Så är det ju, och det är lite det som är min poäng. Men hade han verkligen velat komma åt Kina borde han inte börjat med att attackera även EU och andra länder... USA+EU är mycket starkare än bara USA i förhandlingar med Kina. Och jag tror också att det är det som har skett nu, och som nu börjar visa resultat. Ett första steg är ju att sänka de 25%-iga tullarna som Kina nu har på importerade bilar, och ta bort kraven på joint-ventures för att få etablera tillverkning i Kina. Men kommande steg bör göra ännu mer för att jämna ut förutsättningarna.Verdi skrev:Trump är ju som han är. Han är inte den skarpaste kniven i lådan och har många divalater och märkligheter för sig. Samtidigt får vi komma ihåg att vi ser honom genom medias ögon. Och de hatar honom. Det gör det lite svårt att veta vilken kapacitet han verkligen har.Geni87 skrev:Jo, fast han är ju väldigt klantig. Varför övervägde han ens att lägga tullar på Europeiskt stål när det var Kina han ville komma åt? Det som sker nu är nog det som borde ha skett från början, dvs att USA och EU tillsammans utövar påtryckningar på Kina bakom kulisserna. Vi har fortfarande så stora marknader här i EU och USA att Kineserna ej vill förlora tillgång till dem, och förhoppningsvis får vi därför en utjämning av villkoren som gör det möjligt att konkurrera mer marknadsmässigt.Verdi skrev:Trump försöker ta upp kampen men han får ju bara en massa skit för det.
Jag tror vi har blivit arroganta i väst. Ingenting kan hota vårt välstånd enligt en del. "Vi har råd" är mantrat.
Ja vi har varit/är både naiva och arroganta.
Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Moderator: Redaktion
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Geni87 skrev:Så är det ju, och det är lite det som är min poäng. Men hade han verkligen velat komma åt Kina borde han inte börjat med att attackera även EU och andra länder... USA+EU är mycket starkare än bara USA i förhandlingar med Kina. Och jag tror också att det är det som har skett nu, och som nu börjar visa resultat. Ett första steg är ju att sänka de 25%-iga tullarna som Kina nu har på importerade bilar, och ta bort kraven på joint-ventures för att få etablera tillverkning i Kina. Men kommande steg bör göra ännu mer för att jämna ut förutsättningarna.Verdi skrev:Trump är ju som han är. Han är inte den skarpaste kniven i lådan och har många divalater och märkligheter för sig. Samtidigt får vi komma ihåg att vi ser honom genom medias ögon. Och de hatar honom. Det gör det lite svårt att veta vilken kapacitet han verkligen har.Geni87 skrev:Jo, fast han är ju väldigt klantig. Varför övervägde han ens att lägga tullar på Europeiskt stål när det var Kina han ville komma åt? Det som sker nu är nog det som borde ha skett från början, dvs att USA och EU tillsammans utövar påtryckningar på Kina bakom kulisserna. Vi har fortfarande så stora marknader här i EU och USA att Kineserna ej vill förlora tillgång till dem, och förhoppningsvis får vi därför en utjämning av villkoren som gör det möjligt att konkurrera mer marknadsmässigt.Verdi skrev:Trump försöker ta upp kampen men han får ju bara en massa skit för det.
Jag tror vi har blivit arroganta i väst. Ingenting kan hota vårt välstånd enligt en del. "Vi har råd" är mantrat.
Ja vi har varit/är både naiva och arroganta.
Det är ju även tullar på amerikanska bilar till europa som bekant (10% eller nåt), därav behovet av tesla i tillburg för att skapa en tillverkning här.
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Tesla betalar bara 4% tull då det räknas som bildelar. Eftersom bilen, batteriet och motorer skruvas ihop i Tillburg
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Jo så är det, och USA har 25%-iga tullar på Europeiska lastbilar/pickuper/vans. USA har även tullar på personbilar, om än låga sådana på 2,5% om jag inte minns fel. Yep Tillburg är ett klassiskt knep för att undkomma tullar, men de lär behöva starta mer storskalig tillverkning här snart. Inte bara pga tullarna, utan även för att minska ledtider till kund och fraktkostnader. Och det är väl på g, även om det har varit relativt tyst om det den senaste tiden.mickeisol skrev:Geni87 skrev:Så är det ju, och det är lite det som är min poäng. Men hade han verkligen velat komma åt Kina borde han inte börjat med att attackera även EU och andra länder... USA+EU är mycket starkare än bara USA i förhandlingar med Kina. Och jag tror också att det är det som har skett nu, och som nu börjar visa resultat. Ett första steg är ju att sänka de 25%-iga tullarna som Kina nu har på importerade bilar, och ta bort kraven på joint-ventures för att få etablera tillverkning i Kina. Men kommande steg bör göra ännu mer för att jämna ut förutsättningarna.Verdi skrev:Trump är ju som han är. Han är inte den skarpaste kniven i lådan och har många divalater och märkligheter för sig. Samtidigt får vi komma ihåg att vi ser honom genom medias ögon. Och de hatar honom. Det gör det lite svårt att veta vilken kapacitet han verkligen har.Geni87 skrev:Jo, fast han är ju väldigt klantig. Varför övervägde han ens att lägga tullar på Europeiskt stål när det var Kina han ville komma åt? Det som sker nu är nog det som borde ha skett från början, dvs att USA och EU tillsammans utövar påtryckningar på Kina bakom kulisserna. Vi har fortfarande så stora marknader här i EU och USA att Kineserna ej vill förlora tillgång till dem, och förhoppningsvis får vi därför en utjämning av villkoren som gör det möjligt att konkurrera mer marknadsmässigt.Verdi skrev:Trump försöker ta upp kampen men han får ju bara en massa skit för det.
Jag tror vi har blivit arroganta i väst. Ingenting kan hota vårt välstånd enligt en del. "Vi har råd" är mantrat.
Ja vi har varit/är både naiva och arroganta.
Det är ju även tullar på amerikanska bilar till europa som bekant (10% eller nåt), därav behovet av tesla i tillburg för att skapa en tillverkning här.
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Kanske Modell 3 tillverkning innan året är slut Ja man får väl drömma?Geni87 skrev:
Jo så är det, och USA har 25%-iga tullar på Europeiska lastbilar/pickuper/vans. USA har även tullar på personbilar, om än låga sådana på 2,5% om jag inte minns fel. Yep Tillburg är ett klassiskt knep för att undkomma tullar, men de lär behöva starta mer storskalig tillverkning här snart. Inte bara pga tullarna, utan även för att minska ledtider till kund och fraktkostnader. Och det är väl på g, även om det har varit relativt tyst om det den senaste tiden.
Vad de gäller tullar och stå emot Kina så jo jag tycker verkligen vi borde samarbeta mellan EU och USA men nuvarande president gör detta svårt även om även en blind höna kan träffa rätt ibland...
För att även kommentera tullar mellan USA och EU så skulle man väl kunna införa att vid försäljning under säg 50000 bilar/år eller liknande så slipper man tullar, detta för att hjälpa småmärken där de verkligen inte är lönsamt att ha bilfabrik i USA/EU men för större tillverkare så vill man de ska tillverkas mer lokalt då detta är en produkt som har så stor ekonomiskt och symboliskt värde...
Tja jag är ju långt ifrån expert men med min lilla bild vore detta bra... Sedan ska de såklart vara på lika villkor och de känns som de inte är de med Kina vilket vi nog är många som är överens om här.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Man kan nog jämföra det med Dacia.
Hur är kvaliteten? eller är bara folk misstänksamma när något är för billigt att det tror att det är dålig kvalite?
Även om priset skulle bli dubblerat här så kommer övriga tillverkare ens i närheten om de inte offra en stor del av sin lönsamhet. Vår lokala bilhandlare säljer märket. det är en bruksbil, billig inte bara i pris men till det priset kan man nog bortse från en del. bilen är ändå en usel investering, så det är bara ett sätt att minska förlusten.
Är då skyddstullar befogat?
Är det samma med solpaneler. att de är så in i norden billiga att inhemska producenter inte skulle ha en chans.
och ja, jag har testat att handla på wish. min uppfattning att huvudelen är väldigt dåligt, det finns inte en chans att se vilka som har kvalitetsgrejer, recensionerna går inte att lita på.priset motsvarar kvalitén. (finns säkert undantag, men det jag köpt var under all kritik)
Hur är kvaliteten? eller är bara folk misstänksamma när något är för billigt att det tror att det är dålig kvalite?
Även om priset skulle bli dubblerat här så kommer övriga tillverkare ens i närheten om de inte offra en stor del av sin lönsamhet. Vår lokala bilhandlare säljer märket. det är en bruksbil, billig inte bara i pris men till det priset kan man nog bortse från en del. bilen är ändå en usel investering, så det är bara ett sätt att minska förlusten.
Är då skyddstullar befogat?
Är det samma med solpaneler. att de är så in i norden billiga att inhemska producenter inte skulle ha en chans.
och ja, jag har testat att handla på wish. min uppfattning att huvudelen är väldigt dåligt, det finns inte en chans att se vilka som har kvalitetsgrejer, recensionerna går inte att lita på.priset motsvarar kvalitén. (finns säkert undantag, men det jag köpt var under all kritik)
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Det går inte att jämföra kinesiska elbilar med Wish. De är oerhört duktiga på att tillverka i olika kvaliteter. Ska det vara extremt billigt tas alla genvägar. Ska det vara högsta kvalitet gör de det. Se alla produkter som är tillverkade i Kina, mobiler, datorer mm.Mickep skrev:
och ja, jag har testat att handla på wish. min uppfattning att huvudelen är väldigt dåligt, det finns inte en chans att se vilka som har kvalitetsgrejer, recensionerna går inte att lita på.priset motsvarar kvalitén. (finns säkert undantag, men det jag köpt var under all kritik)
De jobbar långsiktigt med att ta över kompetens och produktion. Staten stöder detta på ett sett vi inte kan konkurrera med.
Skulle vi i Sverige idag kunna dra igång en datorfabrik på vettig nivå? För trettio år sedan kunde vi, men nu är kompetensen överförd till Kina.
Just nu tar de in mycket kunskap om biltillverkning från bl a svenska ingenjörer. Volvo S90 görs bara i Kina. Vi är väldigt duktiga/blåögda på att föra över kunskap och tillverkning till dem. Tror att det kommer komma konkurrenskraftiga kinesiska elbilar relativt snart.
Elbilist sedan 2014
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
I Sverige är väl fördelningen 9:1 (gissning) mellan V90 och S90 så det kanske inte är så konstigt.Klintan skrev:Just nu tar de in mycket kunskap om biltillverkning från bl a svenska ingenjörer. Volvo S90 görs bara i Kina.
Alla stora tillverkare har fabriker utspridda över världen för att undvika tull, fraktkostnader. Har svårt att se att det skulle vara någon skillnad när man går över till eldrift:
Och som redan nämnts så är batteritillverkning elintensiv, Kina har ingen direkt fördel på den fronten. Inte direkt så att de har råvarorna heller. Kobolt kommer främst från Kongo, Lithium från Bolivia.Volvo bygger även en ny fabrik i South Carolina i USA som ska tillverka SPA-bilar för den amerikanska hemmamarknaden och export.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Här är en lista på topp utvinnarna av kobolt
https://investingnews.com/daily/resourc ... australia/
Eftersom nickel är en så stor del av elbilsbatterierna och kobolt är en biprodukt, så bör det väl avlasta kongo så småningom.
https://investingnews.com/daily/resourc ... countries/
https://investingnews.com/daily/resourc ... australia/
Eftersom nickel är en så stor del av elbilsbatterierna och kobolt är en biprodukt, så bör det väl avlasta kongo så småningom.
https://investingnews.com/daily/resourc ... countries/
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Bolivia? Näää... Australien och Chile är de överlägset största producenterna av Litium.Laban skrev:I Sverige är väl fördelningen 9:1 (gissning) mellan V90 och S90 så det kanske inte är så konstigt.Klintan skrev:Just nu tar de in mycket kunskap om biltillverkning från bl a svenska ingenjörer. Volvo S90 görs bara i Kina.
Alla stora tillverkare har fabriker utspridda över världen för att undvika tull, fraktkostnader. Har svårt att se att det skulle vara någon skillnad när man går över till eldrift:
Och som redan nämnts så är batteritillverkning elintensiv, Kina har ingen direkt fördel på den fronten. Inte direkt så att de har råvarorna heller. Kobolt kommer främst från Kongo, Lithium från Bolivia.Volvo bygger även en ny fabrik i South Carolina i USA som ska tillverka SPA-bilar för den amerikanska hemmamarknaden och export.
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Chile kanske det var. Nåväl, Chile ligger bevisligen också betydligt närmare USA än Kina.Geni87 skrev:Bolivia? Näää... Australien och Chile är de överlägset största producenterna av Litium.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Frågan är väl inte i vilket land gruvorna ligger utan vilka som äger dem, och därmed bestämmer till vilka och till vilka priser de skall leverera mineralen. det kan vara oerhört konkurrenspåverkande.
Northvolt. har de någon aktie?
Northvolt. har de någon aktie?
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Varför är en del så sugna på att byta ut alla biltillverkare mot nya? Hatar ni de gamla märkena?
Det finns ju väldigt stor kompetens kring hur man massproducerar bilar på plats hos de europeiska tillverkarna. Allt från underleverantörer och fabriker till återförsäljar- och verkstadsnätverk. Ni vet, allt som Tesla sliter enormt med att få till. Kolla på Mercedes, BMW, Volkswagen... Tror BMW har ett 40-tal försäljningsanläggningar i Sverige och antagligen verkstad på alla ställen. Tesla har 5 små butiker och 3 verkstäder? BYD har 0.
Att bygga en bil handlar absolut inte bara om drivlinan och räckvidd på el. Det är design, säkerhet, materialval, bromsar, chassi, användargränssnitt, upplevd & verklig kvalitet osv osv.
Detta måste byggas upp inte bara i Sverige utan i hela Europa och USA. Det är en jätteutmaning. Ska Model 3 bli en folkbil på riktigt så vill t ex inte Sune från Torsby åka ner till Göteborg så fort det blir nåt knas. Vi har ju de här på forumet som bor långt från SC och de har beklagat sig över det. När kommer Tesla sätta upp försäljningsställen och verkstäder ute i landet? När får vi en Tesla-verkstad i Uppsala? När får Falun en butik?
Så länge som de inte bygger ut också den infrastrukturen kommer Tesla fortsätta vara en nischtillverkare för oss som bor hyggligt till eller är riktiga entusiaster.
Jämfört med de utmaningarna så framstår ju inte problemet att få fram litium och kobolt som särskilt stora. Biltillverkarna har ju mångmiljardvinster att leka med.
Det finns ju väldigt stor kompetens kring hur man massproducerar bilar på plats hos de europeiska tillverkarna. Allt från underleverantörer och fabriker till återförsäljar- och verkstadsnätverk. Ni vet, allt som Tesla sliter enormt med att få till. Kolla på Mercedes, BMW, Volkswagen... Tror BMW har ett 40-tal försäljningsanläggningar i Sverige och antagligen verkstad på alla ställen. Tesla har 5 små butiker och 3 verkstäder? BYD har 0.
Att bygga en bil handlar absolut inte bara om drivlinan och räckvidd på el. Det är design, säkerhet, materialval, bromsar, chassi, användargränssnitt, upplevd & verklig kvalitet osv osv.
Detta måste byggas upp inte bara i Sverige utan i hela Europa och USA. Det är en jätteutmaning. Ska Model 3 bli en folkbil på riktigt så vill t ex inte Sune från Torsby åka ner till Göteborg så fort det blir nåt knas. Vi har ju de här på forumet som bor långt från SC och de har beklagat sig över det. När kommer Tesla sätta upp försäljningsställen och verkstäder ute i landet? När får vi en Tesla-verkstad i Uppsala? När får Falun en butik?
Så länge som de inte bygger ut också den infrastrukturen kommer Tesla fortsätta vara en nischtillverkare för oss som bor hyggligt till eller är riktiga entusiaster.
Jämfört med de utmaningarna så framstår ju inte problemet att få fram litium och kobolt som särskilt stora. Biltillverkarna har ju mångmiljardvinster att leka med.
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Mickep skrev:Frågan är väl inte i vilket land gruvorna ligger utan vilka som äger dem, och därmed bestämmer till vilka och till vilka priser de skall leverera mineralen. det kan vara oerhört konkurrenspåverkande.
Northvolt. har de någon aktie?
Utan att veta så tror jag det finns litium och kobolt på fler ställen i världen men priserna har varit så låga att det inte lönat sig att prospektera och bryta. Stiger efterfrågan stiger priserna och fler möjliga gruvor blir lönsamma.
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Precis, och Kina har ju varit aktiva i bland annat Chile för att försöka köpa upp gruvor och därmed skaffa sig ensamrätt på litiumet från de gruvorna. Intressant nog verkar Chilenarna inte vara helt glada över detta, och försöker blocka ett försök till uppköp. Sunt agerande tycker jag, att statliga intressen ska köpa upp så strategiskt viktiga tillgångar i andra länder kan aldrig vara bra för världen som helhet. Det är ju bara att se på hur mycket problem som oljan har orsakat och vilken maktfaktor den är...Mickep skrev:Frågan är väl inte i vilket land gruvorna ligger utan vilka som äger dem, och därmed bestämmer till vilka och till vilka priser de skall leverera mineralen. det kan vara oerhört konkurrenspåverkande.
Northvolt. har de någon aktie?
Chile development agency Corfo, which oversees SQM’s lithium leases in the Salar de Atacama, claimed in a 45-page complaint filed on Friday that the purchase of a stake in SQM by “Tianqi Lithium, or any entity related to it directly or indirectly (including companies controlled by the government of China)” would “gravely distort market competition”.
“If this company is controlled by the development interests of the Chinese automobile industry then the electric vehicle and [anti-]climate change movements at the global level will have a problem,” said Bitran. “This is why I’m asking prosecutors to investigate and that they join with antitrust regulators of the OECD countries.”
http://www.scmp.com/news/world/americas ... thium-deal
Det är även intressant att jämföra nuvarande produktion med kända tillgångar.
Australien är den största producenten och de verkar även vara de som investerar mest för att öka produktionen, deras kända tillgångar är också relativt stora. Även med en produktion fyra gånger högre än den idag skulle de kända tillgångarna i Australien räcka i mer än 30 år. Chile har en enorm potential för ökad produktion, så man förstår varför Kina försöker köpa upp gruvorna där, och skulle de lyckas med det är det oroande... Lyckligtvis verkar Chile se potential att tjäna pengar genom att behålla gruvdriften själva.
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Sverige har Kobolt fyndigheter men de verkar ägas av Kanadensiska företag.
Litium finns också.
Kobolt är Sörmlandslandskapineral
https://t.co/OkmjmpKu51
Litium finns också.
Kobolt är Sörmlandslandskapineral
https://t.co/OkmjmpKu51
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Jag tycker du har helt rätt...Verdi skrev:Varför är en del så sugna på att byta ut alla biltillverkare mot nya? Hatar ni de gamla märkena?
Det finns ju väldigt stor kompetens kring hur man massproducerar bilar på plats hos de europeiska tillverkarna. Allt från underleverantörer och fabriker till återförsäljar- och verkstadsnätverk. Ni vet, allt som Tesla sliter enormt med att få till. Kolla på Mercedes, BMW, Volkswagen... Tror BMW har ett 40-tal försäljningsanläggningar i Sverige och antagligen verkstad på alla ställen. Tesla har 5 små butiker och 3 verkstäder? BYD har 0.
Att bygga en bil handlar absolut inte bara om drivlinan och räckvidd på el. Det är design, säkerhet, materialval, bromsar, chassi, användargränssnitt, upplevd & verklig kvalitet osv osv.
Detta måste byggas upp inte bara i Sverige utan i hela Europa och USA. Det är en jätteutmaning. Ska Model 3 bli en folkbil på riktigt så vill t ex inte Sune från Torsby åka ner till Göteborg så fort det blir nåt knas. Vi har ju de här på forumet som bor långt från SC och de har beklagat sig över det. När kommer Tesla sätta upp försäljningsställen och verkstäder ute i landet? När får vi en Tesla-verkstad i Uppsala? När får Falun en butik?
Så länge som de inte bygger ut också den infrastrukturen kommer Tesla fortsätta vara en nischtillverkare för oss som bor hyggligt till eller är riktiga entusiaster.
Jämfört med de utmaningarna så framstår ju inte problemet att få fram litium och kobolt som särskilt stora. Biltillverkarna har ju mångmiljardvinster att leka med.
De där med verksad nära tänkte jag inte ens på eftersom jag numera bor ganska nära en men säg att Malmö SC inte hade öppnat så ska jag erkänna att jag hade funderat en gång till på om jag skulle köpa en Tesla, jag har inte lust att köra till Göteborg för verkstads besök även om, de inte är jättelångt. ...
Jag får också erkänna att säg att Volvo hade tagit teslas drivlina och laddnätverk rakt av men placerat sin nya Volvo V60 ovanpå och haft liknande pris som en M3 så hade jag valt Volvon. Men jag är ju ett Volvo fan även om jag nu vägrar köpa en ny med fossil motor...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Det är nog inte en vilja utan en insikt. De traditionella tillverkarna kommer ha svårt att ställa om. De kommer bli uppköpta och omstöpta så att de nya tillverkarna kan ta alla fördelar men slipper nackdelarna.
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
LarsL skrev:Sverige har Kobolt fyndigheter men de verkar ägas av Kanadensiska företag.
Litium finns också.
Kobolt är Sörmlandslandskapineral
https://t.co/OkmjmpKu51
Loos koboltgruva ligger i min hemkommun Ljusdal. http://loosgruvan.se/ Tyvärr sinade den redan på 1700-talet men... Tänker att om det fanns där så finns det väl lite överallt?
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Du överdriver svårigheterna att ställa om. Jag tror det är din förhoppning eftersom du retat dig på deras ovilja att bygga elbilar i så många år. "Nu ska de fan inte komma här och tro att de kan både äta kakan och ha den kvar". Först tjäna en massa pengar på avgasbilar och låta Tesla göra grovjobbet och sen komma och ta över när marknaden är mogen. Så kan man ju inte göra?LarsL skrev:Det är nog inte en vilja utan en insikt. De traditionella tillverkarna kommer ha svårt att ställa om. De kommer bli uppköpta och omstöpta så att de nya tillverkarna kan ta alla fördelar men slipper nackdelarna.
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Gammal nyhet men VW verkar vilja säkra upp kobolt i 10 år. https://www.nyteknik.se/fordon/volkswag ... lt-6873323
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Kunde inte ha sagt det bättre själv.Verdi skrev:Varför är en del så sugna på att byta ut alla biltillverkare mot nya? Hatar ni de gamla märkena?
Det finns ju väldigt stor kompetens kring hur man massproducerar bilar på plats hos de europeiska tillverkarna. Allt från underleverantörer och fabriker till återförsäljar- och verkstadsnätverk. Ni vet, allt som Tesla sliter enormt med att få till. Kolla på Mercedes, BMW, Volkswagen... Tror BMW har ett 40-tal försäljningsanläggningar i Sverige och antagligen verkstad på alla ställen. Tesla har 5 små butiker och 3 verkstäder? BYD har 0.
Att bygga en bil handlar absolut inte bara om drivlinan och räckvidd på el. Det är design, säkerhet, materialval, bromsar, chassi, användargränssnitt, upplevd & verklig kvalitet osv osv.
Detta måste byggas upp inte bara i Sverige utan i hela Europa och USA. Det är en jätteutmaning. Ska Model 3 bli en folkbil på riktigt så vill t ex inte Sune från Torsby åka ner till Göteborg så fort det blir nåt knas. Vi har ju de här på forumet som bor långt från SC och de har beklagat sig över det. När kommer Tesla sätta upp försäljningsställen och verkstäder ute i landet? När får vi en Tesla-verkstad i Uppsala? När får Falun en butik?
Så länge som de inte bygger ut också den infrastrukturen kommer Tesla fortsätta vara en nischtillverkare för oss som bor hyggligt till eller är riktiga entusiaster.
Jämfört med de utmaningarna så framstår ju inte problemet att få fram litium och kobolt som särskilt stora. Biltillverkarna har ju mångmiljardvinster att leka med.
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Nej, verkligen inte.Verdi skrev:Du överdriver svårigheterna att ställa om. Jag tror det är din förhoppning eftersom du retat dig på deras ovilja att bygga elbilar i så många år. "Nu ska de fan inte komma här och tro att de kan både äta kakan och ha den kvar". Först tjäna en massa pengar på avgasbilar och låta Tesla göra grovjobbet och sen komma och ta över när marknaden är mogen. Så kan man ju inte göra?
Men det kommer bli en svår övergång. Tänk bara vilken panik det blev vid lågkonjunkturen 2008. När efterfrågan på ICE bilar sinar kommer många storbolag få det svårt.
Sen kanske lokalerna och namnen kommer att tas över av nya bolag med elbilar som huvudprodukt. Vilket vi kan hoppas på, så att jobben stannar här.
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Har du aldrig reflekterat över hur fundamentalt annorlunda Tesla är? Alla andra tillverkare vad jag känner till iaf tar sig inte omaket att bygga all mjukvara i hela bilen. Dom använder istället Bosch-låda X, Bosch-låda Y, osv.Verdi skrev:Varför är en del så sugna på att byta ut alla biltillverkare mot nya? Hatar ni de gamla märkena?
Det finns ju väldigt stor kompetens kring hur man massproducerar bilar på plats hos de europeiska tillverkarna. Allt från underleverantörer och fabriker till återförsäljar- och verkstadsnätverk. Ni vet, allt som Tesla sliter enormt med att få till. Kolla på Mercedes, BMW, Volkswagen... Tror BMW har ett 40-tal försäljningsanläggningar i Sverige och antagligen verkstad på alla ställen. Tesla har 5 små butiker och 3 verkstäder? BYD har 0.
Att bygga en bil handlar absolut inte bara om drivlinan och räckvidd på el. Det är design, säkerhet, materialval, bromsar, chassi, användargränssnitt, upplevd & verklig kvalitet osv osv.
Detta måste byggas upp inte bara i Sverige utan i hela Europa och USA. Det är en jätteutmaning. Ska Model 3 bli en folkbil på riktigt så vill t ex inte Sune från Torsby åka ner till Göteborg så fort det blir nåt knas. Vi har ju de här på forumet som bor långt från SC och de har beklagat sig över det. När kommer Tesla sätta upp försäljningsställen och verkstäder ute i landet? När får vi en Tesla-verkstad i Uppsala? När får Falun en butik?
Så länge som de inte bygger ut också den infrastrukturen kommer Tesla fortsätta vara en nischtillverkare för oss som bor hyggligt till eller är riktiga entusiaster.
Jämfört med de utmaningarna så framstår ju inte problemet att få fram litium och kobolt som särskilt stora. Biltillverkarna har ju mångmiljardvinster att leka med.
Tesla har kontroll över mjukvaran och det är den som betyder något. Jag väljer aldrig mer en biltillverkare som inte har den kontrollen och som dessutom erbjuder att uppdatera gamla bilar med nya/förbättrade funktioner.
Det är det här som är det nya, inte elbilen i sig.
Kanske gamla tillverkare förstår detta och ställer om men det tror jag inte. Dom är ju duktiga på det här med ”att bygga bilar”. Jag gissar att dom kommer med nya modeller med samma gamla tänk fast med en elmotor. Inte bra nog i min bok. Då blir det en Tesla igen för min del.
Model S P85DL+
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Jag håller med om att det är vansinnigt viktigt att biltillverkaren har kontroll över mjukvaran i bilen, det är förvisso inte samma sak som att den nödvändigtvis måste skriva alla rader kod i alla noderna själv. Men kontroll och ägarskap över koden ska man ha, och det har inte biltillverkarna idag, även om de flesta numera går åt det hållet. Med mjukvarukomplexiteten i dagens och framförallt morgondagens bilar är det mer eller mindre ett måste för att få en bra kvalitet. Toyota är ett typexempel på extremt dålig mjukvara i branschen med mycket spagettikod som gör det väldigt svårt att fixa buggar utan att introducera nya. De "självgasande" Toyotorna för några år sedan var ett resultat av just det.mans71 skrev:Har du aldrig reflekterat över hur fundamentalt annorlunda Tesla är? Alla andra tillverkare vad jag känner till iaf tar sig inte omaket att bygga all mjukvara i hela bilen. Dom använder istället Bosch-låda X, Bosch-låda Y, osv.
Tesla har kontroll över mjukvaran och det är den som betyder något. Jag väljer aldrig mer en biltillverkare som inte har den kontrollen och som dessutom erbjuder att uppdatera gamla bilar med nya/förbättrade funktioner.
Det är det här som är det nya, inte elbilen i sig.
Kanske gamla tillverkare förstår detta och ställer om men det tror jag inte. Dom är ju duktiga på det här med ”att bygga bilar”. Jag gissar att dom kommer med nya modeller med samma gamla tänk fast med en elmotor. Inte bra nog i min bok. Då blir det en Tesla igen för min del.
Intressant hur du ska gå tillväga för att se vem som har skrivit koden i ECU XX när du går i bilhallen förresten.