Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 10 apr 2018 20:28

Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

I Kina kan man köpa en elbil för en billig peng, som har lång räckvidd.
Exempel:
"Kinesiska elbilen lockar med 50 mils räckvidd för under 100.000 kronor"
"Med ett batteripaket på 60 kWh ska räckvidden ligga på 50 mil enligt den officiella körcykeln och det borde innebära knappt 40 mil i verkligheten. Det intressanta är att prislappen ligger på motsvarande 90.000 kronor."
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... 00-kronor/

Nu börjar europeiska biltillverkare inse att de inte hinner ställa om till eldrift tillräckligt snabbt.
Så nu oroar de sig för att billiga kinesiska bilar slår ut européerna, eller att de blir uppköpta av kineserna.

”EU:s koldioxidböter – en kinesisk trojansk häst”
” Skärpta krav och dryga böter för de som missar. Det är EU:s medel för att sänka koldioxidutsläppen. Men strategin får stark kritik från branschen som menar att det kan vara att ge bort Europas bilindustri till kineserna.”
https://www.nyteknik.se/miljo/eu-s-kold ... utm_custom[cm]=302893642,33270&=

Men säger kanske någon, billiga kinesiska elbilar är inget att oroa sig för, europeiska bilar är så mycket bättre. Visst finns det dåliga kinesiska elbilar, men det finns bra också. Och var tillverkas elbilar egentligen?
1 Exempel:
Denza 400 är en elbil som säljs i kina. Den är frukten av ett samarbete mellan Mercedes och kinesiska BYD.
http://www.denza.com/static/image/20170 ... _97353.jpg
Visst ser den misstänkt likt ut som en Mercedes B-klass. Vilket inte är så konstigt eftersom det till mycket stor andel ÄR en Mercedes.
Så varför säljs den inte i EU då den borde klara alla krocktester mm?

2 Exempel:
Volvos elbilar tillverkas i kina, på samma fabrik som Geely versionen tillverkas. Vill då kunderna betala mer för att det ska stå Volvo på bakluckan? Eller är de snåla och tjänar 25% på att det står Geely på bakluckan. Blir en högintressant fråga eftersom det i mångt och mycket är samma bil.
”Volvo Cars bygger sin första fullt elektrifierade bil i Kina. Det meddelade företaget idag på Shanghai bilsalong i Kina.
Den nya modellen kommer att baseras på Volvos CMA-plattform för de mindre bilarna, och den blir tillgänglig att köpa under 2019 och exporteras ut i världen från Kina.”
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... kas-i-kina

3 Exempel:
Audi Q2 L E-Tron
” the Q2 L E-Tron (name not confirmed), but apparently its battery pack will have enough juice to allow the zero-emissions crossover cover as much as 310 miles (500 kilometers) between two charges.”
https://www.motor1.com/news/225818/audi-q2-l-e-tron/

Att europeiska biltillverkare dröjer med att komma med bilar som släpper ut mindre farliga avgaser, kan bli ödesdigert.
"Carmakers delaying more efficient models until 2019 to maximise profit, but most remain on track to meet 2021 CO2 targets – report"
https://www.transportenvironment.org/pr ... track-meet
Får jag ge dig 8000kr i rabatt? http://ts.la/nilserik5507

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Bokad modell 3
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inläggav Teslaägare Verdi » 10 apr 2018 20:34

Jag tror inte det. Inte i det långa loppet. Men de kanske kommer att betraktas som vi ser på dagens japanska och sydkoreanska bilar. Dvs som ett plastigt och tråkigt, men tryggt och prisvärt, alternativ.

För övrigt vet jag inte vilken motivation kineserna har att bygga för Europa.
Model S 100D -18 Obsidiansvart, soltak, vitt fuskskinn.
Model S 90D -16 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premium, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svart skinn
Model S 75D -17 Midnight silver, Soltak, AP2, ljusbrunt skinn
http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 3271
Blev medlem: 06 dec 2016 16:30
Ort: Uppsala

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inläggav Teslaägare Bjelke » 10 apr 2018 20:37

Det ligger såklart n del i det här men man får inte glömma bort subventionerna där när man tittar på priserna
där också...
Men vi är ju ganska många som tänker lika, dom blir bättre och bättre i Asien och priserna blir nog
mer än konkurrenskraftiga...
Numera kopierar dom ju inte bara längre, dom köper ju till sig en hel del teknik och kunnande från "oss"...
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få fri Supercharging.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 9365
Blev medlem: 24 mar 2015 13:27
Ort: Bollnäs

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 10 apr 2018 20:39

Verdi skrev:Jag tror inte det. Inte i det långa loppet. Men de kanske kommer att betraktas som vi ser på dagens japanska och sydkoreanska bilar. Dvs som ett plastigt och tråkigt, men tryggt och prisvärt, alternativ.

För övrigt vet jag inte vilken motivation kineserna har att bygga för Europa.


Kineserna vill ta över världen!
Dessutom, kan man vrida makten om oljan ur händerna på USA och Ryssland, befäster sig Kina som världens nya stormakt.
Kina tycker att västvärlden är dekadent.
Får jag ge dig 8000kr i rabatt? http://ts.la/nilserik5507

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Bokad modell 3
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inläggav Jerker » 10 apr 2018 21:13

Zalman3 skrev:
Verdi skrev:Jag tror inte det. Inte i det långa loppet. Men de kanske kommer att betraktas som vi ser på dagens japanska och sydkoreanska bilar. Dvs som ett plastigt och tråkigt, men tryggt och prisvärt, alternativ.

För övrigt vet jag inte vilken motivation kineserna har att bygga för Europa.


Kineserna vill ta över världen!
Dessutom, kan man vrida makten om oljan ur händerna på USA och Ryssland, befäster sig Kina som världens nya stormakt.
Kina tycker att västvärlden är dekadent.


Absolut! Jag tror inte att så många begriper hur expansivt Kina är. Det är det på massor av olika områden. De köper upp odlingsmark i Afrika för att säkra mat åt sin egen befolkning. De ökar sitt territorium i haven runt i kring sig. Med militärt stöd fiskar kineser i områden som tillhört andra länder och jagar bort alla andra fiskare. De tar över öar som andra länder sedan länge sett som sina. Världen ser på och tiger. De bygger hamnar i andra länder och skaffar sig fotfäste där. När de fattiga länderna inte längre kan betala räntorna så är kontrakten skrivna så att Kina tar över ägandet och bestämmer över hamnens användning. Hörde så sent som idag på radion ett reportage om att kineser köper upp franska vingårdar osv, osv.

Det Kina nu gör är inget annat än det som de gamla europeiska stormakterna gjort tidigare. Kina är morgondagens stormakt.
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Lutar åt att det aldrig blir nån Tesla för min del. Blir nog för dyr för mig.
Användarvisningsbild
Jerker
 
Inlägg: 5264
Blev medlem: 09 nov 2015 23:29
Ort: Nyköping

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 10 apr 2018 21:24

Det finns dieselkramare inom VAG.
Men dieselkramaren Volkswagens koncernchef Matthias Müller får nu sparken eftersom han medvetet
försökte mörka hur illa VWs dieselgate affär var.

"Uppgifter: Volkswagen avskedar koncernchefen"

"Den tyska biljätten Volkswagens koncernchef Matthias Müller uppges vara på väg ut – bara tre år efter att han tillträdde.
Enligt den tyska affärstidningen Handelsblatt kan beslutet tas redan på fredag."

"För ett år sedan startade statsåklagaren i bilstaden Stuttgart en förundersökning om marknadsmanipulation mot Matthias Müller.
Åklagaren misstänker att han medvetet dröjde med att informera om hur VW-skandalen kunde påverka storägaren Porsche SE, där han sitter i ledningen sedan 2010. Både VW:s och Porsches aktier tappade ungefär en tredjedel av sitt värde under den turbulenta hösten 2015."
https://www.di.se/bil/uppgifter-volkswa ... nyhetsbrev

Så när dieselbilar ska bort, då går städkvasten ända upp i högsta ledningen.
Får jag ge dig 8000kr i rabatt? http://ts.la/nilserik5507

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Bokad modell 3
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inläggav ochso » 10 apr 2018 22:12

Kinesiska elbilar borde sälja bra i Europa, Dacia säljer ju bra här, så det räcker ju med den nivån för att bilarna ska sälja!
ochso
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 22 feb 2016 22:03

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inläggav Geni87 » 11 apr 2018 00:24

Kineserna har väldigt stora ambitioner, och dessutom massivt statligt stöd i ryggen för sina industriprojekt. Det är möjligt att vi i väst måste omvärdera vår tanke på att "marknaden" löser allt, när det uppenbarligen finns stor snedvriden konkurrens att tampas mot. Hamnar all batteriproduktion i Kina t.ex. säger det sig självt att risken är att många elbilar också kommer tillverkas där för närhet till den viktigaste och största/tyngsta/dyraste komponenten. Oavsett om det är en Europeisk, Kinesisk eller Amerikansk biltillverkare det handlar om.

Sen kommer alla stora tillverkare alltid ha lokal produktion på alla kontinenter för att minska kostnader och korta ner ledtider etc, men vi i Europa vill ju självklart även exportera till de marknader som ej har egen produktion. Något som kan vara hotat om kritiska leverantörsled bara finns i Kina.

Ditt exempel nr 2 hänger jag dock inte med på. Det finns inte två versioner av Volvos bilar med olika logotyper på bakluckan. Fabriken det syftas på tillverkar idag Volvo XC40 och Lynk&co 01 för den Kinesiska marknaden som jag har förstått det, Gent i Belgien står för volymerna som säljs här. Två bilar baserade på samma plattform, den ena bilen utvecklad av Volvo i Göteborg och den andra av CEVT i Göteborg. Men knappast samma bil, att de baseras på samma plattform möjliggör dock tillverkning i samma fabrik pga att vissa kritiska mått och lösningar är gemensamma. Detsamma lär gälla kommande elbilar. Även om första Volvo/Polestar-modellen enbart ska tillverkas i Kina till en början.

Jag läste att Håkan Samuelsson sa att XC40 BEV kommer att byggas i den Belgiska fabriken, men säkerligen i Kina också för den lokala marknaden. Det här upplägget har ju redan de flesta stora biltillverkare. Produktion Europa, Nordamerika och Asien för att förse de lokala marknaderna.

Exempel 3 är ju en L-variant som bara brukar säljas i Kina ändå, pga att de har så långa ben där. :roll:
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 19 nov 2017 14:04
Ort: Göteborg

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inläggav Laban » 11 apr 2018 06:54

Geni87 skrev:Kineserna har väldigt stora ambitioner, och dessutom massivt statligt stöd i ryggen för sina industriprojekt. Det är möjligt att vi i väst måste omvärdera vår tanke på att "marknaden" löser allt, när det uppenbarligen finns stor snedvriden konkurrens att tampas mot. Hamnar all batteriproduktion i Kina t.ex. säger det sig självt att risken är att många elbilar också kommer tillverkas där för närhet till den viktigaste och största/tyngsta/dyraste komponenten. Oavsett om det är en Europeisk, Kinesisk eller Amerikansk biltillverkare det handlar om.


Jag vet inte, se på Space X som lyckats med vad Kina, USA, Ryssland inte har lyckats med själva. Trots det statliga stödet.

Sen det här med batteriproduktion och Kinas försprång. Tesla bygger en egen fabrik för 4-5 miljarder dollar som tillverkar samma mängd batterier (kWh) som tillverkas totalt i världen. Tesla som har en bråkdel av de finansiella musklerna som VW, Toyota, BMW mfl har. VW kan bygga 4 gigafabriker bara för senaste årets vinst.

Jag köper alltså inte problemet med batteriproduktionen eller statligt stöd. Det här handlar om omställning och vilja. Ett teknologiskifte som man mycket motvilligt vill gå igenom där man går från att vara experter till att köpa in teknik från externa källor. Teknik med en helt annan serviceverksamhet som också är lättare att automatisera tillverkningsmässigt. Det måste vara rekord av nya biltillverkare i Kina och i andra delar av världen och det finns förstås en orsak till det.
Laban
 
Inlägg: 1546
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inläggav Mickep » 11 apr 2018 07:20

Kommer Europa eller USA kunna konkurrera med den prisnivån?
Mickep
 
Inlägg: 1008
Blev medlem: 08 mar 2016 14:07

Nästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster