Alltså ärligt talat - hur f-n har de räknat när de menar att vätgasskämten Mirai och ix35 släpper ut "0 gram" koldioxid normerat per kilometer medan elbilarna ligger på som lägst 40? Att vår nordiska elmix kan antas innehålla el som till någon del baseras på energikällor som genererar koldioxid är jag beredd att köpa - dvs att en elbil inte släpper ut exakt "0". Men hur tror de då att vätgasen framställts, komprimerats, transporterats och dekomprimerats innan den genererat den el som får bränslecellsbilen att snurra? Direkt ur luften utan någon som helst insats av energi eller?!
Pajaslista!
Räknar med att svensk vätgas tillverkas av klimat neutral El
Tesla kör vi givetvis på kol el
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Räknar med att svensk vätgas tillverkas av klimat neutral El
Tesla kör vi givetvis på kol el
Problemet är väl då att även vattenkraft/vindkraft/solkraft ger vissa utsläpp vilket gör att den nordiska elmixen får de utsläpp den faktiskt får, trots extremt låga delar fossil energi.
Vindkraft ger exempelvis 13.3 g CO2/kWh. Räknar man då hela kedjan med tillverkning av vätgas, komprimering, transport.. + fördubblad energibrukning i fordonet blir det extremt märkligt att räkna utsläppen till 0 för vätgasbilen. Dessutom bör energiförbrukningen vara en extremt viktigt parameter när man gör denna typ av analys.
Jag var tvungen att skriva en kommentar i artikeln.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
En annan intressant sak är att worst-case för utsläpp är värre för elbilen än vätgasbilen:
Mirai: ~70 g CO2/km
Ionic: ~110 g CO2/km
Worst-case är "kolkraftel":
"Så här många gram koldioxid släpper bilarna ut under körning i bästa respektive sämsta fall enligt uträkningar som organisationen Gröna Bilister gjort. Vi har sorterat listan efter lägst koldioxidutsläpp och grupperat den efter bränsle. Här kan det till exempel handla om att ladda miljömärkt el respektive smutsig kolkraftel i en elbil."
Då antar jag att man också räknar "smutsig kolkraftel" när man tillverkar vätgasen, då bör energiförbrukningen vara det som bestämmer skillnaden i utsläpp:
Enligt PDF:
Ionic: 11,5 kW/100 km
Mirai: 25 kWh/100 km
Ändå har Mirai lägre utsläpp, does not compute..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd