Praktiska räckvidder på elbilar!
Moderator: Redaktion
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Praktiska räckvidder på elbilar!
Praktiska räckvidder på elbilar! Info -
Väldigt intressant jämförelse mellan ett stort antal elbilar när det gäller räckvidd.
Vissa modeller finns inte at få längre på Svenska marknaden, möjligen enstaka begagnade?
Lite oklart vem som skrivit i denna blog. Men jag antar det är ”Lars Videräng?”
De data han referar till är via http://egotrip.se
Felet han själv nämner, är att den bygger på gamla NEDC cykeln, någon alternativ formel för att räkna om den anges tyvärr inte.
https://cornucopia.cornubot.se/2018/03/ ... under.html
Väldigt intressant jämförelse mellan ett stort antal elbilar när det gäller räckvidd.
Vissa modeller finns inte at få längre på Svenska marknaden, möjligen enstaka begagnade?
Lite oklart vem som skrivit i denna blog. Men jag antar det är ”Lars Videräng?”
De data han referar till är via http://egotrip.se
Felet han själv nämner, är att den bygger på gamla NEDC cykeln, någon alternativ formel för att räkna om den anges tyvärr inte.
https://cornucopia.cornubot.se/2018/03/ ... under.html
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Praktiska räckvidder på elbilar!
Interessant och antagligen övergripande rätt, men vissa fel sticker ut när man interpolerar från testdata och inte riktig erfarenhet.
Kona EV finns inte än och varför skulle den vara sämre än Ampera-e? Ioniq sticker ut positivt i Björn Nylands tester medan Leaf40 har svårt att prestera. Sen en detalj också att Leaf30 har en hastighetsmärare som diffar upp moit 13% mot GPS. 110km/h eller indikerat 110 är frågan, gör ju en del skillnad!
Kona EV finns inte än och varför skulle den vara sämre än Ampera-e? Ioniq sticker ut positivt i Björn Nylands tester medan Leaf40 har svårt att prestera. Sen en detalj också att Leaf30 har en hastighetsmärare som diffar upp moit 13% mot GPS. 110km/h eller indikerat 110 är frågan, gör ju en del skillnad!
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Praktiska räckvidder på elbilar!
Hela artikeln är baserad på en hemsidas beräkningar, inte verklig körning så om hastighetsmätaren visar fel gör nog ingen påverkan.Henrik Torphammar skrev:Interessant och antagligen övergripande rätt, men vissa fel sticker ut när man interpolerar från testdata och inte riktig erfarenhet.
Kona EV finns inte än och varför skulle den vara sämre än Ampera-e? Ioniq sticker ut positivt i Björn Nylands tester medan Leaf40 har svårt att prestera. Sen en detalj också att Leaf30 har en hastighetsmärare som diffar upp moit 13% mot GPS. 110km/h eller indikerat 110 är frågan, gör ju en del skillnad!
Re: Praktiska räckvidder på elbilar!
Lars Wilderäng är det som driver den bloggen.TeslaTissel skrev:Lite oklart vem som skrivit i denna blog. Men jag antar det är ”Lars Videräng?”
https://cornucopia.cornubot.se/2018/03/ ... under.html
https://cornucopia.cornubot.se/p/om-bloggen.html
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lars_Wilder%C3%A4ng
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Praktiska räckvidder på elbilar!
Hans räckvidder på Teslorna diffar ju rätt markant mot abetterrouteplanner också
Re: Praktiska räckvidder på elbilar!
http://egotrip.se/ som har de olika räckvidderna för olika elbilar i olika hastigheter drivs inte av Lars Wikderäng utan är framtagen av Engineering Force Sweden AB i samarbete med Exigal Technologies AB med kartfunktionen hämtar info om laddplatser från Laddinfra och uppladdning.nu enligt notering på sidan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Praktiska räckvidder på elbilar!
Renault har på sin hemsida en räckviddsberäknare för Zoe som faktiskt är riktigt bra:
https://www.renault.se/bilar/personbila ... kvidd.html
https://www.renault.se/bilar/personbila ... kvidd.html
Re: Praktiska räckvidder på elbilar!
Skulle gärna se en sådan pålitlig sida. Det skulle vara intressant för alla slags bilar.
Gillar bilsvar.se facit.com och givetvis transportstyelsens app som jag nöjeskollar bilars skatt och förbrukning på.
(Funderar på att köpa ny beg bil men tills jag hittar någon jag gillar får min gamla stå på parkeringen)
Gillar bilsvar.se facit.com och givetvis transportstyelsens app som jag nöjeskollar bilars skatt och förbrukning på.
(Funderar på att köpa ny beg bil men tills jag hittar någon jag gillar får min gamla stå på parkeringen)
Re: Praktiska räckvidder på elbilar!
Nån som använder http://www.egotrip.se?
Den säger:
"Hoppsan! Ett fel uppstod.
Google Maps lästes inte in korrekt på sidan. Se JavaScript-konsolen för teknisk information".
Både på Windows 10, iOs och Android.
På detta forum finns många IT-konstnärer, några tips?
Har uppdaterat Java och mailat supporten men inte hört nåt....
@blincoln:
Ser att suveräna ABRP har stöd för Bolt o Ampera-E, kan det bli nåt för Leaf också, kanske???
Den säger:
"Hoppsan! Ett fel uppstod.
Google Maps lästes inte in korrekt på sidan. Se JavaScript-konsolen för teknisk information".
Både på Windows 10, iOs och Android.
På detta forum finns många IT-konstnärer, några tips?
Har uppdaterat Java och mailat supporten men inte hört nåt....
@blincoln:
Ser att suveräna ABRP har stöd för Bolt o Ampera-E, kan det bli nåt för Leaf också, kanske???
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Praktiska räckvidder på elbilar!
Jag tror bestämt att jag kommer längre än 223 km med min 90D på motorväg i -10. Kan köra ca 30 mil utan problem med ungefär halva sträckan 110 km/h och halva 70-90 km/h.
Däremot stämmer nog 120 km ganska bra för i3 94Ah.
Däremot stämmer nog 120 km ganska bra för i3 94Ah.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Praktiska räckvidder på elbilar!
Kul, låter väldigt bra.Verdi skrev:Jag tror bestämt att jag kommer längre än 223 km med min 90D på motorväg i -10. Kan köra ca 30 mil utan problem med ungefär halva sträckan 110 km/h och halva 70-90 km/h.
Däremot stämmer nog 120 km ganska bra för i3 94Ah.
Apropå räckvidder, finns det någon annan källa referans?
I och för sig kan det vara överdrivet stirra sig blind på dessa men som Verdi skriver så beror det väldigt mycket också på hur man verkligen använder och kör sin egen kärra.
Hepp!
Re: Praktiska räckvidder på elbilar!
Google ändrade i sina avtal/villkor i veckan, så det kan hända att någon behöver lägga in kortuppgifter för ev debitering. Sen får de tillgång till APIt igen.bonath skrev:Nån som använder http://www.egotrip.se?
Den säger:
"Hoppsan! Ett fel uppstod.
Google Maps lästes inte in korrekt på sidan. Se JavaScript-konsolen för teknisk information".
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Re: Praktiska räckvidder på elbilar!
Kanske det!bonath skrev:@blincoln:
Ser att suveräna ABRP har stöd för Bolt o Ampera-E, kan det bli nåt för Leaf också, kanske???
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: Praktiska räckvidder på elbilar!
Och gärna för e-Golf också.blincoln skrev:Kanske det!bonath skrev:@blincoln:
Ser att suveräna ABRP har stöd för Bolt o Ampera-E, kan det bli nåt för Leaf också, kanske???
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Praktiska räckvidder på elbilar!
+1 på den!mati skrev:Och gärna för e-Golf också.blincoln skrev:Kanske det!bonath skrev:@blincoln:
Ser att suveräna ABRP har stöd för Bolt o Ampera-E, kan det bli nåt för Leaf också, kanske???
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR