"Lika dyr att snabbladda som att tanka en bensinbil"
Moderator: Redaktion
Re: "Lika dyr att snabbladda som att tanka en bensinbil"
Tycker det är rimligt att folk betalar och gör rätt för sig, annars blir risk att det överutnyttjas. Viktigast att det blir rimliga priser. Tesla semi kommer ned så mycket för att elen till industrier är extremt subventionerad, tesla behöver inte ens sälja elen utan bara sätta upp laddstationer.
Det som är intressant om Porsche kommer släppa in andra på sitt nätverk.
Det som är intressant om Porsche kommer släppa in andra på sitt nätverk.
Re: "Lika dyr att snabbladda som att tanka en bensinbil"
Porsche kommer väl inte med någon egen lösning utan det är väl Ionity de talar om?Mickep skrev:Tycker det är rimligt att folk betalar och gör rätt för sig, annars blir risk att det överutnyttjas. Viktigast att det blir rimliga priser. Tesla semi kommer ned så mycket för att elen till industrier är extremt subventionerad, tesla behöver inte ens sälja elen utan bara sätta upp laddstationer.
Det som är intressant om Porsche kommer släppa in andra på sitt nätverk.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: "Lika dyr att snabbladda som att tanka en bensinbil"
Tydligen skall Porsche ha egna stationer som de skall driva med vinst, troligen för att säkra 350 kW där deras kunder vill ha det. Gjorde mig sugen på en Mission E om 2 år redan nu innan jag fått min Tesla.Zalman3 skrev:Porsche kommer väl inte med någon egen lösning utan det är väl Ionity de talar om?Mickep skrev:Tycker det är rimligt att folk betalar och gör rätt för sig, annars blir risk att det överutnyttjas. Viktigast att det blir rimliga priser. Tesla semi kommer ned så mycket för att elen till industrier är extremt subventionerad, tesla behöver inte ens sälja elen utan bara sätta upp laddstationer.
Det som är intressant om Porsche kommer släppa in andra på sitt nätverk.
Re: "Lika dyr att snabbladda som att tanka en bensinbil"
Det viktigaste är att det blir dyrare än att ladda hemma. Det löser problemen.
Re: "Lika dyr att snabbladda som att tanka en bensinbil"
Kan förstå känslan men i sammanhanget är 19 tkr inte heller så mycket pengar.Zalman3 skrev:Jag har förbrukat ca 10.000kWh på ett år.Verdi skrev:Kostnaden blir ändå minimal. Hade det kostat så mycket på SuC hade det blivit kanske 3 tusen spänn om år för mig.
Eftersom jag inte kan ladda hemma och att jag nästan bara använder bilen i jobbet på resor långt ifrån hemmet, så hade det kostat mig 19.000kr per år att ladda med ett laddpris på 1.90kr/kWh.
Tar de bort gratis laddning på nya bilar, blir det så att jag kommer ha kvar bilen länge.
Re: "Lika dyr att snabbladda som att tanka en bensinbil"
Jag tror att abb. där man kan ladda obegränsat är lika farlig som gratis.
Se bara på all-you-can-eat bufferena, och julborden. Det är inte mänsklighetens stoltaste ögonblick vi pratar om.
Folk har generellt svårt att hantera detta på ett bra sätt.
Tror att en rörlig kostnad kan få folk att tänka till. (+ att det genererar intäkt i förhållandet till användningen så underhållet betalar sig själv)
Se bara på all-you-can-eat bufferena, och julborden. Det är inte mänsklighetens stoltaste ögonblick vi pratar om.
Folk har generellt svårt att hantera detta på ett bra sätt.
Tror att en rörlig kostnad kan få folk att tänka till. (+ att det genererar intäkt i förhållandet till användningen så underhållet betalar sig själv)
Re: "Lika dyr att snabbladda som att tanka en bensinbil"
19000kr skattade pengar är mycket för mig i alla fallVerdi skrev:Kan förstå känslan men i sammanhanget är 19 tkr inte heller så mycket pengar.Zalman3 skrev:Jag har förbrukat ca 10.000kWh på ett år.Verdi skrev:Kostnaden blir ändå minimal. Hade det kostat så mycket på SuC hade det blivit kanske 3 tusen spänn om år för mig.
Eftersom jag inte kan ladda hemma och att jag nästan bara använder bilen i jobbet på resor långt ifrån hemmet, så hade det kostat mig 19.000kr per år att ladda med ett laddpris på 1.90kr/kWh.
Tar de bort gratis laddning på nya bilar, blir det så att jag kommer ha kvar bilen länge.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: "Lika dyr att snabbladda som att tanka en bensinbil"
Fast det är väl mindre än typ 35 000kr? 10 000 kWh bör väl motsvara ungefär 5 000 mil och med avgasbil blir summan för dessa mil ca 35 000kr. Misstänker också att alla mil inte är privatkörning och då är det ju inte skattade pengar som gäller.Smutt skrev:
19000kr skattade pengar är mycket för mig i alla fall
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: "Lika dyr att snabbladda som att tanka en bensinbil"
Är det inte privata mil så kommer du ju ändå få tillbaka mer av din arbetsgivare än du behöver lägga ut.Svenssons skrev:Fast det är väl mindre än typ 35 000kr? 10 000 kWh bör väl motsvara ungefär 5 000 mil och med avgasbil blir summan för dessa mil ca 35 000kr. Misstänker också att alla mil inte är privatkörning och då är det ju inte skattade pengar som gäller.Smutt skrev:
19000kr skattade pengar är mycket för mig i alla fall
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: "Lika dyr att snabbladda som att tanka en bensinbil"
Jag tycker det är helt ok att ta betalt, men lika dyrt som en bensinbil? Det är ju hysteriskt dyrt!
Re: "Lika dyr att snabbladda som att tanka en bensinbil"
Ja om elbilarna ska fortsätta vara så mycket dyrare så... men om jag förstår Porsche rätt så kommer Mission E att kosta ungefär lika mycket som sina fossila syskon.Jerka skrev:Jag tycker det är helt ok att ta betalt, men lika dyrt som en bensinbil? Det är ju hysteriskt dyrt!
Re: "Lika dyr att snabbladda som att tanka en bensinbil"
Inte jämfört med kostnaden som de har för att sätta upp snabbladdare idag. När användningen ökar kommer dock priset sjunka.Jerka skrev:Jag tycker det är helt ok att ta betalt, men lika dyrt som en bensinbil? Det är ju hysteriskt dyrt!
Vatten på flaska i butik är dock otroligt mycket dyrare än el på snabbladdare för 5:- per kWh... Allt handlar om paketering och möjlighet att använda.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: "Lika dyr att snabbladda som att tanka en bensinbil"
Det måste ju laddas ett större antal MWh på snabbladdarna innan alla kostnader hämtats hem. Klart att billigt är billigt, men alternativet till dyrt är nog ingen laddning, och för mig är det sämre med avsaknad av snabbladdning än tillgång till dyr laddning.
På vanligt typ-2-stolpar borde det vara möjligt att hålla runt 3 kr/kWh, och det är ju där man ska ladda när bilen ändå är parkerad om man man inte har egenfinansierad hemmaladdning.
Har man inte möjlighet att installera kaffemaskin hemma eller på jobbet blir snittpriset på kaffekopparna högt om allt kaffe måste köpas på kafé.
På vanligt typ-2-stolpar borde det vara möjligt att hålla runt 3 kr/kWh, och det är ju där man ska ladda när bilen ändå är parkerad om man man inte har egenfinansierad hemmaladdning.
Har man inte möjlighet att installera kaffemaskin hemma eller på jobbet blir snittpriset på kaffekopparna högt om allt kaffe måste köpas på kafé.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: "Lika dyr att snabbladda som att tanka en bensinbil"
+1bylund skrev:Det måste ju laddas ett större antal MWh på snabbladdarna innan alla kostnader hämtats hem. Klart att billigt är billigt, men alternativet till dyrt är nog ingen laddning, och för mig är det sämre med avsaknad av snabbladdning än tillgång till dyr laddning.
På vanligt typ-2-stolpar borde det vara möjligt att hålla runt 3 kr/kWh, och det är ju där man ska ladda när bilen ändå är parkerad om man man inte har egenfinansierad hemmaladdning.
Har man inte möjlighet att installera kaffemaskin hemma eller på jobbet blir snittpriset på kaffekopparna högt om allt kaffe måste köpas på kafé.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil