Jo fast nu pratade vi inte Space X. Även om jag är säker på att Kinesiska staten vill bli störst även där på sikt. Solceller är ett exempel där man med statligt stöd krossade marknaden.Laban skrev:Jag vet inte, se på Space X som lyckats med vad Kina, USA, Ryssland inte har lyckats med själva. Trots det statliga stödet.Geni87 skrev:Kineserna har väldigt stora ambitioner, och dessutom massivt statligt stöd i ryggen för sina industriprojekt. Det är möjligt att vi i väst måste omvärdera vår tanke på att "marknaden" löser allt, när det uppenbarligen finns stor snedvriden konkurrens att tampas mot. Hamnar all batteriproduktion i Kina t.ex. säger det sig självt att risken är att många elbilar också kommer tillverkas där för närhet till den viktigaste och största/tyngsta/dyraste komponenten. Oavsett om det är en Europeisk, Kinesisk eller Amerikansk biltillverkare det handlar om.
Sen det här med batteriproduktion och Kinas försprång. Tesla bygger en egen fabrik för 4-5 miljarder dollar som tillverkar samma mängd batterier (kWh) som tillverkas totalt i världen. Tesla som har en bråkdel av de finansiella musklerna som VW, Toyota, BMW mfl har. VW kan bygga 4 gigafabriker bara för senaste årets vinst.
Jag köper alltså inte problemet med batteriproduktionen eller statligt stöd. Det här handlar om omställning och vilja. Ett teknologiskifte som man mycket motvilligt vill gå igenom där man går från att vara experter till att köpa in teknik från externa källor. Teknik med en helt annan serviceverksamhet som också är lättare att automatisera tillverkningsmässigt. Det måste vara rekord av nya biltillverkare i Kina och i andra delar av världen och det finns förstås en orsak till det.
Teslas/Panasonics fabrik kommer vara en piss i havet om några år om Kineserna fullföljer sina planer.
Det är mycket mer komplext än att det bara saknas vilja. Så här är det: Kina subventionerar sina elbilstillverkare BYD mfl något enormt på den inhemska marknaden. Än mer avgörande är att för att en batteritillverkare ska få leverera batterier till elbilar tillverkade i Kina måste det vara en godkänd tillverkare. Gissa vilka batteritillverkare som finns på den godkända listan? LG, Panasonic? Nä skulle inte tro det. På listan finns bara Kinesiska batteritillverkare så som CATL. På så sätt får de 100% Kinesiska batterier i sina bilar. Så vad händer när utländska tillverkare vill tillverka och sälja elbilar i Kina, världens största bilmarknad? Jo då är de hänvisade till samma lista med leverantörer, vare sig de vill eller inte.
Den Kinesiska staten motar på så sätt bort konkurrerande batteritillverkare. Både LG och Samsung har byggt varsin fabrik i Kina men ingen av dem får ännu leverera till bilar tillverkade i Kina. Resultatet kan bli att pga monopolet och att den Kinesiska marknaden är den överlägset största bilmarknaden i världen, så skaffar sig tillverkarna där enorma muskler för att slå ut konkurrenterna även utomlands på sikt. Staten säkrar även stora tillgångar på Litium, Kobolt och andra råvaror genom uppköp av gruvor i hela världen.
Det här är faktiskt ett potentiellt jätteproblem för resten av världen.
Här är en intressant artikel att läsa i ämnet: https://www.ft.com/content/8c94a2f6-fdc ... e3738f9ae4