DIY Elcykel

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Nusse
Inlägg: 70
Blev medlem: 05 apr 2014 18:40
Ort: Kumla

DIY Elcykel

Inlägg av Nusse »

Jag köpte två kit för ett par år sedan med motor färdigt inspänd i fälg och allt annat komplett, förutom batterier och den fula batteriväskan på bilden.
Cyklen gör 40 km/h ( 45 när man hänger över styret). Extra vikt är kanske 4 kg inkl batterier.
Det sitter en display på styret där man kan välja 5 olika maxfarter. Som synes kan man ha sin vanliga kassett kvar (utan kedja på bilden) och cykeln funkar som normalt, så jag har inte upplevt någon "räckvidsångest".

Lite info:
Magnetsensor vid pedalnavet. Man måste trampa ett ~kvartsvarv för att motorn ska gå igång, sen räcker det med att gasa och styra...
Microbrytare för båda bromshandtagen, Motorn slår ifrån omedelbart oavsett gashandtagets läge.
Jag kör med 3 st LiPo 5Ah 15 V modellbilsaccar, vilket kostar 600 kr tillsammans och ger ca: 10 km range i full fart. Sänker man farten till ~30 blir räckvidden det dubbla, minst. Man kan även hjälpa till med pedalerna ;)
Kitet kostar ~4 kkr med frakt från HK och är robust med bra kontakter, poka yoke och vädersäkra.

I Europa såldes det ~1 miljon elcyklar 2014. I Sverige ligger vi långt efter, delvis kan vi väl skylla på vädret.
elcykel.JPG
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: DIY Elcykel

Inlägg av vigge50 »

Så som du beskriver den så låter det som att du enligt regelverket har gjort om din cykel till en elmoped vilket gör att ett antal regler gäller.

http://www.eumoppenomc.se/Kundinfo/Elcyklar-vad-gaeller
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: DIY Elcykel

Inlägg av Teslaspolen »

45 km/h på en cykel?! Vet inte om jag skulle ha lust att åka snabbt på något så litet med två tunna hjul :lol: Men häftigt!
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: DIY Elcykel

Inlägg av Pontus »

vigge50 skrev:
Så som du beskriver den så låter det som att du enligt regelverket har gjort om din cykel till en elmoped vilket gör att ett antal regler gäller.

http://www.eumoppenomc.se/Kundinfo/Elcyklar-vad-gaeller
Hastigheten får inte vara mer än 25 km/h men i verkligheten så hjälper en elcykel till ofta upp till ca 30 km/h och effektkravet är väldigt diffust är någon form av genomsnitt eller liknande, det är eller var tidigare i varje fall tillåtet med pikar som var högre än 250. Hur som helst verkar det här kittet överskrida reglerna för en elcykel precis som ni säger.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: DIY Elcykel

Inlägg av TiborBlomhall »

Har du övervägt använda skumtomtelåda för batteriet?
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 726&#p1705
Nusse
Inlägg: 70
Blev medlem: 05 apr 2014 18:40
Ort: Kumla

Re: DIY Elcykel

Inlägg av Nusse »

Hade alldeles förträngt att cykeln inte håller sig inom svensk lagstiftning. O:)

Däremot ser jag inga större problem att åka i 40-45 när det är plant med allt som inte är en gammal damcykel. Gissar att de flesta åkt i +45 nedför, vilket är betydligt farligare om man måste få stopp fort. Kolla in grabbarna på Giro d'italia tex för avskräckande exempel.

Trodde jag skannat de flesta trådar på forumet, men den där betydligt häftigare elcykeln hade jag missat helt. Jag har just nu bara 1.5 kg batterier så det funkar bra med väskan (ca: 50 mm bred), speciellt som jag bara kör asfalt och lite grusväg.

Tanken med cykeln från början var att pendla till segelflygklubben 15 km bort. Tar max 25 min med cykeln och min 15 med bil (slingriga småvägar). De knappt 10 min tidsförlust kan jag ta. Energikostnad för de tre milen är under 1 kr. "Tyvärr" har jag bara 500 m till jobbet, så den har inte använts så ofta dit.



--
Skickas från Snabb anteckningsblock,
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: DIY Elcykel

Inlägg av vigge50 »

Pontus skrev:
vigge50 skrev:
Så som du beskriver den så låter det som att du enligt regelverket har gjort om din cykel till en elmoped vilket gör att ett antal regler gäller.

http://www.eumoppenomc.se/Kundinfo/Elcyklar-vad-gaeller
Hastigheten får inte vara mer än 25 km/h men i verkligheten så hjälper en elcykel till ofta upp till ca 30 km/h och effektkravet är väldigt diffust är någon form av genomsnitt eller liknande, det är eller var tidigare i varje fall tillåtet med pikar som var högre än 250. Hur som helst verkar det här kittet överskrida reglerna för en elcykel precis som ni säger.
Det jag tänkte mest på är att om det ska räknas som en elcykel så får den bara ge extra kraft när du trampar, om du kan köra med motorn utan att trampa så räknas det som en elmoped vilket han tydligt beskriver att man kan.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: DIY Elcykel

Inlägg av Larofo »

TiborBlomhall skrev:
Har du övervägt använda skumtomtelåda för batteriet?
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 726&#p1705

En bild bara för dig Tibor! Ett serie och parallellkopplat mästerverk och förmodligen det
mest brandsäkra batteriet i landet. :D
100 Volt 10 Ah
LipoPack.jpg
Vänligen kontaminera inte Nusses tråd med paragrafrytteri. Vi har en utmärkt tråd med rubriken
skitsnack för sådant. Vi borde använda den mer. :D
Ja i princip allt jag skriver skulle förmodligen platsa där. Så här kommer lite till.
Jag kör inte i 200 med Teslan på 50-väg, jag kör inte i 70 bland andra cyklister på cykelväg
med min elcykel.
Ekan054
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 mar 2018 20:40

Re: DIY Elcykel

Inlägg av Ekan054 »

Teslaspolen skrev:
45 km/h på en cykel?! Vet inte om jag skulle ha lust att åka snabbt på något så litet med två tunna hjul :lol: Men häftigt!
Då borde du testa denna http://www.pro-e-bike.se/sv/elcykel-emt ... kmh-1.html Brutal är det enda ordet jag kommer på!!! Otroligt rolig!
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: DIY Elcykel

Inlägg av JFAH »

Det finns gott om elkit att köpa på det berömda nätet som sparkar upp cykeln i rejäla farter. Personligen nöjer jag mig gott med 30 på en cykel (även om mitt rekord är 70 knutar nedför längs e6:an i norge), men jag kontemplerar att skaffa något rejälare än de 250wattare som är lagliga. Jag tänkte mig möjligheten att hänga på en rejäl cykelkärra och då 250watt lite i klenaste laget.Det är kraften snarare än hastigheten jag är ute efter här, och då kanske det är bäst med mitt montage då jag kan använda växlarna för att farten?
Jag funderar dock på hur väl hjul, kedja och drev håller (de trode ju inte var dimensionerade för några extra 500 watt...
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: DIY Elcykel

Inlägg av StefL »

Teslaspolen skrev:
45 km/h på en cykel?! Vet inte om jag skulle ha lust att åka snabbt på något så litet med två tunna hjul :lol: Men häftigt!
Mitt personliga rekord i nedförsbacke är dryga 70 på racercykel med 23 mm däck. Då fick man hålla i sig och hoppas på det bästa... :lol:

I övrigt kan man väl konstatera att ämnet "elcyklar" ofta i formell mening snarare handlar om ett annat kärt ämne som diskuterades när man var i 15-årsåldern, nämligen mopedtrimning. Jag har en gammal 60-talsmoppe med Sachsmotor stående som jag använde i den åldern och som med trimcylinder gjorde 50-60 nånstans. Har länge tänkt sätta den i skick för att kunna vara med på veteranträffar, och jag är tämligen trygg i förvissningen att när man nu närmar sig halvseklet klarar man av att bedöma hur den potenta motorn ska användas :D
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: DIY Elcykel

Inlägg av Bjelke »

StefL skrev:
Teslaspolen skrev:
45 km/h på en cykel?! Vet inte om jag skulle ha lust att åka snabbt på något så litet med två tunna hjul :lol: Men häftigt!
Mitt personliga rekord i nedförsbacke är dryga 70 på racercykel med 23 mm däck. Då fick man hålla i sig och hoppas på det bästa... :lol:

I övrigt kan man väl konstatera att ämnet "elcyklar" ofta i formell mening snarare handlar om ett annat kärt ämne som diskuterades när man var i 15-årsåldern, nämligen mopedtrimning. Jag har en gammal 60-talsmoppe med Sachsmotor stående som jag använde i den åldern och som med trimcylinder gjorde 50-60 nånstans. Har länge tänkt sätta den i skick för att kunna vara med på veteranträffar, och jag är tämligen trygg i förvissningen att när man nu närmar sig halvseklet klarar man av att bedöma hur den potenta motorn ska användas :D
Jag har toppat strax under 100km/h på racer utför några av dom värsta backarna i Norge, fast oftast ligger man kring 75km/h typ...
Maxfart i en spurt har legat på ca 60km/h men då krävs det lite klungkörning och lite tur med vind och/eller lite medförslut :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: DIY Elcykel

Inlägg av StefL »

Bjelke skrev:
StefL skrev:
Mitt personliga rekord i nedförsbacke är dryga 70 på racercykel med 23 mm däck. Då fick man hålla i sig och hoppas på det bästa... :lol:
Jag har toppat strax under 100km/h på racer utför några av dom värsta backarna i Norge, fast oftast ligger man kring 75km/h typ...
Maxfart i en spurt har legat på ca 60km/h men då krävs det lite klungkörning och lite tur med vind och/eller lite medförslut :mrgreen:
Jag satte mitt rekord i en backe söder om Ånnaboda Camping utanför Örebro. Trodde jag skulle slå det när jag började åka ner och cykla på Mallorca men där är det alltid kurvor när man kör nerför så rekordet gäller fortfarande...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: DIY Elcykel

Inlägg av Gustafsson »

Teslaspolen skrev:
45 km/h på en cykel?! Vet inte om jag skulle ha lust att åka snabbt på något så litet med två tunna hjul :lol: Men häftigt!
Inte såå svårt att komma upp i 45 med en vanlig växelcykl, lite medvind bara ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: DIY Elcykel

Inlägg av Teslaspolen »

Gustafsson skrev:
Teslaspolen skrev:
45 km/h på en cykel?! Vet inte om jag skulle ha lust att åka snabbt på något så litet med två tunna hjul :lol: Men häftigt!
Inte såå svårt att komma upp i 45 med en vanlig växelcykl, lite medvind bara ...
Så sant, men sen beror det på hur länge man har lust att swisha fram i den farten, samt vilket underlag man kör på. :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: DIY Elcykel

Inlägg av Bjelke »

Teslaspolen skrev:
Gustafsson skrev:
Teslaspolen skrev:
45 km/h på en cykel?! Vet inte om jag skulle ha lust att åka snabbt på något så litet med två tunna hjul :lol: Men häftigt!
Inte såå svårt att komma upp i 45 med en vanlig växelcykl, lite medvind bara ...
Så sant, men sen beror det på hur länge man har lust att swisha fram i den farten, samt vilket underlag man kör på. :)
Tom på ett helt vanligt motionslopp ligger vi på typ 42-43km/h hela rundan ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar