Staten lurade oss att köpa diesel?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av nek0 »

Kulingen skrev:
"T&E vill därför se hårdare krav för att säkerställa låga utsläpp som gör skillnad. De anser att dieselbilar som inte klarar av utsläppskraven vid verklig körning, baserad på så kallad RDE-mätning (Real Driving Emissions), ska förbjudas i städerna, inklusive dagens Euro 6-dieselbilar (de 90 procent som släpper ut för mycket). Först när en bil har åtgärdats och släpper ut enligt tillåtna nivåer ska den få åtkomst till städernas centrala delar.

T&E understryker också vikten av att städerna satsar på kollektivtrafiken samt infrastrukturen för bland annat nollutsläppstransporter."

Det här skriver jag under alla dagar i veckan.
Skriver man i papperna att en bil släpper 80gram ska den inte få släppa 81 gram . Svårare än så är det inte. Tvinga tillverkarna att stå får det de lovar.
Samtidigt tycker jag att man ska satsa på kollektivtrafiken. Elbussar finns, förbjud alla andra bussar i städerna.
Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 07 apr 2016 12:29

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av tr1 »

12man skrev:
Hur många gånger accepterar folk att bli lurade
1 etanol
2 diesel
3 bio-vadsomhelst
4 gillbergs (bio-)metanol
Fakta är att med 20m2 solpanel(över carport) så har du energi till normal körning av personbil i evighet, amen

Har framfört detta till en välkänd miljömänniska
Vad kostar en carport med solpaneler, likriktare och laddare? Kanske batteri också för att lagra om man inte jobbar natt?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av Jerker »

nek0 skrev:
Kulingen skrev:
"T&E vill därför se hårdare krav för att säkerställa låga utsläpp som gör skillnad. De anser att dieselbilar som inte klarar av utsläppskraven vid verklig körning, baserad på så kallad RDE-mätning (Real Driving Emissions), ska förbjudas i städerna, inklusive dagens Euro 6-dieselbilar (de 90 procent som släpper ut för mycket). Först när en bil har åtgärdats och släpper ut enligt tillåtna nivåer ska den få åtkomst till städernas centrala delar.

T&E understryker också vikten av att städerna satsar på kollektivtrafiken samt infrastrukturen för bland annat nollutsläppstransporter."

Det här skriver jag under alla dagar i veckan.
Skriver man i papperna att en bil släpper 80gram ska den inte få släppa 81 gram . Svårare än så är det inte. Tvinga tillverkarna att stå får det de lovar.
Samtidigt tycker jag att man ska satsa på kollektivtrafiken. Elbussar finns, förbjud alla andra bussar i städerna.
+1
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av Svenssons »

tr1 skrev:
12man skrev:
Hur många gånger accepterar folk att bli lurade
1 etanol
2 diesel
3 bio-vadsomhelst
4 gillbergs (bio-)metanol
Fakta är att med 20m2 solpanel(över carport) så har du energi till normal körning av personbil i evighet, amen

Har framfört detta till en välkänd miljömänniska
Vad kostar en carport med solpaneler, likriktare och laddare? Kanske batteri också för att lagra om man inte jobbar natt?
Solpaneler, växelriktare och 3-fasuttag/laddbox går inte på särskilt mycket sett till besparningen. Du har fått tillbaka investeringen normalt efter 7-8 år och därefter så är det vinst med dagens elpriser. Stiger elpriset kommer vinsten snabbare. Batteribackup behövs inte, bättre att köra med nätet som batteribackup, dvs sälja när det är överskott och köpa tillbaka när det är underskott i hemmet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av StefL »

nek0 skrev:
Skriver man i papperna att en bil släpper 80gram ska den inte få släppa 81 gram.
Här är ju problemet snarast den körcykel man använt för att få fram siffran 80 gram. Det är förvisso ingen som kör exakt som körcykeln men den måste ge siffror som i någon mån avspeglar förhållandena i verklig trafik - så länge den ser ut som den gör är det knappast förvånande att biltillverkare anpassar sina bilar för att få bästa möjliga resultat. Start-stopp-system t.ex. har ju för den som mest kör längre sträckor på landsväg noll värde men eftersom det ingår så mycket stillastående i körcykeln tjänar tillverkarna på det.

Det ska bli mycket intressant att se hur siffrorna förändras för ett gäng bilmodeller när alla måste redovisa siffrorna enligt WLTP istället för NEDC om ett par år.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av Leo »

Väldigt snart kommer vi att kunna jämföra med WLTP siffror. Har för mig att:

WLTP måste i princip redovisas på alla bilar som registreras som nya från 1 september i år redan. Dvs även alla ”gamla modeller” som har funnits ett par år.

Nya ”bilmodeller” släppta (Homologiserade) efter 1/9 2017 är tvugna att redan nu redovisa det.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av Kulingen »

Ytterligare en artikel varför man inte ska stämma staten utan de fuskande bilmärkeskoncernerna istället

http://www.msn.com/sv-se/ekonomi/markna ... ocid=ientp
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av chaffis75 »

Svenssons skrev:
tr1 skrev:
12man skrev:
Hur många gånger accepterar folk att bli lurade
1 etanol
2 diesel
3 bio-vadsomhelst
4 gillbergs (bio-)metanol
Fakta är att med 20m2 solpanel(över carport) så har du energi till normal körning av personbil i evighet, amen

Har framfört detta till en välkänd miljömänniska
Vad kostar en carport med solpaneler, likriktare och laddare? Kanske batteri också för att lagra om man inte jobbar natt?
Solpaneler, växelriktare och 3-fasuttag/laddbox går inte på särskilt mycket sett till besparningen. Du har fått tillbaka investeringen normalt efter 7-8 år och därefter så är det vinst med dagens elpriser. Stiger elpriset kommer vinsten snabbare. Batteribackup behövs inte, bättre att köra med nätet som batteribackup, dvs sälja när det är överskott och köpa tillbaka när det är underskott i hemmet.
Måste dock säga att detta gäller sålänge man får 60 öre/kWh av staten, om detta skulle ändras så måste man verkligen använda all el när den tillverkas alternativt så får man investera i ett batteri för att öka egenförbrukningen. Men låt oss hoppas att de 60 örena är kvar länge för jag kommer antagligen beställa mig en anläggning inom 2 veckor. Jag räknar dock att de tar ca 10 år att återbetala anläggningen men beror ju på elpriser och hur mycket solen lyser :)
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av Legato »

chaffis75 skrev:
Svenssons skrev:
tr1 skrev:
12man skrev:
Hur många gånger accepterar folk att bli lurade
1 etanol
2 diesel
3 bio-vadsomhelst
4 gillbergs (bio-)metanol
Fakta är att med 20m2 solpanel(över carport) så har du energi till normal körning av personbil i evighet, amen

Har framfört detta till en välkänd miljömänniska
Vad kostar en carport med solpaneler, likriktare och laddare? Kanske batteri också för att lagra om man inte jobbar natt?
Solpaneler, växelriktare och 3-fasuttag/laddbox går inte på särskilt mycket sett till besparningen. Du har fått tillbaka investeringen normalt efter 7-8 år och därefter så är det vinst med dagens elpriser. Stiger elpriset kommer vinsten snabbare. Batteribackup behövs inte, bättre att köra med nätet som batteribackup, dvs sälja när det är överskott och köpa tillbaka när det är underskott i hemmet.
Måste dock säga att detta gäller sålänge man får 60 öre/kWh av staten, om detta skulle ändras så måste man verkligen använda all el när den tillverkas alternativt så får man investera i ett batteri för att öka egenförbrukningen. Men låt oss hoppas att de 60 örena är kvar länge för jag kommer antagligen beställa mig en anläggning inom 2 veckor. Jag räknar dock att de tar ca 10 år att återbetala anläggningen men beror ju på elpriser och hur mycket solen lyser :)
Kommer ta längre tid för mig tror jag. Är dock ändå otroligt nöjd... Är en fantastisk känsla att ha egen produktion och få en rejäl besparing framförallt sommartid.

Det nära nog platta taket ger trots allt riktigt bra instrålning och dessutom syns mina paneler inte överhuvudtaget. Nackdelen är dock snön... I mars hat jag hittills inte producerat en enda kWh.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av Kulingen »

Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av chaffis75 »

Kulingen skrev:
De är verkligen ingen ände på detta... Jag säger förbjud alla dieslar som är tillverkade 2018 eller senare (åtmistonde i städerna) då man verkligen själv valt att skita ner miljön. Innan 2018 var debatten inte riktigt så hög och de var lätt att missa detta men från 2018 kan man inte ha missa detta...
Så tycker jag och jag vet att alla inte håller med.. :)
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av nek0 »

chaffis75 skrev:
Kulingen skrev:
De är verkligen ingen ände på detta... Jag säger förbjud alla dieslar som är tillverkade 2018 eller senare (åtmistonde i städerna) då man verkligen själv valt att skita ner miljön. Innan 2018 var debatten inte riktigt så hög och de var lätt att missa detta men från 2018 kan man inte ha missa detta...
Så tycker jag och jag vet att alla inte håller med.. :)
Håller med dig till 100% men du får fixa motsvarande elbilar till oss som är dumma och köper skit dieslar.
Du fixar dragkrok räckvidd hemmaladdning utrymme pris......
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av chaffis75 »

nek0 skrev:
chaffis75 skrev:
Kulingen skrev:
De är verkligen ingen ände på detta... Jag säger förbjud alla dieslar som är tillverkade 2018 eller senare (åtmistonde i städerna) då man verkligen själv valt att skita ner miljön. Innan 2018 var debatten inte riktigt så hög och de var lätt att missa detta men från 2018 kan man inte ha missa detta...
Så tycker jag och jag vet att alla inte håller med.. :)
Håller med dig till 100% men du får fixa motsvarande elbilar till oss som är dumma och köper skit dieslar.
Du fixar dragkrok räckvidd hemmaladdning utrymme pris......
Bensin... :roll: :roll: :roll: :oops: :oops:

Jo jag vet om problemet... jag bara väntar och väntar på en elbil som passar oss som första bil... Väntan känns lång men så länge kör vi vår diesel från 2011. Om inte vi kör den så kommer någon annan köra den. Målet är att jag inte ska bidra till att någon ny diesel bil tillverkas...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av Kulingen »

Det konstiga att folk i allmänhet är arga på staten och stämma dem istället för att vara arg på biltillverkarna som hela tiden fuskar med sina utsläpp. Ännu mera konstigt att de fortsätter stöda dessa fuskbilar
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av Tars »

Jäkla trist att det inte finns bilar för alla. Bollinger hade tex hjälpt en hel del hantverkare.
Varför kan de inte komma tidigare? 2021 har jag fått info om att de förväntar sig lansera i Norden. Och om ni har missat det, de kommer nu med ett 120 kWh batteri.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av Jerker »

Tars skrev:
Jäkla trist att det inte finns bilar för alla. Bollinger hade tex hjälpt en hel del hantverkare.
Varför kan de inte komma tidigare? 2021 har jag fått info om att de förväntar sig lansera i Norden. Och om ni har missat det, de kommer nu med ett 120 kWh batteri. BildBild
Nejdå, inte alls:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 9&#p236219 :D
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?

Inlägg av Tars »

Jerker skrev:
Tars skrev:
Jäkla trist att det inte finns bilar för alla. Bollinger hade tex hjälpt en hel del hantverkare.
Varför kan de inte komma tidigare? 2021 har jag fått info om att de förväntar sig lansera i Norden. Och om ni har missat det, de kommer nu med ett 120 kWh batteri. BildBild
Nejdå, inte alls:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 9&#p236219 :D
Visste att jag hade fått info från en klok person. BildBild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Skriv svar