Staten lurade oss att köpa diesel?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av AGCF »

Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av 12man »

Hur många gånger accepterar folk att bli lurade
1 etanol
2 diesel
3 bio-vadsomhelst
4 gillbergs (bio-)metanol
Fakta är att med 20m2 solpanel(över carport) så har du energi till normal körning av personbil i evighet, amen

Har framfört detta till en välkänd miljömänniska
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av Delta »

Vi bör väl vara så upplysta så att vi vet vad vi köper.

Det är en annan sak att biltillberkarna har försäkrat att modellerna hade låga lagenliga utsläpp samtidigt som de spydde ut mångdubbelt mer. Därmed ligger ansvaret hos tillverkarna. I USA kräver man att tillverkarna återköper de olagliga produkterna. Här vill man att staten ska göra det. Jag tycker att det tyngsta ansvaret ligger hos dem som har fuskat.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av vigge50 »

12man skrev:
Hur många gånger accepterar folk att bli lurade
1 etanol
2 diesel
3 bio-vadsomhelst
4 gillbergs (bio-)metanol
Fakta är att med 20m2 solpanel(över carport) så har du energi till normal körning av personbil i evighet, amen

Har framfört detta till en välkänd miljömänniska
Det är just därför vissa inte tror på elbilar, hur kan de vara helt säkra på att de inte är ytterligare ett lurendrejeri från staten? Att de om fem år kommer höga skatter på elbil och då ska vi gå över till vätgas.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av LarsL »

Folk får väl lära sig tänka själva?

Jag kollade på biodiesel, rapsolja, men det skulle krävas en orimligt stor area för att täcka mina behov. Biodiesel kommer alltså aldrig att fungera i stor skala, som brukar vara argumentet emot el (konstigt nog).

El kommer jag alltid kunna producera själv. Det innebär att vi som land kan bli självförsörjande och oberoende. Jätteskillnad emot andra alternativ där vi blir beroende av stora energibolag och distributionsnät.
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

SCA utreder att bygga ett bioraffinaderi i anslutning till Östrand och använda restprodukterna. Det skulle täcka Jämtland och Västernorrlands behov av fordonsbränsle. Jag frågar mig om det inte vore bättre att bygga ett kraftvärmeverk, elda upp restprodukterna och göra el och värme vintertid när båda behövs som bäst.

... och naturligtvis köra bil på elen.

http://www.atl.nu/skog/sca-planerar-for-bioraffinaderi/
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av LarsL »

Ja, ett värmekraftverk har väldigt hög effektivitet typ 90%. Så höga siffror kommer du aldrig i närheten av om du gör biodiesel och kör i en ICE. Om man frågar dem varför de inte gör el så säger de förmodligen att elen är för billig och att det inte lönar sig. Döööh, jaha och hur ”tänker” ni nu?
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av Kulingen »

Staten rekommenderade diesel pga låg förbrukning. Däremot har ju de flesta bolagen ljugit och fuskat med sina data så jag tycker det är tillverkaren som ska stämma istället för staten.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av 12man »

LarsL skrev:
..m man frågar dem varför de inte gör el så säger de förmodligen att elen är för billig och att det inte lönar sig. Döööh, jaha och hur ”tänker” ni nu?
Och där med skattebefriad bioxxxxxx så borde staten skämmas liiiite.

Bara kanske 1/4 del av bilköpen är ju köp där kunden kan ta beslut om 18 år av framtiden, resten är begköp.

De som är nybilsspekulanter kommer oftast från en max 3år gammal bil, skjut på beslutet 1år, rösta med plånboken
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av AGCF »

Vad jag minns, fram till partikelfiltren kom och flera år till så var dieselbilarna skyhögt beskattade. Faktor 3 mot bensinbilar(?) just pga utsläppen av annat skit. Någon som jobbar i branschen kanske har mer koll.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av lator »

AGCF skrev:
Vad jag minns, fram till partikelfiltren kom och flera år till så var dieselbilarna skyhögt beskattade. Faktor 3 mot bensinbilar(?) just pga utsläppen av annat skit. Någon som jobbar i branschen kanske har mer koll.
Var, och är fortfarande. En normalstor diesel sen början av 2000-talet kostar ca 6000 kr per år i vägskatt. Köper man en bil utrustad med partikelfilter (från 2005) så hamnar skatten på ungefär en tredjedel men då kostar service och utbyte av filtret så mycket att kostnaden blir nästan densamma (beroende på årlig körsträcka). Dessutom så kräver partikelfilter att man kör längre sträckor för att det ska kunna rensa sig... Ja, det tömmer sig så gott det kan när vissa kriterier uppfylls... Alltså, samla skiten i en sopsäck och släng den vid vägkanten när du kommer utanför staden. Kör du på fel sätt så sätter filtret igen sig och motorn tar i många fall skada.
It´s a loose - loose situation! Elbilar har inga problem med dylika saker. De bara fungerar!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av Mickep »

Problemet var att man blint stirrade in sig på co2 utsläppen. och då blev dieslarna plötsligt "miljöbilar". NOX utsläppen är enligt mig betydligt viktigare och hade de tagit med det hade folk inte blivit lika lurade.då hade de satt i bättre partikelfilter. elbilar fanns enligt mig inte då så man får ha det i åtanke när man förlöjligar de stackare som köpte bilarna.
etanol tyckte jag kändes bättre, men driftsäkerheten var frågetecken.
Verdi

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av Verdi »


Folk skiter i regel i sånt där. Precis som de skiter i flygresors utsläpp. Och faktiskt, jag känner inget personligt ansvar heller.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 969
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av Toja »

EU sätter krav på mindre utsläpp. Bilindustrin tar alltid den lätta vägen, istället för att göra något åt det för alltid. Därför valde man diesel. Och därför har man valt Hybrid som går sketa 5 mil i bästa fall.
Det viktiga var inte att kunden skulle bli nöjd. Det viktiga var att klara kraven.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av Ric »

12man skrev:
Hur många gånger accepterar folk att bli lurade
1 etanol
2 diesel
3 bio-vadsomhelst
4 gillbergs (bio-)metanol
Fakta är att med 20m2 solpanel(över carport) så har du energi till normal körning av personbil i evighet, amen

Har framfört detta till en välkänd miljömänniska
Ska man bara använda energin från solcellerna på taket slipper man även vinterhjul.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av nek0 »

Ric skrev:
12man skrev:
Hur många gånger accepterar folk att bli lurade
1 etanol
2 diesel
3 bio-vadsomhelst
4 gillbergs (bio-)metanol
Fakta är att med 20m2 solpanel(över carport) så har du energi till normal körning av personbil i evighet, amen

Har framfört detta till en välkänd miljömänniska
Ska man bara använda energin från solcellerna på taket slipper man även vinterhjul.
+1
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av AGCF »

Ric skrev:
12man skrev:
Hur många gånger accepterar folk att bli lurade
1 etanol
2 diesel
3 bio-vadsomhelst
4 gillbergs (bio-)metanol
Fakta är att med 20m2 solpanel(över carport) så har du energi till normal körning av personbil i evighet, amen

Har framfört detta till en välkänd miljömänniska
Ska man bara använda energin från solcellerna på taket slipper man även vinterhjul.
+1
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av Svenssons »

Ric skrev:
12man skrev:
Hur många gånger accepterar folk att bli lurade
1 etanol
2 diesel
3 bio-vadsomhelst
4 gillbergs (bio-)metanol
Fakta är att med 20m2 solpanel(över carport) så har du energi till normal körning av personbil i evighet, amen

Har framfört detta till en välkänd miljömänniska
Ska man bara använda energin från solcellerna på taket slipper man även vinterhjul.
Nja, man kan ju köra med backuplösningar för den mörka tiden. Min backuplösning heter On-grid.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av ovelundkvist »

+1
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av Jerka »

Jag köpte en diesel 2015 (begagnad från 2011) och jag känner mig inte det minsta lurad fast försäljaren sa att det var en miljöbil (jag lyckades hålla mig från att fnysa när han sa det). Tekniskt sett var den det, jag slapp skatt första året, men tror man att en fossilbil någonsin är miljövänlig så har man levt under en sten och det gällde även 2011.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av 12man »

Svenssons skrev:
Ric skrev:
12man skrev:
Hur många gånger accepterar folk att bli lurade
1 etanol
2 diesel
3 bio-vadsomhelst
4 gillbergs (bio-)metanol
Fakta är att med 20m2 solpanel(över carport) så har du energi till normal körning av personbil i evighet, amen

Har framfört detta till en välkänd miljömänniska
Ska man bara använda energin från solcellerna på taket slipper man även vinterhjul.
Nja, man kan ju köra med backuplösningar för den mörka tiden. Min backuplösning heter On-grid.
Är ju inte så att senare års utbyggnad av vind och solenergi har skapat totalt kaos i energisystemet i Sverige eller Europa, så i det avseendet litar jag på backup lösningen helt och hållet.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av Legato »

Jerka skrev:
Jag köpte en diesel 2015 (begagnad från 2011) och jag känner mig inte det minsta lurad fast försäljaren sa att det var en miljöbil (jag lyckades hålla mig från att fnysa när han sa det). Tekniskt sett var den det, jag slapp skatt första året, men tror man att en fossilbil någonsin är miljövänlig så har man levt under en sten och det gällde även 2011.
Amen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av Leo »

Var förbi en äldre dam (närmare 70år) och hämtade en vävstol vi köpt på Blocket.

Damen höll på med hantverk och kändes så långt ifrån en ”bilmänniska” man kan tänka. Ändå visste hon exakt vad Tesla var. Hon hade köpt ny dieselbil i fjol och kände sig både lurad och generad på samma gång. :(

Tror många i ”bilbranschen” underskattar hur starkt ”den breda allmännheten” känner inför elbilar/diesel. Vilket lär driva på förändringen starkare och fortare än många tror.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar