3D-printad elbil kommer 2019 - har 7000 reservationer.

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 3D-printad elbil kommer 2019 - har 7000 reservationer.

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Konstigt det där med vikten, den bil som är mest lik och som dom
uppenbarligen har kopierat nästan rakt av är ju SMART och den väger verkligen inte över ett ton, den
landar väl kring 800kg körklar lixom...
Men i övrigt håller jag med alla föregående talare i stort :)
För små serier kan det funka och i detta fall rör det sig
som sagt om en typ mopedbil vilket är något helt annat än en riktig bil (tex en SMART)...
Coolt iaf att kunna göra custom prylar och tom att kunden själv skulle kunna designa delar :)
Tänkte också det, att andra bilar i den storleken knappast kan vara så tunga. Jag återgav bara vad som står i artiklarna.

Just detta med 3D-printningen är det som jag tycker är intressant att diskutera. Det här företaget hävdar ju att de kan massproducera med den tekniken, så det återstår väl bara att se. Kanske har de lyckats. Nya företag har överraskat förr och gjort sånt som ansetts vara omöjligt. Jag tänker bl.a. på ett företag som tillverkar elbilar som de flesta på det här forumet borde känna till... ;)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 3D-printad elbil kommer 2019 - har 7000 reservationer.

Inlägg av LarsL »

Det går absolut att göra printade delar lika starka som traditionellt tillverkade. Jag skulle till och med påstå att det går att göra dem starkare genom friare design och bättre kontroll över tillverkningen. Så ja, krocksäkerhet går att uppnå.

Ekonomin är kanske värre för plast? För metall vet jag att det går att konkurrera prismässigt på vissa komponenter om de är tillräckligt avancerade. Borde gälla samma för plast? Det är klart kan du ersätt 40 kombonenter med en så finns det pengar att hämta.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8572
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 3D-printad elbil kommer 2019 - har 7000 reservationer.

Inlägg av Pontus »

Men med massproduktion menar man väl ofta att frekvensen på antalet till erlade delar är högt och där är det väl ändå fortfarande stor skillnad. Kanske man kan hämta in en del tid genom att göra en del i stället för 10 delar som ska sättas samman.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar