Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Verdi »

Gammal nyhet men VW verkar vilja säkra upp kobolt i 10 år. https://www.nyteknik.se/fordon/volkswag ... lt-6873323
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Geni87 »

Verdi skrev:
Varför är en del så sugna på att byta ut alla biltillverkare mot nya? Hatar ni de gamla märkena?

Det finns ju väldigt stor kompetens kring hur man massproducerar bilar på plats hos de europeiska tillverkarna. Allt från underleverantörer och fabriker till återförsäljar- och verkstadsnätverk. Ni vet, allt som Tesla sliter enormt med att få till. Kolla på Mercedes, BMW, Volkswagen... Tror BMW har ett 40-tal försäljningsanläggningar i Sverige och antagligen verkstad på alla ställen. Tesla har 5 små butiker och 3 verkstäder? BYD har 0.

Att bygga en bil handlar absolut inte bara om drivlinan och räckvidd på el. Det är design, säkerhet, materialval, bromsar, chassi, användargränssnitt, upplevd & verklig kvalitet osv osv.

Detta måste byggas upp inte bara i Sverige utan i hela Europa och USA. Det är en jätteutmaning. Ska Model 3 bli en folkbil på riktigt så vill t ex inte Sune från Torsby åka ner till Göteborg så fort det blir nåt knas. Vi har ju de här på forumet som bor långt från SC och de har beklagat sig över det. När kommer Tesla sätta upp försäljningsställen och verkstäder ute i landet? När får vi en Tesla-verkstad i Uppsala? När får Falun en butik?

Så länge som de inte bygger ut också den infrastrukturen kommer Tesla fortsätta vara en nischtillverkare för oss som bor hyggligt till eller är riktiga entusiaster.

Jämfört med de utmaningarna så framstår ju inte problemet att få fram litium och kobolt som särskilt stora. Biltillverkarna har ju mångmiljardvinster att leka med.
Kunde inte ha sagt det bättre själv. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
Du överdriver svårigheterna att ställa om. Jag tror det är din förhoppning eftersom du retat dig på deras ovilja att bygga elbilar i så många år. "Nu ska de fan inte komma här och tro att de kan både äta kakan och ha den kvar". Först tjäna en massa pengar på avgasbilar och låta Tesla göra grovjobbet och sen komma och ta över när marknaden är mogen. Så kan man ju inte göra? ;)
Nej, verkligen inte.
Men det kommer bli en svår övergång. Tänk bara vilken panik det blev vid lågkonjunkturen 2008. När efterfrågan på ICE bilar sinar kommer många storbolag få det svårt.

Sen kanske lokalerna och namnen kommer att tas över av nya bolag med elbilar som huvudprodukt. Vilket vi kan hoppas på, så att jobben stannar här.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av mans71 »

Verdi skrev:
Varför är en del så sugna på att byta ut alla biltillverkare mot nya? Hatar ni de gamla märkena?

Det finns ju väldigt stor kompetens kring hur man massproducerar bilar på plats hos de europeiska tillverkarna. Allt från underleverantörer och fabriker till återförsäljar- och verkstadsnätverk. Ni vet, allt som Tesla sliter enormt med att få till. Kolla på Mercedes, BMW, Volkswagen... Tror BMW har ett 40-tal försäljningsanläggningar i Sverige och antagligen verkstad på alla ställen. Tesla har 5 små butiker och 3 verkstäder? BYD har 0.

Att bygga en bil handlar absolut inte bara om drivlinan och räckvidd på el. Det är design, säkerhet, materialval, bromsar, chassi, användargränssnitt, upplevd & verklig kvalitet osv osv.

Detta måste byggas upp inte bara i Sverige utan i hela Europa och USA. Det är en jätteutmaning. Ska Model 3 bli en folkbil på riktigt så vill t ex inte Sune från Torsby åka ner till Göteborg så fort det blir nåt knas. Vi har ju de här på forumet som bor långt från SC och de har beklagat sig över det. När kommer Tesla sätta upp försäljningsställen och verkstäder ute i landet? När får vi en Tesla-verkstad i Uppsala? När får Falun en butik?

Så länge som de inte bygger ut också den infrastrukturen kommer Tesla fortsätta vara en nischtillverkare för oss som bor hyggligt till eller är riktiga entusiaster.

Jämfört med de utmaningarna så framstår ju inte problemet att få fram litium och kobolt som särskilt stora. Biltillverkarna har ju mångmiljardvinster att leka med.
Har du aldrig reflekterat över hur fundamentalt annorlunda Tesla är? Alla andra tillverkare vad jag känner till iaf tar sig inte omaket att bygga all mjukvara i hela bilen. Dom använder istället Bosch-låda X, Bosch-låda Y, osv.

Tesla har kontroll över mjukvaran och det är den som betyder något. Jag väljer aldrig mer en biltillverkare som inte har den kontrollen och som dessutom erbjuder att uppdatera gamla bilar med nya/förbättrade funktioner.

Det är det här som är det nya, inte elbilen i sig.

Kanske gamla tillverkare förstår detta och ställer om men det tror jag inte. Dom är ju duktiga på det här med ”att bygga bilar”. Jag gissar att dom kommer med nya modeller med samma gamla tänk fast med en elmotor. Inte bra nog i min bok. Då blir det en Tesla igen för min del.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Geni87 »

mans71 skrev:
Har du aldrig reflekterat över hur fundamentalt annorlunda Tesla är? Alla andra tillverkare vad jag känner till iaf tar sig inte omaket att bygga all mjukvara i hela bilen. Dom använder istället Bosch-låda X, Bosch-låda Y, osv.

Tesla har kontroll över mjukvaran och det är den som betyder något. Jag väljer aldrig mer en biltillverkare som inte har den kontrollen och som dessutom erbjuder att uppdatera gamla bilar med nya/förbättrade funktioner.

Det är det här som är det nya, inte elbilen i sig.

Kanske gamla tillverkare förstår detta och ställer om men det tror jag inte. Dom är ju duktiga på det här med ”att bygga bilar”. Jag gissar att dom kommer med nya modeller med samma gamla tänk fast med en elmotor. Inte bra nog i min bok. Då blir det en Tesla igen för min del.
Jag håller med om att det är vansinnigt viktigt att biltillverkaren har kontroll över mjukvaran i bilen, det är förvisso inte samma sak som att den nödvändigtvis måste skriva alla rader kod i alla noderna själv. Men kontroll och ägarskap över koden ska man ha, och det har inte biltillverkarna idag, även om de flesta numera går åt det hållet. Med mjukvarukomplexiteten i dagens och framförallt morgondagens bilar är det mer eller mindre ett måste för att få en bra kvalitet. Toyota är ett typexempel på extremt dålig mjukvara i branschen med mycket spagettikod som gör det väldigt svårt att fixa buggar utan att introducera nya. De "självgasande" Toyotorna för några år sedan var ett resultat av just det.

Intressant hur du ska gå tillväga för att se vem som har skrivit koden i ECU XX när du går i bilhallen förresten. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av LarsL »

mans71 skrev:
...
Kanske gamla tillverkare förstår detta och ställer om men det tror jag inte. Dom är ju duktiga på det här med ”att bygga bilar”. Jag gissar att dom kommer med nya modeller med samma gamla tänk fast med en elmotor. Inte bra nog i min bok. Då blir det en Tesla igen för min del.
Exakt, spelet har handlat om byggande av bilar och nu handlar det om utveckling och nytänk. Jag tror som sagt att de kommer få fortsätta tillverka bilar bara det att de är andras bilar de gör.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av ovelundkvist »

Hur duktiga de etablerade tillverkarna än är inom ett visst område verkar det generellt vara svårt för dem att ställa om när paradigmskiften sker. Svenska Facits öde när elektroniska miniräknaren kom och när Apple släppte iPhone brukar användas som exempel, men det finns många fler exempel där de etablerade tillverkarna har för svårt att tänka om och släppa det gamla. När SSD började gå att sälja för rimliga pengar var det helt nya tillverkare som dök upp och tog marknad, de etablerade som WD och Seagate kom hopplöst efter.
Verdi

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Verdi »

mans71 skrev:
Har du aldrig reflekterat över hur fundamentalt annorlunda Tesla är? Alla andra tillverkare vad jag känner till iaf tar sig inte omaket att bygga all mjukvara i hela bilen. Dom använder istället Bosch-låda X, Bosch-låda Y, osv.

Tesla har kontroll över mjukvaran och det är den som betyder något. Jag väljer aldrig mer en biltillverkare som inte har den kontrollen och som dessutom erbjuder att uppdatera gamla bilar med nya/förbättrade funktioner.

Det är det här som är det nya, inte elbilen i sig.

Kanske gamla tillverkare förstår detta och ställer om men det tror jag inte. Dom är ju duktiga på det här med ”att bygga bilar”. Jag gissar att dom kommer med nya modeller med samma gamla tänk fast med en elmotor. Inte bra nog i min bok. Då blir det en Tesla igen för min del.

Vet inte var jag ska börja... Men ok. För det första så är jag inte alls lika imponerad över Teslas sätt att sköta saker som du uppenbarligen är. Min första Tesla hade AP2 och den sög nåt helt otroligt. Ingen regnsensor, ingen skyltavläsning, ingen helljusassistent osv. Funktioner som jag trodde var självklara på en modern bil. Tesla säger sig ju vara modernare än de modernaste dessutom. En riktig högteknologisk bil. Och så finns det inte saker som finns på en Skoda Octavia för en bråkdel av priset...

Att de sen uppdaterade mjukvaran med först en urusel helljusassistent som jag inte kunde använda alls och sen (efter jag sålt bilen) en regnsensor som inte fungerade så bra i mörker är ju ingen större merit. Hade jag köpt en BMW eller Volvo hade sånt där fungerat från dag 1 utan behov av "uppdateringar".

Den här filhållningsassistenten som ni kallar autopilot är jag inte heller sådär superkär i. Jag törs bara använda den på motorväg och så fort det blir lite trafik och man behöver byta fil relativt ofta så är den helt obrukbar. Då är det mycket enklare att styra med ratten än att försöka styra med blinkersspaken. Och på vintern fungerade den inte alls så bra. Den såg inte linjerna pga snö osv. Jag förstår verkligen inte grejen.

Att låsa upp mer effekt i drivlinan är ju trevligt men det är ju också en sån där grej som kommer sig av att grejerna inte riktigt är utprovade utan de testar sig fram och det finns fysiska begränsningar. För övrigt fick 75D-ägarna åka in och få det gjort på verkstad och inte OTA.

Vad är det annars för saker som ska göras "bättre" på bilen?

Det enda jag skulle vilja ha uppdateringar på verkar inte uppdateras alls. Nämligen kartorna i navin. Var till Stockholm i lördags och den där navikartan verkade rejält utdaterad. Varför uppdateras inte kartorna löpande? Eller varför inte använda online-kartor?
Verdi

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
mans71 skrev:
...
Kanske gamla tillverkare förstår detta och ställer om men det tror jag inte. Dom är ju duktiga på det här med ”att bygga bilar”. Jag gissar att dom kommer med nya modeller med samma gamla tänk fast med en elmotor. Inte bra nog i min bok. Då blir det en Tesla igen för min del.
Exakt, spelet har handlat om byggande av bilar och nu handlar det om utveckling och nytänk. Jag tror som sagt att de kommer få fortsätta tillverka bilar bara det att de är andras bilar de gör.
Jag har faktiskt svårt att förstå nytänket på min Tesla. Den har fyra hjul, en ratt, fyra dörrar... Den känns och ser ut som en vanlig bil. Den får mjukvaruuppdateringar OTA eftersom den skeppades iväg med undermåliga funktioner från fabrik.

Ärligt talat känns min i3 mer futuristisk. Den är byggd på ett annorlunda sätt, den har en annorlunda form, den har lustigt smala hjul, den har bakåtöppnande bakdörrar osv osv.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Mickep »

Men hur mycket kan Europeiska och amerikanska företag pressa sina priser?
hur billig kan tesla egentligen bli hår långt kan de sträcka sig?
Kineserna är oerhört billiga och det är långt från alla spec. de företag som vill konkurrera på pris (vilket det blir med en öppen marknad). Är det då värt att betala 5 ggr så mycket för ett transportmedel? Vi vill ju konkurrera med kvalitet och andra värden, men om t.ex. extremt prisvärda solpaneler skulle flöda över marknaden hur viktigt är då märket?(om vi förutsätter att kineserna har iallafall lite kvalitetstänk)
Är skyddstullar rimlig åtgärd?
Verdi

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
Men hur mycket kan Europeiska och amerikanska företag pressa sina priser?
hur billig kan tesla egentligen bli hår långt kan de sträcka sig?
Kineserna är oerhört billiga och det är långt från alla spec. de företag som vill konkurrera på pris (vilket det blir med en öppen marknad). Är det då värt att betala 5 ggr så mycket för ett transportmedel? Vi vill ju konkurrera med kvalitet och andra värden, men om t.ex. extremt prisvärda solpaneler skulle flöda över marknaden hur viktigt är då märket?(om vi förutsätter att kineserna har iallafall lite kvalitetstänk)
Är skyddstullar rimlig åtgärd?

En ny Dacia Duster kostar från 99 900:-. En BMW X3 kostar från 431 500:-.

Dacia Duster facelift (2014-2018) finns i 2468 exemplar i Sverige. BMW X3 (2015-2017) finns i 5092 exemplar. Viktat för tidsperiodernas olika längd så är X3 mer än 3 ggr så vanliga. Trots att de är 4-5 ggr så dyra. Minst.

Så nej. En bil är inte bara ett transportmedel. Man köper inte funktionen "ta mig från punkt A till punkt B". Man köper sig status, image, bekvämlighet, körglädje...

Solpaneler däremot är ju nåt helt annat. Där är det funktionen man köper.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Geni87 »

Mickep skrev:
Men hur mycket kan Europeiska och amerikanska företag pressa sina priser?
hur billig kan tesla egentligen bli hår långt kan de sträcka sig?
Kineserna är oerhört billiga och det är långt från alla spec. de företag som vill konkurrera på pris (vilket det blir med en öppen marknad). Är det då värt att betala 5 ggr så mycket för ett transportmedel? Vi vill ju konkurrera med kvalitet och andra värden, men om t.ex. extremt prisvärda solpaneler skulle flöda över marknaden hur viktigt är då märket?(om vi förutsätter att kineserna har iallafall lite kvalitetstänk)
Är skyddstullar rimlig åtgärd?
Hur billiga Kineserna är jämfört med en motsvarande västerländsk bil vet vi faktiskt inte, då jag inte har sett någon säljas här ännu. Men några 5 ggr skillnader är det inte fråga om, det handlar snarare om ett antal procent, förutsatt att priset inte är kraftigt subventionerat av deras stat - vilket iofs inte är en omöjlighet. Arbetskraftkostnaderna för att tillverka en bil upptar en förvånandsvärt liten del av bilens totala kostnader, och lönerna i Kina stiger kraftigt...
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Laban »

Geni87 skrev:
Hur billiga Kineserna är jämfört med en motsvarande västerländsk bil vet vi faktiskt inte, då jag inte har sett någon säljas här ännu. Men några 5 ggr skillnader är det inte fråga om, det handlar snarare om ett antal procent, förutsatt att priset inte är kraftigt subventionerat av deras stat - vilket iofs inte är en omöjlighet. Arbetskraftkostnaderna för att tillverka en bil upptar en förvånandsvärt liten del av bilens totala kostnader, och lönerna i Kina stiger kraftigt...
https://www.europaportalen.se/2014/08/e ... re-i-asien
I Bulgarien och Rumänien är minimilönen knappt 140 euro, medan den i Kina ligger på 175 euro. En bulgarisk sömmare klarar sig i snitt sämre på sin lön än en sömmare i Bangladesh.
Och som du nämner så pekar kurvan i Kina uppåt. Och på tal om Rumänien så tillverkas väl Dacia där..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Jag har faktiskt svårt att förstå nytänket på min Tesla. Den har fyra hjul, en ratt, fyra dörrar... Den känns och ser ut som en vanlig bil. Den får mjukvaruuppdateringar OTA eftersom den skeppades iväg med undermåliga funktioner från fabrik.

Ärligt talat känns min i3 mer futuristisk. Den är byggd på ett annorlunda sätt, den har en annorlunda form, den har lustigt smala hjul, den har bakåtöppnande bakdörrar osv osv.
Jag måste bara hålla med. Nu när vi har blivit med e-Golf känns Teslas bilar tyvärr väldigt normala, till och med gamla. När Model S kom ut 2012-13 var den långt före sin tid och alla andra var hopplöst efter. Men det var då. Jag vet inte ens var jag ska börja, Golfen har så många funktioner och finesser som saknas i Teslan att jag nästan blir förbannad (och samtidigt förvånad hur alla fortfarande lovordar Teslas sk "nytänk"). Det är bara pinsamt i vilken bubbla man har suttit de senaste två åren.
Det börjar med självklarheter som en massa förvaringsfack, handtag, lastöglor i bagaget, 12V-uttag lite överallt osv. Inget nytänk i det iofs, det har alla bilar. Förutom Tesla.
Mjukvaran då. Golfen har
- Android Auto och Äpple Car Play
- 3 timer för laddning och värme (!!!!) som kan konfigureras fritt
- allt som går att se och styra via appen kan även göras via en webbsida, fast lite snyggare och nördigare
- jag kan skicka resmål och rutter direkt från appen till bilens navigator (som känner till alla - nja nästan alla - laddstolpar)
- jag kan ladda ner körstatistik
- Man kan abonnera på en massa online-tjänster (ingår 3 år i köpet) för infotainmentsystemet inklusive uppdateringar
- osv osv
Bilen har autosteer, en adaptiv farthållare som utklassar Teslas hemmabygge, 4 regen-nivåer, fotgängarigenkänning, adaptiva och dynamiska strålkastare, coola flytande blinkers, radar både framåt och bakåt, den främre är uppvärmd, uppvärmd vindruta, en backkamera som aldrig blir skitig eftersom den fälls in under färd, osv osv. Och allting fungerar från dag ett. Jag måste inte vänta i över ett år för att få tillgång till de funktioner som jag faktiskt har betalat för.
Hela bilen kostade bara drygt en tredjedel av vad Teslan har kostat. Hur mycket "nytänk" får man för pengarna egentligen?
Det enda den inte har är Teslas stora batteri och dess vansinnesprestanda. Och visst har den väldigt mycket fossiltänk kvar, t ex tändningslåset. Men det är nog mindre pga att VW inte kan tänka nytt utan snarare för att folk i allmänhet inte vill ge upp gamla vanor. Man vill känna igen sig när man sätter sig i en elbil. Det behöver inte vara annorlunda i precis allting, bara för att man har bytt drivlinan. Jag förstår hur VW tänker där. Även om det just i den punkten inte hade gjort nånting med Teslas nyckelfria lösning.
Men frågar man mig vilken bil som känns modernare och mer innovativ är svaret givet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Verdi skrev:
Jag har faktiskt svårt att förstå nytänket på min Tesla. Den har fyra hjul, en ratt, fyra dörrar... Den känns och ser ut som en vanlig bil. Den får mjukvaruuppdateringar OTA eftersom den skeppades iväg med undermåliga funktioner från fabrik.

Ärligt talat känns min i3 mer futuristisk. Den är byggd på ett annorlunda sätt, den har en annorlunda form, den har lustigt smala hjul, den har bakåtöppnande bakdörrar osv osv.
Jag måste bara hålla med. Nu när vi har blivit med e-Golf känns Teslas bilar tyvärr väldigt normala, till och med gamla. När Model S kom ut 2012-13 var den långt före sin tid och alla andra var hopplöst efter. Men det var då. Jag vet inte ens var jag ska börja, Golfen har så många funktioner och finesser som saknas i Teslan att jag nästan blir förbannad (och samtidigt förvånad hur alla fortfarande lovordar Teslas sk "nytänk"). Det är bara pinsamt i vilken bubbla man har suttit de senaste två åren.
Det börjar med självklarheter som en massa förvaringsfack, handtag, lastöglor i bagaget, 12V-uttag lite överallt osv. Inget nytänk i det iofs, det har alla bilar. Förutom Tesla.
Mjukvaran då. Golfen har
- Android Auto och Äpple Car Play
- 3 timer för laddning och värme (!!!!) som kan konfigureras fritt
- allt som går att se och styra via appen kan även göras via en webbsida, fast lite snyggare och nördigare
- jag kan skicka resmål och rutter direkt från appen till bilens navigator (som känner till alla - nja nästan alla - laddstolpar)
- jag kan ladda ner körstatistik
- Man kan abonnera på en massa online-tjänster (ingår 3 år i köpet) för infotainmentsystemet inklusive uppdateringar
- osv osv
Bilen har autosteer, en adaptiv farthållare som utklassar Teslas hemmabygge, 4 regen-nivåer, fotgängarigenkänning, adaptiva och dynamiska strålkastare, coola flytande blinkers, radar både framåt och bakåt, den främre är uppvärmd, uppvärmd vindruta, en backkamera som aldrig blir skitig eftersom den fälls in under färd, osv osv. Och allting fungerar från dag ett. Jag måste inte vänta i över ett år för att få tillgång till de funktioner som jag faktiskt har betalat för.
Hela bilen kostade bara drygt en tredjedel av vad Teslan har kostat. Hur mycket "nytänk" får man för pengarna egentligen?
Det enda den inte har är Teslas stora batteri och dess vansinnesprestanda. Och visst har den väldigt mycket fossiltänk kvar, t ex tändningslåset. Men det är nog mindre pga att VW inte kan tänka nytt utan snarare för att folk i allmänhet inte vill ge upp gamla vanor. Man vill känna igen sig när man sätter sig i en elbil. Det behöver inte vara annorlunda i precis allting, bara för att man har bytt drivlinan. Jag förstår hur VW tänker där. Även om det just i den punkten inte hade gjort nånting med Teslas nyckelfria lösning.
Men frågar man mig vilken bil som känns modernare och mer innovativ är svaret givet.
Och en eGolf skulle jag kunna svänga förbi med på lunchen till en verkstad om det skulle behövas, fastän jag inte bor i Stockholm... Amazing lixom...
Kvar till Teslas fördel blir alltså dom där stolparna som står längs vägarna som många verkar tro är något helt magiskt unikt och ingen annan i hela världen kan bygga liknande...
Jag har sagt det många gånger här förr, det enda som (än så länge) skiljer Tesla mot övriga blir i princip laddstolparna, resten kan i princip vilken bilbyggare som helst göra även om
alla valt allt dra ut på det så länge som möjligt, och laddstolpar kommer det att byggas oavsett vad Tesla gör eller inte gör.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av OfarligTesla »

eGolfen har jag alltid tyckt var lite speciell, den känns ju mer eller mindre som en vanlig Golf, lite långsammare dock men däremot dyrare. Frågan blir ju då, varför skulle jag vilja ha eGolfen framför säg en Golf GTI som dessutom kostar mindre? Det är ju inget innovativt med att bara byta drivlinan så om allt annat är detsamma blir det ju mest tråkigt.

Audi och Porsche däremot verkar jobba med lite mer nyskapande tänk där det inte bara är en kopia med annan drivlina, får se hur det faktiskt blir när de lanseras dock.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
Geni87 skrev:
Hur billiga Kineserna är jämfört med en motsvarande västerländsk bil vet vi faktiskt inte, då jag inte har sett någon säljas här ännu. Men några 5 ggr skillnader är det inte fråga om, det handlar snarare om ett antal procent, förutsatt att priset inte är kraftigt subventionerat av deras stat - vilket iofs inte är en omöjlighet. Arbetskraftkostnaderna för att tillverka en bil upptar en förvånandsvärt liten del av bilens totala kostnader, och lönerna i Kina stiger kraftigt...
https://www.europaportalen.se/2014/08/e ... re-i-asien
I Bulgarien och Rumänien är minimilönen knappt 140 euro, medan den i Kina ligger på 175 euro. En bulgarisk sömmare klarar sig i snitt sämre på sin lön än en sömmare i Bangladesh.
Och som du nämner så pekar kurvan i Kina uppåt. Och på tal om Rumänien så tillverkas väl Dacia där..
Jo, nu tänkte jag väl dock inte på de östeuropeiska länderna när jag skrev västerländsk. Japp Dacia tillverkas i Rumänien, byggd på gammal avbetald Renaultteknik.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Verdi

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
eGolfen har jag alltid tyckt var lite speciell, den känns ju mer eller mindre som en vanlig Golf, lite långsammare dock men däremot dyrare. Frågan blir ju då, varför skulle jag vilja ha eGolfen framför säg en Golf GTI som dessutom kostar mindre? Det är ju inget innovativt med att bara byta drivlinan så om allt annat är detsamma blir det ju mest tråkigt.

Audi och Porsche däremot verkar jobba med lite mer nyskapande tänk där det inte bara är en kopia med annan drivlina, får se hur det faktiskt blir när de lanseras dock.
Nu är ju Golf en av världens mest populära modeller. Jag förstår om de ändrar så lite som möjligt.

Varför man vill ha en eGolf istället för en Golf GTI? Ja... För att det är en elbil? Och som är sjukt mycket snyggare än t ex Nissan Leaf.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
eGolfen har jag alltid tyckt var lite speciell, den känns ju mer eller mindre som en vanlig Golf, lite långsammare dock men däremot dyrare. Frågan blir ju då, varför skulle jag vilja ha eGolfen framför säg en Golf GTI som dessutom kostar mindre? Det är ju inget innovativt med att bara byta drivlinan så om allt annat är detsamma blir det ju mest tråkigt.

Audi och Porsche däremot verkar jobba med lite mer nyskapande tänk där det inte bara är en kopia med annan drivlina, får se hur det faktiskt blir när de lanseras dock.
Nu är ju Golf en av världens mest populära modeller. Jag förstår om de ändrar så lite som möjligt.

Varför man vill ha en eGolf istället för en Golf GTI? Ja... För att det är en elbil? Och som är sjukt mycket snyggare än t ex Nissan Leaf.
Ja men vad ger elbilen då till ägaren? Om vi vill att människor skall vilja gå över till eldrift funkar det ju inte att det är samma bil som är dyrare och långsammare, det måste finnas något mervärde att hämta. Det finns ju redan en uppenbar nackdel i att räckvidden blir sämre och att det tar längre tid att ladda än att tanka så vad blir fördelarna? Om vi bortser från miljöaspekter (vilket de flesta inte bryr sig alls om) finns det ju inget inneboende hos just eldrift som kommer konvertera folk.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av mati »

För det första är en eGolf inte dyrare än en GTI. Tvärtom. Det är inte bara inköpspriset som bestämmer vad en bil kostar varje månad. Att den är långsammare har ingen betydelse för mig.
För det andra har jag ingen bensinmack hemma. Elbilens fördel är att den aldrig behöver tankas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
eGolfen har jag alltid tyckt var lite speciell, den känns ju mer eller mindre som en vanlig Golf, lite långsammare dock men däremot dyrare. Frågan blir ju då, varför skulle jag vilja ha eGolfen framför säg en Golf GTI som dessutom kostar mindre? Det är ju inget innovativt med att bara byta drivlinan så om allt annat är detsamma blir det ju mest tråkigt.

Audi och Porsche däremot verkar jobba med lite mer nyskapande tänk där det inte bara är en kopia med annan drivlina, får se hur det faktiskt blir när de lanseras dock.
Nu är ju Golf en av världens mest populära modeller. Jag förstår om de ändrar så lite som möjligt.

Varför man vill ha en eGolf istället för en Golf GTI? Ja... För att det är en elbil? Och som är sjukt mycket snyggare än t ex Nissan Leaf.
Ja men vad ger elbilen då till ägaren? Om vi vill att människor skall vilja gå över till eldrift funkar det ju inte att det är samma bil som är dyrare och långsammare, det måste finnas något mervärde att hämta. Det finns ju redan en uppenbar nackdel i att räckvidden blir sämre och att det tar längre tid att ladda än att tanka så vad blir fördelarna? Om vi bortser från miljöaspekter (vilket de flesta inte bryr sig alls om) finns det ju inget inneboende hos just eldrift som kommer konvertera folk.
Vibrationsfri och ljudlös motor? Omedelbar gasrespons? Billigare skatt? Billigare bränsle? Supermiljöbonus?

För övrigt intressant det där med effekt och prestanda. Står det max effekt 200 hästar på en bensinbil så har du bara en bråkdel av den effekten mellan 1500 och 3000 rpm. Du måste antagligen upp i t ex 5500 rpm för att nå max effekt. För att nå dit ska du i med rätt växel och så gasa. Sen ska du växla och då tappar du moment och är det en turbobil (nästan alla bilar idag har turbo) så kanske du även tappar turbotrycket. Under en omkörning eller liknande med en 200-hästars bensinbil kanske du bara får ut i snitt 160 hästar.

Med en elbil får du all effekt direkt och hela tiden. Ger mig f-n på att en eGolf känns (och är!) rappare i stadstrafik än en GTI trots att de numera har 245 hästar.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av OfarligTesla »

Vad ska du med omedelbar gasrespons till när motorn som sköter accelerationen är segare än en 1.5L motor? Vad ska du med billigare skatt/bränsle och supermiljöbilspremie till när totalkostnaden fortfarande är dyrare?

Jag tror inte det är så vi kommer komma till en värld med mest elbilar. Jag tror vi behöver lite coolhetsfaktor de närmsta åren medan elbilen fortfarande kostar rätt mycket mer för de flesta.
Verdi

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Vad ska du med omedelbar gasrespons till när motorn som sköter accelerationen är segare än en 1.5L motor? Vad ska du med billigare skatt/bränsle och supermiljöbilspremie till när totalkostnaden fortfarande är dyrare?

Jag tror inte det är så vi kommer komma till en värld med mest elbilar. Jag tror vi behöver lite coolhetsfaktor de närmsta åren medan elbilen fortfarande kostar rätt mycket mer för de flesta.
Nya e-Golf har väl 136 hästar om jag inte minns fel? Tror nog den upplevs som ganska rapp vid vardagskörning.

Vad gäller totalkostnaden så har jag inte räknat på det.

Edit: Nu har jag det! :)

eGolf är bättre utrustad som standard. Har navi, kupévärmare osv som standardutrustning. Har valt till de sakerna på GTI-bilen så att det ska bli rättvist.

Valde, i korthet, metallic, förarassistentpaket, pluspaket, automat, LED-strålkastare, tonade rutor och navigation. Då kostar en GTI 405 300:- och en e-Golf kostar 438 000:-

Vet inte hur det är med rabattsatserna och om de skiljer sig mellan modellerna så det bortser jag ifrån.

Efter supermiljöpremien på 60 000:- så kostar e-Golfen 378 000:-. I och med GTI:ns utsläpp på 144 g/km så kommer den kosta 4 478:-/år i skatt de första tre åren i och med Bonus/Malus.

Vi leker nu att vi ska köpa en ny bil, äga den i 3 år och köra 2000 mil per år. Golfen kommer antagligen dra runt 0,75 liter/mil i verkligheten. Minst.

e-Golfen laddar vi hemma för i snitt 2:-/milen medan GTI:n kostar 15 * 0.75 = 11,25:-/mil

6000 mil ger då: 12 000:- vs 67 500:-

Skatt: 0:- vs 13 434:-

Vi säger 50% restvärde på båda för enkelhetens skull. (även om jag tror e-Golfen kommer hålla värdet bättre) Jag sätter också samma försäkringskostnad och samma servicekostnad. Kan iaf inte skilja särskilt mycket. Samma med räntekostnad...

Totalkostnad GTI: 405 300/2 + 67 500 + 13 434 = 283 584:-
Totalkostnad e-Golf: 378 000/2 + 12000 = 201 000:-

e-Golfen blir i runda slängar 2 300:-/mån billigare vid privatköp. Som leasingbil blir den ännu mer förmånlig.

Visst kan du räkna på en naken GTI men då får du växla manuellt, har ingen navi, får sätta dig i en kall bil på vintern osv... Men jag tror till och med en naken GTI får svårt att utmana en naken e-Golf.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av StefL »

Verdi skrev:
Med en elbil får du all effekt direkt och hela tiden. Ger mig f-n på att en eGolf känns (och är!) rappare i stadstrafik än en GTI trots att de numera har 245 hästar.
Fysikens lagar gäller även elbilar, så ska man vara petig får man inte alls full effekt direkt och hela tiden med en elbil. Däremot får man fullt vridmoment från start, medan en förbränningsmotor behöver komma upp i varv innan den ger full "kraft" i form av vridmoment.

Men jag är helt med på att åtminstone en del av "lockelsen" med elbilar kommer att vara körbarheten och den omedelbara gasresponsen. Brukar berätta för folk om en föreläsning med JB Straubel jag såg på youtube där han berättade hur de i Teslas barndom låtit en presumtiv finansiär provköra en prototyp till Roadstern. När han återkommit efter en halvtimme och med positiva ord sagt att de skulle höras för vidare diskussioner satte han sig i sin Porsche för att åka hem, för att efter 20 minuter ringa och fråga "Vad f-n har ni gjort med min Porsche?!" :lol:
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Verdi

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Verdi »

StefL skrev:
Verdi skrev:
Med en elbil får du all effekt direkt och hela tiden. Ger mig f-n på att en eGolf känns (och är!) rappare i stadstrafik än en GTI trots att de numera har 245 hästar.
Fysikens lagar gäller även elbilar, så ska man vara petig får man inte alls full effekt direkt och hela tiden med en elbil. Däremot får man fullt vridmoment från start, medan en förbränningsmotor behöver komma upp i varv innan den ger full "kraft" i form av vridmoment.

Men jag är helt med på att åtminstone en del av "lockelsen" med elbilar kommer att vara körbarheten och den omedelbara gasresponsen. Brukar berätta för folk om en föreläsning med JB Straubel jag såg på youtube där han berättade hur de i Teslas barndom låtit en presumtiv finansiär provköra en prototyp till Roadstern. När han återkommit efter en halvtimme och med positiva ord sagt att de skulle höras för vidare diskussioner satte han sig i sin Porsche för att åka hem, för att efter 20 minuter ringa och fråga "Vad f-n har ni gjort med min Porsche?!" :lol:
Det stämmer nog. :)

Ja precis, det är först när man sätter sig i en fossilbil igen som man verkligen känner skillnaden. Det blir ett brutalt uppvaknande. Jag hade en BMW 428i som hyrbil i höstas. En bil med 245 hk. Precis som en Golf GTI alltså men något större. Den var fullkomligt vidrig att köra. Antagligen för att responsen från gaspedalen var så pass fördröjd. Jag var inte van helt enkelt. Förr så satt ju fördröjningen i ryggmärgen och man tänkte inte på den.
Skriv svar