Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inläggav Klintan » 16 apr 2018 17:52

Jerker skrev:
Klintan skrev:
Top12 skrev:Hoppas mycket på tyska Sono motors BEV Sion med dragkrok och solceller på bilen.
Pris 200.000 kr, tysk kvalitet , tyska delar och tillverkning men till Kina pris !
Byggd i aluminium.
Värt att chansa och lägga en handpenning tror man tar en betydligt större risk om man köper en Kinesisk bil i detta skede.

https://sonomotors.com/sion-2.html/
Chansen att man får någon bil levererad av Sono Motors jämfört med om man skulle beställa en kinesisk bil måste vara marginell. Sono Motors har mängder av utmaningar kvar innan de levererar sin första bil. Konstruktionen är inte klar, på sin senaste Q&A hade de inte satt frontmotor och framhjulsdrift eller motorn bal och bakhjulsdrift. De har inte presenterat kontraktstillverkaren (skulle gjorts för julen 2017) som ska ta på sig att tillverka bilen från den samling av bildelar som de tänkt sig sourca från befintliga underleverantörer. De ska få ihop någon bil av dessa delar som blir körbar och konkurrenskraftig, klara krocktest och kosta under 200 000kr. Detta med en finansiering som i stor del bygger på handpenning från beställare som provkört en bil uppbyggd på helt andra komponenter.
Jag vill inte vara negativ, men man ska vara medveten om att om man satsar 500 EUR i handpenning där är det verkligen ett högriskprojekt.

Följ länken för en lista på 20 elbilar som såldes på den kinesiska marknaden under 2017 i minst 10000 exempel vardera:
https://cleantechnica.com/2018/01/29/20 ... superstar/
Än så länge har de inte dykt upp i Europa i någon större skala, men BYD finns faktiskt att köpa om man skulle vilja.

Undrar hur många omdömen i samma anda som har skrivits om Tesla genom åren? ;) Man ska inte räkna ut en uppstickare i förväg.

Men jag håller med dig om det mesta. Jag har många gånger ställt dessa frågor själv. Varför skulle de lyckas med detta när etablerade tillverkare inte har råd att ta fram vettiga elbilar till ett bra pris? Men det kan ju vara det som är svaret: att de inte är en etablerad tillverkare, att de inte är intresserade av att göra en bil fullproppad med den senaste och delvis egenutvecklade tekniken, att de använder sig av färdiga komponenter osv. Så det ska bli intressant att se hur det går för dem.

Jag reserverade en bil och resonerade så här: Jag har råd att förlora de där €500:-, jag vill ge det här projektet en chans, det är det värt.
Du är ju medveten om detta, tyvärr misstänker jag att alla som satsar 500 EUR inte är lika medvetna. De tror nog att provkörningsbilen är i stort sett färdig.
Nissan Leaf | Reserverat Model 3 2016-04-01
Användarvisningsbild
Klintan

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inläggav Teslaägare Top12 » 16 apr 2018 18:56

Familjen har redan 2 model S sedan 4 år och vi har reserverat två modell 3 också. Så förlora €500 på en sion är en kalkylerad risk som mycket annat här i livet, min reservation ligger i mitten av de redan bokade. Önskar dom lycka till med Sion för det är den produkten BEV marknaden behöver på ett eller annat sätt kommer vi komma dit.
Användarvisningsbild
Top12
Teslaägare

Föregående

Återgå till Elektriska Fordon