Vilken andrabil idag?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Vilken andrabil idag?

Inlägg av Teslaspolen »

Ja, eh, det börjar lida mot att leasingen på vår Leaf 24 kWh tar slut (i juni) och det har börjat funderats på vad för alternativ som finns. Ja, jag vet att det kanske är lite sent tänkt, men vi behöver inte två bilar ständigt. (Förstabilen är en Model X, så det bränns inga fossiler!)

Funderingen har gått lite så här;

e-Golf går bort direkt; alldeles för mycket fossiltänk (på insidan) med den. Räckvidden är väl inte så bra heller, samt seeeg snabbladdning.
BMW i3 går bort den med; snygg design på insidan men priset och dörrarna sabbar det, även räckvidden känns lite för liten.

Zoe 40 kWh är intressant, men kanske lite för liten och avsaknaden av snabbladdning ställer till det.

Leaf 2018 känns lockande, men lite frågetecken kring den sega CHAdeMO laddningen och hur pass lång räckvidden faktiskt är jämfört med...

Ioniq EV är även den intressant, 70 kW CCS (finns 100 kW här i Dalarna!), mindre batteri fast galet strömsnål. Synd att det saknas en app.

Hur mycket snålare är Ioniq än Leaf 2018, i 90 km/h? Motorväg finns inte här så det är inte relevant. :lol:

"Värsta" scenariot är att vi åker till Trysil i Norge på vintern; dit är det 250 km och 90-väg nästan hela biten. Idag går det precis med väldigt lätt högerfot och långlunch i Mora med Leaf 24 kWh att ta sig till snabbladdaren i Sälen hemmifrån, men då ska vädret vara gynnsamt. Andra hållet är ännu värre! :shock:

Någon som haft liknande funderingar?
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Vilken andrabil idag?

Inlägg av EnTraktor »

Hade en S100D som första bil och köpte X90D som andra bil. Det blev tvärtom, kör X hela tiden och S är bara en extrabil, så köp en S :D
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vilken andrabil idag?

Inlägg av Teslaspolen »

Haha, nä. Det blir det inte! Kanske en 3:a om 2-3 år.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vilken andrabil idag?

Inlägg av Legato »

Jag köpte en S75D som andrabil. Rekommenderas! :lol:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Vilken andrabil idag?

Inlägg av tehjimos »

har provat zoe, i3 och ioniq..

skulle välja IONIQ alla dagar i veckan, väldigt snål och trevlig bil. Många laddstopp pga det lilla batteriet men snabb laddning!
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Vilken andrabil idag?

Inlägg av tomla »

ZOE som andra bil.
Klart bästa AC laddning 22kw.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Vilken andrabil idag?

Inlägg av tehjimos »

tomla skrev:
ZOE som andra bil.
Klart bästa AC laddning 22kw.
Zoe är inte trevlig att åka längre med iaf! Åkte 75mil ToR över en helg med den, i -10 och vinterväder. kunde köra 1,5h i ca 90km/h och därefter ladda 2 timmar. Gick inte att aktivera värmare förutom med nyckelns pre-heating.. (finns app har jag hört, våran var lånebil). Dessutom så är flygande mattan-ljudet sjukt irriterande. Annars så är den helt ok. Lång ifrån samma känsla som en IONIQ däremot
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vilken andrabil idag?

Inlägg av Bjelke »

Spelar verkligen räckvidden (och vilken snabbladdning den har) så stor roll om man har en X i hushållet?
Vi tar aldrig Leafen om vi åker lite längre, men ibland vill ju sambon kunna ta en lite längre repa när jag har
Teslan förstås... Här funderar vi på nya Leafen men är samtidigt bra sugna på två Teslor oxo :lol:
Jaguaren skulle oxo funka men känns lite väl "mycket" som en andrabil (säger man i nästan samma andetag som man
nämner en till Tesla i familjen)...
Leafen är den i särklass mest pålitliga bil jag ägt så en ny sån väger ju lite extra tungt (antar att du har samma
erfarenhet)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Vilken andrabil idag?

Inlägg av tomla »

tehjimos skrev:
tomla skrev:
ZOE som andra bil.
Klart bästa AC laddning 22kw.
Zoe är inte trevlig att åka längre med iaf! Åkte 75mil ToR över en helg med den, i -10 och vinterväder. kunde köra 1,5h i ca 90km/h och därefter ladda 2 timmar. Gick inte att aktivera värmare förutom med nyckelns pre-heating.. (finns app har jag hört, våran var lånebil). Dessutom så är flygande mattan-ljudet sjukt irriterande. Annars så är den helt ok. Lång ifrån samma känsla som en IONIQ däremot
Nu räknar jag inte med att åka långt med en andra bilen.
Kunde du inte få igång värmer när du kör? Värmen fungerar fint nu på våran efter dom bytte ut värmeenheten.
Med Tesla lånebil så kan du inte ens förvärma bilen med nyckel eller app.
Med flygande mattan ljudet förstår jag inte vad du menar med.
Våran är tyst.
Du får gärna ha dina åsikter på bilen.
Jag är nöjd med våran ZOE som andra bil.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilken andrabil idag?

Inlägg av Jerker »

tehjimos skrev:
tomla skrev:
ZOE som andra bil.
Klart bästa AC laddning 22kw.
Zoe är inte trevlig att åka längre med iaf! Åkte 75mil ToR över en helg med den, i -10 och vinterväder. kunde köra 1,5h i ca 90km/h och därefter ladda 2 timmar. Gick inte att aktivera värmare förutom med nyckelns pre-heating.. (finns app har jag hört, våran var lånebil). Dessutom så är flygande mattan-ljudet sjukt irriterande. Annars så är den helt ok. Lång ifrån samma känsla som en IONIQ däremot
Vad är det för "flygande mattanljud" du syftar på?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vilken andrabil idag?

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
tehjimos skrev:
tomla skrev:
ZOE som andra bil.
Klart bästa AC laddning 22kw.
Zoe är inte trevlig att åka längre med iaf! Åkte 75mil ToR över en helg med den, i -10 och vinterväder. kunde köra 1,5h i ca 90km/h och därefter ladda 2 timmar. Gick inte att aktivera värmare förutom med nyckelns pre-heating.. (finns app har jag hört, våran var lånebil). Dessutom så är flygande mattan-ljudet sjukt irriterande. Annars så är den helt ok. Lång ifrån samma känsla som en IONIQ däremot
Vad är det för "flygande mattanljud" du syftar på?
Säkert det där helt sjuka "EU"-eländet (som går att stänga av)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken andrabil idag?

Inlägg av LarsL »

Tar hellre en Leaf 49kWh än en Zoe. Bättre utrymme och snabbladdning.

Ioniq är ju lite trång i baksätet. Och lite mindre bagage.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Vilken andrabil idag?

Inlägg av Leo »

Har kört Zoe ett par gånger. Upplever att den har ganska starkt ”elmotorljud”. Ungefär samma vinande som när man åker tunnelbana.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
Ort: Västerås

Re: Vilken andrabil idag?

Inlägg av Andreasson »

Teslaspolen skrev:
Ja, eh, det börjar lida mot att leasingen på vår Leaf 24 kWh tar slut (i juni) och det har börjat funderats på vad för alternativ som finns. Ja, jag vet att det kanske är lite sent tänkt, men vi behöver inte två bilar ständigt. (Förstabilen är en Model X, så det bränns inga fossiler!)

Funderingen har gått lite så här;

e-Golf går bort direkt; alldeles för mycket fossiltänk (på insidan) med den. Räckvidden är väl inte så bra heller, samt seeeg snabbladdning.
BMW i3 går bort den med; snygg design på insidan men priset och dörrarna sabbar det, även räckvidden känns lite för liten.

Zoe 40 kWh är intressant, men kanske lite för liten och avsaknaden av snabbladdning ställer till det.

Leaf 2018 känns lockande, men lite frågetecken kring den sega CHAdeMO laddningen och hur pass lång räckvidden faktiskt är jämfört med...

Ioniq EV är även den intressant, 70 kW CCS (finns 100 kW här i Dalarna!), mindre batteri fast galet strömsnål. Synd att det saknas en app.

Hur mycket snålare är Ioniq än Leaf 2018, i 90 km/h? Motorväg finns inte här så det är inte relevant. :lol:

"Värsta" scenariot är att vi åker till Trysil i Norge på vintern; dit är det 250 km och 90-väg nästan hela biten. Idag går det precis med väldigt lätt högerfot och långlunch i Mora med Leaf 24 kWh att ta sig till snabbladdaren i Sälen hemmifrån, men då ska vädret vara gynnsamt. Andra hållet är ännu värre! :shock:

Någon som haft liknande funderingar?
Ja, jag är också på G att byta ut vår andrabil. Jag för min del har trattat ner mina funderingar till tre alternativ:
1. Köpa en ny BMW i3 BEV. Vi gillar BMW´n för att den håller en väldigt hög detaljkvalité, har en kraftig regen, som vi gillar och är rätt lik Teslan på det viset. Den är även byggd som elbil från grunden, ser lite tuff ut (med våra ögon...) och kan levereras av en väldigt bra BMW-handlare i Västerås, där vi bor.
2. Köpa en begagnad BMW i3.
3. Reservera en Model 3, och köpa en provisorisk "fossil-andrabil" att köra till dess att vi får Teslan. Min fru är svag för FIAT 500, som hon tycker är gullig... :roll: Hon gillar även Audi TT, men då blir det mer pengar...

Vår andrabil kommer bara att snurra i stan, så räckvidden är ingen stor sak för oss. Ska vi längre sträckor, blir Tesla...
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Vilken andrabil idag?

Inlägg av Monark1954 »

Vi valde nya e-golfen som ny andrabil.

Kollar man Tesla Björn och andra tester så verkar e-golf och Leaf 2018 samt Ioniq EV ha ungefär samma räckvidd vid landsvägskörning. Dessa bör kunna användas även vid längre resor om första elbilen är "på annat uppdrag". Vår tidigare Leaf 30 hade för kort räckvidd på 90-110 väg.

E-golf och Ioniq EV (samt Modell S) uppfyller Folksam kriterier för säker ny miljöbil.

Ioniq något snabbare laddning är ett visst plus.

Alla 4 (inkl. Modell S) är ju per definition bra då de är rena elbilar och finns att beställa. Min metod är att läsa många beskrivande testrapporter, komplettera med egen provkörning om det är möjligt.

Kanske en begagnad modell S sett över många år får längst milkostnad om man löser finansieringen. (I vårt fall stöp det på argumentet att "inte kan vi ha två Teslor på gården". ) När fler elbilar i framtiden kommer med längre räckvidd är min teori att en S faller mindre i % än de tre andra i jämförelsen och några modell S har ju gått grymt långt.

Leveranstid när man närmas sig slutval kan kanske fälla avgörande för några.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Vilken andrabil idag?

Inlägg av tehjimos »

Bjelke skrev:
Jerker skrev:
tehjimos skrev:
tomla skrev:
ZOE som andra bil.
Klart bästa AC laddning 22kw.
Zoe är inte trevlig att åka längre med iaf! Åkte 75mil ToR över en helg med den, i -10 och vinterväder. kunde köra 1,5h i ca 90km/h och därefter ladda 2 timmar. Gick inte att aktivera värmare förutom med nyckelns pre-heating.. (finns app har jag hört, våran var lånebil). Dessutom så är flygande mattan-ljudet sjukt irriterande. Annars så är den helt ok. Lång ifrån samma känsla som en IONIQ däremot
Vad är det för "flygande mattanljud" du syftar på?
Säkert det där helt sjuka "EU"-eländet (som går att stänga av)...
Ja haha, är ju fan pinsamt att ligga under 30km/h så att den aktiveras.. brukade köra fort med flit för att slippa skiten
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: Vilken andrabil idag?

Inlägg av Dansken »

Monark1954 skrev:
Vi valde nya e-golfen som ny andrabil.
Alla är vi såklart olika, men efter att dom 2 senaste bilarna var VW, har jag i alla fall fått nog av attityden hos VW i Stockholmsregionen.

Men fram för allt så vägrar jag att stötta ett bolag som så tydligt skiter vår miljö, min hälsa och mina barns framtid!
Det kanske blir en VW i framtiden, om dom kommer med fantastiska elbilar, och verkligen visar att dom är ett bättre bolag... men än så länge ska dom i alla fall inte ha fler pengar från mig!
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Vilken andrabil idag?

Inlägg av Swede1 »

Köp beggad bmw i3 rex så slipper du kämpa med laddningen om du inte känner för det!
Magnus71
Inlägg: 144
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Vilken andrabil idag?

Inlägg av Magnus71 »

Jag var i samma situation och skaffade precis idag en BMWi3 94 REX. Körglädjen och byggkänslan är svårslaget.
Skulle skippa REX om jag inte åkte längre. Men vi pendlar 14 mil/dag och vill vara säkra på att kunna åka utan räckviddsångest.
Bakdörrarna är inte optimala. Men jmf med tex en coupe klart bra ändå.
Så nu flyttas våran tidigare förstabil, Mitsubishi PHEV, till att bli familjebil för helger och lov till fjällen och när vi behöver dragkrok.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Vilken andrabil idag?

Inlägg av Smutt »

Svårt att se en volkswagen och inte tänka på gasade apor skulle tycka att det var pinsamt att åka i en
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilken andrabil idag?

Inlägg av Jerker »

tehjimos skrev:
Bjelke skrev:
Jerker skrev:
tehjimos skrev:
tomla skrev:
ZOE som andra bil.
Klart bästa AC laddning 22kw.
Zoe är inte trevlig att åka längre med iaf! Åkte 75mil ToR över en helg med den, i -10 och vinterväder. kunde köra 1,5h i ca 90km/h och därefter ladda 2 timmar. Gick inte att aktivera värmare förutom med nyckelns pre-heating.. (finns app har jag hört, våran var lånebil). Dessutom så är flygande mattan-ljudet sjukt irriterande. Annars så är den helt ok. Lång ifrån samma känsla som en IONIQ däremot
Vad är det för "flygande mattanljud" du syftar på?
Säkert det där helt sjuka "EU"-eländet (som går att stänga av)...
Ja haha, är ju fan pinsamt att ligga under 30km/h så att den aktiveras.. brukade köra fort med flit för att slippa skiten
Man kan ta ur säkringen till högtalaren så slipper man det! 8-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilken andrabil idag?

Inlägg av Jerker »

Leo skrev:
Har kört Zoe ett par gånger. Upplever att den har ganska starkt ”elmotorljud”. Ungefär samma vinande som när man åker tunnelbana.
Intressant. Jag upplever tvärtom Zoen som väldigt tyst jämfört med andra elbilar. Jag har testat med att stänga av fläkten och veva ner rutan och hänga ut och den går helt tyst, bara däckljud hörs.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Vilken andrabil idag?

Inlägg av Tars »

Magnus71 skrev:
Jag var i samma situation och skaffade precis idag en BMWi3 94 REX. Körglädjen och byggkänslan är svårslaget.
Skulle skippa REX om jag inte åkte längre. Men vi pendlar 14 mil/dag och vill vara säkra på att kunna åka utan räckviddsångest.
Bakdörrarna är inte optimala. Men jmf med tex en coupe klart bra ändå.
Så nu flyttas våran tidigare förstabil, Mitsubishi PHEV, till att bli familjebil för helger och lov till fjällen och när vi behöver dragkrok.
Bra val!
Har kört nu snart 5000 mil sen okt -16.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vilken andrabil idag?

Inlägg av Teslaspolen »

Här var det gott om svar! Intressanta läsningar. Tror längre räckvidd är mer intressant än snabbare laddning; speciellt då alla laddarna är på väg att bli betalladdare här omkring.

Någon som vet hur det ser ut med väntetiderna på de olika alternativen?
Bjelke skrev:
Spelar verkligen räckvidden (och vilken snabbladdning den har) så stor roll om man har en X i hushållet?
Vi tar aldrig Leafen om vi åker lite längre, men ibland vill ju sambon kunna ta en lite längre repa när jag har
Teslan förstås... Här funderar vi på nya Leafen men är samtidigt bra sugna på två Teslor oxo :lol:
Jaguaren skulle oxo funka men känns lite väl "mycket" som en andrabil (säger man i nästan samma andetag som man
nämner en till Tesla i familjen)...
Leafen är den i särklass mest pålitliga bil jag ägt så en ny sån väger ju lite extra tungt (antar att du har samma
erfarenhet)...
Pålitlig... Ja det har ju inte varit något som hindrar den från att köras, absolut inte. Men det har varit en del småfel; infotainmentskärmen hoppar ut snett varje gång bilen startas (mjukvarubugg), glapp i ena backljuset som bilhandlaren/verkstaden aldrig åtgärdade, och på senare tid har den börjat gnissla något fruktansvärt de flesta (men inte alla) gånger man backar, och bara backar, aldrig framåt. Har hört många andra som prisar den dock, och jag misstror dom inte alls. Jag måste fått ett måndags ex...
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Vilken andrabil idag?

Inlägg av lator »

Teslaspolen skrev:
Pålitlig... Ja det har ju inte varit något som hindrar den från att köras, absolut inte. Men det har varit en del småfel; infotainmentskärmen hoppar ut snett varje gång bilen startas (mjukvarubugg), glapp i ena backljuset som bilhandlaren/verkstaden aldrig åtgärdade, och på senare tid har den börjat gnissla något fruktansvärt de flesta (men inte alla) gånger man backar, och bara backar, aldrig framåt. Har hört många andra som prisar den dock, och jag misstror dom inte alls. Jag måste fått ett måndags ex...
Skärmen går ju att ställa i olika lutningar (fattar inte varför) men det vet du väl?
Ena backljuset? Är det två?
Gnisslande bromsar är inte svårt att åtgärda och sen rekommenderas lite användning av dem... ;-)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar