Sida 4 av 6

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 16 apr 2018 09:17
av Verdi
OfarligTesla skrev:
mati skrev:
OfarligTesla skrev:
Laban skrev:
OfarligTesla skrev:
Föest blev jag väldigt förvånad för att intresset var så högt för e-Golfen, sen såg jag hur många de producerade och blev förvånad över hur få det var. Vilket ju var hela min poäng, hur många väljer den eldrivna bilen som är mer eller mindre samma bil som fossilbilen?
Det är väl en prisfråga, medelpriset för Golf på global basis är nog en hel del under priset för e-Golf.

Men det är väl osäkert om VW kommer att satsa på e-Golf när ID konceptet släpps.
Ja, säkert en prisfråga vilket ju var det jag velat förmedla från början. Vad gör att folk är villiga att betala mer för en elbil? Är det att de är exakt likadana förutom eldrivlinan med de fördelar och nackdelar som finns med det? Är det för att många modeller har andra coola saker som tilltalar? Är det av miljöhänsyn? Jag själv tror ju mer på coolhetsfaktorn.
Jag kan berätta varför vi köpte en e-Golf.
- den kostar oss ungefär 1000kr mindre i månaden än vår bensindrivna Mazda CX3. Trots att den är dyrare i inköp. Driftskostnaderna är försumbara jämfört med bensinräkningen på 2000 kr varje månad. Därtill kommer noll skatt och billigare service.
- vi slipper tanka. Det må låta konstigt för en del folk, men för oss som bor utanför stan är det faktiskt ganska jobbigt att behöva tänka på att man alltid har tillräckligt med soppa i tanken när man kommer hem. Det eviga stressmomentet att behöva stanna och tanka nånstans på väg till jobbet är borta nu. Underbart. Att vi dessutom kan ladda den med vår egen solel är bara en bonus.
- den är fantastisk att köra. Den elektriska drivlinan går inte att jämföra med en fossilmotor, hur många hästkrafter den än har. Det är en annan dimension och det finns ingen återvändo till fossildrift. Jag skulle faktiskt kunna leva med än mindre räckvidd så länge jag slipper bensinmotorn.
- den luktar inte illa och den låter inte. Visst verkar en del tycka att det är fränt och häftigt med rykande och brölande järnspisar. Vi njuter istället av en ljudlös och helt vibrationsfri drivlina som inte förpestar luften.
Köpte vi en e-Golf pga coolhetsfaktorn? Knappast. Det är ju ingen jävel som ser att det är en elbil. Vi bytte t.o.m. de fula e-Golf-specifika fälgarna mot snygga 17" Madrid-fälgar. Den ser ut som en vanlig Golf. Tror du att man är cool när man kör Golf? Tvärtom. Man är äntligen anonym igen. När man kommer i en Tesla blir man ofrivilligt nån slags skyltdocka som alla glor på. Men inte i en Golf. Jag hade nästan glömt hur det känns. Det känns bra.
Jag säger inte stt det inte finns folk som vill köpa e-Golf, jag har föreslagit den för min far som letar efter en elbil. Det jag frågar mig är hur den stora massan som idag köper en vanlig Golf (eller annan likvärdig bil) resonerar när de har valet Golf eller e-Golf, med de priser som råder. Det verkar ju de som är spaceade som får mest uppmärksamhet och folk intresserade.

Jag tror faktiskt inte att särskilt många vill ha en "spacead" bil. Det har varit kanske den vanligaste invändningen på de bilforum jag frekventerat de senaste 10 åren. "Måste elbilar vara så fula" och "när kommer det en normal elbil" är vanliga funderingar. Jag var nära att köpa en i3 flera år innan jag faktiskt gjorde det. Det som höll mig tillbaka vara utseendet. Inte för att jag själv tyckte den var så ful. Jag tycker den är rätt cool. Men jag ville liksom inte åka runt och skylta med att "HÄR KOMMER EN KONSTIG ELBIL". Hade vanliga 1-serien funnits med samma egenskaper så hade steget över till el varit mycket enklare.

Det stämmer att spaceade bilar får mycket uppmärksamhet. Folk kanske till och med uttrycker sig gillande om designen. Men sen köper de ändå inte. Det påminner om när en Imolaröd BMW M550d diskuterades på Autopower. Alla bara "wow vilken läcker färg". Sen stod bilen osåld i flera år hos handlaren trots helt ok pris. Dvs folk gillar kanske udda saker men de köper helst inte själva.

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 16 apr 2018 09:34
av Laban
mati skrev:
Samtidigt som de flesta fortfarande tror att elen kostar jättemycket. Gängse uppfattning är att man byter bensinräkningen mot en lika hög elräkning...
Okunskapen är tyvärr stor. Det verkar vara svårt att förstå hur mycket effektivare en elbil är, eller då i grund och botten hur dåliga bensin/dieselbilarna egentligen är. Det har klagats en del på den amerikanska MPGe beteckningen men frågan är väl om det inte vore bra att ha en sådan, åtminstone under en övergångsperiod.

Man kan ex enkelt ta reda på att Model 3 har en förbrukning på 126 MPGe vilket kan jämföras med en Audi A4 2.0 som har 31 MPG.

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 16 apr 2018 09:42
av mati
Verdi skrev:
Det stämmer att spaceade bilar får mycket uppmärksamhet. Folk kanske till och med uttrycker sig gillande om designen. Men sen köper de ändå inte. Det påminner om när en Imolaröd BMW M550d diskuterades på Autopower. Alla bara "wow vilken läcker färg". Sen stod bilen osåld i flera år hos handlaren trots helt ok pris. Dvs folk gillar kanske udda saker men de köper helst inte själva.
Precis. Och det är just det som gör E-Golfen så bra. Den är så otroligt normal. Den skyltar inte med "KOLLA HÄR, JAG GÅR PÅ EL OCH SKA MINSANN RÄDDA VÄRLDEN!!!!". Det är en Golf. Med alla dess för- och nackdelar. Jag lät en kompis provköra igår. Jag har de senaste två åren låtit en massa folk provköra Teslan. Och reaktionerna har alltid varit desamma. Wow vilken acceleration. Wow vilken skärm osv osv. Alla som har en Tesla känner till dessa reaktioner. Folk är impade såklart, men ytterst få går och köper en Tesla efter en sådan provtur. Av begripliga skäl. Det är en bil som är utom räckhåll för de allra allra flesta.
Men när kompisen fick köra e-Golfen var reaktionen en helt annan. Det är ju en vanlig bil, sa han. Inget konstigt. Men känslan att glida fram tyst och vibrationsfritt är ingenting en bensinbil kan konkurrera med. Och den upplevelsen biter sig fast i huvudet. Och för första gången är en elbil inte längre en ouppnåbar spacead och opraktisk sak som bara köps av rika nördar.

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 16 apr 2018 10:30
av Top12
Hoppas mycket på tyska Sono motors BEV Sion med dragkrok och solceller på bilen.
Pris 200.000 kr, tysk kvalitet , tyska delar och tillverkning men till Kina pris !
Byggd i aluminium.
Värt att chansa och lägga en handpenning tror man tar en betydligt större risk om man köper en Kinesisk bil i detta skede.

https://sonomotors.com/sion-2.html/

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 16 apr 2018 10:50
av Jerker
Top12 skrev:
Hoppas mycket på tyska Sono motors BEV Sion med dragkrok och solceller på bilen.
Pris 200.000 kr, tysk kvalitet , tyska delar och tillverkning men till Kina pris !
Byggd i aluminium.
Värt att chansa och lägga en handpenning tror man tar en betydligt större risk om man köper en Kinesisk bil i detta skede.

https://sonomotors.com/sion-2.html/
Nja, vissa delar av chassit blir i aluminium, men karossen blir i polykarbonat som folieras istf att lackas.

Vi har en svensk FB-grupp också:
https://www.facebook.com/groups/SonoMotorsSverige/

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 16 apr 2018 13:50
av rockard
mati skrev:
Verdi skrev:
Det stämmer att spaceade bilar får mycket uppmärksamhet. Folk kanske till och med uttrycker sig gillande om designen. Men sen köper de ändå inte. Det påminner om när en Imolaröd BMW M550d diskuterades på Autopower. Alla bara "wow vilken läcker färg". Sen stod bilen osåld i flera år hos handlaren trots helt ok pris. Dvs folk gillar kanske udda saker men de köper helst inte själva.
Precis. Och det är just det som gör E-Golfen så bra. Den är så otroligt normal. Den skyltar inte med "KOLLA HÄR, JAG GÅR PÅ EL OCH SKA MINSANN RÄDDA VÄRLDEN!!!!". Det är en Golf. Med alla dess för- och nackdelar. Jag lät en kompis provköra igår. Jag har de senaste två åren låtit en massa folk provköra Teslan. Och reaktionerna har alltid varit desamma. Wow vilken acceleration. Wow vilken skärm osv osv. Alla som har en Tesla känner till dessa reaktioner. Folk är impade såklart, men ytterst få går och köper en Tesla efter en sådan provtur. Av begripliga skäl. Det är en bil som är utom räckhåll för de allra allra flesta.
Men när kompisen fick köra e-Golfen var reaktionen en helt annan. Det är ju en vanlig bil, sa han. Inget konstigt. Men känslan att glida fram tyst och vibrationsfritt är ingenting en bensinbil kan konkurrera med. Och den upplevelsen biter sig fast i huvudet. Och för första gången är en elbil inte längre en ouppnåbar spacead och opraktisk sak som bara köps av rika nördar.
Det här var banne mig bland det bästa jag läst.

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 16 apr 2018 17:19
av Klintan
Top12 skrev:
Hoppas mycket på tyska Sono motors BEV Sion med dragkrok och solceller på bilen.
Pris 200.000 kr, tysk kvalitet , tyska delar och tillverkning men till Kina pris !
Byggd i aluminium.
Värt att chansa och lägga en handpenning tror man tar en betydligt större risk om man köper en Kinesisk bil i detta skede.

https://sonomotors.com/sion-2.html/
Chansen att man får någon bil levererad av Sono Motors jämfört med om man skulle beställa en kinesisk bil måste vara marginell. Sono Motors har mängder av utmaningar kvar innan de levererar sin första bil. Konstruktionen är inte klar, på sin senaste Q&A hade de inte satt frontmotor och framhjulsdrift eller motorn bal och bakhjulsdrift. De har inte presenterat kontraktstillverkaren (skulle gjorts för julen 2017) som ska ta på sig att tillverka bilen från den samling av bildelar som de tänkt sig sourca från befintliga underleverantörer. De ska få ihop någon bil av dessa delar som blir körbar och konkurrenskraftig, klara krocktest och kosta under 200 000kr. Detta med en finansiering som i stor del bygger på handpenning från beställare som provkört en bil uppbyggd på helt andra komponenter.
Jag vill inte vara negativ, men man ska vara medveten om att om man satsar 500 EUR i handpenning där är det verkligen ett högriskprojekt.

Följ länken för en lista på 20 elbilar som såldes på den kinesiska marknaden under 2017 i minst 10000 exempel vardera:
https://cleantechnica.com/2018/01/29/20 ... superstar/
Än så länge har de inte dykt upp i Europa i någon större skala, men BYD finns faktiskt att köpa om man skulle vilja.

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 16 apr 2018 17:25
av Laban
Klintan skrev:
Än så länge har de inte dykt upp i Europa i någon större skala, men BYD finns faktiskt att köpa om man skulle vilja.
Problemet är att den är varken bra eller billig. En dålig kombination.

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 16 apr 2018 17:46
av Jerker
Klintan skrev:
Top12 skrev:
Hoppas mycket på tyska Sono motors BEV Sion med dragkrok och solceller på bilen.
Pris 200.000 kr, tysk kvalitet , tyska delar och tillverkning men till Kina pris !
Byggd i aluminium.
Värt att chansa och lägga en handpenning tror man tar en betydligt större risk om man köper en Kinesisk bil i detta skede.

https://sonomotors.com/sion-2.html/
Chansen att man får någon bil levererad av Sono Motors jämfört med om man skulle beställa en kinesisk bil måste vara marginell. Sono Motors har mängder av utmaningar kvar innan de levererar sin första bil. Konstruktionen är inte klar, på sin senaste Q&A hade de inte satt frontmotor och framhjulsdrift eller motorn bal och bakhjulsdrift. De har inte presenterat kontraktstillverkaren (skulle gjorts för julen 2017) som ska ta på sig att tillverka bilen från den samling av bildelar som de tänkt sig sourca från befintliga underleverantörer. De ska få ihop någon bil av dessa delar som blir körbar och konkurrenskraftig, klara krocktest och kosta under 200 000kr. Detta med en finansiering som i stor del bygger på handpenning från beställare som provkört en bil uppbyggd på helt andra komponenter.
Jag vill inte vara negativ, men man ska vara medveten om att om man satsar 500 EUR i handpenning där är det verkligen ett högriskprojekt.

Följ länken för en lista på 20 elbilar som såldes på den kinesiska marknaden under 2017 i minst 10000 exempel vardera:
https://cleantechnica.com/2018/01/29/20 ... superstar/
Än så länge har de inte dykt upp i Europa i någon större skala, men BYD finns faktiskt att köpa om man skulle vilja.
Undrar hur många omdömen i samma anda som har skrivits om Tesla genom åren? ;) Man ska inte räkna ut en uppstickare i förväg.

Men jag håller med dig om det mesta. Jag har många gånger ställt dessa frågor själv. Varför skulle de lyckas med detta när etablerade tillverkare inte har råd att ta fram vettiga elbilar till ett bra pris? Men det kan ju vara det som är svaret: att de inte är en etablerad tillverkare, att de inte är intresserade av att göra en bil fullproppad med den senaste och delvis egenutvecklade tekniken, att de använder sig av färdiga komponenter osv. Så det ska bli intressant att se hur det går för dem.

Jag reserverade en bil och resonerade så här: Jag har råd att förlora de där €500:-, jag vill ge det här projektet en chans, det är det värt.

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 16 apr 2018 17:49
av Klintan
Laban skrev:
Klintan skrev:
Än så länge har de inte dykt upp i Europa i någon större skala, men BYD finns faktiskt att köpa om man skulle vilja.
Problemet är att den är varken bra eller billig. En dålig kombination.
Men den existerar och tillverkas, det var enda kriteriet i denna jämförelse. Om man ska prata om att ta en risk.

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 16 apr 2018 17:52
av Klintan
Jerker skrev:
Klintan skrev:
Top12 skrev:
Hoppas mycket på tyska Sono motors BEV Sion med dragkrok och solceller på bilen.
Pris 200.000 kr, tysk kvalitet , tyska delar och tillverkning men till Kina pris !
Byggd i aluminium.
Värt att chansa och lägga en handpenning tror man tar en betydligt större risk om man köper en Kinesisk bil i detta skede.

https://sonomotors.com/sion-2.html/
Chansen att man får någon bil levererad av Sono Motors jämfört med om man skulle beställa en kinesisk bil måste vara marginell. Sono Motors har mängder av utmaningar kvar innan de levererar sin första bil. Konstruktionen är inte klar, på sin senaste Q&A hade de inte satt frontmotor och framhjulsdrift eller motorn bal och bakhjulsdrift. De har inte presenterat kontraktstillverkaren (skulle gjorts för julen 2017) som ska ta på sig att tillverka bilen från den samling av bildelar som de tänkt sig sourca från befintliga underleverantörer. De ska få ihop någon bil av dessa delar som blir körbar och konkurrenskraftig, klara krocktest och kosta under 200 000kr. Detta med en finansiering som i stor del bygger på handpenning från beställare som provkört en bil uppbyggd på helt andra komponenter.
Jag vill inte vara negativ, men man ska vara medveten om att om man satsar 500 EUR i handpenning där är det verkligen ett högriskprojekt.

Följ länken för en lista på 20 elbilar som såldes på den kinesiska marknaden under 2017 i minst 10000 exempel vardera:
https://cleantechnica.com/2018/01/29/20 ... superstar/
Än så länge har de inte dykt upp i Europa i någon större skala, men BYD finns faktiskt att köpa om man skulle vilja.
Undrar hur många omdömen i samma anda som har skrivits om Tesla genom åren? ;) Man ska inte räkna ut en uppstickare i förväg.

Men jag håller med dig om det mesta. Jag har många gånger ställt dessa frågor själv. Varför skulle de lyckas med detta när etablerade tillverkare inte har råd att ta fram vettiga elbilar till ett bra pris? Men det kan ju vara det som är svaret: att de inte är en etablerad tillverkare, att de inte är intresserade av att göra en bil fullproppad med den senaste och delvis egenutvecklade tekniken, att de använder sig av färdiga komponenter osv. Så det ska bli intressant att se hur det går för dem.

Jag reserverade en bil och resonerade så här: Jag har råd att förlora de där €500:-, jag vill ge det här projektet en chans, det är det värt.
Du är ju medveten om detta, tyvärr misstänker jag att alla som satsar 500 EUR inte är lika medvetna. De tror nog att provkörningsbilen är i stort sett färdig.

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 16 apr 2018 18:56
av Top12
Familjen har redan 2 model S sedan 4 år och vi har reserverat två modell 3 också. Så förlora €500 på en sion är en kalkylerad risk som mycket annat här i livet, min reservation ligger i mitten av de redan bokade. Önskar dom lycka till med Sion för det är den produkten BEV marknaden behöver på ett eller annat sätt kommer vi komma dit.

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 29 apr 2018 16:38
av Zalman3
"En stor del av maktpositionerna i bilindustrin kommer att domineras av kineser.
Det tror Bo Andersson, en av Sveriges mest erfarna företagsledare inom bilindustrin."

https://www.di.se/bil/bilveteranen-ser- ... evolution/

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 29 apr 2018 16:56
av PoloPrinsen
Det tråkiga -i mina ögon- med sonomotors och deras 5000 bilars strategi är att det just bara är 5000 det rör sig om. Väldigt låg siffra för att få maximal underleverantörsrabatt på saker o ting. Ok om de säljer bilen i bara ETT enda land så att det blir lite mer genomslag, dvs den syns ofta o lite varstans på vägar, gator o torg.

Kanske kan den vita karossen med de svarta solcellerna synas såpass tydligt i det stora trafikvimmlet så att gemene man hajjar till ganska ofta trotts att det om 5000 bilar skall delas på flera stora länders och på många små länders befolkning blir glest mellan varje sonobil.

Mvh PP

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 29 apr 2018 22:37
av Jerker
PoloPrinsen skrev:
Det tråkiga -i mina ögon- med sonomotors och deras 5000 bilars strategi är att det just bara är 5000 det rör sig om. Väldigt låg siffra för att få maximal underleverantörsrabatt på saker o ting. Ok om de säljer bilen i bara ETT enda land så att det blir lite mer genomslag, dvs den syns ofta o lite varstans på vägar, gator o torg.

Kanske kan den vita karossen med de svarta solcellerna synas såpass tydligt i det stora trafikvimmlet så att gemene man hajjar till ganska ofta trotts att det om 5000 bilar skall delas på flera stora länders och på många små länders befolkning blir glest mellan varje sonobil.

Mvh PP
De ska bara tillverka bilen i en kulör och de har bestämt sig för att det blir svart. De blivande kunderna fick rösta om det.

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 29 apr 2018 23:28
av PoloPrinsen
Bra att det är klart/spikat iaf!
Kanske lite synd då solpanelerna hade kontrastat maximalt mot vitt. Som om jag fattatt rätt(?) Var alternativet.
Men svart är å andra sidan rätt gångbart/poppis det med o inte lika stickande i ögonen jämfört med de flesta andra alternativen... hehe.

Om vi leker med tanken att alla de 5000 blir reserverade nu mitt i sommaren, när kommer de 5000 att levereras till kund?

Mvh PP

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 30 apr 2018 07:01
av Jerker
Det var just det att den vita blev som ett reklamfönster för solceller som avskräckte folk. Man vill inte sticka ut för mycket i mängden. Därför ville de flesta ha en svart. Jag tyckte inte heller att det var särskilt snyggt med en svart/vit bil.

De vet väl knappast ens själva vilken produktionshastighet de kommer att ha eftersom de ännu inte är riktigt klara med förhandlingarna med legotillverkaren, även om de säkert har bestämt sig för en och som bäst håller på att sätta alla detaljer i avtalet.

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 30 apr 2018 07:13
av LarsL
Men de tänker väl tillverka fler än 5000 om de kan? Eller hamnar de i ett läge då de måste följa ett helt gäng nya regler om de kommer över det antalet?

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 30 apr 2018 07:48
av Jerker
LarsL skrev:
Men de tänker väl tillverka fler än 5000 om de kan? Eller hamnar de i ett läge då de måste följa ett helt gäng nya regler om de kommer över det antalet?
5000 är en nedre gräns för att de ska kunna sätta igång produktionen och sälja bilen till det tänkta priset utan att gå med förlust. Givetvis kommer de att tillverka så många de kan efter det. Att de kommer att få ihop minst 5000 reservationer är det nog ingen tvekan om och det är ju bara en liten del av alla dem som skulle kunna tänka sig att verkligen köpa bilen när den väl är i produktion, finns ute på vägarna och går att provköra.

Om den här bilen når marknaden till det priset kommer efterfrågan att explodera, det är jag helt övertygad om. Det är vääääldigt många som skulle köpa en så praktisk elbil för de pengarna, även om den kanske är lite för liten för en del (som en Golf).

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 30 apr 2018 12:20
av PoloPrinsen
Kommer den rent fysiskt (kontaktutförande) att kunna koppla in sig på Teslas laddkablar? Vore underbart om ett tillbehöt/tillval är tillgång till Teslas nätverk. 10000 skulle jag lätt ge för att få ladda fritt (max 10 gr/månad på samma station under ett 10år lång avtalstid som följer bilen.

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 30 apr 2018 12:24
av PoloPrinsen
Jerker har nog rätt i detts med färger också, de flests bilar blir inte såååå vackrs om det blandad för mycket.

Var väl gammelgamls saab 900 turbo med stora vingennsom gjordevsig bra i vitt med alla lister o spoilers mm i kontrasterande svat.
Nvh PP

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 30 apr 2018 14:33
av Jerker
PoloPrinsen skrev:
Kommer den rent fysiskt (kontaktutförande) att kunna koppla in sig på Teslas laddkablar? Vore underbart om ett tillbehöt/tillval är tillgång till Teslas nätverk. 10000 skulle jag lätt ge för att få ladda fritt (max 10 gr/månad på samma station under ett 10år lång avtalstid som följer bilen.
Nja, den får ju CCS, så den har en vanlig typ2, men den funkar ju inte med Tesla SuC även om kontakten passar.

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 01 maj 2018 09:33
av LarsL
Fast detta kommer väl aldrig bli en Grand Tourer direkt så tillgång till Supercharger är inte kritiskt. Viktigare är innerutrymmen, last- och dragkapacitet och säkerhet.

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 28 dec 2019 08:08
av Zalman3
Hur kommer då kinesiska elbiltillverkare ta över?
Jo genom massivt stöd av kinesiska staten.

Se bara vad som hänt med telecom industrin.
Huawei dominerar nu, Eriksson är på efterkälken.

et kinesiska telekombolaget Huawei har fått totalt 75 miljarder dollar i olika typer av stöd från den kinesiska staten. Det framgår av en granskning av Wall Street Journal.
https://www.di.se/nyheter/wsj-sa-hjalpt ... ll-toppen/

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 28 dec 2019 08:27
av Svenssons
Zalman3 skrev:
Hur kommer då kinesiska elbiltillverkare ta över?
Jo genom massivt stöd av kinesiska staten.

Se bara vad som hänt med telecom industrin.
Huawei dominerar nu, Eriksson är på efterkälken.
Hur kommer då USA och EU agera? Jo genom tullar och krav på fordonen.


Se bara vad som hänt med telecom industrin.
Huawei kommer här inte in på viktiga marknader och tappar marknadsandelar utanför Kina.