Idé för en mobilapp: "Kan du ha elbil?"

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Verdi

Idé för en mobilapp: "Kan du ha elbil?"

Inlägg av Verdi »

Fick en liten idé för en app men jag har vare sig tid, energi eller kunnande för att göra den.

Tanken är att ha en app i telefonen som simulerar elbilsägande.

Man väljer vilken bil man vill simulera. En Leaf, Tesla osv. Sen får man ange på vilka platser man har möjlighet att ladda. Arbetet, hemmet, köpcentret osv. Och med vilken effekt man kan ladda. 2,1 kW på jobbet, 11 kW hemma... När man parkerar på dessa platser simulerar appen laddning. Sen läser appen väderdata och korrigerar för låg temperatur, våt vägbana och så använder den gps:en för att korrigera för hastigheten så att man under körning får en realistisk förbrukning.

Jag tror en sån app skulle få fler att öppna ögonen. Vore ett bra sätt att förstå att det visst skulle fungera med en elbil.

Edit: man skulle till och med kunna samköra med uppladdning.nu eller liknande och få "simuleringsladdning" automatiskt om man parkerar inom t ex 50 meter från en laddare.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Idé för en mobilapp: "Kan du ha elbil?"

Inlägg av Tjell »

Kanske en feature i ABRP?
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Verdi

Re: Idé för en mobilapp:

Inlägg av Verdi »

Tjell skrev:
Kanske en feature i ABRP?

Precis, ABRP täcker ju in långkörningar på ett bra sätt. Det här skulle mer vara inriktat på vardagen.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Idé för en mobilapp: "Kan du ha elbil?"

Inlägg av AGCF »

Smart!
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Idé för en mobilapp: "Kan du ha elbil?"

Inlägg av AGCF »

Tipsa föreningen gröna bilister
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Skriv svar