Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifiering

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Geni87 »

Walker skrev:
...eller så tittar man i backspegeln. Jaguar I-pace skulle kosta 600”
Senast jag kollade kostade den billigaste över 800” - då Är den rätt naken med 18” fälg. För en bil i den prisklassen vill nog jag ha utrustning som spräcker miljonen.
Nu var min kommentar riktad till delen om Roadster gen1, inte mot priset. Men visst har de senast lanserade elbilarna haft en tendens att bli dyrare än utlovat. Ett annat exempel är ju Model 3, som skulle börja på $35000 men i praktiken börjar på $60000, iaf tillsvidare. I Model 3:s fall rör det ju sig om billigare varianter som inte har börjat produceras än, kanske är samma för Jaguar.

Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:

För att man ska ha lite tyngd bakom ett påstående liknande ditt sista är den enda slutsatsen att du är en missnöjd Volvoanställd som skvallrar lite?
Ingen tyngd bakom mer än vad jag själv anser rimligt baserat på vad vi vet, eller tror oss veta.
Då blir jag nyfiken på vad vi vet eller tror oss veta som tyder på att den får likheter med Roadster gen 1?
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Henrik Torphammar »

Geni87 skrev:
Då blir jag nyfiken på vad vi vet eller tror oss veta som tyder på att den får likheter med Roadster gen 1?
En dyr konvertering av befintlig bensinbil.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Geni87 »

Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:
Då blir jag nyfiken på vad vi vet eller tror oss veta som tyder på att den får likheter med Roadster gen 1?
En dyr konvertering av befintlig bensinbil.
Enligt prisspannet på Polestar 2 tycker jag inte att den verkar bli speciellt dyr, samma spann som Model 3 mer eller mindre. CMA-plattformen är ju dessutom förberedd för eldrift. Det som är intressant blir vilka egenskaper den får och till vilket pris, hurvida det finns ICE-varianter på "samma" plattform är totalt ointressant förutsatt att egenskaperna för den eldrivna varianten blir bra. Något vi inte vet ännu, men indikationerna verkar bra.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av joel80 »

XC40 verkar bli den första Volvo-bilen som BEV. Sen ägs märket Polestar av Volvo och den första Polestar som BEV blir alltså Polestar 2. Det verkar som att den dyker upp innan XC40.

Lite som att man måste hålla isär VW, Audi och Porsche trots att de alla ingår i Volkswagen Group.

Tycker inte det kommuniceras speciellt rörigt.. Om man inte själv rör ihop bilmärken och ägare.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Leo »

Polestar är ju tänkt som premum/sport i Volvos modellsetup. Helt ologiskt att de då ska släppa en elbil med budgetpris.

Ungefär som VW-koncernen skulle släppa en Audibil till Skodapris om vi säger så.

Det går emot allt logiskt varuärkestänkande som bilbranschen lagt/lägger så mycket energi på att mejsla ut ner på detaljnivå.

Så personligen tvivlar jag väldigt starkt på att det kommer en ”billig” elbil med Volvoemblem och ännu mer tvivlar jag på att det kommer en billig elbil med Polestaremblem!

Oavsett elbilar eller inte har tex Volvo själva dessutom uttryckt på många olika sätt senaste 5 åren att de måste bli mer ”premium” =dyrare=högre marginal för att helt enkelt kunna överleva eftersom de är en ”liten” biltillverkare med begränsat modellprogram.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Geni87 »

Volvos inköpschef tror att de når målet om att sälja 50% elbilar 2025. Ingen skräll att hon påpekar att hon tror på företagets mål iofs, men det är åtminstone inte belagt med massa "om" och "men".

https://www.metal-supply.se/article/vie ... lbilsmalet
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Svenssons »

Geni87 skrev:
Volvos inköpschef tror att de når målet om att sälja 50% elbilar 2025. Ingen skräll att hon påpekar att hon tror på företagets mål iofs, men det är åtminstone inte belagt med massa "om" och "men".

https://www.metal-supply.se/article/vie ... lbilsmalet
Procent-mål är alltid lätta att uppnå om man inte angivit något absolut tal. Om Volvo producerar 100k elbilar 2025 och 100k avgasbilar så är det ju 50% men antar att det är inte det som hon tänker sig. En annan sak är vad hon menar med "elektriska" fordon. Är en mild-hybrid ett elektriskt fordon? I så fall så skulle de lika gärna kunna säga 100% och ändå skulle det inte betyda något på riktigt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Geni87 »

Svenssons skrev:
Geni87 skrev:
Volvos inköpschef tror att de når målet om att sälja 50% elbilar 2025. Ingen skräll att hon påpekar att hon tror på företagets mål iofs, men det är åtminstone inte belagt med massa "om" och "men".

https://www.metal-supply.se/article/vie ... lbilsmalet
Procent-mål är alltid lätta att uppnå om man inte angivit något absolut tal. Om Volvo producerar 100k elbilar 2025 och 100k avgasbilar så är det ju 50% men antar att det är inte det som hon tänker sig. En annan sak är vad hon menar med "elektriska" fordon. Är en mild-hybrid ett elektriskt fordon? I så fall så skulle de lika gärna kunna säga 100% och ändå skulle det inte betyda något på riktigt.
Ett sånt scenario kan man nog utesluta är ett mål, med tanke på att Volvo då skulle gå i konkurs. Hon menar elbilar, då hon syftar på Volvos mål att sälja 50% elbilar 2025. Det finns inget motsättning till det andra löftet att alla nya modeller ska vara elektrifierade från 2019 (vilket även innefattar hybrider). Det gäller att hålla isär begreppen. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Svenssons »

Geni87 skrev:
Svenssons skrev:
Geni87 skrev:
Volvos inköpschef tror att de når målet om att sälja 50% elbilar 2025. Ingen skräll att hon påpekar att hon tror på företagets mål iofs, men det är åtminstone inte belagt med massa "om" och "men".

https://www.metal-supply.se/article/vie ... lbilsmalet
Procent-mål är alltid lätta att uppnå om man inte angivit något absolut tal. Om Volvo producerar 100k elbilar 2025 och 100k avgasbilar så är det ju 50% men antar att det är inte det som hon tänker sig. En annan sak är vad hon menar med "elektriska" fordon. Är en mild-hybrid ett elektriskt fordon? I så fall så skulle de lika gärna kunna säga 100% och ändå skulle det inte betyda något på riktigt.
Ett sånt scenario kan man nog utesluta är ett mål, med tanke på att Volvo då skulle gå i konkurs. Hon menar elbilar, då hon syftar på Volvos mål att sälja 50% elbilar 2025. Det finns inget motsättning till det andra löftet att alla nya modeller ska vara elektrifierade från 2019 (vilket även innefattar hybrider). Det gäller att hålla isär begreppen. :)
Det jag menar är att ett procenttal som t.ex. 50% inte betyder något om du inte också sätter upp ett mål för totalen också. Det blir bara meningslöst prat enligt mig.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Geni87 »

Svenssons skrev:
Geni87 skrev:
Svenssons skrev:
Geni87 skrev:
Volvos inköpschef tror att de når målet om att sälja 50% elbilar 2025. Ingen skräll att hon påpekar att hon tror på företagets mål iofs, men det är åtminstone inte belagt med massa "om" och "men".

https://www.metal-supply.se/article/vie ... lbilsmalet
Procent-mål är alltid lätta att uppnå om man inte angivit något absolut tal. Om Volvo producerar 100k elbilar 2025 och 100k avgasbilar så är det ju 50% men antar att det är inte det som hon tänker sig. En annan sak är vad hon menar med "elektriska" fordon. Är en mild-hybrid ett elektriskt fordon? I så fall så skulle de lika gärna kunna säga 100% och ändå skulle det inte betyda något på riktigt.
Ett sånt scenario kan man nog utesluta är ett mål, med tanke på att Volvo då skulle gå i konkurs. Hon menar elbilar, då hon syftar på Volvos mål att sälja 50% elbilar 2025. Det finns inget motsättning till det andra löftet att alla nya modeller ska vara elektrifierade från 2019 (vilket även innefattar hybrider). Det gäller att hålla isär begreppen. :)
Det jag menar är att ett procenttal som t.ex. 50% inte betyder något om du inte också sätter upp ett mål för totalen också. Det blir bara meningslöst prat enligt mig.
Jo jag förstår vad du menar, men man kan ju kika på nuvarande försäljning och årliga försäljningsökning för att få en hint om vilka antal det handlar om. :) Ett annat mål Volvo har satt är ju 800 000 sålda bilar 2020, och det ser man ju ut att kunna nå. Så runt en halv miljon elbilar 2025 bör det rimligtvis kunna handla om.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Surfaren »

Jag tror det blir svårare för Volvo att sälja 50% avgasbilar år 2025...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Geni87 »

Surfaren skrev:
Jag tror det blir svårare för Volvo att sälja 50% avgasbilar år 2025...
Så kan det säkert vara. Stora företag brukar ju dock planera med en viss tolerans åt bägge håll för sina mål så det kanske inte behöver bli ett problem.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Zalman3 »

Volvos elektrifiering.

Volvo satsar stort på elektrifiering och där ingår inte mindre än fem nya elbilar som kommer 2019–2021.
"Ett historiskt beslut" skriver Volvo Cars i sitt pressmeddelande och det är verkligen en massiv satsning på elektrifiering som nu ska genomföras. Hela modellprogrammet ska elektrifieras och där ingår bland annat fem renodlade elbilar som lanseras under 2019–2021.
Till detta kommer fler laddhybrider, liknande T8 Twin Engine. Av de fem elbilarna blir tre Volvomodeller och två ska vara elektrifierade prestandabilar som säljs som Polestar – Volvos prestandamärke.

Det här tillkännagivandet innebär att vi inte längre kommer att tillverka bilar som endast drivs med förbränningsmotor," säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson.
Volvo Cars åtar sig också att minimera sin miljöpåverkan från både produkter och sin produktion. Målet är att produktionen ska vara helt klimatneutral senast år 2025.

Volvo Cars Strong Commitment To Electrification


Volvo har lämnat in flera varumärkesansökningar för vad som kan bli nya bilmodeller. Det handlar om modellnamnen V20 och V30 i USA och namnen P5, P6, P8, P9 och P10 i Europa, skriver Swedespeed.
När det gäller P-namnen på den europeiska marknaden ska de förmodligen bli "tilläggsnamn" till befintliga modeller, som XC90 P8. I ansökningarna står det att det handlar om elbilar, men exakt vad bokstaven P skulle stå för är oklart.


XC20
Kommer att erbjudas med Twin Engine-hybriddrift samt som ren ”BEV” (Battery Electric Vehicle), det vill säga elbil.

V40
Enligt Henrik Green, Volvos forsknings- och utvecklingschef, ska nya V40 erbjudas med "minst två olika batteristorlekar". Enligt Green handlar det om en basvariant, tidigare har nämnts en räckvidd på cirka 40 mil, samt ett "större batteripaket" med högre pris, längre räckvidd och mer kraft.

XC40
I nästa etapp är det sedan dags för Volvomodellerna att elektrifieras till ren elbil och först ut blir det senaste tillskottet Volvo XC40. Volvo XC40 som elbil kommer precis efter Polestar 2, säger Thomas till Autocar. Varför man först väljer Volvo XC40 kommenterar Thomas på följande sätt:
– Vi kommer definitivt inte skrota en bilmodell som vi precis så framgångsrikt lanserat bara för att förbränningsmotorn kommer att försvinna.

XC60
Så det känns allt annat än ologiskt när sajten Swedespeed skriver att Volvo planerar en hel-elektrisk variant av XC60.
Informationen bygger de på att Volvo varumärkesskyddat namn ”XC60 B4 AWD” och ”XC60 B5 AWD”.

XC90
2021 kommer nämligen en elektrisk version av Volvo XC90 att produceras. Den kommer att byggas i USA vid en ny fabrik i Charleston, South Carolina.


Polestar 1
Med elhjälp blir systemeffekten 600 hästkrafter och vridmomentet 1.000 Nm. Den mest intressanta detaljen är räckvidden på el: den ligger på 15 mil – ordentligt mycket längre än dagens laddhybrider.

Polestar 2
Kommer ha en räckvidd på 56 mil och ett pris någonstans mellan 350 000 kronor och 580 000 kronor

Polestar 3
I början av 2020 kommer tredje modellen, Polestar 3, som ska vara en suv/crossover med enbart elmotorer.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Geni87 »

Inget av det här är väl ny information? Bra sammanställning dock. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Surfaren »

Jag applåderar Volvo för ambitionen, om jag tolkar den rätt. Jag hoppas årtalen visar sig stämma och att det kommer riktiga elbilar inom dessa år och inte som senare tillägg till modellutbudet. Hoppas också att de med "lansering" menar att bilarna är klara, inte att de bara ska visa upp en förproduktionsbil på en mässa någonstans.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Zalman3 »

Intressant är att Volvo registrerat så många B(batteri) bilar.

XC40 B3 AWD
XC60 B4 AWD
XC60 B5 AWD

https://nordicwheels.de/volvo-traegt-xc40-b3-awd-ein/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Zalman3 »

Tesla skakar tillverkare av avgasbilar i grunden.
Har inte varit med om att man anger en konkurrent i sitt pressmaterial.

"The brand’s second car, Polestar 2, will be the company’s first full battery electric vehicle and is designed to compete with Tesla Model 3. The Polestar 2 will be revealed early in 2019, with production starting a year later."
https://www.polestar.com/press-release/ ... -customers

Tydligen kan man förboka både XC40 EV och Polestar 2 i början av 2019.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av lobbin »

Svårt att se hur man ska kunna konkurrera på allvar med en produkt som börjar levereras innan ens egen konkurrerande produkt har premiärvisats.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Geni87 »

lobbin skrev:
Svårt att se hur man ska kunna konkurrera på allvar med en produkt som börjar levereras innan ens egen konkurrerande produkt har premiärvisats.
Så bara för att de inte släpps samtidigt kan de inte vara konkurrenter? :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av juristen »

Det som slår mig när jag jämför prissättningen av Volvos hybridmodeller idag mot Tesla Model 3 är att skillnaden är så pass liten.

Volvo V60 Twin Engine, pris från 549 000 kr, bonus 20 000 kr, pris minus bonus = 529 000 kr.
Tesla Model 3 LR AWD, pris från 650 000 kr, bonus 60 000 kr, pris minus bonus = 590 000 kr.

Skillnaden är "bara" 61 000 kr (11,5%) i nypris mellan en hybrid med kort elräckvidd och en fullfjädrad elbil. Med Teslans lägre driftkostnader, och (vad jag utgår ifrån) bättre andrahandsvärde, bör den vara det mer ekonomiska alternativet utslaget på några år.

Förutsatt att Tesla kan leverera i paritet med efterfrågan så har jag svårt att se vem som väljer en V60 T8 före en Model 3 LR AWD med dessa priser. Båda modellerna är nya och kommer säkert ha lite barnsjukdomar. Volvon är visserligen en kombi, men Model 3 lastar en hel del också.

Min känsla är att Volvo kommer behöva justera sina priser en del om de vill kunna konkurrera.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Zalman3 »

Varför använder inte Volvo sin T5 Twin Engine på nästan alla modeller?
Det vore en avgasbilsdödare av rang.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Jeppe_E »

Zalman3 skrev:
Varför använder inte Volvo sin T5 Twin Engine på nästan alla modeller?
Det vore en avgasbilsdödare av rang.
T5 Twin Engine är väl fortfarande en fossilbil? Så, nej, det är ingen avgasdödare. Att tro något annat är bara att lura sig själv.

Volvos hybrider är sjukt dyra.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Surfaren »

juristen skrev:
Förutsatt att Tesla kan leverera i paritet med efterfrågan så har jag svårt att se vem som väljer en V60 T8 före en Model 3 LR AWD med dessa priser. Båda modellerna är nya och kommer säkert ha lite barnsjukdomar. Volvon är visserligen en kombi, men Model 3 lastar en hel del också.
Det är ju just det – vissa vill helt enkelt ha en kombi av diverse praktiska skäl. Har man behov av det så kanske inte en sedan är med i matchen.

Annars intressant prisjämförelse.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Jeppe_E »

Surfaren skrev:
juristen skrev:
Förutsatt att Tesla kan leverera i paritet med efterfrågan så har jag svårt att se vem som väljer en V60 T8 före en Model 3 LR AWD med dessa priser. Båda modellerna är nya och kommer säkert ha lite barnsjukdomar. Volvon är visserligen en kombi, men Model 3 lastar en hel del också.
Det är ju just det – vissa vill helt enkelt ha en kombi av diverse praktiska skäl. Har man behov av det så kanske inte en sedan är med i matchen.

Annars intressant prisjämförelse.
Ja, det är väldigt svårt att trycka in större saker i en Model 3. Oavsett hur mycket utrymme den har, så är den begränsad av lastöppningen. I en kombi kan man ju lätt trycka in en stor resväska på höjden. Försök göra det i en Model 3. Synd att de inte gjorde den som hatchback. Men de vill naturligtvis divergera den från Model S.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Pontus »

juristen skrev:
Det som slår mig när jag jämför prissättningen av Volvos hybridmodeller idag mot Tesla Model 3 är att skillnaden är så pass liten.

Volvo V60 Twin Engine, pris från 549 000 kr, bonus 20 000 kr, pris minus bonus = 529 000 kr.
Tesla Model 3 LR AWD, pris från 650 000 kr, bonus 60 000 kr, pris minus bonus = 590 000 kr.

Skillnaden är "bara" 61 000 kr (11,5%) i nypris mellan en hybrid med kort elräckvidd och en fullfjädrad elbil. Med Teslans lägre driftkostnader, och (vad jag utgår ifrån) bättre andrahandsvärde, bör den vara det mer ekonomiska alternativet utslaget på några år.

Förutsatt att Tesla kan leverera i paritet med efterfrågan så har jag svårt att se vem som väljer en V60 T8 före en Model 3 LR AWD med dessa priser. Båda modellerna är nya och kommer säkert ha lite barnsjukdomar. Volvon är visserligen en kombi, men Model 3 lastar en hel del också.

Min känsla är att Volvo kommer behöva justera sina priser en del om de vill kunna konkurrera.
Är Volvos pris också utan pappersarbetes avgift eller är plus 10 tkr bara på Teslan?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar