Eller hur. Tror att det är många flera som åker omkring i en Kia Ceed än i en Leaf. Vistt är de konstigt att folk är så dummaLarsL skrev:Och vem tusan vill åka omkring i en ICE KIA? Det är liksomlite äpplen och päron här. Små billiga fossilbilar är horribla i sin komfort.
Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr
Moderator: Redaktion
Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr
Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr
Hm... nu vet jag inte om jag hänger med. Menar du att Hyundai i10 och Kia Rio skulle vara samma biltyp? Rio och i20 ligger nog närmare varandra. Kia har/har haft en minsting som är jämförbar med i10.LarsL skrev:Jag fick låna en Nissan Micra, när de bytta glas på Leafen och Micran var nästan outhärdligt dålig. Samma känsla som jag fick av Huyndai i10 som också var helt bedraövlig när jag fick den som lånebil när vi hade Santa Fe. Jag antog att denna KIA var lika anskrämlig men det är klart att de kan ju olika. Eller är det olika typer av bilar vi snackar om?
Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr
Det vore lite klädsamt att nu när du fått övertydlig redovisning av beräkningarna klämma ur dig ett "ok, Legato, jag förstår hur du tänker och det verkar rimligt" istället för att fortsätta tjafsa.nek0 skrev:Eller hur. Tror att det är många flera som åker omkring i en Kia Ceed än i en Leaf. Vistt är de konstigt att folk är så dummaLarsL skrev:Och vem tusan vill åka omkring i en ICE KIA? Det är liksomlite äpplen och päron här. Små billiga fossilbilar är horribla i sin komfort.
Svart X75D -17
Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr
Så är det nog...Laban skrev:Legato skrev:Värdefallet är beräknat utifrån priset efter miljöbilspremie.Den bör rimligtvis tappa betydligt mindre än Ceed med detta pris.Nissan Leaf Visio 40kWh, efter rabatt 293.165kr, netto efter 60.000kr i stöd=233.165kr
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6919756
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr
Dt kommer jag är på jobbet och vil skriva lite till inte bara tack .rockard skrev:Det vore lite klädsamt att nu när du fått övertydlig redovisning av beräkningarna klämma ur dig ett "ok, Legato, jag förstår hur du tänker och det verkar rimligt" istället för att fortsätta tjafsa.nek0 skrev:Eller hur. Tror att det är många flera som åker omkring i en Kia Ceed än i en Leaf. Vistt är de konstigt att folk är så dummaLarsL skrev:Och vem tusan vill åka omkring i en ICE KIA? Det är liksomlite äpplen och päron här. Små billiga fossilbilar är horribla i sin komfort.
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr
För oss, iaf mig, som inte har råd att byta bil så ofta som vartannat/varttredje år räknar nog annorlunda på bilägandets kostnad då bytet ju sker mer sällan.
För att kunna jämföras enkelt med er beräkning så låssas jag att jaf kör samma sträcka som ni,dvs 3000 mil/år. Annars ligger jag på.drygt 2000 nu men har varit uppe i mer tidigare år.
Kostnadsskillnader nyköp till skrot, de enkelt beräknade o jämförbara;
Leaf
Inköp 233000 efter först ATLetc rabatt o sen statens premie.
Bränsle 7200kr clever årsabbonemang *15 år=108000kr
Totalt leaf för inköp och bränsle blir då 341000kr.
Kia
Inköp 170000
Bränsle 0,48* 14kr/liter *3000mil*15år= 302400kr
Skatt 1170*15år = 17550kr
Toralt Kia för inköp, bränsle och skatt = 489950kr.
OM man förutsätter samma kostnad bilarna emellan för allt annat som service, reparationer och slitagedelar så är alltså Kian aningen dyrare med sina 489951kr mot leafens 341000kr. (=148950kr. Det i 15 delar blir 9930kr per år i skillnad. Det motsvarar 828 kr per månad).
Om man nu kör slut på leafens batteri efter ca 10 år så shablonar jag härmed den kostnaden till 40000 för ett nytt bytt o klart om 10 år. Fortfarande så diffar det mer än 100000 på bilarnas totala kostnader under dessa 15 år. Och då lär man ha lite batterikapacitet i leafen att kunna sälja av.
Mvh PP
För att kunna jämföras enkelt med er beräkning så låssas jag att jaf kör samma sträcka som ni,dvs 3000 mil/år. Annars ligger jag på.drygt 2000 nu men har varit uppe i mer tidigare år.
Kostnadsskillnader nyköp till skrot, de enkelt beräknade o jämförbara;
Leaf
Inköp 233000 efter först ATLetc rabatt o sen statens premie.
Bränsle 7200kr clever årsabbonemang *15 år=108000kr
Totalt leaf för inköp och bränsle blir då 341000kr.
Kia
Inköp 170000
Bränsle 0,48* 14kr/liter *3000mil*15år= 302400kr
Skatt 1170*15år = 17550kr
Toralt Kia för inköp, bränsle och skatt = 489950kr.
OM man förutsätter samma kostnad bilarna emellan för allt annat som service, reparationer och slitagedelar så är alltså Kian aningen dyrare med sina 489951kr mot leafens 341000kr. (=148950kr. Det i 15 delar blir 9930kr per år i skillnad. Det motsvarar 828 kr per månad).
Om man nu kör slut på leafens batteri efter ca 10 år så shablonar jag härmed den kostnaden till 40000 för ett nytt bytt o klart om 10 år. Fortfarande så diffar det mer än 100000 på bilarnas totala kostnader under dessa 15 år. Och då lär man ha lite batterikapacitet i leafen att kunna sälja av.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr
Du lär också ha större kostnader på underhåll för Kian än för Leafen. Saker som garanterat kommer att kosta mer på Kian är t.ex. avgassystem och kamkedja, även bromsarna lär slitas och behöva underhåll snabbare på Kian än på Nissan Leaf.PoloPrinsen skrev:Om man nu kör slut på leafens batteri efter ca 10 år så shablonar jag härmed den kostnaden till 40000 för ett nytt bytt o klart om 10 år. Fortfarande så diffar det mer än 100000 på bilarnas totala kostnader under dessa 15 år. Och då lär man ha lite batterikapacitet i leafen att kunna sälja av.
Mvh PP
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr
Tack Legato.Legato skrev:Värdefallet är beräknat utifrån priset efter miljöbilspremie.Laban skrev:Blir det inte 42 175 ? Dock fortfarande en besparing på 6600 kr/år medräknat ränteutgifter. Och värdefallet/år minskar eftersom så den siffran kommer att vara större efter 4-5 år.Svenssons skrev:Nissan Leaf Visio 40kWh:
År 1, inköp 293 165:-
Värdefall: 34.975:-
Bränsle: 7.200:-
Efter årets utgång är värde 258 190 kr och man har haft prisfall/utgifter på 27 775 kr.
Sen var väl 293k utan miljöbilspremien, tar man bort 60k på det blir det 233k. 34k/år värdefall blir 131k. Jag gissar på att man får betydligt mer än så för en 3 år gammal Leaf. Här är en 2013 Leaf, 159k:
https://www.blocket.se/ostergotland/Nis ... ca=1_9&w=3
Och det vore väldigt märkligt om inte nya Leaf hade betydligt högre andrahandsvärde än föregående generation.
"Men nu räknar du med rabatter på Leaf och inte på Kia'n !" . Sant, men å andra sidan bör man kanske räkna med Ceed med automatlåda och lite starkare motor/panoramaglastak och då kostar den 201k, inklusive kampanjrabatt.
Jag tror egentligen också att Leafen kommer behålla värdet bättre än Dacian, dock är ju problematiken med batterierna något som gör det tveksamt, särskilt med lång körsträcka.
Utöver besparingarna får man såklart en väldigt mycket roligare bil!
Mellanskillnaden ska givetvis inte räknas in. Värdefall samt eventuell ränta är ju den faktiska kostnaden.
Räntan är ju dock extremt individuell... Allt mellan 0% och 10% kan ju argumenteras för som rimligt beroende på personliga förutsättningar (0% om man har pengarna tillgängliga på nollräntekonto, 10% om man har betalningsanmärkningar och tvingas låna via BlueStep eller liknande).
Nu vet jag hur du räknar och kan lättare förstå varför det skiljer så mycket mellan kalkylen.
För mig är det viktigt att räkna mellanskillnaden för att man måste ha de pengarna för att kunna köpa den dyrare bilen. Lånar man de pengarna tillkommer avbetalningen + ränta per månad som kostnad per månad.
Men som sagt ny fattar jag hur du räknar och det var det jag ville veta.
Hoppas att du till slut uppfattade våran diskussion som diskussion och inte som tjafs, för det var inte meningen från min sida.
Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr
Ja du Svenssons det kan hända att du har rätt men du glömmer att räkna att man kanske ska åka på semester med husvagnen och då måste hyra en bil och då kostar det ca 20 000 per månad . Räknar man en sån hyra varje år blir det plötsligt helt andra pengar.Svenssons skrev:Du lär också ha större kostnader på underhåll för Kian än för Leafen. Saker som garanterat kommer att kosta mer på Kian är t.ex. avgassystem och kamkedja, även bromsarna lär slitas och behöva underhåll snabbare på Kian än på Nissan Leaf.PoloPrinsen skrev:Om man nu kör slut på leafens batteri efter ca 10 år så shablonar jag härmed den kostnaden till 40000 för ett nytt bytt o klart om 10 år. Fortfarande så diffar det mer än 100000 på bilarnas totala kostnader under dessa 15 år. Och då lär man ha lite batterikapacitet i leafen att kunna sälja av.
Mvh PP
Vad jag vill sega är att var och en av oss har sina förutsättningar och kan inte berätta för andra hur de blir för dem.
Man kan alltid hitta på saker för att få sin kalkyl att se ut som man vill eller hur
Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr
En hyrbil kostar inte 20 tusen i månaden.
Dessutom finns det hotell. Campingstugor också om man absolut måste leva campingliv...
Dessutom finns det hotell. Campingstugor också om man absolut måste leva campingliv...
Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr
Jag har aldrig sagt att du ska köpa den ena eller den andra bilen. Jag bryr mig inte det minsta vilken bil du har. Det jag har stört mig på är när du skriver att elbilarna är dyra, har inte dragkrok, kan inte laddas smidigt osv. Visst, en del elbilar är dyra, andra inte. En del har inte dragkrok, andra har det. Det samma gäller avgasbilar.nek0 skrev:Ja du Svenssons det kan hända att du har rätt men du glömmer att räkna att man kanske ska åka på semester med husvagnen och då måste hyra en bil och då kostar det ca 20 000 per månad . Räknar man en sån hyra varje år blir det plötsligt helt andra pengar.
Vad jag vill sega är att var och en av oss har sina förutsättningar och kan inte berätta för andra hur de blir för dem.
Man kan alltid hitta på saker för att få sin kalkyl att se ut som man vill eller hur
Jag bryr mig inte det minsta vad du gör för val av bil men kom inte och säg att alla elbilar är dyrare än jämförbara avgasbilar bara för att inköpspriset kanske är högre. Säg inte att inga elbilar har dragkrok. Säg inte att ingen elbil är stor nog.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr
Med alla kostnader under resan hamnar man inte långt ifrån 20 000 men skit samma även om det kostar bara 8000 inklusive allt blir det massa pengar . Har sett många svenskt registrerade bilar med husvagnar genom Tyskland så det är inte ovanligt att folk åker på semester med husvagnar.Verdi skrev:En hyrbil kostar inte 20 tusen i månaden.
Dessutom finns det hotell. Campingstugor också om man absolut måste leva campingliv...
Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr
Vadå inklusive allt? Du kan ju inte räkna med kostnader som du hade haft för en privat bil också.nek0 skrev:Med alla kostnader under resan hamnar man inte långt ifrån 20 000 men skit samma även om det kostar bara 8000 inklusive allt blir det massa pengar . Har sett många svenskt registrerade bilar med husvagnar genom Tyskland så det är inte ovanligt att folk åker på semester med husvagnar.Verdi skrev:En hyrbil kostar inte 20 tusen i månaden.
Dessutom finns det hotell. Campingstugor också om man absolut måste leva campingliv...
Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr
Reservation summaryVerdi skrev:Vadå inklusive allt? Du kan ju inte räkna med kostnader som du hade haft för en privat bil också.nek0 skrev:Med alla kostnader under resan hamnar man inte långt ifrån 20 000 men skit samma även om det kostar bara 8000 inklusive allt blir det massa pengar . Har sett många svenskt registrerade bilar med husvagnar genom Tyskland så det är inte ovanligt att folk åker på semester med husvagnar.Verdi skrev:En hyrbil kostar inte 20 tusen i månaden.
Dessutom finns det hotell. Campingstugor också om man absolut måste leva campingliv...
Objekttyp
Kostnad
Bil Ändra bilgrupp Volkswagen Golf eller liknande SEK 5 649,00
Europaavgift SEK 6 000,00
ATT BETALA PÅ UTHYRNINGSSTATIONEN SEK 11 649,00
Vagnskadeförsäkring (CDW/CDR) täcker skador eller reparationer på bilen. En självrisk tillkommer, men kan reduceras om du väljer att teckna till vår självriskreducering. Vindrute försäkringen är inkluderad på vissa, men inte alla Europeiska stationer, vid behov kan det läggas till vid upphämtningen för en mindre avgift. Fråga gärna personalen när du hämtar din bil.Självrisk för detta fordon: SEK 9 375,00.
Stöldförsäkring
Stöldförsäkring (TP) täcker vid stöld av din skåpbil eller lastbil. En självrisk tillkommer, men kan reduceras om du väljer att teckna till vår självriskreducering.Självrisk för detta fordon: SEK 9 375,00.
Här ser du vad jag menade Det här är en Golf i en månad lånad hos Avis
För mig är självriskreducering självklar men hittar inte vad den kostar
Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr
nek0 skrev:Reservation summaryVerdi skrev:Vadå inklusive allt? Du kan ju inte räkna med kostnader som du hade haft för en privat bil också.nek0 skrev:Med alla kostnader under resan hamnar man inte långt ifrån 20 000 men skit samma även om det kostar bara 8000 inklusive allt blir det massa pengar . Har sett många svenskt registrerade bilar med husvagnar genom Tyskland så det är inte ovanligt att folk åker på semester med husvagnar.Verdi skrev:En hyrbil kostar inte 20 tusen i månaden.
Dessutom finns det hotell. Campingstugor också om man absolut måste leva campingliv...
Objekttyp
Kostnad
Bil Ändra bilgrupp Volkswagen Golf eller liknande SEK 5 649,00
Europaavgift SEK 6 000,00
ATT BETALA PÅ UTHYRNINGSSTATIONEN SEK 11 649,00
Vagnskadeförsäkring (CDW/CDR) täcker skador eller reparationer på bilen. En självrisk tillkommer, men kan reduceras om du väljer att teckna till vår självriskreducering. Vindrute försäkringen är inkluderad på vissa, men inte alla Europeiska stationer, vid behov kan det läggas till vid upphämtningen för en mindre avgift. Fråga gärna personalen när du hämtar din bil.Självrisk för detta fordon: SEK 9 375,00.
Stöldförsäkring
Stöldförsäkring (TP) täcker vid stöld av din skåpbil eller lastbil. En självrisk tillkommer, men kan reduceras om du väljer att teckna till vår självriskreducering.Självrisk för detta fordon: SEK 9 375,00.
Här ser du vad jag menade Det här är en Golf i en månad lånad hos Avis
För mig är självriskreducering självklar men hittar inte vad den kostar
Ja, eller så kör du din Tesla gratis till Medelhavet och lägger pengarna du sparat på bränslet och på att slippa äga/hyra husvagn på ett mer civiliserat boende. Finns gott om fina hus och stugor att hyra om man inte vill bo på hotell.
Vad kostar en husvagn i räntor, drift, värdeminskning? Hur mycket soppa drar bilen när den har husvagnen efter? Det kostar ju en jävla massa och så måste man krypköra på Autobahn.
Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr
Jo så kan man göra men här pratar vi Leaf och den tar du inte med på en sån resa.Verdi skrev:nek0 skrev:Reservation summaryVerdi skrev:Vadå inklusive allt? Du kan ju inte räkna med kostnader som du hade haft för en privat bil också.nek0 skrev:Med alla kostnader under resan hamnar man inte långt ifrån 20 000 men skit samma även om det kostar bara 8000 inklusive allt blir det massa pengar . Har sett många svenskt registrerade bilar med husvagnar genom Tyskland så det är inte ovanligt att folk åker på semester med husvagnar.Verdi skrev:En hyrbil kostar inte 20 tusen i månaden.
Dessutom finns det hotell. Campingstugor också om man absolut måste leva campingliv...
Objekttyp
Kostnad
Bil Ändra bilgrupp Volkswagen Golf eller liknande SEK 5 649,00
Europaavgift SEK 6 000,00
ATT BETALA PÅ UTHYRNINGSSTATIONEN SEK 11 649,00
Vagnskadeförsäkring (CDW/CDR) täcker skador eller reparationer på bilen. En självrisk tillkommer, men kan reduceras om du väljer att teckna till vår självriskreducering. Vindrute försäkringen är inkluderad på vissa, men inte alla Europeiska stationer, vid behov kan det läggas till vid upphämtningen för en mindre avgift. Fråga gärna personalen när du hämtar din bil.Självrisk för detta fordon: SEK 9 375,00.
Stöldförsäkring
Stöldförsäkring (TP) täcker vid stöld av din skåpbil eller lastbil. En självrisk tillkommer, men kan reduceras om du väljer att teckna till vår självriskreducering.Självrisk för detta fordon: SEK 9 375,00.
Här ser du vad jag menade Det här är en Golf i en månad lånad hos Avis
För mig är självriskreducering självklar men hittar inte vad den kostar
Ja, eller så kör du din Tesla gratis till Medelhavet och lägger pengarna du sparat på bränslet och på att slippa äga/hyra husvagn på ett mer civiliserat boende. Finns gott om fina hus och stugor att hyra om man inte vill bo på hotell.
Vad kostar en husvagn i räntor, drift, värdeminskning? Hur mycket soppa drar bilen när den har husvagnen efter? Det kostar ju en jävla massa och så måste man krypköra på Autobahn.
Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr
40 kwh versionen kommer inte till Norge har jag läst. Kan bli lika i Sverige. Tror inte att det gör så mycket dock då 64kwh versionen ändå verkar bli runt 35000kr dyrare där båda säljs vilket jag tror skulle göra att nästan alla skulle ha valt 64kwh versionen ändå.
Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr
Har vi fått någon konformation från Hyundai att dessa priser stämmer för även om priserna på batterier har gått ner mycket på senare tid så känns skillnaden väldigt liten.apkungen skrev:40 kwh versionen kommer inte till Norge har jag läst. Kan bli lika i Sverige. Tror inte att det gör så mycket dock då 64kwh versionen ändå verkar bli runt 35000kr dyrare där båda säljs vilket jag tror skulle göra att nästan alla skulle ha valt 64kwh versionen ändå.
Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr
Var förbi Nissan butiken Kista, Leaf leverans i september vid köp idag, quasqai? lev om 2 veckor vid köp idag
ms 76132 "Eleamore"
Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr
För Kia Niro EV så skiljer sig priset ca 2.272 Euro mellan 40 och 64kWh batteriet.vigge50 skrev:Har vi fått någon konformation från Hyundai att dessa priser stämmer för även om priserna på batterier har gått ner mycket på senare tid så känns skillnaden väldigt liten.apkungen skrev:40 kwh versionen kommer inte till Norge har jag läst. Kan bli lika i Sverige. Tror inte att det gör så mycket dock då 64kwh versionen ändå verkar bli runt 35000kr dyrare där båda säljs vilket jag tror skulle göra att nästan alla skulle ha valt 64kwh versionen ändå.
Borde vara ungefär samma för Kona.
"The 3 million KRW difference between the two versions is just 2.272 €, which doesn’t make much sense. However, it gives Kia a margin to drop the price of the entry-level version to around 30.000 €."
https://pushevs.com/2018/03/01/kia-niro ... uth-korea/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension