Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inläggav Teslaägare Verdi » 16 apr 2018 09:17

OfarligTesla skrev:
mati skrev:
OfarligTesla skrev:
Laban skrev:
OfarligTesla skrev:Föest blev jag väldigt förvånad för att intresset var så högt för e-Golfen, sen såg jag hur många de producerade och blev förvånad över hur få det var. Vilket ju var hela min poäng, hur många väljer den eldrivna bilen som är mer eller mindre samma bil som fossilbilen?


Det är väl en prisfråga, medelpriset för Golf på global basis är nog en hel del under priset för e-Golf.

Men det är väl osäkert om VW kommer att satsa på e-Golf när ID konceptet släpps.


Ja, säkert en prisfråga vilket ju var det jag velat förmedla från början. Vad gör att folk är villiga att betala mer för en elbil? Är det att de är exakt likadana förutom eldrivlinan med de fördelar och nackdelar som finns med det? Är det för att många modeller har andra coola saker som tilltalar? Är det av miljöhänsyn? Jag själv tror ju mer på coolhetsfaktorn.

Jag kan berätta varför vi köpte en e-Golf.
- den kostar oss ungefär 1000kr mindre i månaden än vår bensindrivna Mazda CX3. Trots att den är dyrare i inköp. Driftskostnaderna är försumbara jämfört med bensinräkningen på 2000 kr varje månad. Därtill kommer noll skatt och billigare service.
- vi slipper tanka. Det må låta konstigt för en del folk, men för oss som bor utanför stan är det faktiskt ganska jobbigt att behöva tänka på att man alltid har tillräckligt med soppa i tanken när man kommer hem. Det eviga stressmomentet att behöva stanna och tanka nånstans på väg till jobbet är borta nu. Underbart. Att vi dessutom kan ladda den med vår egen solel är bara en bonus.
- den är fantastisk att köra. Den elektriska drivlinan går inte att jämföra med en fossilmotor, hur många hästkrafter den än har. Det är en annan dimension och det finns ingen återvändo till fossildrift. Jag skulle faktiskt kunna leva med än mindre räckvidd så länge jag slipper bensinmotorn.
- den luktar inte illa och den låter inte. Visst verkar en del tycka att det är fränt och häftigt med rykande och brölande järnspisar. Vi njuter istället av en ljudlös och helt vibrationsfri drivlina som inte förpestar luften.
Köpte vi en e-Golf pga coolhetsfaktorn? Knappast. Det är ju ingen jävel som ser att det är en elbil. Vi bytte t.o.m. de fula e-Golf-specifika fälgarna mot snygga 17" Madrid-fälgar. Den ser ut som en vanlig Golf. Tror du att man är cool när man kör Golf? Tvärtom. Man är äntligen anonym igen. När man kommer i en Tesla blir man ofrivilligt nån slags skyltdocka som alla glor på. Men inte i en Golf. Jag hade nästan glömt hur det känns. Det känns bra.


Jag säger inte stt det inte finns folk som vill köpa e-Golf, jag har föreslagit den för min far som letar efter en elbil. Det jag frågar mig är hur den stora massan som idag köper en vanlig Golf (eller annan likvärdig bil) resonerar när de har valet Golf eller e-Golf, med de priser som råder. Det verkar ju de som är spaceade som får mest uppmärksamhet och folk intresserade.



Jag tror faktiskt inte att särskilt många vill ha en "spacead" bil. Det har varit kanske den vanligaste invändningen på de bilforum jag frekventerat de senaste 10 åren. "Måste elbilar vara så fula" och "när kommer det en normal elbil" är vanliga funderingar. Jag var nära att köpa en i3 flera år innan jag faktiskt gjorde det. Det som höll mig tillbaka vara utseendet. Inte för att jag själv tyckte den var så ful. Jag tycker den är rätt cool. Men jag ville liksom inte åka runt och skylta med att "HÄR KOMMER EN KONSTIG ELBIL". Hade vanliga 1-serien funnits med samma egenskaper så hade steget över till el varit mycket enklare.

Det stämmer att spaceade bilar får mycket uppmärksamhet. Folk kanske till och med uttrycker sig gillande om designen. Men sen köper de ändå inte. Det påminner om när en Imolaröd BMW M550d diskuterades på Autopower. Alla bara "wow vilken läcker färg". Sen stod bilen osåld i flera år hos handlaren trots helt ok pris. Dvs folk gillar kanske udda saker men de köper helst inte själva.
Model S 90D Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premiumpaket, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svarta Next Generation-stolar http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 2454
Blev medlem: 06 dec 2016 16:30
Ort: Uppsala

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inläggav Laban » 16 apr 2018 09:34

mati skrev:Samtidigt som de flesta fortfarande tror att elen kostar jättemycket. Gängse uppfattning är att man byter bensinräkningen mot en lika hög elräkning...


Okunskapen är tyvärr stor. Det verkar vara svårt att förstå hur mycket effektivare en elbil är, eller då i grund och botten hur dåliga bensin/dieselbilarna egentligen är. Det har klagats en del på den amerikanska MPGe beteckningen men frågan är väl om det inte vore bra att ha en sådan, åtminstone under en övergångsperiod.

Man kan ex enkelt ta reda på att Model 3 har en förbrukning på 126 MPGe vilket kan jämföras med en Audi A4 2.0 som har 31 MPG.
Laban
 
Inlägg: 1337
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inläggav Teslaägare mati » 16 apr 2018 09:42

Verdi skrev:Det stämmer att spaceade bilar får mycket uppmärksamhet. Folk kanske till och med uttrycker sig gillande om designen. Men sen köper de ändå inte. Det påminner om när en Imolaröd BMW M550d diskuterades på Autopower. Alla bara "wow vilken läcker färg". Sen stod bilen osåld i flera år hos handlaren trots helt ok pris. Dvs folk gillar kanske udda saker men de köper helst inte själva.

Precis. Och det är just det som gör E-Golfen så bra. Den är så otroligt normal. Den skyltar inte med "KOLLA HÄR, JAG GÅR PÅ EL OCH SKA MINSANN RÄDDA VÄRLDEN!!!!". Det är en Golf. Med alla dess för- och nackdelar. Jag lät en kompis provköra igår. Jag har de senaste två åren låtit en massa folk provköra Teslan. Och reaktionerna har alltid varit desamma. Wow vilken acceleration. Wow vilken skärm osv osv. Alla som har en Tesla känner till dessa reaktioner. Folk är impade såklart, men ytterst få går och köper en Tesla efter en sådan provtur. Av begripliga skäl. Det är en bil som är utom räckhåll för de allra allra flesta.
Men när kompisen fick köra e-Golfen var reaktionen en helt annan. Det är ju en vanlig bil, sa han. Inget konstigt. Men känslan att glida fram tyst och vibrationsfritt är ingenting en bensinbil kan konkurrera med. Och den upplevelsen biter sig fast i huvudet. Och för första gången är en elbil inte längre en ouppnåbar spacead och opraktisk sak som bara köps av rika nördar.
e-Golf 2018
mati
Teslaägare
 
Inlägg: 6354
Blev medlem: 22 mar 2016 11:08
Ort: Götene

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inläggav Teslaägare Top12 » 16 apr 2018 10:30

Hoppas mycket på tyska Sono motors BEV Sion med dragkrok och solceller på bilen.
Pris 200.000 kr, tysk kvalitet , tyska delar och tillverkning men till Kina pris !
Byggd i aluminium.
Värt att chansa och lägga en handpenning tror man tar en betydligt större risk om man köper en Kinesisk bil i detta skede.

https://sonomotors.com/sion-2.html/
Användarvisningsbild
Top12
Teslaägare
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 13 mar 2014 10:10

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inläggav Jerker » 16 apr 2018 10:50

Top12 skrev:Hoppas mycket på tyska Sono motors BEV Sion med dragkrok och solceller på bilen.
Pris 200.000 kr, tysk kvalitet , tyska delar och tillverkning men till Kina pris !
Byggd i aluminium.
Värt att chansa och lägga en handpenning tror man tar en betydligt större risk om man köper en Kinesisk bil i detta skede.

https://sonomotors.com/sion-2.html/


Nja, vissa delar av chassit blir i aluminium, men karossen blir i polykarbonat som folieras istf att lackas.

Vi har en svensk FB-grupp också:
https://www.facebook.com/groups/SonoMotorsSverige/
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Satsar kanske på en slimmad version utan drag och köper en annan elbil för dragets skull.
Användarvisningsbild
Jerker
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 09 nov 2015 23:29
Ort: Nyköping

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inläggav Teslaägare rockard » 16 apr 2018 13:50

mati skrev:
Verdi skrev:Det stämmer att spaceade bilar får mycket uppmärksamhet. Folk kanske till och med uttrycker sig gillande om designen. Men sen köper de ändå inte. Det påminner om när en Imolaröd BMW M550d diskuterades på Autopower. Alla bara "wow vilken läcker färg". Sen stod bilen osåld i flera år hos handlaren trots helt ok pris. Dvs folk gillar kanske udda saker men de köper helst inte själva.

Precis. Och det är just det som gör E-Golfen så bra. Den är så otroligt normal. Den skyltar inte med "KOLLA HÄR, JAG GÅR PÅ EL OCH SKA MINSANN RÄDDA VÄRLDEN!!!!". Det är en Golf. Med alla dess för- och nackdelar. Jag lät en kompis provköra igår. Jag har de senaste två åren låtit en massa folk provköra Teslan. Och reaktionerna har alltid varit desamma. Wow vilken acceleration. Wow vilken skärm osv osv. Alla som har en Tesla känner till dessa reaktioner. Folk är impade såklart, men ytterst få går och köper en Tesla efter en sådan provtur. Av begripliga skäl. Det är en bil som är utom räckhåll för de allra allra flesta.
Men när kompisen fick köra e-Golfen var reaktionen en helt annan. Det är ju en vanlig bil, sa han. Inget konstigt. Men känslan att glida fram tyst och vibrationsfritt är ingenting en bensinbil kan konkurrera med. Och den upplevelsen biter sig fast i huvudet. Och för första gången är en elbil inte längre en ouppnåbar spacead och opraktisk sak som bara köps av rika nördar.

Det här var banne mig bland det bästa jag läst.
Svart X75D -17 - http://ts.la/rickard6721
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inläggav Klintan » 16 apr 2018 17:19

Top12 skrev:Hoppas mycket på tyska Sono motors BEV Sion med dragkrok och solceller på bilen.
Pris 200.000 kr, tysk kvalitet , tyska delar och tillverkning men till Kina pris !
Byggd i aluminium.
Värt att chansa och lägga en handpenning tror man tar en betydligt större risk om man köper en Kinesisk bil i detta skede.

https://sonomotors.com/sion-2.html/
Chansen att man får någon bil levererad av Sono Motors jämfört med om man skulle beställa en kinesisk bil måste vara marginell. Sono Motors har mängder av utmaningar kvar innan de levererar sin första bil. Konstruktionen är inte klar, på sin senaste Q&A hade de inte satt frontmotor och framhjulsdrift eller motorn bal och bakhjulsdrift. De har inte presenterat kontraktstillverkaren (skulle gjorts för julen 2017) som ska ta på sig att tillverka bilen från den samling av bildelar som de tänkt sig sourca från befintliga underleverantörer. De ska få ihop någon bil av dessa delar som blir körbar och konkurrenskraftig, klara krocktest och kosta under 200 000kr. Detta med en finansiering som i stor del bygger på handpenning från beställare som provkört en bil uppbyggd på helt andra komponenter.
Jag vill inte vara negativ, men man ska vara medveten om att om man satsar 500 EUR i handpenning där är det verkligen ett högriskprojekt.

Följ länken för en lista på 20 elbilar som såldes på den kinesiska marknaden under 2017 i minst 10000 exempel vardera:
https://cleantechnica.com/2018/01/29/20 ... superstar/
Än så länge har de inte dykt upp i Europa i någon större skala, men BYD finns faktiskt att köpa om man skulle vilja.
Nissan Leaf | Reserverat Model 3 2016-04-01
Användarvisningsbild
Klintan
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inläggav Laban » 16 apr 2018 17:25

Klintan skrev:Än så länge har de inte dykt upp i Europa i någon större skala, men BYD finns faktiskt att köpa om man skulle vilja.


Problemet är att den är varken bra eller billig. En dålig kombination.
Laban
 
Inlägg: 1337
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inläggav Jerker » 16 apr 2018 17:46

Klintan skrev:
Top12 skrev:Hoppas mycket på tyska Sono motors BEV Sion med dragkrok och solceller på bilen.
Pris 200.000 kr, tysk kvalitet , tyska delar och tillverkning men till Kina pris !
Byggd i aluminium.
Värt att chansa och lägga en handpenning tror man tar en betydligt större risk om man köper en Kinesisk bil i detta skede.

https://sonomotors.com/sion-2.html/
Chansen att man får någon bil levererad av Sono Motors jämfört med om man skulle beställa en kinesisk bil måste vara marginell. Sono Motors har mängder av utmaningar kvar innan de levererar sin första bil. Konstruktionen är inte klar, på sin senaste Q&A hade de inte satt frontmotor och framhjulsdrift eller motorn bal och bakhjulsdrift. De har inte presenterat kontraktstillverkaren (skulle gjorts för julen 2017) som ska ta på sig att tillverka bilen från den samling av bildelar som de tänkt sig sourca från befintliga underleverantörer. De ska få ihop någon bil av dessa delar som blir körbar och konkurrenskraftig, klara krocktest och kosta under 200 000kr. Detta med en finansiering som i stor del bygger på handpenning från beställare som provkört en bil uppbyggd på helt andra komponenter.
Jag vill inte vara negativ, men man ska vara medveten om att om man satsar 500 EUR i handpenning där är det verkligen ett högriskprojekt.

Följ länken för en lista på 20 elbilar som såldes på den kinesiska marknaden under 2017 i minst 10000 exempel vardera:
https://cleantechnica.com/2018/01/29/20 ... superstar/
Än så länge har de inte dykt upp i Europa i någon större skala, men BYD finns faktiskt att köpa om man skulle vilja.


Undrar hur många omdömen i samma anda som har skrivits om Tesla genom åren? ;) Man ska inte räkna ut en uppstickare i förväg.

Men jag håller med dig om det mesta. Jag har många gånger ställt dessa frågor själv. Varför skulle de lyckas med detta när etablerade tillverkare inte har råd att ta fram vettiga elbilar till ett bra pris? Men det kan ju vara det som är svaret: att de inte är en etablerad tillverkare, att de inte är intresserade av att göra en bil fullproppad med den senaste och delvis egenutvecklade tekniken, att de använder sig av färdiga komponenter osv. Så det ska bli intressant att se hur det går för dem.

Jag reserverade en bil och resonerade så här: Jag har råd att förlora de där €500:-, jag vill ge det här projektet en chans, det är det värt.
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Satsar kanske på en slimmad version utan drag och köper en annan elbil för dragets skull.
Användarvisningsbild
Jerker
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 09 nov 2015 23:29
Ort: Nyköping

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inläggav Klintan » 16 apr 2018 17:49

Laban skrev:
Klintan skrev:Än så länge har de inte dykt upp i Europa i någon större skala, men BYD finns faktiskt att köpa om man skulle vilja.


Problemet är att den är varken bra eller billig. En dålig kombination.
Men den existerar och tillverkas, det var enda kriteriet i denna jämförelse. Om man ska prata om att ta en risk.
Nissan Leaf | Reserverat Model 3 2016-04-01
Användarvisningsbild
Klintan
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: dhogborg, Google [Bot], ironjack och 5 gäster