Sida 1 av 8

Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifiering

Postat: 14 apr 2018 00:47
av joel80
Enligt teknikens värld så har Volvo nu tryckt på pausknappen vad gäller lanseringar av nya modeller, i stället ska de fokusera på att elektrifiera befintliga modeller.


http://teknikensvarld.se/inga-nya-model ... ng-619321/

https://www.autocar.co.uk/car-news/indu ... xt-new-car

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 14 apr 2018 01:47
av Geni87
Man bortser ju dock från att Polestar uppenbarligen kommer med nya modeller, och Polestar är ju Volvo... :) Det är ju inte heller något jättedramatiskt då de säger "paus" till 2020 för helt nya modeller, så i praktiken blir det inga lanseringar av nya Volvomodeller under 2019 för att speeda upp elektrifieringen, låter sunt ändå. :) Robban på Aftonbladet lär väl dock vinkla det som att Volvo är på väg att läggas ner.

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 14 apr 2018 06:43
av LarsL
Är elektrifiering fortfarande lite förstorade startmotorer eller är det helt eldrivna bilar?

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 14 apr 2018 07:14
av Bjelke
LarsL skrev:
Är elektrifiering fortfarande lite förstorade startmotorer eller är det helt eldrivna bilar?
Mest det förstnämnda har dom iaf sagt hittills...

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 14 apr 2018 08:00
av ovelundkvist
Bara att de använder uttrycket ”elektrifierade” säger en hel del, som om bilar inte har varit det sedan startmotorn uppfanns...

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 14 apr 2018 09:56
av Leo
Nja vad är det de sätter på Paus egentligen?

Det mesta är ju uppdaterat och släppt. Fram för allt SUV-modeller då det är det segment som hela bilindustrin fokuserar på.

XC 40
V60
XC60
S90
V90
XC90

S60 kanske inte känns som superviktigt att få fram just nu då S90 funkar för många.

V40. Tror de har svårt att få fram en "prismässigt" konkurrenskraftig bil i Golf-klasssen då man bygger alldeles för små volymer.

Äldsta bilen i line-upen för Volvo är XC90 men den ska nog leva mååååånga år ännu med tanke på volymer, utvecklingskostnader och Volvos historiska takt av att släppa nya modeller.

Så känns ju inte direkt som någon "Nyhet" om vi säger så.

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 14 apr 2018 10:05
av frippe
Blir inte det lite konstigt, att elektrifiera redan befintliga modeller? Tycker mig se ganska stor skillnad mellan bilmodeller som enbart utvecklats mot el kontra de som konverteras efter hand.
Eller kanske skillnaden egentligen är om bilen utvecklats med den traditionella bilfilosofin eller med en friare filosofi.

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 14 apr 2018 10:24
av LarsL
Eftersom de förmodligen bara ska sätta i en 48V start/drivmotor så är ju modifiering just rätt benämning på förändringen.

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 14 apr 2018 14:29
av joel80
frippe skrev:
Blir inte det lite konstigt, att elektrifiera redan befintliga modeller? Tycker mig se ganska stor skillnad mellan bilmodeller som enbart utvecklats mot el kontra de som konverteras efter hand.
Eller kanske skillnaden egentligen är om bilen utvecklats med den traditionella bilfilosofin eller med en friare filosofi.
Nej både CMA och SPA-plattformen som de senaste årens modeller bygger på är gjorda med elektrifiering i tankarna. Det ska dels bli så att dom ska lansera pluginhybrider, men det blir även "riktig" elektrifiering där dom ju lovat en ren elbil på båda plattformarna under 2019. SPA är den större som alla från nya V60 och uppåt är baserade på och CMA är den för de mindre.

V40 och S60 kommer men är ju mest varianter av XC40 och V60 så de räknar man inte behöver speciellt mycket utveckling.

XC40 har man sagt blir den första att bli helt elektrisk, men än har man inte avslöjat vilken av de större som blir det. Jag hoppas starkt på nya V60. Den skulle passa mig uutmärkt i storlek och sägs inte bli lika dyr som V90 eller XC90.

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 09:20
av Geni87
Bjelke skrev:
LarsL skrev:
Är elektrifiering fortfarande lite förstorade startmotorer eller är det helt eldrivna bilar?
Mest det förstnämnda har dom iaf sagt hittills...
LarsL skrev:
Eftersom de förmodligen bara ska sätta i en 48V start/drivmotor så är ju modifiering just rätt benämning på förändringen.
Herregud vilket tjöt det är från vissa. Den planen som är känd från Volvo är 5 st BEV:ar 2019-2021, plus att bilarna med förbränningsmotorer kommer få ett 48V elsystem. Sen att vissa helt konsekvent väljer att bara ta till sig delar av faktan är ju rätt komiskt. :)

"It will launch five fully electric cars between 2019 and 2021, three of which will be Volvo models and two of which will be high performance electrified cars from Polestar, Volvo Cars’ performance car arm. Full details of these models will be announced at a later date.

These five cars will be supplemented by a range of petrol and diesel plug in hybrid and mild hybrid 48 volt options on all models, representing one of the broadest electrified car offerings of any car maker."

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 10:32
av bylund
Tjatet beror på att Volvo gjorde en PR-kupp och försökte räkna s k mildhybrider till elektrifiering. En förstärkt startmotor är löjligt att kalla elektrifiering, så nog förtjänar de både en och två skopor ovett för den kuppen. Därmed inte sagt att de i te utvecklar bättre saker också.

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 10:51
av Beck
bylund skrev:
Tjatet beror på att Volvo gjorde en PR-kupp och försökte räkna s k mildhybrider till elektrifiering. En förstärkt startmotor är löjligt att kalla elektrifiering, så nog förtjänar de både en och två skopor ovett för den kuppen. Därmed inte sagt att de i te utvecklar bättre saker också.
Från en initierad källa jobbas det hårt med att ta fram rena Elbilar från Volvos sida... En god vän av mig (lika Teslaintresserad som mig själv) sitter på deras utvecklingsavdelning men med munkavel på ;)

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 10:54
av Henrik Torphammar
Beck skrev:
bylund skrev:
Tjatet beror på att Volvo gjorde en PR-kupp och försökte räkna s k mildhybrider till elektrifiering. En förstärkt startmotor är löjligt att kalla elektrifiering, så nog förtjänar de både en och två skopor ovett för den kuppen. Därmed inte sagt att de i te utvecklar bättre saker också.
Från en initierad källa jobbas det hårt med att ta fram rena Elbilar från Volvos sida... En god vän av mig (lika Teslaintresserad som mig själv) sitter på deras utvecklingsavdelning men med munkavel på ;)
Jag hör samma sak av mina kompisar som jobbar på Volvo, men det tjatet har jag hört i många många år nu så..... Det lär ju inte vara så att de släpper en V60 med 75kWh som går på 140Wh/km och kostar 295k innan rabatten och som går i storskalig serieproduktion 2019. De måste ju som alla andra också börja med något halvrappel med kass prestanda och högt pris som ingen vill ha.

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 11:11
av Geni87
bylund skrev:
Tjatet beror på att Volvo gjorde en PR-kupp och försökte räkna s k mildhybrider till elektrifiering. En förstärkt startmotor är löjligt att kalla elektrifiering, så nog förtjänar de både en och två skopor ovett för den kuppen. Därmed inte sagt att de i te utvecklar bättre saker också.
Må så vara, men många av inläggen angående Volvo här påstår att det "förmodligen", "antagligen" osv bara handlar om mildhybrider - och då har man ju uppenbarligen inte läst hela "PR-kuppen" eller nyare info från Volvo angående elektrifiering.
Henrik Torphammar skrev:
Jag hör samma sak av mina kompisar som jobbar på Volvo, men det tjatet har jag hört i många många år nu så..... Det lär ju inte vara så att de släpper en V60 med 75kWh som går på 140Wh/km och kostar 295k innan rabatten och som går i storskalig serieproduktion 2019. De måste ju som alla andra också börja med något halvrappel med kass prestanda och högt pris som ingen vill ha.
Henrik Green sa ju i en intervju med Autocar att de siktar på en räckvidd (i WLTP får man anta då) på 310 miles för den första BEV:en, vilket blir ca 500 km för oss som föredrar vettiga enheter. Det är ju heller ingen hemlighet att de första BEV:arna blir CMA-baserade, med Polestar 2 först ut och sen förmodligen en BEV på XC40. Om de anses som halrappel eller inte återstår väl att se.

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 11:24
av Beck
Henrik Torphammar skrev:
Beck skrev:
bylund skrev:
Tjatet beror på att Volvo gjorde en PR-kupp och försökte räkna s k mildhybrider till elektrifiering. En förstärkt startmotor är löjligt att kalla elektrifiering, så nog förtjänar de både en och två skopor ovett för den kuppen. Därmed inte sagt att de i te utvecklar bättre saker också.
Från en initierad källa jobbas det hårt med att ta fram rena Elbilar från Volvos sida... En god vän av mig (lika Teslaintresserad som mig själv) sitter på deras utvecklingsavdelning men med munkavel på ;)
Jag hör samma sak av mina kompisar som jobbar på Volvo, men det tjatet har jag hört i många många år nu så..... Det lär ju inte vara så att de släpper en V60 med 75kWh som går på 140Wh/km och kostar 295k innan rabatten och som går i storskalig serieproduktion 2019. De måste ju som alla andra också börja med något halvrappel med kass prestanda och högt pris som ingen vill ha.
Min källa vill inte säga datum men han sa att de fick en mindre chock när Tesla M3 gick i produktion med sina specs... då fick de i prinsip börja om

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 11:56
av Geni87
Beck skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Beck skrev:
bylund skrev:
Tjatet beror på att Volvo gjorde en PR-kupp och försökte räkna s k mildhybrider till elektrifiering. En förstärkt startmotor är löjligt att kalla elektrifiering, så nog förtjänar de både en och två skopor ovett för den kuppen. Därmed inte sagt att de i te utvecklar bättre saker också.
Från en initierad källa jobbas det hårt med att ta fram rena Elbilar från Volvos sida... En god vän av mig (lika Teslaintresserad som mig själv) sitter på deras utvecklingsavdelning men med munkavel på ;)
Jag hör samma sak av mina kompisar som jobbar på Volvo, men det tjatet har jag hört i många många år nu så..... Det lär ju inte vara så att de släpper en V60 med 75kWh som går på 140Wh/km och kostar 295k innan rabatten och som går i storskalig serieproduktion 2019. De måste ju som alla andra också börja med något halvrappel med kass prestanda och högt pris som ingen vill ha.
Min källa vill inte säga datum men han sa att de fick en mindre chock när Tesla M3 gick i produktion med sina specs... då fick de i prinsip börja om
Har svårt att tro att de fick "börja om", lanseringen sker ju nästa år så det skulle de aldrig ha hunnit. Däremot utvecklas alla produkter mot rörliga mål, där man inte har full koll på vad konkurrenterna har i pipeline. Kanske ännu mer sant för just elbilar i dagsläget, när så mycket rör sig branschen, och antal kWh batteri man kan få plats med i en given volym hela tiden ändras. Volvo kan säkert ha fått ta ett omtag på vissa delar (med 99% sannolikhet batteripaketet).

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 12:06
av Beck
Geni87 skrev:
Beck skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Beck skrev:
bylund skrev:
Tjatet beror på att Volvo gjorde en PR-kupp och försökte räkna s k mildhybrider till elektrifiering. En förstärkt startmotor är löjligt att kalla elektrifiering, så nog förtjänar de både en och två skopor ovett för den kuppen. Därmed inte sagt att de i te utvecklar bättre saker också.
Från en initierad källa jobbas det hårt med att ta fram rena Elbilar från Volvos sida... En god vän av mig (lika Teslaintresserad som mig själv) sitter på deras utvecklingsavdelning men med munkavel på ;)
Jag hör samma sak av mina kompisar som jobbar på Volvo, men det tjatet har jag hört i många många år nu så..... Det lär ju inte vara så att de släpper en V60 med 75kWh som går på 140Wh/km och kostar 295k innan rabatten och som går i storskalig serieproduktion 2019. De måste ju som alla andra också börja med något halvrappel med kass prestanda och högt pris som ingen vill ha.
Min källa vill inte säga datum men han sa att de fick en mindre chock när Tesla M3 gick i produktion med sina specs... då fick de i prinsip börja om
Har svårt att tro att de fick "börja om", lanseringen sker ju nästa år så det skulle de aldrig ha hunnit. Däremot utvecklas alla produkter mot rörliga mål, där man inte har full koll på vad konkurrenterna har i pipeline. Kanske ännu mer sant för just elbilar i dagsläget, när så mycket rör sig branschen, och antal kWh batteri man kan få plats med i en given volym hela tiden ändras. Volvo kan säkert ha fått ta ett omtag på vissa delar (med 99% sannolikhet batteripaketet).
Fel ordval av mig med omstart men de hade inte varit konkurrenskraftiga med det som var tänkt att levereras och det var inte BARA at komplettera. Nu stoppar jag innan jag säger mer än jag bör!

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 12:08
av Geni87
Beck skrev:
Geni87 skrev:
Har svårt att tro att de fick "börja om", lanseringen sker ju nästa år så det skulle de aldrig ha hunnit. Däremot utvecklas alla produkter mot rörliga mål, där man inte har full koll på vad konkurrenterna har i pipeline. Kanske ännu mer sant för just elbilar i dagsläget, när så mycket rör sig branschen, och antal kWh batteri man kan få plats med i en given volym hela tiden ändras. Volvo kan säkert ha fått ta ett omtag på vissa delar (med 99% sannolikhet batteripaketet).
Fel ordval av mig med omstart men de hade inte varit konkurrenskraftiga med det som var tänkt att levereras och det var inte BARA at komplettera. Nu stoppar jag innan jag säger mer än jag bör!
Ja precis, rörliga mål. :) Nej berätta gärna mer... ;)

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 13:17
av Teslaspolen
Jag lovar, jag berättar inte för någon! :)

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 13:54
av chaffis75
Geni87 skrev:
Beck skrev:
Geni87 skrev:
Har svårt att tro att de fick "börja om", lanseringen sker ju nästa år så det skulle de aldrig ha hunnit. Däremot utvecklas alla produkter mot rörliga mål, där man inte har full koll på vad konkurrenterna har i pipeline. Kanske ännu mer sant för just elbilar i dagsläget, när så mycket rör sig branschen, och antal kWh batteri man kan få plats med i en given volym hela tiden ändras. Volvo kan säkert ha fått ta ett omtag på vissa delar (med 99% sannolikhet batteripaketet).
Fel ordval av mig med omstart men de hade inte varit konkurrenskraftiga med det som var tänkt att levereras och det var inte BARA at komplettera. Nu stoppar jag innan jag säger mer än jag bör!
Ja precis, rörliga mål. :) Nej berätta gärna mer... ;)
Ändå intressant att de faktiskt insåg att de inte kunde konkurrera med vad de ritade på utan tog ett omtag och gick tillbaka för att förbättra... inte alltid alla företag fattar de utan tycker att deras plan r tillräckligt bra och fortsätter...
Ska bli så spännande att se vad de kommer upp med vad de gäller BEV.

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 14:17
av Jerker
Men det är väl så det fungerar i många företag som inte driver utvecklingen framåt utan mest hoppar på nåt som de inser att de inte kan ignorera. Det måste ju till lite mer än bara att motvilligt följa efter vad andra gör om man ska komma med bra produkter.

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 14:31
av Henrik Torphammar
Geni87 skrev:
Henrik Green sa ju i en intervju med Autocar att de siktar på en räckvidd (i WLTP får man anta då) på 310 miles för den första BEV:en, vilket blir ca 500 km för oss som föredrar vettiga enheter. Det är ju heller ingen hemlighet att de första BEV:arna blir CMA-baserade, med Polestar 2 först ut och sen förmodligen en BEV på XC40. Om de anses som halrappel eller inte återstår väl att se.
Polestar 2 lär inte bli någon massproducerad bil. XC40 för all del, men kommer de kunna sälja en sådan med 100kWh (50mil WLTP) för 400k? Det blir antagligen antingen rejält mycket kortare räckvidd typ EPA 20mil eller att de prisar ut sig. Jag tror på bägge delarna. Kanske 500km NEDC och pris som är ren fantasi. Antagligen med hög förbrukning också, därav "halvrappel".

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 14:51
av Geni87
Jerker skrev:
Men det är väl så det fungerar i många företag som inte driver utvecklingen framåt utan mest hoppar på nåt som de inser att de inte kan ignorera. Det måste ju till lite mer än bara att motvilligt följa efter vad andra gör om man ska komma med bra produkter.
Nu är det mycket spekulationer som man omöjligt kan ha koll på utan att jobba med BEV:arna i Volvos organisation... :) Hur motvilligt eller villigt de jobbar med tekniken är väldigt svårt för oss att veta. Vad man dock vet är att Volvo är en liten tillverkare som måste tjäna pengar på det de gör, alltså måste de komma med konkurrenskraftiga produkter som säljer och drar in pengar. Det funkar inte att lansera någon halvmesyr som inte drar in några pengar för en så liten organisation. Att justera sin målbild pga ny teknik eller konkurrenters specifikationer är inte konstigt i någon bransch, och görs även av så kallade ledande företag.
Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:
Henrik Green sa ju i en intervju med Autocar att de siktar på en räckvidd (i WLTP får man anta då) på 310 miles för den första BEV:en, vilket blir ca 500 km för oss som föredrar vettiga enheter. Det är ju heller ingen hemlighet att de första BEV:arna blir CMA-baserade, med Polestar 2 först ut och sen förmodligen en BEV på XC40. Om de anses som halrappel eller inte återstår väl att se.
Polestar 2 lär inte bli någon massproducerad bil. XC40 för all del, men kommer de kunna sälja en sådan med 100kWh (50mil WLTP) för 400k? Det blir antagligen antingen rejält mycket kortare räckvidd typ EPA 20mil eller att de prisar ut sig. Jag tror på bägge delarna. Kanske 500km NEDC och pris som är ren fantasi. Antagligen med hög förbrukning också, därav "halvrappel".
Nu ska vi se, Model 3 med 75 kWh batteri och bakhjulsdrift börjar på $45000, vilken sannolikt blir det ungefärliga priset även i Svenska kronor med en extra nolla. Så Volvo måste därför erbjuda XC40 (som är en SUV) med 100 kWh batteri för 400 ksek. Låter rimligt. :)

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 14:58
av StefL
Geni87 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:
Henrik Green sa ju i en intervju med Autocar att de siktar på en räckvidd (i WLTP får man anta då) på 310 miles för den första BEV:en, vilket blir ca 500 km för oss som föredrar vettiga enheter. Det är ju heller ingen hemlighet att de första BEV:arna blir CMA-baserade, med Polestar 2 först ut och sen förmodligen en BEV på XC40. Om de anses som halrappel eller inte återstår väl att se.
Polestar 2 lär inte bli någon massproducerad bil. XC40 för all del, men kommer de kunna sälja en sådan med 100kWh (50mil WLTP) för 400k? Det blir antagligen antingen rejält mycket kortare räckvidd typ EPA 20mil eller att de prisar ut sig. Jag tror på bägge delarna. Kanske 500km NEDC och pris som är ren fantasi. Antagligen med hög förbrukning också, därav "halvrappel".
Nu ska vi se, Model 3 med 75 kWh batteri och bakhjulsdrift börjar på $45000, vilken sannolikt blir det ungefärliga priset även i Svenska kronor med en extra nolla. Så Volvo måste därför erbjuda XC40 (som är en SUV) med 100 kWh batteri för 400 ksek. Låter rimligt. :)
Fast nu är ju XC40 också en väsentligt mindre bil än Tesla Model 3, det får man inte glömma. Åtminstone hoppas jag att i takt med att utbudet av elbilar ökar blir fler egenskaper än batteristorlek och (verklig eller angiven) räckvidd intressanta när man jämför dem. Hyundai är ju på väg att släppa sin Kona som ska få vettig räckvidd, men där är det också många som verkar glömma att den inte precis är någon Tesla Model S storleksmässigt, och ingen Model 3 heller. Jonas Fröberg på SvD beskrev den tämligen träffande i en artikel nyligen som "en SUV i bacillstorlek" - och det är väl snarast dit även Volvo XC40 kan räknas...

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Postat: 16 apr 2018 15:06
av TBjorn
För att få bra vinstmarginaler på tillverkning av elbilar bör man nog tillverka batterierna själva. Har inte Volvo insett detta så ligger de nog brunt till. Förhoppningsvis så kanske Geely insett detta och sköter den biten åt Volvo.