"Lika dyr att snabbladda som att tanka en bensinbil"

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: "Lika dyr att snabbladda som att tanka en bensinbil"

Inlägg av Verdi »

Jerka skrev:
Jag tycker det är helt ok att ta betalt, men lika dyrt som en bensinbil? Det är ju hysteriskt dyrt!
Ja om elbilarna ska fortsätta vara så mycket dyrare så... men om jag förstår Porsche rätt så kommer Mission E att kosta ungefär lika mycket som sina fossila syskon.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: "Lika dyr att snabbladda som att tanka en bensinbil"

Inlägg av Svenssons »

Jerka skrev:
Jag tycker det är helt ok att ta betalt, men lika dyrt som en bensinbil? Det är ju hysteriskt dyrt!
Inte jämfört med kostnaden som de har för att sätta upp snabbladdare idag. När användningen ökar kommer dock priset sjunka.

Vatten på flaska i butik är dock otroligt mycket dyrare än el på snabbladdare för 5:- per kWh... Allt handlar om paketering och möjlighet att använda.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: "Lika dyr att snabbladda som att tanka en bensinbil"

Inlägg av bylund »

Det måste ju laddas ett större antal MWh på snabbladdarna innan alla kostnader hämtats hem. Klart att billigt är billigt, men alternativet till dyrt är nog ingen laddning, och för mig är det sämre med avsaknad av snabbladdning än tillgång till dyr laddning.

På vanligt typ-2-stolpar borde det vara möjligt att hålla runt 3 kr/kWh, och det är ju där man ska ladda när bilen ändå är parkerad om man man inte har egenfinansierad hemmaladdning.

Har man inte möjlighet att installera kaffemaskin hemma eller på jobbet blir snittpriset på kaffekopparna högt om allt kaffe måste köpas på kafé.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: "Lika dyr att snabbladda som att tanka en bensinbil"

Inlägg av Leo »

bylund skrev:
Det måste ju laddas ett större antal MWh på snabbladdarna innan alla kostnader hämtats hem. Klart att billigt är billigt, men alternativet till dyrt är nog ingen laddning, och för mig är det sämre med avsaknad av snabbladdning än tillgång till dyr laddning.

På vanligt typ-2-stolpar borde det vara möjligt att hålla runt 3 kr/kWh, och det är ju där man ska ladda när bilen ändå är parkerad om man man inte har egenfinansierad hemmaladdning.

Har man inte möjlighet att installera kaffemaskin hemma eller på jobbet blir snittpriset på kaffekopparna högt om allt kaffe måste köpas på kafé.
+1
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar