Staten lurade oss att köpa diesel?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av lator »

nek0 skrev:
Du läste kanske om han som testade Leafen mellan Linköping och Jönköping. 13 mil klarade han inte utan värmen. Tyvärr måste jag vänta och vänja mig vid att bli kallad idiot :(
Jag antar att Inger Niss föredrar att kallas kvinna (för jag gissar att det är henne vi pratar om) och det är värt att notera att hon inte tog sig 13 mil efter att ha startat med 88% i en kall bil och propsat på att hålla hastighetsgränsen (120 km/h) utan valde att köra utan värme och ta småvägar från Mjölby. Jag skulle hellre sitta i en varm bil i 100 km/h utan att bli nervös över räckvidden. Sen fanns ju också alternativet att stanna för en kopp kaffe i Ödeshög men samtidigt förstår jag att om man dagligen pendlar 13 mil så vill man att det ska vara över så snabbt som möjligt. (Finns det verkligen inga tåg som går den sträckan...?)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av nek0 »

lator skrev:
nek0 skrev:
Du läste kanske om han som testade Leafen mellan Linköping och Jönköping. 13 mil klarade han inte utan värmen. Tyvärr måste jag vänta och vänja mig vid att bli kallad idiot :(
Jag antar att Inger Niss föredrar att kallas kvinna (för jag gissar att det är henne vi pratar om) och det är värt att notera att hon inte tog sig 13 mil efter att ha startat med 88% i en kall bil och propsat på att hålla hastighetsgränsen (120 km/h) utan valde att köra utan värme och ta småvägar från Mjölby. Jag skulle hellre sitta i en varm bil i 100 km/h utan att bli nervös över räckvidden. Sen fanns ju också alternativet att stanna för en kopp kaffe i Ödeshög men samtidigt förstår jag att om man dagligen pendlar 13 mil så vill man att det ska vara över så snabbt som möjligt. (Finns det verkligen inga tåg som går den sträckan...?)
Ok det kanske var hon minns inte. Tåg finns Linkäping-Mjölbi-Boxholm - Tranås - Aneby - Nässjö - Tenhult - Jönköping. Ganska många stopp :(
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av Tars »

nek0 skrev:
Tars skrev:
nek0 skrev:
Tars skrev:
Alla gör vi olika val, för det behöver vi inte göra det till en negativ diskussion.
+100
Alla har olika behov eller möjlighet och det är bara att acceptera det
Japp.
Men på frågan som jag svarade, varför inte en beg Model s?
Kan inte köpa en för 300 000ke . Vågar inte köpa dyr begagnad bil.

LarsL planen är att nästa år installera laddare vi är flera som vill ha och våran ordförande är en av oss :)
Men du har köpt en superb för 3-400 nu + att du behöver tanka den. Men du kör kanske inte så mycket. Har nått minne av att du kör lite.
Som sagt var, här handlar det om vad man är villig att offra för att kör eldrivet.
Varför jag frågar detta är pga att jag och min fru har köpt en beg tesla med normala medellöner. Tyvärr lån på bilen, men det är så ser ut för de flesta barnfamiljer.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av nek0 »

Tars skrev:
nek0 skrev:
Tars skrev:
nek0 skrev:
Tars skrev:
Alla gör vi olika val, för det behöver vi inte göra det till en negativ diskussion.
+100
Alla har olika behov eller möjlighet och det är bara att acceptera det
Japp.
Men på frågan som jag svarade, varför inte en beg Model s?
Kan inte köpa en för 300 000ke . Vågar inte köpa dyr begagnad bil.

LarsL planen är att nästa år installera laddare vi är flera som vill ha och våran ordförande är en av oss :)
Men du har köpt en superb för 3-400 nu + att du behöver tanka den. Men du kör kanske inte så mycket. Har nått minne av att du kör lite.
Som sagt var, här handlar det om vad man är villig att offra för att kör eldrivet.
Varför jag frågar detta är pga att jag och min fru har köpt en beg tesla med normala medellöner. Tyvärr lån på bilen, men det är så ser ut för de flesta barnfamiljer.
Superben kostade 297 000 och jag kör lite. Tror att försäkringen till Model S är mer en jag betalar för bränsle (kan ha fel) . Har verkligen räknat på allt och målet är att skaffa elbil så fort som möjligt tro mig
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av Tars »

Kolla försäkringen. Du kör lite, men visst är försäkringen säkert dyrare än superben då du behöver säkert ha en helförsäkring snart.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av lator »

nek0 skrev:
lator skrev:
nek0 skrev:
Du läste kanske om han som testade Leafen mellan Linköping och Jönköping. 13 mil klarade han inte utan värmen. Tyvärr måste jag vänta och vänja mig vid att bli kallad idiot :(
Jag antar att Inger Niss föredrar att kallas kvinna (för jag gissar att det är henne vi pratar om) och det är värt att notera att hon inte tog sig 13 mil efter att ha startat med 88% i en kall bil och propsat på att hålla hastighetsgränsen (120 km/h) utan valde att köra utan värme och ta småvägar från Mjölby. Jag skulle hellre sitta i en varm bil i 100 km/h utan att bli nervös över räckvidden. Sen fanns ju också alternativet att stanna för en kopp kaffe i Ödeshög men samtidigt förstår jag att om man dagligen pendlar 13 mil så vill man att det ska vara över så snabbt som möjligt. (Finns det verkligen inga tåg som går den sträckan...?)
Ok det kanske var hon minns inte. Tåg finns Linkäping-Mjölbi-Boxholm - Tranås - Aneby - Nässjö - Tenhult - Jönköping. Ganska många stopp :(
Fint att du besvarade det jag skrev inom parantes... ;-)

Min poäng var snarare att det går utmärkt att pendla Linköping - Jönköping med en Leaf 2018 (trots att jag tycker att det är snudd på vansinne) men man måste ha lite kunskap om förutsättningarna. Hade hon t.ex startat sin resa i en bensindriven bil så hade hon säkert inte haft några problem med att svänga in på en mack och tanka när nålen pekar på rött men samma sak med en elbil var inte att tänka på. Gott, men då får man se till att bilen är fulladdad och varm innan man åker. (jobbigt...)
13 mil på 36 kW ger gott om utrymme till att spendera elektroner. Nästan 300 Wh/km är det faktisk svårt att få t.o.m en Leaf att dra.
Vems fel är det då att vi nu har en energiverksanställd (antagligen i en ganska hög position) som "vet" att det inte går att köra elbil? Säljaren? Pressen? Grannarna eller arbetskollegorna? Ja, helt klart ingen som har lite erfarenhet av elbilar. Jag har god lust att åka till Linlöping och låna en Leaf där för att göra samma resa som Inger gjorde, vi ska snart se om det går eller inte... :)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av LarsL »

När jag kör till Stockholm med Leaf 30kWh måste jag ladda en gång mellan Jönköping och Linköping. Nu när Ulricehamn kommit upp så blir det betydligt lättare och det går att hoppa över Jönköping om man laddar i Brahehus (när den funkar :( ).
Värmen kan du ha på hela tiden eftersom den drar typ 1,5-2kW när det är -15. Det blir inte mer än typ 1 mil per timmes körning, inget att oroa sig för alltså.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av lator »

LarsL skrev:
När jag kör till Stockholm med Leaf 30kWh måste jag ladda en gång mellan Jönköping och Linköping.
Fast det beror ju helt på hastigheten. Håller du slaviskt hastighetsbegränsningarna då (när Braehus fungerar) eller ligger du lite under? En Leaf 30 går 17 mil vid -2 och lite slask men då är det inte 110 som gäller... ;-)

Min tanke med att testa detta är att ligga på (ärliga) 120 km/h där det är skyltat så (innebär hemska 133 på mätaren...) och 20 grader i bilen. Går det eller inte? Vi kanske får se om jag har möjlighet att testa... Inte första gången jag gör vansinniga saker i så fall... :) Finns det sponsorer för dylika galenskaper tro???
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av LarsL »

Jag provade att köra från Linköping till Brahehus och sedan tillbaka till Ödeshög på en laddning i Leaf 30kWh. Det var snöslask och vi höll högt tempo första delen men lyckades ändå ta oss fram. Hade vi från början planerat för Jönköping så hade vi säkert klarat det också, men i lägre tempo. I en Leaf 40kWh borde det vara en ganska enkel resa.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av Kulingen »

Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av nek0 »

Kulingen skrev:
"T&E vill därför se hårdare krav för att säkerställa låga utsläpp som gör skillnad. De anser att dieselbilar som inte klarar av utsläppskraven vid verklig körning, baserad på så kallad RDE-mätning (Real Driving Emissions), ska förbjudas i städerna, inklusive dagens Euro 6-dieselbilar (de 90 procent som släpper ut för mycket). Först när en bil har åtgärdats och släpper ut enligt tillåtna nivåer ska den få åtkomst till städernas centrala delar.

T&E understryker också vikten av att städerna satsar på kollektivtrafiken samt infrastrukturen för bland annat nollutsläppstransporter."

Det här skriver jag under alla dagar i veckan.
Skriver man i papperna att en bil släpper 80gram ska den inte få släppa 81 gram . Svårare än så är det inte. Tvinga tillverkarna att stå får det de lovar.
Samtidigt tycker jag att man ska satsa på kollektivtrafiken. Elbussar finns, förbjud alla andra bussar i städerna.
Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 07 apr 2016 12:29

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av tr1 »

12man skrev:
Hur många gånger accepterar folk att bli lurade
1 etanol
2 diesel
3 bio-vadsomhelst
4 gillbergs (bio-)metanol
Fakta är att med 20m2 solpanel(över carport) så har du energi till normal körning av personbil i evighet, amen

Har framfört detta till en välkänd miljömänniska
Vad kostar en carport med solpaneler, likriktare och laddare? Kanske batteri också för att lagra om man inte jobbar natt?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av Jerker »

nek0 skrev:
Kulingen skrev:
"T&E vill därför se hårdare krav för att säkerställa låga utsläpp som gör skillnad. De anser att dieselbilar som inte klarar av utsläppskraven vid verklig körning, baserad på så kallad RDE-mätning (Real Driving Emissions), ska förbjudas i städerna, inklusive dagens Euro 6-dieselbilar (de 90 procent som släpper ut för mycket). Först när en bil har åtgärdats och släpper ut enligt tillåtna nivåer ska den få åtkomst till städernas centrala delar.

T&E understryker också vikten av att städerna satsar på kollektivtrafiken samt infrastrukturen för bland annat nollutsläppstransporter."

Det här skriver jag under alla dagar i veckan.
Skriver man i papperna att en bil släpper 80gram ska den inte få släppa 81 gram . Svårare än så är det inte. Tvinga tillverkarna att stå får det de lovar.
Samtidigt tycker jag att man ska satsa på kollektivtrafiken. Elbussar finns, förbjud alla andra bussar i städerna.
+1
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av Svenssons »

tr1 skrev:
12man skrev:
Hur många gånger accepterar folk att bli lurade
1 etanol
2 diesel
3 bio-vadsomhelst
4 gillbergs (bio-)metanol
Fakta är att med 20m2 solpanel(över carport) så har du energi till normal körning av personbil i evighet, amen

Har framfört detta till en välkänd miljömänniska
Vad kostar en carport med solpaneler, likriktare och laddare? Kanske batteri också för att lagra om man inte jobbar natt?
Solpaneler, växelriktare och 3-fasuttag/laddbox går inte på särskilt mycket sett till besparningen. Du har fått tillbaka investeringen normalt efter 7-8 år och därefter så är det vinst med dagens elpriser. Stiger elpriset kommer vinsten snabbare. Batteribackup behövs inte, bättre att köra med nätet som batteribackup, dvs sälja när det är överskott och köpa tillbaka när det är underskott i hemmet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av StefL »

nek0 skrev:
Skriver man i papperna att en bil släpper 80gram ska den inte få släppa 81 gram.
Här är ju problemet snarast den körcykel man använt för att få fram siffran 80 gram. Det är förvisso ingen som kör exakt som körcykeln men den måste ge siffror som i någon mån avspeglar förhållandena i verklig trafik - så länge den ser ut som den gör är det knappast förvånande att biltillverkare anpassar sina bilar för att få bästa möjliga resultat. Start-stopp-system t.ex. har ju för den som mest kör längre sträckor på landsväg noll värde men eftersom det ingår så mycket stillastående i körcykeln tjänar tillverkarna på det.

Det ska bli mycket intressant att se hur siffrorna förändras för ett gäng bilmodeller när alla måste redovisa siffrorna enligt WLTP istället för NEDC om ett par år.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av Leo »

Väldigt snart kommer vi att kunna jämföra med WLTP siffror. Har för mig att:

WLTP måste i princip redovisas på alla bilar som registreras som nya från 1 september i år redan. Dvs även alla ”gamla modeller” som har funnits ett par år.

Nya ”bilmodeller” släppta (Homologiserade) efter 1/9 2017 är tvugna att redan nu redovisa det.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av Kulingen »

Ytterligare en artikel varför man inte ska stämma staten utan de fuskande bilmärkeskoncernerna istället

http://www.msn.com/sv-se/ekonomi/markna ... ocid=ientp
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av chaffis75 »

Svenssons skrev:
tr1 skrev:
12man skrev:
Hur många gånger accepterar folk att bli lurade
1 etanol
2 diesel
3 bio-vadsomhelst
4 gillbergs (bio-)metanol
Fakta är att med 20m2 solpanel(över carport) så har du energi till normal körning av personbil i evighet, amen

Har framfört detta till en välkänd miljömänniska
Vad kostar en carport med solpaneler, likriktare och laddare? Kanske batteri också för att lagra om man inte jobbar natt?
Solpaneler, växelriktare och 3-fasuttag/laddbox går inte på särskilt mycket sett till besparningen. Du har fått tillbaka investeringen normalt efter 7-8 år och därefter så är det vinst med dagens elpriser. Stiger elpriset kommer vinsten snabbare. Batteribackup behövs inte, bättre att köra med nätet som batteribackup, dvs sälja när det är överskott och köpa tillbaka när det är underskott i hemmet.
Måste dock säga att detta gäller sålänge man får 60 öre/kWh av staten, om detta skulle ändras så måste man verkligen använda all el när den tillverkas alternativt så får man investera i ett batteri för att öka egenförbrukningen. Men låt oss hoppas att de 60 örena är kvar länge för jag kommer antagligen beställa mig en anläggning inom 2 veckor. Jag räknar dock att de tar ca 10 år att återbetala anläggningen men beror ju på elpriser och hur mycket solen lyser :)
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av Legato »

chaffis75 skrev:
Svenssons skrev:
tr1 skrev:
12man skrev:
Hur många gånger accepterar folk att bli lurade
1 etanol
2 diesel
3 bio-vadsomhelst
4 gillbergs (bio-)metanol
Fakta är att med 20m2 solpanel(över carport) så har du energi till normal körning av personbil i evighet, amen

Har framfört detta till en välkänd miljömänniska
Vad kostar en carport med solpaneler, likriktare och laddare? Kanske batteri också för att lagra om man inte jobbar natt?
Solpaneler, växelriktare och 3-fasuttag/laddbox går inte på särskilt mycket sett till besparningen. Du har fått tillbaka investeringen normalt efter 7-8 år och därefter så är det vinst med dagens elpriser. Stiger elpriset kommer vinsten snabbare. Batteribackup behövs inte, bättre att köra med nätet som batteribackup, dvs sälja när det är överskott och köpa tillbaka när det är underskott i hemmet.
Måste dock säga att detta gäller sålänge man får 60 öre/kWh av staten, om detta skulle ändras så måste man verkligen använda all el när den tillverkas alternativt så får man investera i ett batteri för att öka egenförbrukningen. Men låt oss hoppas att de 60 örena är kvar länge för jag kommer antagligen beställa mig en anläggning inom 2 veckor. Jag räknar dock att de tar ca 10 år att återbetala anläggningen men beror ju på elpriser och hur mycket solen lyser :)
Kommer ta längre tid för mig tror jag. Är dock ändå otroligt nöjd... Är en fantastisk känsla att ha egen produktion och få en rejäl besparing framförallt sommartid.

Det nära nog platta taket ger trots allt riktigt bra instrålning och dessutom syns mina paneler inte överhuvudtaget. Nackdelen är dock snön... I mars hat jag hittills inte producerat en enda kWh.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av Kulingen »

Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av chaffis75 »

Kulingen skrev:
De är verkligen ingen ände på detta... Jag säger förbjud alla dieslar som är tillverkade 2018 eller senare (åtmistonde i städerna) då man verkligen själv valt att skita ner miljön. Innan 2018 var debatten inte riktigt så hög och de var lätt att missa detta men från 2018 kan man inte ha missa detta...
Så tycker jag och jag vet att alla inte håller med.. :)
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av nek0 »

chaffis75 skrev:
Kulingen skrev:
De är verkligen ingen ände på detta... Jag säger förbjud alla dieslar som är tillverkade 2018 eller senare (åtmistonde i städerna) då man verkligen själv valt att skita ner miljön. Innan 2018 var debatten inte riktigt så hög och de var lätt att missa detta men från 2018 kan man inte ha missa detta...
Så tycker jag och jag vet att alla inte håller med.. :)
Håller med dig till 100% men du får fixa motsvarande elbilar till oss som är dumma och köper skit dieslar.
Du fixar dragkrok räckvidd hemmaladdning utrymme pris......
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av chaffis75 »

nek0 skrev:
chaffis75 skrev:
Kulingen skrev:
De är verkligen ingen ände på detta... Jag säger förbjud alla dieslar som är tillverkade 2018 eller senare (åtmistonde i städerna) då man verkligen själv valt att skita ner miljön. Innan 2018 var debatten inte riktigt så hög och de var lätt att missa detta men från 2018 kan man inte ha missa detta...
Så tycker jag och jag vet att alla inte håller med.. :)
Håller med dig till 100% men du får fixa motsvarande elbilar till oss som är dumma och köper skit dieslar.
Du fixar dragkrok räckvidd hemmaladdning utrymme pris......
Bensin... :roll: :roll: :roll: :oops: :oops:

Jo jag vet om problemet... jag bara väntar och väntar på en elbil som passar oss som första bil... Väntan känns lång men så länge kör vi vår diesel från 2011. Om inte vi kör den så kommer någon annan köra den. Målet är att jag inte ska bidra till att någon ny diesel bil tillverkas...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av Kulingen »

Det konstiga att folk i allmänhet är arga på staten och stämma dem istället för att vara arg på biltillverkarna som hela tiden fuskar med sina utsläpp. Ännu mera konstigt att de fortsätter stöda dessa fuskbilar
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av Tars »

Jäkla trist att det inte finns bilar för alla. Bollinger hade tex hjälpt en hel del hantverkare.
Varför kan de inte komma tidigare? 2021 har jag fått info om att de förväntar sig lansera i Norden. Och om ni har missat det, de kommer nu med ett 120 kWh batteri.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Skriv svar