekvämare långfärdsbil, typ Tesla 3. Men jag är ju lite kräsen. Om det inte blir en T3 så måste ersättaren ha bra räckvidd, minst 50 kW DC och 3-fas AC. Ingen av asiaterna har detta, och jag vet inte vad det ligger för bilar i pipen som kan tänkas få denna kombo.
Jovisst, jag var med i några artiklar i nätpublikationer och i Expressen, men det kommer jag inga fossilfria mil på...
Re: Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sik
Beta testare åt Tesla kanske kan vara något? Eller flytta Norge ett tag. Det finns en lösning det gäller bara att hitta den.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sik
Dra ut på det så mycket det går, förläng leasingen på Zoen etc. Om 1,5-2 år så kommer en av två saker hända:
1) Model 3 släpps
2) Begagnade Model S börjar bli så billiga att du har råd med en
1) Model 3 släpps
2) Begagnade Model S börjar bli så billiga att du har råd med en
Re: Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sik
Att kanske köpa en begagnad S och ha under en begränsad tid har föresvävat mig. Men begagnatmarknaden för S är fortfarande väldigt begränsad, så priserna är fortfarande väldigt höga, sett ur en privatpersons perspektiv. Skulle vara en långmilare från 2014 utan AP och med låga effekter på pappret som ger billigare försäkring.
Re: Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sik
Just nu finns ju tex en S på blocket för exakt 500000kr. Den har gått närmare 12000mil.
Tror dock att man bör kunna hitta en med klart lägre mil men liknande pengar.
Tror du får svårt att få någon levererat i januari 2019.
Vore jag du skulle jag nog kolla närmare på en Kona och ev beställa en sån. Tror nog den är den som har störst chans att den verkligen får dragkrok och kommer i rimlig tid. Dvs du får den kanske under andra halvan 2019.
Behåll bokningen på Model 3. Då har du en back-up plan.
Leaf tror jag aldrig kommer med drag på länge än.
Sion är nog mycket bra tankar men det är låååååångt innan allt är klart med den och den verkligen blir levererad. Trots deras egna ord om tidsplaner osv.
Du kan säkert förlänga kontraktet eller korttidshyra en Zoe om du kollar lite med Renault. Nej det blir kanske inte lika billigt som hittills. Men då löser du ditt bilbehov tills den nya kommer.
Så i det stora taget är det antagligen 2-10 månaders förlängning vi talar om och inte år. Så säg att det är 1000kr/mån extra så blir det ändå en rimlig summa i det totala sammanhanget.
Tror dock att man bör kunna hitta en med klart lägre mil men liknande pengar.
Tror du får svårt att få någon levererat i januari 2019.
Vore jag du skulle jag nog kolla närmare på en Kona och ev beställa en sån. Tror nog den är den som har störst chans att den verkligen får dragkrok och kommer i rimlig tid. Dvs du får den kanske under andra halvan 2019.
Behåll bokningen på Model 3. Då har du en back-up plan.
Leaf tror jag aldrig kommer med drag på länge än.
Sion är nog mycket bra tankar men det är låååååångt innan allt är klart med den och den verkligen blir levererad. Trots deras egna ord om tidsplaner osv.
Du kan säkert förlänga kontraktet eller korttidshyra en Zoe om du kollar lite med Renault. Nej det blir kanske inte lika billigt som hittills. Men då löser du ditt bilbehov tills den nya kommer.
Så i det stora taget är det antagligen 2-10 månaders förlängning vi talar om och inte år. Så säg att det är 1000kr/mån extra så blir det ändå en rimlig summa i det totala sammanhanget.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sik
Ja, håller med dig om mycket. Nu har jag ju aldrig tidigare köpt nya bilar, förutom Zoe, så jag är inte så insatt i hur det fungerar när man "beställer" en bil, om jag nu skulle göra det med en Kona med stora batteriet och hoppas på att den får drag. Om den nu inte får det, kan man bara avbeställa då, eller kostar det pengar att göra det?Leo skrev:Just nu finns ju tex en S på blocket för exakt 500000kr. Den har gått närmare 12000mil.
Tror dock att man bör kunna hitta en med klart lägre mil men liknande pengar.
Tror du får svårt att få någon levererat i januari 2019.
Vore jag du skulle jag nog kolla närmare på en Kona och ev beställa en sån. Tror nog den är den som har störst chans att den verkligen får dragkrok och kommer i rimlig tid. Dvs du får den kanske under andra halvan 2019.
Behåll bokningen på Model 3. Då har du en back-up plan.
Leaf tror jag aldrig kommer med drag på länge än.
Sion är nog mycket bra tankar men det är låååååångt innan allt är klart med den och den verkligen blir levererad. Trots deras egna ord om tidsplaner osv.
Du kan säkert förlänga kontraktet eller korttidshyra en Zoe om du kollar lite med Renault. Nej det blir kanske inte lika billigt som hittills. Men då löser du ditt bilbehov tills den nya kommer.
Så i det stora taget är det antagligen 2-10 månaders förlängning vi talar om och inte år. Så säg att det är 1000kr/mån extra så blir det ändå en rimlig summa i det totala sammanhanget.
Re: Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sik
Det går att göra tillägg/villkor i beställningar av nya bilar, t.ex. att den ska ha dragkrok. Blir det inte så kan du hoppa av beställningen utan extra kostnader, annars står det i kontrakten att du ska stå för försäljarens extrakostnader vid avbruten beställning.
Har samma dilemma när det gäller elbil och dragkrok till rimlig kostnad(max 400 kkr helst närmare 300 kkr), har därför kvar en Saab 9-3(etanol) som får stå för dragandet.
Väntar på att vår nya Leaf40 ska komma som ersätter Leaf24 och den kommer att ha en räckvidd som är OK för oss.
Har en beg BMW i3 60 Ah med rex som idag är vår långkörningsbil, den och Saaben skulle kunna ersättas av en elbil med dragkrok och 25 mils räckvidd(utan last).
Tror du får vänta ca 1-2 år till innan "prisvärd" elbil med dragkrok kommer, så försök att förlänga leasingen eller leasa en Zoe41 istället(finns ju en norman som fick monterat dragkrok på sin Zoe i Tyskland och godkändes av "misstag" av norska trafikverket som senare ångrade sig). Sedan kan du ju ligga kvar med din bokning av modell 3 och se hur prisutvecklingen blir och vilken konfiguration det krävs för att få den med dragkrok.
Har samma dilemma när det gäller elbil och dragkrok till rimlig kostnad(max 400 kkr helst närmare 300 kkr), har därför kvar en Saab 9-3(etanol) som får stå för dragandet.
Väntar på att vår nya Leaf40 ska komma som ersätter Leaf24 och den kommer att ha en räckvidd som är OK för oss.
Har en beg BMW i3 60 Ah med rex som idag är vår långkörningsbil, den och Saaben skulle kunna ersättas av en elbil med dragkrok och 25 mils räckvidd(utan last).
Tror du får vänta ca 1-2 år till innan "prisvärd" elbil med dragkrok kommer, så försök att förlänga leasingen eller leasa en Zoe41 istället(finns ju en norman som fick monterat dragkrok på sin Zoe i Tyskland och godkändes av "misstag" av norska trafikverket som senare ångrade sig). Sedan kan du ju ligga kvar med din bokning av modell 3 och se hur prisutvecklingen blir och vilken konfiguration det krävs för att få den med dragkrok.
Polestar 2 awd -21
Re: Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sik
Tyckte jag läste någonstans att man bekräftat att Kona INTE kommer ha krok, minns dock inte var jag läste de... Men hoppet är de sista som överger en.LarsA skrev:Det går att göra tillägg/villkor i beställningar av nya bilar, t.ex. att den ska ha dragkrok. Blir det inte så kan du hoppa av beställningen utan extra kostnader, annars står det i kontrakten att du ska stå för försäljarens extrakostnader vid avbruten beställning.
Har samma dilemma när det gäller elbil och dragkrok till rimlig kostnad(max 400 kkr helst närmare 300 kkr), har därför kvar en Saab 9-3(etanol) som får stå för dragandet.
Väntar på att vår nya Leaf40 ska komma som ersätter Leaf24 och den kommer att ha en räckvidd som är OK för oss.
Har en beg BMW i3 60 Ah med rex som idag är vår långkörningsbil, den och Saaben skulle kunna ersättas av en elbil med dragkrok och 25 mils räckvidd(utan last).
Tror du får vänta ca 1-2 år till innan "prisvärd" elbil med dragkrok kommer, så försök att förlänga leasingen eller leasa en Zoe41 istället(finns ju en norman som fick monterat dragkrok på sin Zoe i Tyskland och godkändes av "misstag" av norska trafikverket som senare ångrade sig). Sedan kan du ju ligga kvar med din bokning av modell 3 och se hur prisutvecklingen blir och vilken konfiguration det krävs för att få den med dragkrok.
Ja de är verkligen ett problem att M3 är så sen. Jag har själv fortsatt köra min V60 och trodde när jag reserverade min M3 att jag idag skulle köra den. Nu är jag inne på att jag får köra V60 minst 1 år till om den ska ersättas av en M3. Jo jag börjar också tveka, väntan är för lång, rädd att de ska börja bli mycket med reparationer på min V60 snart men jag försöker hålla ut ett tag till.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sik
...och jag läste nånstans att de svenska ÅF fått uppgiften att den kommer att få dragkrok.chaffis75 skrev:Tyckte jag läste någonstans att man bekräftat att Kona INTE kommer ha krok, minns dock inte var jag läste de... Men hoppet är de sista som överger en.
Jag tror det inte förrän jag ser det. Samma som med 3:an.
Re: Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sik
Jerker: beställer du en bil och ”hoppar av” utan någon speciell anledning så har normalt säljarna ”rätt” (enligt kontrakten) att ta ut en avhoppsavgift. Den brukar vara några tusen kronor.
MEN de brukar normalt aldrig göra det i verkligheten. Skapar en massa klagomål och Badwill vilket man vill undvika.
Så är du tydlig med ev krav på tex utrustning (tex drag) vid beställningstillfället så är det nog ännu liten risk att du behöver betala något om det inte kommer till bilen. Så enklast är ju att fråga.
Har också läst att Hyundai centralt i Sverige? sagt att Kona ej kommer med drag från början. Känns också logiskt då det är en ”billig bil” =antagligen kanske inte så avancerad kylkapacitet av batteriet?
MEN de brukar normalt aldrig göra det i verkligheten. Skapar en massa klagomål och Badwill vilket man vill undvika.
Så är du tydlig med ev krav på tex utrustning (tex drag) vid beställningstillfället så är det nog ännu liten risk att du behöver betala något om det inte kommer till bilen. Så enklast är ju att fråga.
Har också läst att Hyundai centralt i Sverige? sagt att Kona ej kommer med drag från början. Känns också logiskt då det är en ”billig bil” =antagligen kanske inte så avancerad kylkapacitet av batteriet?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sik
Om en bil har långa köer så finns det väl ingen anledning för dem att ta ut en straffavgift.Leo skrev:Jerker: beställer du en bil och ”hoppar av” utan någon speciell anledning så har normalt säljarna ”rätt” (enligt kontrakten) att ta ut en avhoppsavgift. Den brukar vara några tusen kronor.
MEN de brukar normalt aldrig göra det i verkligheten. Skapar en massa klagomål och Badwill vilket man vill undvika.
Så är du tydlig med ev krav på tex utrustning (tex drag) vid beställningstillfället så är det nog ännu liten risk att du behöver betala något om det inte kommer till bilen. Så enklast är ju att fråga.
Har också läst att Hyundai centralt i Sverige? sagt att Kona ej kommer med drag från början. Känns också logiskt då det är en ”billig bil” =antagligen kanske inte så avancerad kylkapacitet av batteriet?
Jag väntar och ser vad som händer. Det är trots allt ett tag kvar.
Re: Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sik
Beg model S? Nu går dom ju att hitta på precis 500-strecket. Mil känns ju inte jätteviktigt som på en fossilbil så kanske man vågar köpa en långmilare? Den där Amerika-importerade bilen på blocket borde gå att köpa för under 300? Då missar man SuC men det går ju faktiskt att leva utan med den räckvidden.Jerker skrev:Jag börjar tvivla på att det finns nån vettig elbil för mig om 9 månader när leasingen på min Zoe går ut. Jag har inte kollat om det skulle gå att förlänga leasingen en kortare tid. Har fått lite olika signaler.
Model S P85DL+
Re: Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sik
Jo, det finns som ett alternativ. Jag skrev det också tidigare. Då skulle det vara en tidig bil där effekten som är registrerad är låg så att försäkringskostnaden inte ruinerar en.mans71 skrev:Beg model S? Nu går dom ju att hitta på precis 500-strecket. Mil känns ju inte jätteviktigt som på en fossilbil så kanske man vågar köpa en långmilare? Den där Amerika-importerade bilen på blocket borde gå att köpa för under 300? Då missar man SuC men det går ju faktiskt att leva utan med den räckvidden.Jerker skrev:Jag börjar tvivla på att det finns nån vettig elbil för mig om 9 månader när leasingen på min Zoe går ut. Jag har inte kollat om det skulle gå att förlänga leasingen en kortare tid. Har fått lite olika signaler.
Re: Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sik
eGolf?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- Mistafrizz
- Teslaägare
- Inlägg: 434
- Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
- Ort: Trosa/Kista
Re: Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sik
Någon som provat att ge ett bud på USA bilen? Den skulle passa frugan perfekt.mans71 skrev:Beg model S? Nu går dom ju att hitta på precis 500-strecket. Mil känns ju inte jätteviktigt som på en fossilbil så kanske man vågar köpa en långmilare? Den där Amerika-importerade bilen på blocket borde gå att köpa för under 300? Då missar man SuC men det går ju faktiskt att leva utan med den räckvidden.Jerker skrev:Jag börjar tvivla på att det finns nån vettig elbil för mig om 9 månader när leasingen på min Zoe går ut. Jag har inte kollat om det skulle gå att förlänga leasingen en kortare tid. Har fått lite olika signaler.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna
Re: Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sik
Vilken USA Tesla syftar ni till? Hittar ingen, men jag är väl helt blind som vanligt.Mistafrizz skrev:Någon som provat att ge ett bud på USA bilen? Den skulle passa frugan perfekt.mans71 skrev:Beg model S? Nu går dom ju att hitta på precis 500-strecket. Mil känns ju inte jätteviktigt som på en fossilbil så kanske man vågar köpa en långmilare? Den där Amerika-importerade bilen på blocket borde gå att köpa för under 300? Då missar man SuC men det går ju faktiskt att leva utan med den räckvidden.Jerker skrev:Jag börjar tvivla på att det finns nån vettig elbil för mig om 9 månader när leasingen på min Zoe går ut. Jag har inte kollat om det skulle gå att förlänga leasingen en kortare tid. Har fått lite olika signaler.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
- Mistafrizz
- Teslaägare
- Inlägg: 434
- Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
- Ort: Trosa/Kista
Re: Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sik
https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... ?ca=11&w=2FredrikR skrev:Vilken USA Tesla syftar ni till? Hittar ingen, men jag är väl helt blind som vanligt.Mistafrizz skrev:Någon som provat att ge ett bud på USA bilen? Den skulle passa frugan perfekt.mans71 skrev:Beg model S? Nu går dom ju att hitta på precis 500-strecket. Mil känns ju inte jätteviktigt som på en fossilbil så kanske man vågar köpa en långmilare? Den där Amerika-importerade bilen på blocket borde gå att köpa för under 300? Då missar man SuC men det går ju faktiskt att leva utan med den räckvidden.Jerker skrev:Jag börjar tvivla på att det finns nån vettig elbil för mig om 9 månader när leasingen på min Zoe går ut. Jag har inte kollat om det skulle gå att förlänga leasingen en kortare tid. Har fått lite olika signaler.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna
Re: Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sik
Aha. Ja den skulle nog funka bra för många, inklusive mig själv.Mistafrizz skrev:https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... ?ca=11&w=2FredrikR skrev:Vilken USA Tesla syftar ni till? Hittar ingen, men jag är väl helt blind som vanligt.Mistafrizz skrev:Någon som provat att ge ett bud på USA bilen? Den skulle passa frugan perfekt.mans71 skrev:Beg model S? Nu går dom ju att hitta på precis 500-strecket. Mil känns ju inte jätteviktigt som på en fossilbil så kanske man vågar köpa en långmilare? Den där Amerika-importerade bilen på blocket borde gå att köpa för under 300? Då missar man SuC men det går ju faktiskt att leva utan med den räckvidden.Jerker skrev:Jag börjar tvivla på att det finns nån vettig elbil för mig om 9 månader när leasingen på min Zoe går ut. Jag har inte kollat om det skulle gå att förlänga leasingen en kortare tid. Har fått lite olika signaler.
Under 300 låter ju föga troligt att man får den för, men så mycket som den ligger ute för är ju också orimligt i jämförelse med andra Teslor som ligger ute. (är antagligen dessutom i närheten av det ägaren gav för den från början).
För att återgå till trådens ursprungliga topic, så delar jag samma bekymmer. Fast är än mer brådskande. Måste byta ut min leasing Leaf i slutet av April och då jag inte tycker det finns något bra allternativ riktigt än så känns det som att jag får återgå till fosilbil i ett år. Annars har det hetaste alternativet varit en begagnad Leaf. Hade tänkt en med 30 kWh batteri, men de ligger för högt i pris, allt för nära Leaf 40 kWh, och så mycket vill jag inte ge för en Leaf.
När jag började med leasingen för 2 år sedan trodde jag inte att det här skulle vara ett bekymmer. Hade tänkt mig att jag skulle ha mycket mer att välja på.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sik
Sjukast av allt är att man verkligen måste kolla upp försäkringspriset INNAN man köper bilen för det är inte säkert att låg effekt ger lågt pris, det fick jag erfara när jag senast var snubblande näraJerker skrev:Jo, det finns som ett alternativ. Jag skrev det också tidigare. Då skulle det vara en tidig bil där effekten som är registrerad är låg så att försäkringskostnaden inte ruinerar en.mans71 skrev:Beg model S? Nu går dom ju att hitta på precis 500-strecket. Mil känns ju inte jätteviktigt som på en fossilbil så kanske man vågar köpa en långmilare? Den där Amerika-importerade bilen på blocket borde gå att köpa för under 300? Då missar man SuC men det går ju faktiskt att leva utan med den räckvidden.Jerker skrev:Jag börjar tvivla på att det finns nån vettig elbil för mig om 9 månader när leasingen på min Zoe går ut. Jag har inte kollat om det skulle gå att förlänga leasingen en kortare tid. Har fått lite olika signaler.
att köpa en P85D (typ i Oktober(November tror jag det var), allt var klart för att köpa en av dom demobilarna som Tesla hade uppe då men det bästaa priset jag lyckades få på försäkring
var över 20 tusen Så jag hoppade av det köpet (igen ) inte så kul eftersom jag dessutom tänkte ha den privat
På min Leaf gick leasingen ut på den sista November lixom
Det enda vettiga alternativet verkar vara att flytta till Skåne eller nåt (precis som jag skämtade lite om för ett tag sedan här på forumet, att vi borde köpa en herrgård där nere och skriva oss
där allihop osv hehe)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vilken bil istället när tiden bara går? (Ingen 3:a i sik
Ja, det är kanske så att det kryphålet håller på att täppas till, att försäkringsbolagen inte längre tittar på regbeviset vilken effekt som är registrerad utan de bara rutinmässigt sätter höga premier på Teslor oavsett detta.Bjelke skrev:Sjukast av allt är att man verkligen måste kolla upp försäkringspriset INNAN man köper bilen för det är inte säkert att låg effekt ger lågt pris, det fick jag erfara när jag senast var snubblande näraJerker skrev:Jo, det finns som ett alternativ. Jag skrev det också tidigare. Då skulle det vara en tidig bil där effekten som är registrerad är låg så att försäkringskostnaden inte ruinerar en.mans71 skrev:Beg model S? Nu går dom ju att hitta på precis 500-strecket. Mil känns ju inte jätteviktigt som på en fossilbil så kanske man vågar köpa en långmilare? Den där Amerika-importerade bilen på blocket borde gå att köpa för under 300? Då missar man SuC men det går ju faktiskt att leva utan med den räckvidden.Jerker skrev:Jag börjar tvivla på att det finns nån vettig elbil för mig om 9 månader när leasingen på min Zoe går ut. Jag har inte kollat om det skulle gå att förlänga leasingen en kortare tid. Har fått lite olika signaler.
att köpa en P85D (typ i Oktober(November tror jag det var), allt var klart för att köpa en av dom demobilarna som Tesla hade uppe då men det bästaa priset jag lyckades få på försäkring
var över 20 tusen Så jag hoppade av det köpet (igen ) inte så kul eftersom jag dessutom tänkte ha den privat
På min Leaf gick leasingen ut på den sista November lixom
Det enda vettiga alternativet verkar vara att flytta till Skåne eller nåt (precis som jag skämtade lite om för ett tag sedan här på forumet, att vi borde köpa en herrgård där nere och skriva oss
där allihop osv hehe)