Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inläggav LarsL » 14 apr 2018 10:22

Egentligen är frågan om hur väl Tesla lyckats göra en maskin som gör en maskin. Många monteringslinjer är ju inte maskiner utan just installationer, de går inte enkelt att replikera utan de byggs för hand. Det betyder inte att de inte gar ritningar eller att de inte har 3D-simuleringar av dem, men de byggs som enstycks handryggen. Jämför också med en handbyggd bil och en serieproducerad.
Så är Model 3 fabriken en handbyggd- eller serieprodukt? Om det är en serieproduct så kan de bygga fler kopior. Hittills ser det ju ut som om fremount är en handbyggd prototyper av serieprodukten. :)
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Bokat Model 3, med dragkrok!
Användarvisningsbild
LarsL

Inläggav Laban » 14 apr 2018 12:42

OfarligTesla skrev:Föest blev jag väldigt förvånad för att intresset var så högt för e-Golfen, sen såg jag hur många de producerade och blev förvånad över hur få det var. Vilket ju var hela min poäng, hur många väljer den eldrivna bilen som är mer eller mindre samma bil som fossilbilen?

Det är väl en prisfråga, medelpriset för Golf på global basis är nog en hel del under priset för e-Golf.

Men det är väl osäkert om VW kommer att satsa på e-Golf när ID konceptet släpps.
Laban

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 15 apr 2018 11:15

Försäljningen av dieselbilar faller som en sten. Vilka europeiska bilbolag hinner ställa om till elbilar innan
de går i konkurs?

"Jaguar Land Rover drar ned på personal och produktion"
"Osäkerheten kring Brexit kombinerat med en minskad försäljning och framförallt en ökad dieselskatt har gjort att Jaguar Land Rover nu minskar arbetsstyrkan. 1000 arbetare i Storbritannien kan bli av med jobbet när företaget ska dra ned på produktionen."

"Något som har slagit väldigt hårt mot JLR då försäljningen dieselbilar står för 90 procent av hela deras försäljning på de brittiska öarna."
http://teknikensvarld.se/jaguar-land-ro ... on-619456/

Medans andra säger att de ger upp fossilbilar, och går över helt till elbilar.

"Daimler says that smart car brand is going all-electric in Europe after North America"

"Daimler also flipped the switch in the field of electric mobility long ago: Mercedes-Benz will offer at least one electrified version in each segment by 2022. smart is already completely electric in North America and the changeover will take place in Europe by 2020. At the same time, we are electrifying our vans, trucks and buses. And we have many more plans – also going beyond our products,”
https://electrek.co/2018/04/09/daimler- ... -globally/

Intressant är att Daimler lovar elektrifierade versioner i alla segment, senast år 2022.
Får jag ge dig 8000kr i rabatt? http://ts.la/nilserik5507

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Bokad modell 3
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inläggav Teslaägare bylund » 15 apr 2018 12:19

Samma visa som Volvo där elektrifierad betyder elektrisk startmotor?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | Referrallänk: http://ts.la/olga1734
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 15 apr 2018 12:27

Laban skrev:
OfarligTesla skrev:Föest blev jag väldigt förvånad för att intresset var så högt för e-Golfen, sen såg jag hur många de producerade och blev förvånad över hur få det var. Vilket ju var hela min poäng, hur många väljer den eldrivna bilen som är mer eller mindre samma bil som fossilbilen?

Det är väl en prisfråga, medelpriset för Golf på global basis är nog en hel del under priset för e-Golf.

Men det är väl osäkert om VW kommer att satsa på e-Golf när ID konceptet släpps.

Ja, säkert en prisfråga vilket ju var det jag velat förmedla från början. Vad gör att folk är villiga att betala mer för en elbil? Är det att de är exakt likadana förutom eldrivlinan med de fördelar och nackdelar som finns med det? Är det för att många modeller har andra coola saker som tilltalar? Är det av miljöhänsyn? Jag själv tror ju mer på coolhetsfaktorn.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav Jerka » 15 apr 2018 13:59

Finns nog olika typer av elbilsköpare:

- De som vill ha det snabbaste, senaste och snyggaste
- De som drivs av miljöhänsyn
- De som vill känna sig moderna och trendiga
- De som vill ha billigast möjliga bilägande
- (troligtvis vanligast): blandning av flera anledningar

Golf är ju i sig en bil som är lite av en kompromiss: bra på mycket, men knappast bäst på något. Den är inte särskilt trendig, inte snabbast, inte billigast och inte snyggast - men däremot en praktisk bil, och inte heller dålig på något av nämnda områden. Jag tror E-golfen skulle behöva tillfredsställa ungefär samma behov för att bli lika populär som vanliga golfen. I praktiken betyder det att sänka priset en aning och kanske höja räckvidden.
Jerka

Inläggav Teslaägare mati » 15 apr 2018 15:48

OfarligTesla skrev:
Laban skrev:

Ja, säkert en prisfråga vilket ju var det jag velat förmedla från början. Vad gör att folk är villiga att betala mer för en elbil? Är det att de är exakt likadana förutom eldrivlinan med de fördelar och nackdelar som finns med det? Är det för att många modeller har andra coola saker som tilltalar? Är det av miljöhänsyn? Jag själv tror ju mer på coolhetsfaktorn.

Jag kan berätta varför vi köpte en e-Golf.
- den kostar oss ungefär 1000kr mindre i månaden än vår bensindrivna Mazda CX3. Trots att den är dyrare i inköp. Driftskostnaderna är försumbara jämfört med bensinräkningen på 2000 kr varje månad. Därtill kommer noll skatt och billigare service.
- vi slipper tanka. Det må låta konstigt för en del folk, men för oss som bor utanför stan är det faktiskt ganska jobbigt att behöva tänka på att man alltid har tillräckligt med soppa i tanken när man kommer hem. Det eviga stressmomentet att behöva stanna och tanka nånstans på väg till jobbet är borta nu. Underbart. Att vi dessutom kan ladda den med vår egen solel är bara en bonus.
- den är fantastisk att köra. Den elektriska drivlinan går inte att jämföra med en fossilmotor, hur många hästkrafter den än har. Det är en annan dimension och det finns ingen återvändo till fossildrift. Jag skulle faktiskt kunna leva med än mindre räckvidd så länge jag slipper bensinmotorn.
- den luktar inte illa och den låter inte. Visst verkar en del tycka att det är fränt och häftigt med rykande och brölande järnspisar. Vi njuter istället av en ljudlös och helt vibrationsfri drivlina som inte förpestar luften.
Köpte vi en e-Golf pga coolhetsfaktorn? Knappast. Det är ju ingen jävel som ser att det är en elbil. Vi bytte t.o.m. de fula e-Golf-specifika fälgarna mot snygga 17" Madrid-fälgar. Den ser ut som en vanlig Golf. Tror du att man är cool när man kör Golf? Tvärtom. Man är äntligen anonym igen. När man kommer i en Tesla blir man ofrivilligt nån slags skyltdocka som alla glor på. Men inte i en Golf. Jag hade nästan glömt hur det känns. Det känns bra.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
mati
Teslaägare

Inläggav Laban » 15 apr 2018 18:35

Gör ett försök att återgå till ämnet, säljs det några kinesiska elbilar eller bilar överlag i ex Europa, USA ?

Den enda jag hittar är:

https://en.wikipedia.org/wiki/BYD_e6

BYD planned to sell the e6 model in the US for US$35,000 before any government incentives.[10] However, after rescheduling the US launch several times, in October 2011 BYD announced that sales to retail customers were to be delayed at least for 18 months due to the lack of charging infrastructure.[11] In May 2013, BYD announced that the e6 will be sold in the US only to fleet consumers for US$52,000,[12] as the company will focus on electric bus sales in North America.[13]

Ej för privatpersoner och ett pris på 52 000$. Och bilmässigt en rätt tråkig upplevelse:

https://www.autocar.co.uk/car-review/byd/e6

Frågan är om inte Kinas subventioner (upp till motsvarande 15 000$) är orsaken till problemet. Jag gissar på att så länge den typen av subventioner kvarstår så lönar det sig bättre att sälja bilarna på den inhemska marknaden med ett hyfsat påslag på utgångspriset. Nästa fråga är väl om man är intresserad av att göra mer än nå de 10% av totala försäljningen som jag har för mig gällde för 2020.
Laban

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 16 apr 2018 08:30

mati skrev:
OfarligTesla skrev:
Laban skrev:

Jag kan berätta varför vi köpte en e-Golf.
- den kostar oss ungefär 1000kr mindre i månaden än vår bensindrivna Mazda CX3. Trots att den är dyrare i inköp. Driftskostnaderna är försumbara jämfört med bensinräkningen på 2000 kr varje månad. Därtill kommer noll skatt och billigare service.
- vi slipper tanka. Det må låta konstigt för en del folk, men för oss som bor utanför stan är det faktiskt ganska jobbigt att behöva tänka på att man alltid har tillräckligt med soppa i tanken när man kommer hem. Det eviga stressmomentet att behöva stanna och tanka nånstans på väg till jobbet är borta nu. Underbart. Att vi dessutom kan ladda den med vår egen solel är bara en bonus.
- den är fantastisk att köra. Den elektriska drivlinan går inte att jämföra med en fossilmotor, hur många hästkrafter den än har. Det är en annan dimension och det finns ingen återvändo till fossildrift. Jag skulle faktiskt kunna leva med än mindre räckvidd så länge jag slipper bensinmotorn.
- den luktar inte illa och den låter inte. Visst verkar en del tycka att det är fränt och häftigt med rykande och brölande järnspisar. Vi njuter istället av en ljudlös och helt vibrationsfri drivlina som inte förpestar luften.
Köpte vi en e-Golf pga coolhetsfaktorn? Knappast. Det är ju ingen jävel som ser att det är en elbil. Vi bytte t.o.m. de fula e-Golf-specifika fälgarna mot snygga 17" Madrid-fälgar. Den ser ut som en vanlig Golf. Tror du att man är cool när man kör Golf? Tvärtom. Man är äntligen anonym igen. När man kommer i en Tesla blir man ofrivilligt nån slags skyltdocka som alla glor på. Men inte i en Golf. Jag hade nästan glömt hur det känns. Det känns bra.

Jag säger inte stt det inte finns folk som vill köpa e-Golf, jag har föreslagit den för min far som letar efter en elbil. Det jag frågar mig är hur den stora massan som idag köper en vanlig Golf (eller annan likvärdig bil) resonerar när de har valet Golf eller e-Golf, med de priser som råder. Det verkar ju de som är spaceade som får mest uppmärksamhet och folk intresserade.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mati » 16 apr 2018 09:15

OfarligTesla skrev:Jag säger inte stt det inte finns folk som vill köpa e-Golf, jag har föreslagit den för min far som letar efter en elbil. Det jag frågar mig är hur den stora massan som idag köper en vanlig Golf (eller annan likvärdig bil) resonerar när de har valet Golf eller e-Golf, med de priser som råder. Det verkar ju de som är spaceade som får mest uppmärksamhet och folk intresserade.

Det verkar inte finnas så många som ens vet att e-Golf existerar. Jag har hittills inte pratat med en enda person som kände till det. "Men det är väl en hybrid då?", eller "Men VW säljer väl inga elbilar?" är svaren man brukar få. VW har ju inte direkt gjort en massa reklam för e-Golfen, åtminstone inte här i Sverige. Och följer man bara gammelmedia så får man ju inte direkt rätt intryck heller. Det mesta handlar ju om hur dåliga elbilar är.
Det är första anledningen.
När man sedan berättar lite om bilen och folk får höra att den kostar 400 papp så är svaret givet, den är ju alldeles för dyr såklart. En diesel eller bensinbil kostar ju 150' mindre. Folk i allmänhet verkar inte känna till att man får (snart) en bonus på 60' vid köp av elbil. Samtidigt som de flesta fortfarande tror att elen kostar jättemycket. Gängse uppfattning är att man byter bensinräkningen mot en lika hög elräkning.
Det tredje är att det råder otroligt mycket okunskap om elbilar i allmänhet. Jag har haft elbil i två år nu och jag inbillade mig att åtminstone grannarna borde ha fattat hur en elbil fungerar. De ser mig ju dagligen köra omkring i den. Ändå så frågade mig en granne häromdagen om åtminstone e-Golfen gick att ladda hemma (i motsats till Teslan eller vad?), för annars är det ju alldeles för krångligt att ha elbil. Han förstod inte heller skillnaden mellan kW och kWh, han trodde att det var samma sak, och han begrep ingenting om hur man beräknar förbrukning och hur den påverkar elräkningen. Jag tror det är ganska vanligt.

Folk håller fast vi det de känner till. En bensinbil drar en liter milen, så har det alltid varit. Det är lätt att greppa. På macken står det en skylt som indikerar ett det kostar 15 kronor att köra ungefär en mil (är det verkligen så dyrt????). Att man plötsligt ska tänka om och räkna med kilwatttimmar och timpriser på el är alldeles för besvärligt för de flesta.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
mati
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon