Vibrationsfri och ljudlös motor? Omedelbar gasrespons? Billigare skatt? Billigare bränsle? Supermiljöbonus?OfarligTesla skrev:Ja men vad ger elbilen då till ägaren? Om vi vill att människor skall vilja gå över till eldrift funkar det ju inte att det är samma bil som är dyrare och långsammare, det måste finnas något mervärde att hämta. Det finns ju redan en uppenbar nackdel i att räckvidden blir sämre och att det tar längre tid att ladda än att tanka så vad blir fördelarna? Om vi bortser från miljöaspekter (vilket de flesta inte bryr sig alls om) finns det ju inget inneboende hos just eldrift som kommer konvertera folk.Verdi skrev:Nu är ju Golf en av världens mest populära modeller. Jag förstår om de ändrar så lite som möjligt.OfarligTesla skrev:eGolfen har jag alltid tyckt var lite speciell, den känns ju mer eller mindre som en vanlig Golf, lite långsammare dock men däremot dyrare. Frågan blir ju då, varför skulle jag vilja ha eGolfen framför säg en Golf GTI som dessutom kostar mindre? Det är ju inget innovativt med att bara byta drivlinan så om allt annat är detsamma blir det ju mest tråkigt.
Audi och Porsche däremot verkar jobba med lite mer nyskapande tänk där det inte bara är en kopia med annan drivlina, får se hur det faktiskt blir när de lanseras dock.
Varför man vill ha en eGolf istället för en Golf GTI? Ja... För att det är en elbil? Och som är sjukt mycket snyggare än t ex Nissan Leaf.
För övrigt intressant det där med effekt och prestanda. Står det max effekt 200 hästar på en bensinbil så har du bara en bråkdel av den effekten mellan 1500 och 3000 rpm. Du måste antagligen upp i t ex 5500 rpm för att nå max effekt. För att nå dit ska du i med rätt växel och så gasa. Sen ska du växla och då tappar du moment och är det en turbobil (nästan alla bilar idag har turbo) så kanske du även tappar turbotrycket. Under en omkörning eller liknande med en 200-hästars bensinbil kanske du bara får ut i snitt 160 hästar.
Med en elbil får du all effekt direkt och hela tiden. Ger mig f-n på att en eGolf känns (och är!) rappare i stadstrafik än en GTI trots att de numera har 245 hästar.