Volvo FL electric lastbil
Moderator: Redaktion
Volvo FL electric lastbil
https://www.electrive.com/2018/03/16/vo ... in-munich/
"Volvo Trucks will be finally unveiling their new electric semi truck, at the IFAT in May."
“Although hydrogen has potential today, batteries are more likely to be the mainstream,” he said. “But right now the most promising development is in batteries rather than hydrogen”
"Volvo Trucks will be finally unveiling their new electric semi truck, at the IFAT in May."
“Although hydrogen has potential today, batteries are more likely to be the mainstream,” he said. “But right now the most promising development is in batteries rather than hydrogen”
Senast redigerad av Teslalink, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR AWD 19"
Re: Volvo electric SEMI
Hm, semi? Det är väl en elektrisk distributionslastbil Volvo ska visa, inte en semi. Men oavsett så ska det bli spännande att se den, helt rätt segment att börja elektrifiera!
http://www.volvogroup.com/en-en/news/20 ... 96722.html
http://www.volvogroup.com/en-en/news/20 ... 96722.html
Re: Volvo electric SEMI
Det var en som kritiserade semin och att batterierna kunde explodera, och jag tänkte; det är inte samsung som levererar batterierna, ingen galaxy s7 varning här inte.
Sedan såg jag vilket företag som skall leverera batterierna till Volvo. Oh shit.
Sedan såg jag vilket företag som skall leverera batterierna till Volvo. Oh shit.
Re: Volvo electric SEMI
Å andra sidan levererade Samsung även batterierna till Teslas batterilagringsprojekt i Australien, så helt kass kan de inte vara eller? Samsung är en av världens största batteritillverkare, och säkert en utmärkt partner för Volvo. Dessutom är det helt andra krav på batterier och diagnossystemet för batterier i fordon jämfört med i telefoner.Mickep skrev:Det var en som kritiserade semin och att batterierna kunde explodera, och jag tänkte; det är inte samsung som levererar batterierna, ingen galaxy s7 varning här inte.
Sedan såg jag vilket företag som skall leverera batterierna till Volvo. Oh shit.
Re: Volvo electric SEMI
Samsung är inte dåliga, de är som sagt största batteritillverkaren. Men banningen av s7 på flygplan kommer det bli frågor. Kommer att bli jobbigt att behöva säga att de inte kommer vara farliga.gång på gång.
Men roligt att Volvo kommer med lastbilen redan 2019. Blir spännande att se i maj.
Men roligt att Volvo kommer med lastbilen redan 2019. Blir spännande att se i maj.
Re: Volvo electric SEMI
Störst är de inte, men bland de största i alla fall. Tror de ligger fyra efter Panasonic, BYD och LG. Jo kanske, fast BMW bygger sina batteripack till i3 med Samsungceller, och flera andra biltillverkare använder Samsungceller i sina hybrider och BEV:ar. Jag har inte sett att de har behövt försvara sitt val av leverantör map Galaxy S7. Det är ju dock inte omöjligt att Volvo får frågor om det, men det lär inte vara ett speciellt stort bekymmer. Japp det blir spännande!Mickep skrev:Samsung är inte dåliga, de är som sagt största batteritillverkaren. Men banningen av s7 på flygplan kommer det bli frågor. Kommer att bli jobbigt att behöva säga att de inte kommer vara farliga.gång på gång.
Men roligt att Volvo kommer med lastbilen redan 2019. Blir spännande att se i maj.
Re: Volvo electric SEMI
Nu har Volvo släppt sin FL Electric, en distributionslastbil liknande Mercedes eActros som väntat. Kanske passande att byta namnet på denna tråden då det aldrig har varit fråga om någon semi? Ser riktigt bra ut i alla fall, kan nog finnas många användsningsområden för den här som förbättrar stadsmiljön på köpet!
Kort fakta:
-Start of production 2019
-“Beta” customers in Gothenburg now
-Fully electrically-powered truck for distribution, refuse collection and other applications in urban conditions, GVW 16 tonnes.
-Driveline: 185 kW electric motor, max power/130 kW continuous output, two speed transmission, propeller shaft, rear axle. Max torque electric motor 425 Nm. Max torque rear axle 16 kNm.
-Energy storage: 2-6 lithium-ion batteries, totalling 100–300 kWh.
-Range: Up to 300 km.
-Charging: AC charging via the mains grid (22 kW) or DC fast charge via CCS/Combo2 for up to 150 kW.
-Recharging time: From empty to fully charged batteries: fast charge 1-2 hours (DC charging), night charge up to 10 hours (AC charging) with maximum battery capacity of 300 kWh.
http://www.volvogroup.com/en-en/news/20 ... 79838.html
http://teknikensvarld.se/volvo-fl-elect ... nu-619131/
Kort fakta:
-Start of production 2019
-“Beta” customers in Gothenburg now
-Fully electrically-powered truck for distribution, refuse collection and other applications in urban conditions, GVW 16 tonnes.
-Driveline: 185 kW electric motor, max power/130 kW continuous output, two speed transmission, propeller shaft, rear axle. Max torque electric motor 425 Nm. Max torque rear axle 16 kNm.
-Energy storage: 2-6 lithium-ion batteries, totalling 100–300 kWh.
-Range: Up to 300 km.
-Charging: AC charging via the mains grid (22 kW) or DC fast charge via CCS/Combo2 for up to 150 kW.
-Recharging time: From empty to fully charged batteries: fast charge 1-2 hours (DC charging), night charge up to 10 hours (AC charging) with maximum battery capacity of 300 kWh.
http://www.volvogroup.com/en-en/news/20 ... 79838.html
http://teknikensvarld.se/volvo-fl-elect ... nu-619131/
Re: Volvo electric SEMI
Fixat...Geni87 skrev:Nu har Volvo släppt sin FL Electric, en distributionslastbil liknande Mercedes eActros som väntat. Kanske passande att byta namnet på denna tråden då det aldrig har varit fråga om någon semi?
Model 3 LR AWD 19"
Re: Volvo electric SEMI
Hur lyckas dom ladda fullt 300 kWh från en laddare som ger 150 kW på 2 timmar? Det är som att säga att en Tesla 90 skulle kunna laddas från noll till fullt på 45 min vid en SuC 120 kW, någon som lyckats med detta? Även AC 22 kW ska kunna ladda 300 kWh på 10 timmar.Geni87 skrev:Nu har Volvo släppt sin FL Electric, en distributionslastbil liknande Mercedes eActros som väntat. Kanske passande att byta namnet på denna tråden då det aldrig har varit fråga om någon semi? Ser riktigt bra ut i alla fall, kan nog finnas många användsningsområden för den här som förbättrar stadsmiljön på köpet!
Kort fakta:
-Start of production 2019
-“Beta” customers in Gothenburg now
-Fully electrically-powered truck for distribution, refuse collection and other applications in urban conditions, GVW 16 tonnes.
-Driveline: 185 kW electric motor, max power/130 kW continuous output, two speed transmission, propeller shaft, rear axle. Max torque electric motor 425 Nm. Max torque rear axle 16 kNm.
-Energy storage: 2-6 lithium-ion batteries, totalling 100–300 kWh.
-Range: Up to 300 km.
-Charging: AC charging via the mains grid (22 kW) or DC fast charge via CCS/Combo2 for up to 150 kW.
-Recharging time: From empty to fully charged batteries: fast charge 1-2 hours (DC charging), night charge up to 10 hours (AC charging) with maximum battery capacity of 300 kWh.
http://www.volvogroup.com/en-en/news/20 ... 79838.html
http://teknikensvarld.se/volvo-fl-elect ... nu-619131/
Någon pressmänniska är väldigt kreativ med siffrorna
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Volvo FL electric lastbil
Spännande! Tror den kommer bli en jättesuccé. Perfekt för varudistribution och sophämtning.
Att ha flera alternativ på batteripaket är en intressant testballong. Kommer alla välja det största batteriet eller finns det en marknad för lastbilar som bara kommer 10 mil?
Ska också bli intressant att se om man kan räkna hem den här på minskade bränsle- och servicekostnader eller om det framförallt blir en miljöprofilgrej i början.
Att ha flera alternativ på batteripaket är en intressant testballong. Kommer alla välja det största batteriet eller finns det en marknad för lastbilar som bara kommer 10 mil?
Ska också bli intressant att se om man kan räkna hem den här på minskade bränsle- och servicekostnader eller om det framförallt blir en miljöprofilgrej i början.
Re: Volvo electric SEMI
Haha ja, någon pressmänniska har varit lite väl binär och räknat rakt av på maxeffekten. Inte helt ovanligt att pressmänniskor tenderar att göra liknande saker, tänker närmast på effekten i Teslas elmotorer som de fick skit för i Norge eller hur det var.Pontus skrev:Hur lyckas dom ladda fullt 300 kWh från en laddare som ger 150 kW på 2 timmar? Det är som att säga att en Tesla 90 skulle kunna laddas från noll till fullt på 45 min vid en SuC 120 kW, någon som lyckats med detta? Även AC 22 kW ska kunna ladda 300 kWh på 10 timmar.Geni87 skrev:Nu har Volvo släppt sin FL Electric, en distributionslastbil liknande Mercedes eActros som väntat. Kanske passande att byta namnet på denna tråden då det aldrig har varit fråga om någon semi? Ser riktigt bra ut i alla fall, kan nog finnas många användsningsområden för den här som förbättrar stadsmiljön på köpet!
Kort fakta:
-Start of production 2019
-“Beta” customers in Gothenburg now
-Fully electrically-powered truck for distribution, refuse collection and other applications in urban conditions, GVW 16 tonnes.
-Driveline: 185 kW electric motor, max power/130 kW continuous output, two speed transmission, propeller shaft, rear axle. Max torque electric motor 425 Nm. Max torque rear axle 16 kNm.
-Energy storage: 2-6 lithium-ion batteries, totalling 100–300 kWh.
-Range: Up to 300 km.
-Charging: AC charging via the mains grid (22 kW) or DC fast charge via CCS/Combo2 for up to 150 kW.
-Recharging time: From empty to fully charged batteries: fast charge 1-2 hours (DC charging), night charge up to 10 hours (AC charging) with maximum battery capacity of 300 kWh.
http://www.volvogroup.com/en-en/news/20 ... 79838.html
http://teknikensvarld.se/volvo-fl-elect ... nu-619131/
Någon pressmänniska är väldigt kreativ med siffrorna
Re: Volvo FL electric lastbil
Nu har Volvo Trucks levererat sina två första ellastbilar. En sopbil till Renova och en distributionslastbil till Schenker, hoppas det beställs många och att produktionsvolymerna kan öka hyfsat snabbt. Riktigt gött att få bort diesel från stadsmiljö!
https://www.nyteknik.se/fordon/volvo-ha ... en-6948866
https://www.nyteknik.se/fordon/volvo-ha ... en-6948866
Re: Volvo electric SEMI
Men det är ju bara ett exempel Helge!Pontus skrev:Hur lyckas dom ladda fullt 300 kWh från en laddare som ger 150 kW på 2 timmar? Det är som att säga att en Tesla 90 skulle kunna laddas från noll till fullt på 45 min vid en SuC 120 kW, någon som lyckats med detta? Även AC 22 kW ska kunna ladda 300 kWh på 10 timmar.Geni87 skrev:Nu har Volvo släppt sin FL Electric, en distributionslastbil liknande Mercedes eActros som väntat. Kanske passande att byta namnet på denna tråden då det aldrig har varit fråga om någon semi? Ser riktigt bra ut i alla fall, kan nog finnas många användsningsområden för den här som förbättrar stadsmiljön på köpet!
Kort fakta:
-Start of production 2019
-“Beta” customers in Gothenburg now
-Fully electrically-powered truck for distribution, refuse collection and other applications in urban conditions, GVW 16 tonnes.
-Driveline: 185 kW electric motor, max power/130 kW continuous output, two speed transmission, propeller shaft, rear axle. Max torque electric motor 425 Nm. Max torque rear axle 16 kNm.
-Energy storage: 2-6 lithium-ion batteries, totalling 100–300 kWh.
-Range: Up to 300 km.
-Charging: AC charging via the mains grid (22 kW) or DC fast charge via CCS/Combo2 for up to 150 kW.
-Recharging time: From empty to fully charged batteries: fast charge 1-2 hours (DC charging), night charge up to 10 hours (AC charging) with maximum battery capacity of 300 kWh.
http://www.volvogroup.com/en-en/news/20 ... 79838.html
http://teknikensvarld.se/volvo-fl-elect ... nu-619131/
Någon pressmänniska är väldigt kreativ med siffrorna
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017