Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
eGolfen har jag alltid tyckt var lite speciell, den känns ju mer eller mindre som en vanlig Golf, lite långsammare dock men däremot dyrare. Frågan blir ju då, varför skulle jag vilja ha eGolfen framför säg en Golf GTI som dessutom kostar mindre? Det är ju inget innovativt med att bara byta drivlinan så om allt annat är detsamma blir det ju mest tråkigt.

Audi och Porsche däremot verkar jobba med lite mer nyskapande tänk där det inte bara är en kopia med annan drivlina, får se hur det faktiskt blir när de lanseras dock.
Nu är ju Golf en av världens mest populära modeller. Jag förstår om de ändrar så lite som möjligt.

Varför man vill ha en eGolf istället för en Golf GTI? Ja... För att det är en elbil? Och som är sjukt mycket snyggare än t ex Nissan Leaf.
Ja men vad ger elbilen då till ägaren? Om vi vill att människor skall vilja gå över till eldrift funkar det ju inte att det är samma bil som är dyrare och långsammare, det måste finnas något mervärde att hämta. Det finns ju redan en uppenbar nackdel i att räckvidden blir sämre och att det tar längre tid att ladda än att tanka så vad blir fördelarna? Om vi bortser från miljöaspekter (vilket de flesta inte bryr sig alls om) finns det ju inget inneboende hos just eldrift som kommer konvertera folk.
Vibrationsfri och ljudlös motor? Omedelbar gasrespons? Billigare skatt? Billigare bränsle? Supermiljöbonus?

För övrigt intressant det där med effekt och prestanda. Står det max effekt 200 hästar på en bensinbil så har du bara en bråkdel av den effekten mellan 1500 och 3000 rpm. Du måste antagligen upp i t ex 5500 rpm för att nå max effekt. För att nå dit ska du i med rätt växel och så gasa. Sen ska du växla och då tappar du moment och är det en turbobil (nästan alla bilar idag har turbo) så kanske du även tappar turbotrycket. Under en omkörning eller liknande med en 200-hästars bensinbil kanske du bara får ut i snitt 160 hästar.

Med en elbil får du all effekt direkt och hela tiden. Ger mig f-n på att en eGolf känns (och är!) rappare i stadstrafik än en GTI trots att de numera har 245 hästar.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av OfarligTesla »

Vad ska du med omedelbar gasrespons till när motorn som sköter accelerationen är segare än en 1.5L motor? Vad ska du med billigare skatt/bränsle och supermiljöbilspremie till när totalkostnaden fortfarande är dyrare?

Jag tror inte det är så vi kommer komma till en värld med mest elbilar. Jag tror vi behöver lite coolhetsfaktor de närmsta åren medan elbilen fortfarande kostar rätt mycket mer för de flesta.
Verdi

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Vad ska du med omedelbar gasrespons till när motorn som sköter accelerationen är segare än en 1.5L motor? Vad ska du med billigare skatt/bränsle och supermiljöbilspremie till när totalkostnaden fortfarande är dyrare?

Jag tror inte det är så vi kommer komma till en värld med mest elbilar. Jag tror vi behöver lite coolhetsfaktor de närmsta åren medan elbilen fortfarande kostar rätt mycket mer för de flesta.
Nya e-Golf har väl 136 hästar om jag inte minns fel? Tror nog den upplevs som ganska rapp vid vardagskörning.

Vad gäller totalkostnaden så har jag inte räknat på det.

Edit: Nu har jag det! :)

eGolf är bättre utrustad som standard. Har navi, kupévärmare osv som standardutrustning. Har valt till de sakerna på GTI-bilen så att det ska bli rättvist.

Valde, i korthet, metallic, förarassistentpaket, pluspaket, automat, LED-strålkastare, tonade rutor och navigation. Då kostar en GTI 405 300:- och en e-Golf kostar 438 000:-

Vet inte hur det är med rabattsatserna och om de skiljer sig mellan modellerna så det bortser jag ifrån.

Efter supermiljöpremien på 60 000:- så kostar e-Golfen 378 000:-. I och med GTI:ns utsläpp på 144 g/km så kommer den kosta 4 478:-/år i skatt de första tre åren i och med Bonus/Malus.

Vi leker nu att vi ska köpa en ny bil, äga den i 3 år och köra 2000 mil per år. Golfen kommer antagligen dra runt 0,75 liter/mil i verkligheten. Minst.

e-Golfen laddar vi hemma för i snitt 2:-/milen medan GTI:n kostar 15 * 0.75 = 11,25:-/mil

6000 mil ger då: 12 000:- vs 67 500:-

Skatt: 0:- vs 13 434:-

Vi säger 50% restvärde på båda för enkelhetens skull. (även om jag tror e-Golfen kommer hålla värdet bättre) Jag sätter också samma försäkringskostnad och samma servicekostnad. Kan iaf inte skilja särskilt mycket. Samma med räntekostnad...

Totalkostnad GTI: 405 300/2 + 67 500 + 13 434 = 283 584:-
Totalkostnad e-Golf: 378 000/2 + 12000 = 201 000:-

e-Golfen blir i runda slängar 2 300:-/mån billigare vid privatköp. Som leasingbil blir den ännu mer förmånlig.

Visst kan du räkna på en naken GTI men då får du växla manuellt, har ingen navi, får sätta dig i en kall bil på vintern osv... Men jag tror till och med en naken GTI får svårt att utmana en naken e-Golf.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av StefL »

Verdi skrev:
Med en elbil får du all effekt direkt och hela tiden. Ger mig f-n på att en eGolf känns (och är!) rappare i stadstrafik än en GTI trots att de numera har 245 hästar.
Fysikens lagar gäller även elbilar, så ska man vara petig får man inte alls full effekt direkt och hela tiden med en elbil. Däremot får man fullt vridmoment från start, medan en förbränningsmotor behöver komma upp i varv innan den ger full "kraft" i form av vridmoment.

Men jag är helt med på att åtminstone en del av "lockelsen" med elbilar kommer att vara körbarheten och den omedelbara gasresponsen. Brukar berätta för folk om en föreläsning med JB Straubel jag såg på youtube där han berättade hur de i Teslas barndom låtit en presumtiv finansiär provköra en prototyp till Roadstern. När han återkommit efter en halvtimme och med positiva ord sagt att de skulle höras för vidare diskussioner satte han sig i sin Porsche för att åka hem, för att efter 20 minuter ringa och fråga "Vad f-n har ni gjort med min Porsche?!" :lol:
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Verdi

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Verdi »

StefL skrev:
Verdi skrev:
Med en elbil får du all effekt direkt och hela tiden. Ger mig f-n på att en eGolf känns (och är!) rappare i stadstrafik än en GTI trots att de numera har 245 hästar.
Fysikens lagar gäller även elbilar, så ska man vara petig får man inte alls full effekt direkt och hela tiden med en elbil. Däremot får man fullt vridmoment från start, medan en förbränningsmotor behöver komma upp i varv innan den ger full "kraft" i form av vridmoment.

Men jag är helt med på att åtminstone en del av "lockelsen" med elbilar kommer att vara körbarheten och den omedelbara gasresponsen. Brukar berätta för folk om en föreläsning med JB Straubel jag såg på youtube där han berättade hur de i Teslas barndom låtit en presumtiv finansiär provköra en prototyp till Roadstern. När han återkommit efter en halvtimme och med positiva ord sagt att de skulle höras för vidare diskussioner satte han sig i sin Porsche för att åka hem, för att efter 20 minuter ringa och fråga "Vad f-n har ni gjort med min Porsche?!" :lol:
Det stämmer nog. :)

Ja precis, det är först när man sätter sig i en fossilbil igen som man verkligen känner skillnaden. Det blir ett brutalt uppvaknande. Jag hade en BMW 428i som hyrbil i höstas. En bil med 245 hk. Precis som en Golf GTI alltså men något större. Den var fullkomligt vidrig att köra. Antagligen för att responsen från gaspedalen var så pass fördröjd. Jag var inte van helt enkelt. Förr så satt ju fördröjningen i ryggmärgen och man tänkte inte på den.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Vad ska du med omedelbar gasrespons till när motorn som sköter accelerationen är segare än en 1.5L motor? Vad ska du med billigare skatt/bränsle och supermiljöbilspremie till när totalkostnaden fortfarande är dyrare?

Jag tror inte det är så vi kommer komma till en värld med mest elbilar. Jag tror vi behöver lite coolhetsfaktor de närmsta åren medan elbilen fortfarande kostar rätt mycket mer för de flesta.
Nya e-Golf har väl 136 hästar om jag inte minns fel? Tror nog den upplevs som ganska rapp vid vardagskörning.

Vad gäller totalkostnaden så har jag inte räknat på det.

Edit: Nu har jag det! :)

eGolf är bättre utrustad som standard. Har navi, kupévärmare osv som standardutrustning. Har valt till de sakerna på GTI-bilen så att det ska bli rättvist.

Valde, i korthet, metallic, förarassistentpaket, pluspaket, automat, LED-strålkastare, tonade rutor och navigation. Då kostar en GTI 405 300:- och en e-Golf kostar 438 000:-

Vet inte hur det är med rabattsatserna och om de skiljer sig mellan modellerna så det bortser jag ifrån.

Efter supermiljöpremien på 60 000:- så kostar e-Golfen 378 000:-. I och med GTI:ns utsläpp på 144 g/km så kommer den kosta 4 478:-/år i skatt de första tre åren i och med Bonus/Malus.

Vi leker nu att vi ska köpa en ny bil, äga den i 3 år och köra 2000 mil per år. Golfen kommer antagligen dra runt 0,75 liter/mil i verkligheten. Minst.

e-Golfen laddar vi hemma för i snitt 2:-/milen medan GTI:n kostar 15 * 0.75 = 11,25:-/mil

6000 mil ger då: 12 000:- vs 67 500:-

Skatt: 0:- vs 13 434:-

Vi säger 50% restvärde på båda för enkelhetens skull. (även om jag tror e-Golfen kommer hålla värdet bättre) Jag sätter också samma försäkringskostnad och samma servicekostnad. Kan iaf inte skilja särskilt mycket. Samma med räntekostnad...

Totalkostnad GTI: 405 300/2 + 67 500 + 13 434 = 283 584:-
Totalkostnad e-Golf: 378 000/2 + 12000 = 201 000:-

e-Golfen blir i runda slängar 2 300:-/mån billigare vid privatköp. Som leasingbil blir den ännu mer förmånlig.

Visst kan du räkna på en naken GTI men då får du växla manuellt, har ingen navi, får sätta dig i en kall bil på vintern osv... Men jag tror till och med en naken GTI får svårt att utmana en naken e-Golf.
Intressant, jag får det till 383 400 :- när jag bygger den specen på GTI men det är ju typ hundra val när man lägger till pluspaket/förarassistanspaket som kan ha klickats annorlunda. Och ja om du väljer att räkna med skattereglerna som börjar gälla om typ 3 månader så blir det ju mer fördel för e-Golf, detsamma gäller ju om du räknar med att man endast laddar hemma trots 2000 mil per år, känns inte som standard för de flesta människor som kör så mycket.

Men oavsett om vi justerar sådana saker så kommer det gissningsvis bli viss fördel till e-Golfen det får jag ge dig, e-Golfen hade mer som standard nu än vad jag kommer ihåg från när jag kikade på den. Nu började jag ju jämförelsen med 2 helt olika bilar såklart, vanliga människor väljer nog inte mellan e-Golf eller en GTI så jag var nog lite för inriktad på mig själv där. Vet dock inte vad för bilar man normalt väger en e-Golf mot, prestandamässigt är det ju en Golf GT med 150 hästar som känns närmast.

Min gissning är att bilar som en Model 3 kommer sälja mycket bättre än bilar som en e-Golf just för att de är futuristiska och speciella, trots en högre prislapp.
Verdi

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Intressant, jag får det till 383 400 :- när jag bygger den specen på GTI men det är ju typ hundra val när man lägger till pluspaket/förarassistanspaket som kan ha klickats annorlunda. Och ja om du väljer att räkna med skattereglerna som börjar gälla om typ 3 månader så blir det ju mer fördel för e-Golf, detsamma gäller ju om du räknar med att man endast laddar hemma trots 2000 mil per år, känns inte som standard för de flesta människor som kör så mycket.

Men oavsett om vi justerar sådana saker så kommer det gissningsvis bli viss fördel till e-Golfen det får jag ge dig, e-Golfen hade mer som standard nu än vad jag kommer ihåg från när jag kikade på den. Nu började jag ju jämförelsen med 2 helt olika bilar såklart, vanliga människor väljer nog inte mellan e-Golf eller en GTI så jag var nog lite för inriktad på mig själv där. Vet dock inte vad för bilar man normalt väger en e-Golf mot, prestandamässigt är det ju en Golf GT med 150 hästar som känns närmast.

Min gissning är att bilar som en Model 3 kommer sälja mycket bättre än bilar som en e-Golf just för att de är futuristiska och speciella, trots en högre prislapp.
Exakta summorna är inte så intressanta. Jag ville bara visa att det visst finns lönsamhet i e-Golfen.

Hur kostnaden för laddning ser ut vet jag inte riktigt. Beror på om man använder e-Golfen som första eller andrabil i hushållet. Vi har kört vår BMW i3 1300 mil på ett år utan att ladda publikt en enda gång. Laddad enbart hemma och på jobbet (gratis!). Men visst. Några hundra mil kanske måste laddas lite dyrare på typ Clever. Men det finns ju även gratisladdare, förutom jobbet. Så det kanske jämnar ut sig?

Jag tror de vanligaste alternativen till e-Golf är Nissan Leaf och Hyundai Ioniq Electric. Men ska man leta konkurrenter på fossilsidan så ligger väl den där 150-hästars vanliga Golfen säkert närmare till hands än GTI:n. :)

Jo, jag valde hur det kommer se ut efter halvårsskiftet. Vi är ju snart där. Snart är det nog för sent att beställa om man vill ha sin Golf levererad och inregistrerad före sista juni. Om det inte redan är det?

Jag tror tvärtom. Jag tror fler kommer välja tryggheten i en e-Golf än en exotisk Model 3. Det finns en massa praktiska hänsyn som talar till Golfens fördel. Närhet till försäljning och verkstad inte minst.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Jag tror tvärtom. Jag tror fler kommer välja tryggheten i en e-Golf än en exotisk Model 3. Det finns en massa praktiska hänsyn som talar till Golfens fördel. Närhet till försäljning och verkstad inte minst.
Är inte detta precis tvärtom hur marknaden ser ut i dagsläget ? Dvs, Tesla säljer mer elbilar än konkurrenterna trots ett enormt mycket högre pris, få verkstäder, försäljningsställen. Model 3 borde väl rimligtvis göra detta ännu bättre, vilket reservationerna också indikerar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
Exakta summorna är inte så intressanta. Jag ville bara visa att det visst finns lönsamhet i e-Golfen.

Hur kostnaden för laddning ser ut vet jag inte riktigt. Beror på om man använder e-Golfen som första eller andrabil i hushållet. Vi har kört vår BMW i3 1300 mil på ett år utan att ladda publikt en enda gång. Laddad enbart hemma och på jobbet (gratis!). Men visst. Några hundra mil kanske måste laddas lite dyrare på typ Clever. Men det finns ju även gratisladdare, förutom jobbet. Så det kanske jämnar ut sig?

Jag tror de vanligaste alternativen till e-Golf är Nissan Leaf och Hyundai Ioniq Electric. Men ska man leta konkurrenter på fossilsidan så ligger väl den där 150-hästars vanliga Golfen säkert närmare till hands än GTI:n. :)

Jo, jag valde hur det kommer se ut efter halvårsskiftet. Vi är ju snart där. Snart är det nog för sent att beställa om man vill ha sin Golf levererad och inregistrerad före sista juni. Om det inte redan är det?

Jag tror tvärtom. Jag tror fler kommer välja tryggheten i en e-Golf än en exotisk Model 3. Det finns en massa praktiska hänsyn som talar till Golfens fördel. Närhet till försäljning och verkstad inte minst.
Håller med om att exakta summor inte är intressant.

Hur laddning ser ut för de flesta är svårt att sia om, bor man i hus och har den som andrabil kanske det är 0 laddning till högre kostnad. Bor man som jag i lägenhet och har en bil så får jag ladda allt till en högre kostnad. Tror allt däremellan är vanligt så några hundra mil av de där 200 lär iaf laddas till 3 kr per kWh, gör ju inte så stor skillnad på totalen dock.

Nu menade jag inte just Model 3, utan den typen av elbilar. Dvs mer futuristiska med stora förändringar från vanliga bilar än att byta ut drivlinan, saker som skiljer ut dem och gör dem häftiga. Uppståndelsen kring Model 3 är ju rätt stor och intresset lika så och det har ju att göra med saker som skiljer ut den från mängden, e-Golfen har ju inte sålt dåligt men inte på samma nivå vad gäller uppmärksamhet.
Verdi

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
Verdi skrev:
Jag tror tvärtom. Jag tror fler kommer välja tryggheten i en e-Golf än en exotisk Model 3. Det finns en massa praktiska hänsyn som talar till Golfens fördel. Närhet till försäljning och verkstad inte minst.
Är inte detta precis tvärtom hur marknaden ser ut i dagsläget ? Dvs, Tesla säljer mer elbilar än konkurrenterna trots ett enormt mycket högre pris, få verkstäder, försäljningsställen. Model 3 borde väl rimligtvis göra detta ännu bättre, vilket reservationerna också indikerar.
Jag vet inte. Men min magkänsla säger att det är stor skillnad på early adopters med hyfsad ekonomi och den stora massan. Många har ju valt Tesla av närmast ideologiska skäl. De har även helt saknat eldrivna konkurrenter. Vad gäller priset så är det fel att stirra sig blind på det. De allra flesta företagsleasar säkert sin Tesla och då ser kalkylen lite annorlunda ut.

Kolla bara på mati och hur nöjd han är med sin e-Golf jämfört med sin Model S. :)
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Jerka »

Tesla Model S är en väldigt snygg bil (tycker de flesta vågar jag påstå). Jag tror det är viktigare än att den är futuristisk. Toyota Mirai ser futuristisk ut.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Jag vet inte. Men min magkänsla säger att det är stor skillnad på early adopters med hyfsad ekonomi och den stora massan. Många har ju valt Tesla av närmast ideologiska skäl.
Tycker mig ha hört det här med early-adopter sedan Model S introducerades , "försäljningen kommer att sjunka efter några år när entusiasterna har fått sina bilar". Det verkar som om belackarna hade fel.
Jerka skrev:
Tesla Model S är en väldigt snygg bil (tycker de flesta vågar jag påstå). Jag tror det är viktigare än att den är futuristisk. Toyota Mirai ser futuristisk ut.
Människan är fåfäng så jag tror att det ligger mycket i detta. Snygg bil, enorm prestanda, den stora skärmen känns modern och matchar iphone, ipads osv medan 99% av konkurrenterna är kvar i före-Iphone 1 eran. Smådetaljerna har mindre betydelse.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Niklas Z »

Jag tycker personligen att det som tilltalade med Model S, när jag fick upp ögonen för den, till stor del var dess "vanlighet". Helt enkelt en normal bil, fast med rejält batteri och elmotor samt dessutom snygg. Därefter började dessutom Supechargernätet byggas ut.
Dåtida elbilar i övrigt hade för klena batterier och dessutom var de tillkrånglade i onödan.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av apkungen »

Utan subventioner och med moms i Sverige skulle den kosta 300kkr. Ingen som vill köpa den då.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av mati »

OfarligTesla skrev:
Nu menade jag inte just Model 3, utan den typen av elbilar. Dvs mer futuristiska med stora förändringar från vanliga bilar än att byta ut drivlinan, saker som skiljer ut dem och gör dem häftiga. Uppståndelsen kring Model 3 är ju rätt stor och intresset lika så och det har ju att göra med saker som skiljer ut den från mängden, e-Golfen har ju inte sålt dåligt men inte på samma nivå vad gäller uppmärksamhet.
E-Golfen är nästintill omåttligt populär. Den säljs som smör, VW var tvungna att fördubbla produktionen nyligen, ändå så är leveranstiden i vissa länder närmare 1 år nu. E-Golf är på väg att kicka Zoe från sin första plats som bästsäljande elbil i Tyskland. Vår bilhandlare var helt lyrisk när vi efter drygt 6,5 månaders väntetid äntligen kunde ta emot vår efterlängtade bil.
Helt klart är det alldeles för få som byggs, trots den ökade produktionstakten. Jag skulle nog utan problem kunna sälja min och tjäna en rejäl hacka på det. Men det gör jag inte. Den är helt underbar. Jag förstår mycket väl varför den är populär. :)
Visst ser den ut att vara jättedyr. Men till och med tyska fossilkramarförbundet ADAC har konstaterat att e-Golf är billigare än en diesel i det långa loppet. Och detta trots att elen kostar 3kr/kWh och trots att Tyskland fortfarande subventionerar dieselbränslet.
Man får bara inte göra misstaget att jämföra den men en avskalad basbil med manuell låda. Det blir orättvist. E-golfen är redan i grundutförandet ganska välutrustad. Och om man vill komma någonstans i närheten av elmotorns fantastiska mjukhet och kraft, behöver man jämföra med en ganska kraftig bensinmotor med DSG-låda.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Laban »

mati skrev:
E-Golfen är nästintill omåttligt populär. Den säljs som smör, VW var tvungna att fördubbla produktionen nyligen, ändå så är leveranstiden i vissa länder närmare 1 år nu.
Vi pratar ändå om relativt låga volymer, 70 bilar/dag efter fördubblingen, 25 550 bilar/år:

https://cleantechnica.com/2018/01/01/vo ... next-year/

Som jämförelse tillverkar man totalt 664k Golf/år:

https://www.forbes.com/pictures/mkk45ek ... 23f6e31bd8

När Model 3 når 5 000 vecka om några månader (om allt går som det ska) så tillverkar alltså Tesla lika många Model 3 på 5 veckor. Känns inte det rätt patetiskt när det kommer från den tillverkare som tillverkar flest bilar i världen/år , befintlig modell/fabriker, förhållandevis litet batteripack och en av de mest populära bilmodellerna i världen ?

Speciellt om det nu också är köer för att få köpa den.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av OfarligTesla »

Föest blev jag väldigt förvånad för att intresset var så högt för e-Golfen, sen såg jag hur många de producerade och blev förvånad över hur få det var. Vilket ju var hela min poäng, hur många väljer den eldrivna bilen som är mer eller mindre samma bil som fossilbilen? Det skulle ju vara enklare att analysera om VW tillverkade fler då kö kan få folk att välja fossilbilen istället, men om vi ser till produktionssiffrorna är den ju inte så populär jämfört med fossilvarianten.

Sen är frågan vad ADAC menar med det långa loppet? Hur många år är det?

Kanske ska testa e-Golfen, kört 1.5L varianten en del men inte nya e-Golfen. Alla accelerationssiffror säger dock att den är långsammare och 1.5L motorn är redan så pass seg att man måste pusha den stenhårt så frågan är hur elvarianten klarar sig då.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av 12man »

Undrar vad leveranstiden/volymer kommer vara på model 3 när den är inne på sitt 5 år i produktion,
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av LarsL »

12man skrev:
Undrar vad leveranstiden/volymer kommer vara på model 3 när den är inne på sitt 5 år i produktion,
Killgissar att det om 5 år finns en fabrik i Kina och en i EU som kommer tillverka både Model 3 och Y. Säg att linorna där producerar lika många som i USA, dvs 500k/år. Det skulle göra att det om 5 år kan tillverkas 1,5 miljoner Model Y och 3, säg 50\50 så ligger vi på 750k/år för Model 3. Naturligtvis kan de nya fabrikerna göras större och det kan också komma fler fabriker.

Så vad blir leveranstiden? Ja, det beror ju på om efterfrågan är större eller mindre än 1,5 miljoner bilar per år och i fall Tesla kan öka produktionen mer än så. Men en rimligt leveranstid är väl 2-3 månader, kanske?
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av 12man »

Och med den ramp som VW haft hittills kommer egolf III vara uppe i 60.000/år fortfarande lååånga köer, men täcker väl behovet i Norge
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av LarsL »

Egentligen är frågan om hur väl Tesla lyckats göra en maskin som gör en maskin. Många monteringslinjer är ju inte maskiner utan just installationer, de går inte enkelt att replikera utan de byggs för hand. Det betyder inte att de inte gar ritningar eller att de inte har 3D-simuleringar av dem, men de byggs som enstycks handryggen. Jämför också med en handbyggd bil och en serieproducerad.
Så är Model 3 fabriken en handbyggd- eller serieprodukt? Om det är en serieproduct så kan de bygga fler kopior. Hittills ser det ju ut som om fremount är en handbyggd prototyper av serieprodukten. :)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Laban »

OfarligTesla skrev:
Föest blev jag väldigt förvånad för att intresset var så högt för e-Golfen, sen såg jag hur många de producerade och blev förvånad över hur få det var. Vilket ju var hela min poäng, hur många väljer den eldrivna bilen som är mer eller mindre samma bil som fossilbilen?
Det är väl en prisfråga, medelpriset för Golf på global basis är nog en hel del under priset för e-Golf.

Men det är väl osäkert om VW kommer att satsa på e-Golf när ID konceptet släpps.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Zalman3 »

Försäljningen av dieselbilar faller som en sten. Vilka europeiska bilbolag hinner ställa om till elbilar innan
de går i konkurs?

"Jaguar Land Rover drar ned på personal och produktion"
"Osäkerheten kring Brexit kombinerat med en minskad försäljning och framförallt en ökad dieselskatt har gjort att Jaguar Land Rover nu minskar arbetsstyrkan. 1000 arbetare i Storbritannien kan bli av med jobbet när företaget ska dra ned på produktionen."

"Något som har slagit väldigt hårt mot JLR då försäljningen dieselbilar står för 90 procent av hela deras försäljning på de brittiska öarna."
http://teknikensvarld.se/jaguar-land-ro ... on-619456/


Medans andra säger att de ger upp fossilbilar, och går över helt till elbilar.

"Daimler says that smart car brand is going all-electric in Europe after North America"

"Daimler also flipped the switch in the field of electric mobility long ago: Mercedes-Benz will offer at least one electrified version in each segment by 2022. smart is already completely electric in North America and the changeover will take place in Europe by 2020. At the same time, we are electrifying our vans, trucks and buses. And we have many more plans – also going beyond our products,”
https://electrek.co/2018/04/09/daimler- ... -globally/

Intressant är att Daimler lovar elektrifierade versioner i alla segment, senast år 2022.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av bylund »

Samma visa som Volvo där elektrifierad betyder elektrisk startmotor?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av OfarligTesla »

Laban skrev:
OfarligTesla skrev:
Föest blev jag väldigt förvånad för att intresset var så högt för e-Golfen, sen såg jag hur många de producerade och blev förvånad över hur få det var. Vilket ju var hela min poäng, hur många väljer den eldrivna bilen som är mer eller mindre samma bil som fossilbilen?
Det är väl en prisfråga, medelpriset för Golf på global basis är nog en hel del under priset för e-Golf.

Men det är väl osäkert om VW kommer att satsa på e-Golf när ID konceptet släpps.
Ja, säkert en prisfråga vilket ju var det jag velat förmedla från början. Vad gör att folk är villiga att betala mer för en elbil? Är det att de är exakt likadana förutom eldrivlinan med de fördelar och nackdelar som finns med det? Är det för att många modeller har andra coola saker som tilltalar? Är det av miljöhänsyn? Jag själv tror ju mer på coolhetsfaktorn.
Skriv svar