Säkert det där helt sjuka "EU"-eländet (som går att stänga av)...Jerker skrev:Vad är det för "flygande mattanljud" du syftar på?tehjimos skrev:Zoe är inte trevlig att åka längre med iaf! Åkte 75mil ToR över en helg med den, i -10 och vinterväder. kunde köra 1,5h i ca 90km/h och därefter ladda 2 timmar. Gick inte att aktivera värmare förutom med nyckelns pre-heating.. (finns app har jag hört, våran var lånebil). Dessutom så är flygande mattan-ljudet sjukt irriterande. Annars så är den helt ok. Lång ifrån samma känsla som en IONIQ däremottomla skrev:ZOE som andra bil.
Klart bästa AC laddning 22kw.
Vilken andrabil idag?
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vilken andrabil idag?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vilken andrabil idag?
Tar hellre en Leaf 49kWh än en Zoe. Bättre utrymme och snabbladdning.
Ioniq är ju lite trång i baksätet. Och lite mindre bagage.
Ioniq är ju lite trång i baksätet. Och lite mindre bagage.
Re: Vilken andrabil idag?
Har kört Zoe ett par gånger. Upplever att den har ganska starkt ”elmotorljud”. Ungefär samma vinande som när man åker tunnelbana.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- Andreasson
- Teslaägare
- Inlägg: 258
- Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
- Ort: Västerås
Re: Vilken andrabil idag?
Ja, jag är också på G att byta ut vår andrabil. Jag för min del har trattat ner mina funderingar till tre alternativ:Teslaspolen skrev:Ja, eh, det börjar lida mot att leasingen på vår Leaf 24 kWh tar slut (i juni) och det har börjat funderats på vad för alternativ som finns. Ja, jag vet att det kanske är lite sent tänkt, men vi behöver inte två bilar ständigt. (Förstabilen är en Model X, så det bränns inga fossiler!)
Funderingen har gått lite så här;
e-Golf går bort direkt; alldeles för mycket fossiltänk (på insidan) med den. Räckvidden är väl inte så bra heller, samt seeeg snabbladdning.
BMW i3 går bort den med; snygg design på insidan men priset och dörrarna sabbar det, även räckvidden känns lite för liten.
Zoe 40 kWh är intressant, men kanske lite för liten och avsaknaden av snabbladdning ställer till det.
Leaf 2018 känns lockande, men lite frågetecken kring den sega CHAdeMO laddningen och hur pass lång räckvidden faktiskt är jämfört med...
Ioniq EV är även den intressant, 70 kW CCS (finns 100 kW här i Dalarna!), mindre batteri fast galet strömsnål. Synd att det saknas en app.
Hur mycket snålare är Ioniq än Leaf 2018, i 90 km/h? Motorväg finns inte här så det är inte relevant.
"Värsta" scenariot är att vi åker till Trysil i Norge på vintern; dit är det 250 km och 90-väg nästan hela biten. Idag går det precis med väldigt lätt högerfot och långlunch i Mora med Leaf 24 kWh att ta sig till snabbladdaren i Sälen hemmifrån, men då ska vädret vara gynnsamt. Andra hållet är ännu värre!
Någon som haft liknande funderingar?
1. Köpa en ny BMW i3 BEV. Vi gillar BMW´n för att den håller en väldigt hög detaljkvalité, har en kraftig regen, som vi gillar och är rätt lik Teslan på det viset. Den är även byggd som elbil från grunden, ser lite tuff ut (med våra ögon...) och kan levereras av en väldigt bra BMW-handlare i Västerås, där vi bor.
2. Köpa en begagnad BMW i3.
3. Reservera en Model 3, och köpa en provisorisk "fossil-andrabil" att köra till dess att vi får Teslan. Min fru är svag för FIAT 500, som hon tycker är gullig... Hon gillar även Audi TT, men då blir det mer pengar...
Vår andrabil kommer bara att snurra i stan, så räckvidden är ingen stor sak för oss. Ska vi längre sträckor, blir Tesla...
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Model X Long Range (2020)
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Vilken andrabil idag?
Vi valde nya e-golfen som ny andrabil.
Kollar man Tesla Björn och andra tester så verkar e-golf och Leaf 2018 samt Ioniq EV ha ungefär samma räckvidd vid landsvägskörning. Dessa bör kunna användas även vid längre resor om första elbilen är "på annat uppdrag". Vår tidigare Leaf 30 hade för kort räckvidd på 90-110 väg.
E-golf och Ioniq EV (samt Modell S) uppfyller Folksam kriterier för säker ny miljöbil.
Ioniq något snabbare laddning är ett visst plus.
Alla 4 (inkl. Modell S) är ju per definition bra då de är rena elbilar och finns att beställa. Min metod är att läsa många beskrivande testrapporter, komplettera med egen provkörning om det är möjligt.
Kanske en begagnad modell S sett över många år får längst milkostnad om man löser finansieringen. (I vårt fall stöp det på argumentet att "inte kan vi ha två Teslor på gården". ) När fler elbilar i framtiden kommer med längre räckvidd är min teori att en S faller mindre i % än de tre andra i jämförelsen och några modell S har ju gått grymt långt.
Leveranstid när man närmas sig slutval kan kanske fälla avgörande för några.
Kollar man Tesla Björn och andra tester så verkar e-golf och Leaf 2018 samt Ioniq EV ha ungefär samma räckvidd vid landsvägskörning. Dessa bör kunna användas även vid längre resor om första elbilen är "på annat uppdrag". Vår tidigare Leaf 30 hade för kort räckvidd på 90-110 väg.
E-golf och Ioniq EV (samt Modell S) uppfyller Folksam kriterier för säker ny miljöbil.
Ioniq något snabbare laddning är ett visst plus.
Alla 4 (inkl. Modell S) är ju per definition bra då de är rena elbilar och finns att beställa. Min metod är att läsa många beskrivande testrapporter, komplettera med egen provkörning om det är möjligt.
Kanske en begagnad modell S sett över många år får längst milkostnad om man löser finansieringen. (I vårt fall stöp det på argumentet att "inte kan vi ha två Teslor på gården". ) När fler elbilar i framtiden kommer med längre räckvidd är min teori att en S faller mindre i % än de tre andra i jämförelsen och några modell S har ju gått grymt långt.
Leveranstid när man närmas sig slutval kan kanske fälla avgörande för några.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Vilken andrabil idag?
Ja haha, är ju fan pinsamt att ligga under 30km/h så att den aktiveras.. brukade köra fort med flit för att slippa skitenBjelke skrev:Säkert det där helt sjuka "EU"-eländet (som går att stänga av)...Jerker skrev:Vad är det för "flygande mattanljud" du syftar på?tehjimos skrev:Zoe är inte trevlig att åka längre med iaf! Åkte 75mil ToR över en helg med den, i -10 och vinterväder. kunde köra 1,5h i ca 90km/h och därefter ladda 2 timmar. Gick inte att aktivera värmare förutom med nyckelns pre-heating.. (finns app har jag hört, våran var lånebil). Dessutom så är flygande mattan-ljudet sjukt irriterande. Annars så är den helt ok. Lång ifrån samma känsla som en IONIQ däremottomla skrev:ZOE som andra bil.
Klart bästa AC laddning 22kw.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Re: Vilken andrabil idag?
Alla är vi såklart olika, men efter att dom 2 senaste bilarna var VW, har jag i alla fall fått nog av attityden hos VW i Stockholmsregionen.Monark1954 skrev:Vi valde nya e-golfen som ny andrabil.
Men fram för allt så vägrar jag att stötta ett bolag som så tydligt skiter vår miljö, min hälsa och mina barns framtid!
Det kanske blir en VW i framtiden, om dom kommer med fantastiska elbilar, och verkligen visar att dom är ett bättre bolag... men än så länge ska dom i alla fall inte ha fler pengar från mig!
Re: Vilken andrabil idag?
Köp beggad bmw i3 rex så slipper du kämpa med laddningen om du inte känner för det!
Re: Vilken andrabil idag?
Jag var i samma situation och skaffade precis idag en BMWi3 94 REX. Körglädjen och byggkänslan är svårslaget.
Skulle skippa REX om jag inte åkte längre. Men vi pendlar 14 mil/dag och vill vara säkra på att kunna åka utan räckviddsångest.
Bakdörrarna är inte optimala. Men jmf med tex en coupe klart bra ändå.
Så nu flyttas våran tidigare förstabil, Mitsubishi PHEV, till att bli familjebil för helger och lov till fjällen och när vi behöver dragkrok.
Skulle skippa REX om jag inte åkte längre. Men vi pendlar 14 mil/dag och vill vara säkra på att kunna åka utan räckviddsångest.
Bakdörrarna är inte optimala. Men jmf med tex en coupe klart bra ändå.
Så nu flyttas våran tidigare förstabil, Mitsubishi PHEV, till att bli familjebil för helger och lov till fjällen och när vi behöver dragkrok.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Re: Vilken andrabil idag?
Svårt att se en volkswagen och inte tänka på gasade apor skulle tycka att det var pinsamt att åka i en
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Vilken andrabil idag?
Man kan ta ur säkringen till högtalaren så slipper man det!tehjimos skrev:Ja haha, är ju fan pinsamt att ligga under 30km/h så att den aktiveras.. brukade köra fort med flit för att slippa skitenBjelke skrev:Säkert det där helt sjuka "EU"-eländet (som går att stänga av)...Jerker skrev:Vad är det för "flygande mattanljud" du syftar på?tehjimos skrev:Zoe är inte trevlig att åka längre med iaf! Åkte 75mil ToR över en helg med den, i -10 och vinterväder. kunde köra 1,5h i ca 90km/h och därefter ladda 2 timmar. Gick inte att aktivera värmare förutom med nyckelns pre-heating.. (finns app har jag hört, våran var lånebil). Dessutom så är flygande mattan-ljudet sjukt irriterande. Annars så är den helt ok. Lång ifrån samma känsla som en IONIQ däremottomla skrev:ZOE som andra bil.
Klart bästa AC laddning 22kw.
Re: Vilken andrabil idag?
Intressant. Jag upplever tvärtom Zoen som väldigt tyst jämfört med andra elbilar. Jag har testat med att stänga av fläkten och veva ner rutan och hänga ut och den går helt tyst, bara däckljud hörs.Leo skrev:Har kört Zoe ett par gånger. Upplever att den har ganska starkt ”elmotorljud”. Ungefär samma vinande som när man åker tunnelbana.
Re: Vilken andrabil idag?
Bra val!Magnus71 skrev:Jag var i samma situation och skaffade precis idag en BMWi3 94 REX. Körglädjen och byggkänslan är svårslaget.
Skulle skippa REX om jag inte åkte längre. Men vi pendlar 14 mil/dag och vill vara säkra på att kunna åka utan räckviddsångest.
Bakdörrarna är inte optimala. Men jmf med tex en coupe klart bra ändå.
Så nu flyttas våran tidigare förstabil, Mitsubishi PHEV, till att bli familjebil för helger och lov till fjällen och när vi behöver dragkrok.
Har kört nu snart 5000 mil sen okt -16.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Vilken andrabil idag?
Här var det gott om svar! Intressanta läsningar. Tror längre räckvidd är mer intressant än snabbare laddning; speciellt då alla laddarna är på väg att bli betalladdare här omkring.
Någon som vet hur det ser ut med väntetiderna på de olika alternativen?
Någon som vet hur det ser ut med väntetiderna på de olika alternativen?
Pålitlig... Ja det har ju inte varit något som hindrar den från att köras, absolut inte. Men det har varit en del småfel; infotainmentskärmen hoppar ut snett varje gång bilen startas (mjukvarubugg), glapp i ena backljuset som bilhandlaren/verkstaden aldrig åtgärdade, och på senare tid har den börjat gnissla något fruktansvärt de flesta (men inte alla) gånger man backar, och bara backar, aldrig framåt. Har hört många andra som prisar den dock, och jag misstror dom inte alls. Jag måste fått ett måndags ex...Bjelke skrev:Spelar verkligen räckvidden (och vilken snabbladdning den har) så stor roll om man har en X i hushållet?
Vi tar aldrig Leafen om vi åker lite längre, men ibland vill ju sambon kunna ta en lite längre repa när jag har
Teslan förstås... Här funderar vi på nya Leafen men är samtidigt bra sugna på två Teslor oxo
Jaguaren skulle oxo funka men känns lite väl "mycket" som en andrabil (säger man i nästan samma andetag som man
nämner en till Tesla i familjen)...
Leafen är den i särklass mest pålitliga bil jag ägt så en ny sån väger ju lite extra tungt (antar att du har samma
erfarenhet)...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Vilken andrabil idag?
Skärmen går ju att ställa i olika lutningar (fattar inte varför) men det vet du väl?Teslaspolen skrev:Pålitlig... Ja det har ju inte varit något som hindrar den från att köras, absolut inte. Men det har varit en del småfel; infotainmentskärmen hoppar ut snett varje gång bilen startas (mjukvarubugg), glapp i ena backljuset som bilhandlaren/verkstaden aldrig åtgärdade, och på senare tid har den börjat gnissla något fruktansvärt de flesta (men inte alla) gånger man backar, och bara backar, aldrig framåt. Har hört många andra som prisar den dock, och jag misstror dom inte alls. Jag måste fått ett måndags ex...
Ena backljuset? Är det två?
Gnisslande bromsar är inte svårt att åtgärda och sen rekommenderas lite användning av dem...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Vilken andrabil idag?
Jag tänkte ge förslaget att köpa ut er leaf men de är kanske inget du är sugen på om du nu tycker där har varit lite småfel.Teslaspolen skrev:Här var det gott om svar! Intressanta läsningar. Tror längre räckvidd är mer intressant än snabbare laddning; speciellt då alla laddarna är på väg att bli betalladdare här omkring.
Någon som vet hur det ser ut med väntetiderna på de olika alternativen?
Pålitlig... Ja det har ju inte varit något som hindrar den från att köras, absolut inte. Men det har varit en del småfel; infotainmentskärmen hoppar ut snett varje gång bilen startas (mjukvarubugg), glapp i ena backljuset som bilhandlaren/verkstaden aldrig åtgärdade, och på senare tid har den börjat gnissla något fruktansvärt de flesta (men inte alla) gånger man backar, och bara backar, aldrig framåt. Har hört många andra som prisar den dock, och jag misstror dom inte alls. Jag måste fått ett måndags ex...Bjelke skrev:Spelar verkligen räckvidden (och vilken snabbladdning den har) så stor roll om man har en X i hushållet?
Vi tar aldrig Leafen om vi åker lite längre, men ibland vill ju sambon kunna ta en lite längre repa när jag har
Teslan förstås... Här funderar vi på nya Leafen men är samtidigt bra sugna på två Teslor oxo
Jaguaren skulle oxo funka men känns lite väl "mycket" som en andrabil (säger man i nästan samma andetag som man
nämner en till Tesla i familjen)...
Leafen är den i särklass mest pålitliga bil jag ägt så en ny sån väger ju lite extra tungt (antar att du har samma
erfarenhet)...
Hur ligger de olika bilarna i pris, jag har så dålig koll på vad en ny Leaf, i3, ionic, zoe e-golf, mm kostar... För mig hade de spelat in en del också...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Vilken andrabil idag?
Har inget emot Leaf; många rapporterar ju att den är mycket pålitlig, så risken att få ett till måndagsex torde ju vara ganska låg då.
Japp, det är två som på alla bilar jag sett och kört. Höger bak fungerar endast om en håller bilen still i backläge och en annan bankar lite på lampan; fungerar till nästa ojämnhet i vägen då, typ.
Att det skulle vara bromsar har jag tänkt mig med, men det har inte hjälpt trots envist bromsande; och att bromsa själv oavsett vilket håll man åker har inte påverkar ljudet varken positivt eller negativt... Men i alla fall, tråden är ju inte om den gamla Leaf:en som snart leasingen är slut på!
Va? Ändra lutning? Ingen aning faktiskt, det måste någon som lånat den lyckats med...lator skrev:Skärmen går ju att ställa i olika lutningar (fattar inte varför) men det vet du väl?Teslaspolen skrev:Pålitlig... Ja det har ju inte varit något som hindrar den från att köras, absolut inte. Men det har varit en del småfel; infotainmentskärmen hoppar ut snett varje gång bilen startas (mjukvarubugg), glapp i ena backljuset som bilhandlaren/verkstaden aldrig åtgärdade, och på senare tid har den börjat gnissla något fruktansvärt de flesta (men inte alla) gånger man backar, och bara backar, aldrig framåt. Har hört många andra som prisar den dock, och jag misstror dom inte alls. Jag måste fått ett måndags ex...
Ena backljuset? Är det två?
Gnisslande bromsar är inte svårt att åtgärda och sen rekommenderas lite användning av dem...
Japp, det är två som på alla bilar jag sett och kört. Höger bak fungerar endast om en håller bilen still i backläge och en annan bankar lite på lampan; fungerar till nästa ojämnhet i vägen då, typ.
Att det skulle vara bromsar har jag tänkt mig med, men det har inte hjälpt trots envist bromsande; och att bromsa själv oavsett vilket håll man åker har inte påverkar ljudet varken positivt eller negativt... Men i alla fall, tråden är ju inte om den gamla Leaf:en som snart leasingen är slut på!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Vilken andrabil idag?
För mig väger trefas väldigt tungt, snabbladdning på en andrabil är i det närmaste ointressant om man har 41kWh batteri netto. Vi hade i3 förut och var väldigt nöjda men dock bara 1fas laddning. Jag lutar mot en ZOE med 41kWh. Får se hur det går väntar på svar. Tydligen kan man köpa en beg och uppgradera till nya batteriet.
Annars blir det nog en beg i3a med 3-fas.
Leafen saknar både trefas och typ2 uttag så bort med den
Volvo C30 går inte få tag på
Tesla M3 blir ju aldrig leverans på. Står i kö
Annars blir det nog en beg i3a med 3-fas.
Leafen saknar både trefas och typ2 uttag så bort med den
Volvo C30 går inte få tag på
Tesla M3 blir ju aldrig leverans på. Står i kö
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Vilken andrabil idag?
Nya leaf har typ 2 uttag men dock fortfarande bara en fas laddning.jonas skrev:
Leafen saknar både trefas och typ2 uttag så bort med den
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Vilken andrabil idag?
Ok kanske var fel på den demobil jag såg på mässan ecar expo då. Den hade typ1.chaffis75 skrev:Nya leaf har typ 2 uttag men dock fortfarande bara en fas laddning.jonas skrev:
Leafen saknar både trefas och typ2 uttag så bort med den
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Vilken andrabil idag?
Nya Leaf har absolut Typ-2, har sett det personligen. Men fortfarande endast enfas 16A eller 32A ombordsladdare.jonas skrev:Ok kanske var fel på den demobil jag såg på mässan ecar expo då. Den hade typ1.chaffis75 skrev:Nya leaf har typ 2 uttag men dock fortfarande bara en fas laddning.jonas skrev:
Leafen saknar både trefas och typ2 uttag så bort med den
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Vilken andrabil idag?
Där var ju en japansk bil som visades upp tidigt i Sverige, den hade typ 1 eftersom den kommer ha de i åtminstone Japan och USA. Jag såg den i Malmö och mycket riktigt så hade den typ1.jonas skrev:Ok kanske var fel på den demobil jag såg på mässan ecar expo då. Den hade typ1.chaffis75 skrev:Nya leaf har typ 2 uttag men dock fortfarande bara en fas laddning.jonas skrev:
Leafen saknar både trefas och typ2 uttag så bort med den
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Vilken andrabil idag?
Alla Europeiska Leaf har nu 32A laddare men det hjälper ju föga då man i villa får vara glad om man kan ladda med 16A...Teslaspolen skrev:Nya Leaf har absolut Typ-2, har sett det personligen. Men fortfarande endast enfas 16A eller 32A ombordsladdare.jonas skrev:Ok kanske var fel på den demobil jag såg på mässan ecar expo då. Den hade typ1.chaffis75 skrev:Nya leaf har typ 2 uttag men dock fortfarande bara en fas laddning.jonas skrev:
Leafen saknar både trefas och typ2 uttag så bort med den
Om du vill ställa om skärmen på din Leaf så håller du in knappen för tilten några sekunder...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Vilken andrabil idag?
Jaså, är 6-7 kW/32A laddaren standard på alla bilar nu? Lite mer användbart då, men kommer finnas Leafar som snor 22 kW uttagen lite mer ofta i så fall..!
Lutar mer och mer åt Leaf 2018, även om testkörning inte är gjord än!
Lutar mer och mer åt Leaf 2018, även om testkörning inte är gjord än!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Vilken andrabil idag?
Kolla upp de där med laddaren om de är viktigt... jag fick för mig att den stora laddaren blev standard på de första zero 0 (?) bilarna eller vad de kallade de tidiga bilarna men är de verkligen så att fortfarande är standard om du köper en idag?Teslaspolen skrev:Jaså, är 6-7 kW/32A laddaren standard på alla bilar nu? Lite mer användbart då, men kommer finnas Leafar som snor 22 kW uttagen lite mer ofta i så fall..!
Lutar mer och mer åt Leaf 2018, även om testkörning inte är gjord än!
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19