Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
Geni87 skrev:
Kineserna har väldigt stora ambitioner, och dessutom massivt statligt stöd i ryggen för sina industriprojekt. Det är möjligt att vi i väst måste omvärdera vår tanke på att "marknaden" löser allt, när det uppenbarligen finns stor snedvriden konkurrens att tampas mot. Hamnar all batteriproduktion i Kina t.ex. säger det sig självt att risken är att många elbilar också kommer tillverkas där för närhet till den viktigaste och största/tyngsta/dyraste komponenten. Oavsett om det är en Europeisk, Kinesisk eller Amerikansk biltillverkare det handlar om.
Jag vet inte, se på Space X som lyckats med vad Kina, USA, Ryssland inte har lyckats med själva. Trots det statliga stödet.

Sen det här med batteriproduktion och Kinas försprång. Tesla bygger en egen fabrik för 4-5 miljarder dollar som tillverkar samma mängd batterier (kWh) som tillverkas totalt i världen. Tesla som har en bråkdel av de finansiella musklerna som VW, Toyota, BMW mfl har. VW kan bygga 4 gigafabriker bara för senaste årets vinst.

Jag köper alltså inte problemet med batteriproduktionen eller statligt stöd. Det här handlar om omställning och vilja. Ett teknologiskifte som man mycket motvilligt vill gå igenom där man går från att vara experter till att köpa in teknik från externa källor. Teknik med en helt annan serviceverksamhet som också är lättare att automatisera tillverkningsmässigt. Det måste vara rekord av nya biltillverkare i Kina och i andra delar av världen och det finns förstås en orsak till det.
Jo fast nu pratade vi inte Space X. :) Även om jag är säker på att Kinesiska staten vill bli störst även där på sikt. Solceller är ett exempel där man med statligt stöd krossade marknaden.

Teslas/Panasonics fabrik kommer vara en piss i havet om några år om Kineserna fullföljer sina planer.

Det är mycket mer komplext än att det bara saknas vilja. Så här är det: Kina subventionerar sina elbilstillverkare BYD mfl något enormt på den inhemska marknaden. Än mer avgörande är att för att en batteritillverkare ska få leverera batterier till elbilar tillverkade i Kina måste det vara en godkänd tillverkare. Gissa vilka batteritillverkare som finns på den godkända listan? LG, Panasonic? Nä skulle inte tro det. På listan finns bara Kinesiska batteritillverkare så som CATL. På så sätt får de 100% Kinesiska batterier i sina bilar. Så vad händer när utländska tillverkare vill tillverka och sälja elbilar i Kina, världens största bilmarknad? Jo då är de hänvisade till samma lista med leverantörer, vare sig de vill eller inte.

Den Kinesiska staten motar på så sätt bort konkurrerande batteritillverkare. Både LG och Samsung har byggt varsin fabrik i Kina men ingen av dem får ännu leverera till bilar tillverkade i Kina. Resultatet kan bli att pga monopolet och att den Kinesiska marknaden är den överlägset största bilmarknaden i världen, så skaffar sig tillverkarna där enorma muskler för att slå ut konkurrenterna även utomlands på sikt. Staten säkrar även stora tillgångar på Litium, Kobolt och andra råvaror genom uppköp av gruvor i hela världen.

Det här är faktiskt ett potentiellt jätteproblem för resten av världen.

Här är en intressant artikel att läsa i ämnet: https://www.ft.com/content/8c94a2f6-fdc ... e3738f9ae4
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Geni87 »

Mickep skrev:
Kommer Europa eller USA kunna konkurrera med den prisnivån?
Med samma marknadsförutsättningar? Absolut, den största löpande kostnaden för batteritillverkning är el. Och elen i Sverige t.ex. är flera gånger billigare än den i Kina. Så vi har egentligen alla förutsättningar skulle jag vilja påstå.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av chaffis75 »

Mycket intressant diskution...

Kina är ju fruktansvärt aggressiva i att ta marknadsandelar i många områden. Som sagts tidigare så är de med pengar från staten på ett sätt som är olagligt i väst världen. Jag går och undrar hela tiden när de ska komma motreaktioner på detta. Till viss del kanske man kan säga att reaktionen har kommit åtminstone från Amerikanskt håll.

Jag kan också känna att de finns ganska mycklet som är orätvist i balansen mellan väst och Kina, tex att vi i väst inte får äga hela de kinesiska företaget medans kineseran köper de ena efter de andra i väst... Sedan såklart de statliga stödet. Sedan ska man ju inte tala om dubbel moralen med att vi i Europa ska ha bra arbetsförhållande på våra arbetsplatser och miljö utsläpp ska ligga på ett minimum men man ställer inte dessa kraven på "externa"/kinsesiska bolag ens när de är staten som köper saker.
Ja alla dessa "genvägar" gör ju såklart att de får lättare att pressa priserna.

Och säg att vi plötsligt från väst får slut på pengar, dvs alla jobb finns i Kina, ja vem ska då handla från Kina, då är de också helt beroende av sin inhemska marknad och får inte pengar från annat håll... Kanske lite utopi såklart men att leka med den tanken tycker jag är intressant.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Verdi

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
Kommer Europa eller USA kunna konkurrera med den prisnivån?
Konstigt att Mercedes säljer fler bilar än Dacia trots mycket högre prisnivå... Herregud. Du får väl typ 10 st nya Dacia för priset av en Tesla... Du kommer fram med en Dacia också. Ibland. För kvaliteten på just Dacia är bedrövlig.

Vad gäller Kina så stiger lönerna där också så att de ska vara så mycket billigare i längden tror jag inte är sant.

Att de subventionerar sina elbilsföretag handlar väl mer om att de vill ha bättre luft i sina storstäder så att befolkningen inte ska fly ut på landsbygden. Den dåliga luften är ett stort hot mot Kina.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Laban »

Geni87 skrev:
Jo fast nu pratade vi inte Space X. :) Även om jag är säker på att Kinesiska staten vill bli störst även där på sikt. Solceller är ett exempel där man med statligt stöd krossade marknaden.
Kina och Taiwan har 60% av marknaden, krossade, tja, i närheten av det i alla fall. Men subventioner kan inte vara för evigt så jag tror inte det kommer hålla i längden.
Det är mycket mer komplext än att det bara saknas vilja. Så här är det: Kina subventionerar sina elbilstillverkare BYD mfl något enormt på den inhemska marknaden. Än mer avgörande är att för att en batteritillverkare ska få leverera batterier till elbilar tillverkade i Kina måste det vara en godkänd tillverkare. Gissa vilka batteritillverkare som finns på den godkända listan? LG, Panasonic? Nä skulle inte tro det. På listan finns bara Kinesiska batteritillverkare så som CATL. På så sätt får de 100% Kinesiska batterier i sina bilar. Så vad händer när utländska tillverkare vill tillverka och sälja elbilar i Kina, världens största bilmarknad? Jo då är de hänvisade till samma lista med leverantörer, vare sig de vill eller inte.
Visst är det mer komplext, men jag tror inte det här kommer fungera i längden med subventioner. Det ser vi också när de Kinesiska elbilarna säljs utomlands, då är det helt andra priser som gäller och plötsligt blir de väldigt svårsålda.

Och nu ser det ut som att Kina börjar lätta på importtullar och utländskt ägarskap av ex bilfabriker, något som jag tror är bra även för deras inhemska tillverkare. Om inte kortsiktigt så i förlängningen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
Kina och Taiwan har 60% av marknaden, krossade, tja, i närheten av det i alla fall. Men subventioner kan inte vara för evigt så jag tror inte det kommer hålla i längden.
Nej och Kineserna lär inte planera att subventionera i all evighet heller, men det är ett instrument för dem att ta kontroll över en marknad genom att slå ut konkurrenter, för att sedan vara tämligen ensamma på den marknaden och kan då diktera villkor och priser. 2007 hade de drygt 1% av produktionen, nu ligger de över 60% så det är en väldigt snabb ökning på en marknad som totalt sett ökar väldigt mycket.
Laban skrev:
Visst är det mer komplext, men jag tror inte det här kommer fungera i längden med subventioner. Det ser vi också när de Kinesiska elbilarna säljs utomlands, då är det helt andra priser som gäller och plötsligt blir de väldigt svårsålda.

Och nu ser det ut som att Kina börjar lätta på importtullar och utländskt ägarskap av ex bilfabriker, något som jag tror är bra även för deras inhemska tillverkare. Om inte kortsiktigt så i förlängningen.
Jag håller med dig, och planen lär även där vara att skaffa sig en dominerande ställning med hjälp att subventioner och utestängande av utländska konkurrenter. Problemet blir ju att om t.ex. BMW måste använda sig av Kinesiska battericeller i bilarna de tillverkar och säljer i Kina, då ligger det nära till hands för dem att även använda samma battericeller för sina bilar sålda i resten av världen. Det är just det den Kinesiska staten vill uppnå med subventionerna skulle jag vilja påstå. När man väl har uppnått det behövs inte subventionerna längre, då det blir oerhört svårt för nya leverantörer att slå sig in när det redan finns så dominanta spelare som har hela leverantörsledet säkrat.

Ja jag läste det, vilket är jättebra. Men det är inget de kommer göra för att de är snälla eller vill ge bort marknadsandelar. Utan lär enbart vara ett resultat av påtryckningar och hot från EU och USA, så politiken spelar en väldigt stor roll även för det privata näringslivet. Kravet att använda Kinesiska battericeller på elbilar sålda och tillverkade i Kina verkar dock kvarstå.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Geni87 »

chaffis75 skrev:
Mycket intressant diskution...

Kina är ju fruktansvärt aggressiva i att ta marknadsandelar i många områden. Som sagts tidigare så är de med pengar från staten på ett sätt som är olagligt i väst världen. Jag går och undrar hela tiden när de ska komma motreaktioner på detta. Till viss del kanske man kan säga att reaktionen har kommit åtminstone från Amerikanskt håll.

Jag kan också känna att de finns ganska mycklet som är orätvist i balansen mellan väst och Kina, tex att vi i väst inte får äga hela de kinesiska företaget medans kineseran köper de ena efter de andra i väst... Sedan såklart de statliga stödet. Sedan ska man ju inte tala om dubbel moralen med att vi i Europa ska ha bra arbetsförhållande på våra arbetsplatser och miljö utsläpp ska ligga på ett minimum men man ställer inte dessa kraven på "externa"/kinsesiska bolag ens när de är staten som köper saker.
Ja alla dessa "genvägar" gör ju såklart att de får lättare att pressa priserna.

Och säg att vi plötsligt från väst får slut på pengar, dvs alla jobb finns i Kina, ja vem ska då handla från Kina, då är de också helt beroende av sin inhemska marknad och får inte pengar från annat håll... Kanske lite utopi såklart men att leka med den tanken tycker jag är intressant.
Exakt, vi är väldigt naiva och kortsiktiga i väst tyvärr. Just exemplet med företagsköp är ju väldigt talande för hur naiva vi är. De får köpa företag här, men vi får inte köpa där. Hur man inte kan se att det enbart är en nackdel för oss är en gåta...
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Verdi

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Verdi »

Geni87 skrev:
chaffis75 skrev:
Mycket intressant diskution...

Kina är ju fruktansvärt aggressiva i att ta marknadsandelar i många områden. Som sagts tidigare så är de med pengar från staten på ett sätt som är olagligt i väst världen. Jag går och undrar hela tiden när de ska komma motreaktioner på detta. Till viss del kanske man kan säga att reaktionen har kommit åtminstone från Amerikanskt håll.

Jag kan också känna att de finns ganska mycklet som är orätvist i balansen mellan väst och Kina, tex att vi i väst inte får äga hela de kinesiska företaget medans kineseran köper de ena efter de andra i väst... Sedan såklart de statliga stödet. Sedan ska man ju inte tala om dubbel moralen med att vi i Europa ska ha bra arbetsförhållande på våra arbetsplatser och miljö utsläpp ska ligga på ett minimum men man ställer inte dessa kraven på "externa"/kinsesiska bolag ens när de är staten som köper saker.
Ja alla dessa "genvägar" gör ju såklart att de får lättare att pressa priserna.

Och säg att vi plötsligt från väst får slut på pengar, dvs alla jobb finns i Kina, ja vem ska då handla från Kina, då är de också helt beroende av sin inhemska marknad och får inte pengar från annat håll... Kanske lite utopi såklart men att leka med den tanken tycker jag är intressant.
Exakt, vi är väldigt naiva och kortsiktiga i väst tyvärr. Just exemplet med företagsköp är ju väldigt talande för hur naiva vi är. De får köpa företag här, men vi får inte köpa där. Hur man inte kan se att det enbart är en nackdel för oss är en gåta...
Trump försöker ta upp kampen men han får ju bara en massa skit för det.

Jag tror vi har blivit arroganta i väst. Ingenting kan hota vårt välstånd enligt en del. "Vi har råd" är mantrat.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Geni87 »

Verdi skrev:
Geni87 skrev:
chaffis75 skrev:
Mycket intressant diskution...

Kina är ju fruktansvärt aggressiva i att ta marknadsandelar i många områden. Som sagts tidigare så är de med pengar från staten på ett sätt som är olagligt i väst världen. Jag går och undrar hela tiden när de ska komma motreaktioner på detta. Till viss del kanske man kan säga att reaktionen har kommit åtminstone från Amerikanskt håll.

Jag kan också känna att de finns ganska mycklet som är orätvist i balansen mellan väst och Kina, tex att vi i väst inte får äga hela de kinesiska företaget medans kineseran köper de ena efter de andra i väst... Sedan såklart de statliga stödet. Sedan ska man ju inte tala om dubbel moralen med att vi i Europa ska ha bra arbetsförhållande på våra arbetsplatser och miljö utsläpp ska ligga på ett minimum men man ställer inte dessa kraven på "externa"/kinsesiska bolag ens när de är staten som köper saker.
Ja alla dessa "genvägar" gör ju såklart att de får lättare att pressa priserna.

Och säg att vi plötsligt från väst får slut på pengar, dvs alla jobb finns i Kina, ja vem ska då handla från Kina, då är de också helt beroende av sin inhemska marknad och får inte pengar från annat håll... Kanske lite utopi såklart men att leka med den tanken tycker jag är intressant.
Exakt, vi är väldigt naiva och kortsiktiga i väst tyvärr. Just exemplet med företagsköp är ju väldigt talande för hur naiva vi är. De får köpa företag här, men vi får inte köpa där. Hur man inte kan se att det enbart är en nackdel för oss är en gåta...
Trump försöker ta upp kampen men han får ju bara en massa skit för det.

Jag tror vi har blivit arroganta i väst. Ingenting kan hota vårt välstånd enligt en del. "Vi har råd" är mantrat.
Jo, fast han är ju väldigt klantig. Varför övervägde han ens att lägga tullar på Europeiskt stål när det var Kina han ville komma åt? Det som sker nu är nog det som borde ha skett från början, dvs att USA och EU tillsammans utövar påtryckningar på Kina bakom kulisserna. Vi har fortfarande så stora marknader här i EU och USA att Kineserna ej vill förlora tillgång till dem, och förhoppningsvis får vi därför en utjämning av villkoren som gör det möjligt att konkurrera mer marknadsmässigt.

Ja vi har varit/är både naiva och arroganta.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Verdi

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Verdi »

Geni87 skrev:
Verdi skrev:
Geni87 skrev:
chaffis75 skrev:
Mycket intressant diskution...

Kina är ju fruktansvärt aggressiva i att ta marknadsandelar i många områden. Som sagts tidigare så är de med pengar från staten på ett sätt som är olagligt i väst världen. Jag går och undrar hela tiden när de ska komma motreaktioner på detta. Till viss del kanske man kan säga att reaktionen har kommit åtminstone från Amerikanskt håll.

Jag kan också känna att de finns ganska mycklet som är orätvist i balansen mellan väst och Kina, tex att vi i väst inte får äga hela de kinesiska företaget medans kineseran köper de ena efter de andra i väst... Sedan såklart de statliga stödet. Sedan ska man ju inte tala om dubbel moralen med att vi i Europa ska ha bra arbetsförhållande på våra arbetsplatser och miljö utsläpp ska ligga på ett minimum men man ställer inte dessa kraven på "externa"/kinsesiska bolag ens när de är staten som köper saker.
Ja alla dessa "genvägar" gör ju såklart att de får lättare att pressa priserna.

Och säg att vi plötsligt från väst får slut på pengar, dvs alla jobb finns i Kina, ja vem ska då handla från Kina, då är de också helt beroende av sin inhemska marknad och får inte pengar från annat håll... Kanske lite utopi såklart men att leka med den tanken tycker jag är intressant.
Exakt, vi är väldigt naiva och kortsiktiga i väst tyvärr. Just exemplet med företagsköp är ju väldigt talande för hur naiva vi är. De får köpa företag här, men vi får inte köpa där. Hur man inte kan se att det enbart är en nackdel för oss är en gåta...
Trump försöker ta upp kampen men han får ju bara en massa skit för det.

Jag tror vi har blivit arroganta i väst. Ingenting kan hota vårt välstånd enligt en del. "Vi har råd" är mantrat.
Jo, fast han är ju väldigt klantig. Varför övervägde han ens att lägga tullar på Europeiskt stål när det var Kina han ville komma åt? Det som sker nu är nog det som borde ha skett från början, dvs att USA och EU tillsammans utövar påtryckningar på Kina bakom kulisserna. Vi har fortfarande så stora marknader här i EU och USA att Kineserna ej vill förlora tillgång till dem, och förhoppningsvis får vi därför en utjämning av villkoren som gör det möjligt att konkurrera mer marknadsmässigt.

Ja vi har varit/är både naiva och arroganta.
Trump är ju som han är. Han är inte den skarpaste kniven i lådan och har många divalater och märkligheter för sig. Samtidigt får vi komma ihåg att vi ser honom genom medias ögon. Och de hatar honom. Det gör det lite svårt att veta vilken kapacitet han verkligen har.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Geni87 »

Verdi skrev:
Geni87 skrev:
Verdi skrev:
Trump försöker ta upp kampen men han får ju bara en massa skit för det.

Jag tror vi har blivit arroganta i väst. Ingenting kan hota vårt välstånd enligt en del. "Vi har råd" är mantrat.
Jo, fast han är ju väldigt klantig. Varför övervägde han ens att lägga tullar på Europeiskt stål när det var Kina han ville komma åt? Det som sker nu är nog det som borde ha skett från början, dvs att USA och EU tillsammans utövar påtryckningar på Kina bakom kulisserna. Vi har fortfarande så stora marknader här i EU och USA att Kineserna ej vill förlora tillgång till dem, och förhoppningsvis får vi därför en utjämning av villkoren som gör det möjligt att konkurrera mer marknadsmässigt.

Ja vi har varit/är både naiva och arroganta.
Trump är ju som han är. Han är inte den skarpaste kniven i lådan och har många divalater och märkligheter för sig. Samtidigt får vi komma ihåg att vi ser honom genom medias ögon. Och de hatar honom. Det gör det lite svårt att veta vilken kapacitet han verkligen har.
Så är det ju, och det är lite det som är min poäng. :) Men hade han verkligen velat komma åt Kina borde han inte börjat med att attackera även EU och andra länder... USA+EU är mycket starkare än bara USA i förhandlingar med Kina. Och jag tror också att det är det som har skett nu, och som nu börjar visa resultat. Ett första steg är ju att sänka de 25%-iga tullarna som Kina nu har på importerade bilar, och ta bort kraven på joint-ventures för att få etablera tillverkning i Kina. Men kommande steg bör göra ännu mer för att jämna ut förutsättningarna.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av mickeisol »

Geni87 skrev:
Verdi skrev:
Geni87 skrev:
Verdi skrev:
Trump försöker ta upp kampen men han får ju bara en massa skit för det.

Jag tror vi har blivit arroganta i väst. Ingenting kan hota vårt välstånd enligt en del. "Vi har råd" är mantrat.
Jo, fast han är ju väldigt klantig. Varför övervägde han ens att lägga tullar på Europeiskt stål när det var Kina han ville komma åt? Det som sker nu är nog det som borde ha skett från början, dvs att USA och EU tillsammans utövar påtryckningar på Kina bakom kulisserna. Vi har fortfarande så stora marknader här i EU och USA att Kineserna ej vill förlora tillgång till dem, och förhoppningsvis får vi därför en utjämning av villkoren som gör det möjligt att konkurrera mer marknadsmässigt.

Ja vi har varit/är både naiva och arroganta.
Trump är ju som han är. Han är inte den skarpaste kniven i lådan och har många divalater och märkligheter för sig. Samtidigt får vi komma ihåg att vi ser honom genom medias ögon. Och de hatar honom. Det gör det lite svårt att veta vilken kapacitet han verkligen har.
Så är det ju, och det är lite det som är min poäng. :) Men hade han verkligen velat komma åt Kina borde han inte börjat med att attackera även EU och andra länder... USA+EU är mycket starkare än bara USA i förhandlingar med Kina. Och jag tror också att det är det som har skett nu, och som nu börjar visa resultat. Ett första steg är ju att sänka de 25%-iga tullarna som Kina nu har på importerade bilar, och ta bort kraven på joint-ventures för att få etablera tillverkning i Kina. Men kommande steg bör göra ännu mer för att jämna ut förutsättningarna.

Det är ju även tullar på amerikanska bilar till europa som bekant (10% eller nåt), därav behovet av tesla i tillburg för att skapa en tillverkning här.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 968
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Toja »

Tesla betalar bara 4% tull då det räknas som bildelar. Eftersom bilen, batteriet och motorer skruvas ihop i Tillburg
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Geni87 »

mickeisol skrev:
Geni87 skrev:
Verdi skrev:
Geni87 skrev:
Verdi skrev:
Trump försöker ta upp kampen men han får ju bara en massa skit för det.

Jag tror vi har blivit arroganta i väst. Ingenting kan hota vårt välstånd enligt en del. "Vi har råd" är mantrat.
Jo, fast han är ju väldigt klantig. Varför övervägde han ens att lägga tullar på Europeiskt stål när det var Kina han ville komma åt? Det som sker nu är nog det som borde ha skett från början, dvs att USA och EU tillsammans utövar påtryckningar på Kina bakom kulisserna. Vi har fortfarande så stora marknader här i EU och USA att Kineserna ej vill förlora tillgång till dem, och förhoppningsvis får vi därför en utjämning av villkoren som gör det möjligt att konkurrera mer marknadsmässigt.

Ja vi har varit/är både naiva och arroganta.
Trump är ju som han är. Han är inte den skarpaste kniven i lådan och har många divalater och märkligheter för sig. Samtidigt får vi komma ihåg att vi ser honom genom medias ögon. Och de hatar honom. Det gör det lite svårt att veta vilken kapacitet han verkligen har.
Så är det ju, och det är lite det som är min poäng. :) Men hade han verkligen velat komma åt Kina borde han inte börjat med att attackera även EU och andra länder... USA+EU är mycket starkare än bara USA i förhandlingar med Kina. Och jag tror också att det är det som har skett nu, och som nu börjar visa resultat. Ett första steg är ju att sänka de 25%-iga tullarna som Kina nu har på importerade bilar, och ta bort kraven på joint-ventures för att få etablera tillverkning i Kina. Men kommande steg bör göra ännu mer för att jämna ut förutsättningarna.

Det är ju även tullar på amerikanska bilar till europa som bekant (10% eller nåt), därav behovet av tesla i tillburg för att skapa en tillverkning här.
Jo så är det, och USA har 25%-iga tullar på Europeiska lastbilar/pickuper/vans. USA har även tullar på personbilar, om än låga sådana på 2,5% om jag inte minns fel. Yep Tillburg är ett klassiskt knep för att undkomma tullar, men de lär behöva starta mer storskalig tillverkning här snart. Inte bara pga tullarna, utan även för att minska ledtider till kund och fraktkostnader. Och det är väl på g, även om det har varit relativt tyst om det den senaste tiden.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av chaffis75 »

Geni87 skrev:


Jo så är det, och USA har 25%-iga tullar på Europeiska lastbilar/pickuper/vans. USA har även tullar på personbilar, om än låga sådana på 2,5% om jag inte minns fel. Yep Tillburg är ett klassiskt knep för att undkomma tullar, men de lär behöva starta mer storskalig tillverkning här snart. Inte bara pga tullarna, utan även för att minska ledtider till kund och fraktkostnader. Och det är väl på g, även om det har varit relativt tyst om det den senaste tiden.
Kanske Modell 3 tillverkning innan året är slut :D Ja man får väl drömma?

Vad de gäller tullar och stå emot Kina så jo jag tycker verkligen vi borde samarbeta mellan EU och USA men nuvarande president gör detta svårt även om även en blind höna kan träffa rätt ibland...

För att även kommentera tullar mellan USA och EU så skulle man väl kunna införa att vid försäljning under säg 50000 bilar/år eller liknande så slipper man tullar, detta för att hjälpa småmärken där de verkligen inte är lönsamt att ha bilfabrik i USA/EU men för större tillverkare så vill man de ska tillverkas mer lokalt då detta är en produkt som har så stor ekonomiskt och symboliskt värde...
Tja jag är ju långt ifrån expert men med min lilla bild vore detta bra... Sedan ska de såklart vara på lika villkor och de känns som de inte är de med Kina vilket vi nog är många som är överens om här.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Mickep »

Man kan nog jämföra det med Dacia.
Hur är kvaliteten? eller är bara folk misstänksamma när något är för billigt att det tror att det är dålig kvalite?
Även om priset skulle bli dubblerat här så kommer övriga tillverkare ens i närheten om de inte offra en stor del av sin lönsamhet. Vår lokala bilhandlare säljer märket. det är en bruksbil, billig inte bara i pris men till det priset kan man nog bortse från en del. bilen är ändå en usel investering, så det är bara ett sätt att minska förlusten.


Är då skyddstullar befogat?
Är det samma med solpaneler. att de är så in i norden billiga att inhemska producenter inte skulle ha en chans.

och ja, jag har testat att handla på wish. min uppfattning att huvudelen är väldigt dåligt, det finns inte en chans att se vilka som har kvalitetsgrejer, recensionerna går inte att lita på.priset motsvarar kvalitén. (finns säkert undantag, men det jag köpt var under all kritik)
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Klintan »

Mickep skrev:

och ja, jag har testat att handla på wish. min uppfattning att huvudelen är väldigt dåligt, det finns inte en chans att se vilka som har kvalitetsgrejer, recensionerna går inte att lita på.priset motsvarar kvalitén. (finns säkert undantag, men det jag köpt var under all kritik)
Det går inte att jämföra kinesiska elbilar med Wish. De är oerhört duktiga på att tillverka i olika kvaliteter. Ska det vara extremt billigt tas alla genvägar. Ska det vara högsta kvalitet gör de det. Se alla produkter som är tillverkade i Kina, mobiler, datorer mm.
De jobbar långsiktigt med att ta över kompetens och produktion. Staten stöder detta på ett sett vi inte kan konkurrera med.
Skulle vi i Sverige idag kunna dra igång en datorfabrik på vettig nivå? För trettio år sedan kunde vi, men nu är kompetensen överförd till Kina.
Just nu tar de in mycket kunskap om biltillverkning från bl a svenska ingenjörer. Volvo S90 görs bara i Kina. Vi är väldigt duktiga/blåögda på att föra över kunskap och tillverkning till dem. Tror att det kommer komma konkurrenskraftiga kinesiska elbilar relativt snart.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Laban »

Klintan skrev:
Just nu tar de in mycket kunskap om biltillverkning från bl a svenska ingenjörer. Volvo S90 görs bara i Kina.
I Sverige är väl fördelningen 9:1 (gissning) mellan V90 och S90 så det kanske inte är så konstigt.

Alla stora tillverkare har fabriker utspridda över världen för att undvika tull, fraktkostnader. Har svårt att se att det skulle vara någon skillnad när man går över till eldrift:
Volvo bygger även en ny fabrik i South Carolina i USA som ska tillverka SPA-bilar för den amerikanska hemmamarknaden och export.
Och som redan nämnts så är batteritillverkning elintensiv, Kina har ingen direkt fördel på den fronten. Inte direkt så att de har råvarorna heller. Kobolt kommer främst från Kongo, Lithium från Bolivia.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av mickeisol »

Här är en lista på topp utvinnarna av kobolt

https://investingnews.com/daily/resourc ... australia/

Eftersom nickel är en så stor del av elbilsbatterierna och kobolt är en biprodukt, så bör det väl avlasta kongo så småningom.

https://investingnews.com/daily/resourc ... countries/
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
Klintan skrev:
Just nu tar de in mycket kunskap om biltillverkning från bl a svenska ingenjörer. Volvo S90 görs bara i Kina.
I Sverige är väl fördelningen 9:1 (gissning) mellan V90 och S90 så det kanske inte är så konstigt.

Alla stora tillverkare har fabriker utspridda över världen för att undvika tull, fraktkostnader. Har svårt att se att det skulle vara någon skillnad när man går över till eldrift:
Volvo bygger även en ny fabrik i South Carolina i USA som ska tillverka SPA-bilar för den amerikanska hemmamarknaden och export.
Och som redan nämnts så är batteritillverkning elintensiv, Kina har ingen direkt fördel på den fronten. Inte direkt så att de har råvarorna heller. Kobolt kommer främst från Kongo, Lithium från Bolivia.
Bolivia? Näää... Australien och Chile är de överlägset största producenterna av Litium.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Laban »

Geni87 skrev:
Bolivia? Näää... Australien och Chile är de överlägset största producenterna av Litium.
Chile kanske det var. Nåväl, Chile ligger bevisligen också betydligt närmare USA än Kina.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Mickep »

Frågan är väl inte i vilket land gruvorna ligger utan vilka som äger dem, och därmed bestämmer till vilka och till vilka priser de skall leverera mineralen. det kan vara oerhört konkurrenspåverkande.
Northvolt. har de någon aktie?
Verdi

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Verdi »

Varför är en del så sugna på att byta ut alla biltillverkare mot nya? Hatar ni de gamla märkena?

Det finns ju väldigt stor kompetens kring hur man massproducerar bilar på plats hos de europeiska tillverkarna. Allt från underleverantörer och fabriker till återförsäljar- och verkstadsnätverk. Ni vet, allt som Tesla sliter enormt med att få till. Kolla på Mercedes, BMW, Volkswagen... Tror BMW har ett 40-tal försäljningsanläggningar i Sverige och antagligen verkstad på alla ställen. Tesla har 5 små butiker och 3 verkstäder? BYD har 0.

Att bygga en bil handlar absolut inte bara om drivlinan och räckvidd på el. Det är design, säkerhet, materialval, bromsar, chassi, användargränssnitt, upplevd & verklig kvalitet osv osv.

Detta måste byggas upp inte bara i Sverige utan i hela Europa och USA. Det är en jätteutmaning. Ska Model 3 bli en folkbil på riktigt så vill t ex inte Sune från Torsby åka ner till Göteborg så fort det blir nåt knas. Vi har ju de här på forumet som bor långt från SC och de har beklagat sig över det. När kommer Tesla sätta upp försäljningsställen och verkstäder ute i landet? När får vi en Tesla-verkstad i Uppsala? När får Falun en butik?

Så länge som de inte bygger ut också den infrastrukturen kommer Tesla fortsätta vara en nischtillverkare för oss som bor hyggligt till eller är riktiga entusiaster.

Jämfört med de utmaningarna så framstår ju inte problemet att få fram litium och kobolt som särskilt stora. Biltillverkarna har ju mångmiljardvinster att leka med.
Verdi

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
Frågan är väl inte i vilket land gruvorna ligger utan vilka som äger dem, och därmed bestämmer till vilka och till vilka priser de skall leverera mineralen. det kan vara oerhört konkurrenspåverkande.
Northvolt. har de någon aktie?

Utan att veta så tror jag det finns litium och kobolt på fler ställen i världen men priserna har varit så låga att det inte lönat sig att prospektera och bryta. Stiger efterfrågan stiger priserna och fler möjliga gruvor blir lönsamma.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Geni87 »

Mickep skrev:
Frågan är väl inte i vilket land gruvorna ligger utan vilka som äger dem, och därmed bestämmer till vilka och till vilka priser de skall leverera mineralen. det kan vara oerhört konkurrenspåverkande.
Northvolt. har de någon aktie?
Precis, och Kina har ju varit aktiva i bland annat Chile för att försöka köpa upp gruvor och därmed skaffa sig ensamrätt på litiumet från de gruvorna. Intressant nog verkar Chilenarna inte vara helt glada över detta, och försöker blocka ett försök till uppköp. Sunt agerande tycker jag, att statliga intressen ska köpa upp så strategiskt viktiga tillgångar i andra länder kan aldrig vara bra för världen som helhet. Det är ju bara att se på hur mycket problem som oljan har orsakat och vilken maktfaktor den är...

Chile development agency Corfo, which oversees SQM’s lithium leases in the Salar de Atacama, claimed in a 45-page complaint filed on Friday that the purchase of a stake in SQM by “Tianqi Lithium, or any entity related to it directly or indirectly (including companies controlled by the government of China)” would “gravely distort market competition”.

“If this company is controlled by the development interests of the Chinese automobile industry then the electric vehicle and [anti-]climate change movements at the global level will have a problem,” said Bitran. “This is why I’m asking prosecutors to investigate and that they join with antitrust regulators of the OECD countries.”


http://www.scmp.com/news/world/americas ... thium-deal

Det är även intressant att jämföra nuvarande produktion med kända tillgångar.

Australien är den största producenten och de verkar även vara de som investerar mest för att öka produktionen, deras kända tillgångar är också relativt stora. Även med en produktion fyra gånger högre än den idag skulle de kända tillgångarna i Australien räcka i mer än 30 år. Chile har en enorm potential för ökad produktion, så man förstår varför Kina försöker köpa upp gruvorna där, och skulle de lyckas med det är det oroande... Lyckligtvis verkar Chile se potential att tjäna pengar genom att behålla gruvdriften själva.
Lithium producers.PNG
lithium reserves.PNG
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar