Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifiering

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Stevvee »

Ptesla skrev:
Jeppe_E skrev:
Ptesla skrev:

Det är inte riktigt så enkelt. Vi har alla här sett vad som hände med Nokia. Att inte vilja eller kunna ställa om sitt produktutbud i tid för att man vill mjölka sina nuvarande omoderna (giftiga) men fortfarande säljande produkter är den riktiga faran.
Ja, vi kan väl slänga in Kodak här med, för att verkligen klargöra det?

Från Bil Sweden:

Försäljning Februari:
Volvo Laddhybrid S/V60 - 273 bilar
Volvo laddhybrid XC60 - 135 bilar
Volvo S/V60 bensin - 105 bilar
Volvo S/V60 diesel - 1068 bilar
Volvo XC60 bensin - 182 bilar
Volvo XC60 Diesel - 596 bilar

Varför är det såhär? Fossilbilen är ju död. Varför fattar inte svenska folket utanför detta forum det? Jo, jag vet. Volvo erbjuder inga elbilar så därför måste vi köpa en fossilbil? Nä, gemen man är inte riktigt på samma position i förändringskurvan som vi här i forumet är.
Ja den är död. Nokia nådde sina absoluta toppar försäljningsmässigt några år efter iPhone introducerades. Forumen bubblade med Nokia-vänner som argumenterade exakt som du. Även deras VD och Steve Ballmer var med på tåget. Ändå visste vi som var först ut med iPhone att de redan var döda. Och vi hade helt rätt. Vem vet, det kanske är likadant nu? Jag vet vilket gäng jag hade bettat på i alla fall.
Men isåfall är alla bilmärken förutom tesla döda från och med nu då eller ?

För finns ju nästan inget märke som kan leverera en elbil snabbt om jag beställer idag och är du en barnfamilj med två vuxna och två barn så är ju utbudet extremt litet.
Och att VW är aggressiva i media är ju inget konstigt, dom behöver få upp sitt rykte och skaka av sig dieselgate.

Något att komma ihåg om bilbranschen också är att tyska märken struntar egentligen i Sverige, för vi köper så lite bilar så för dom kvittar det egentligen om det säljs här eller inte. Vad vill jag säga med detta? Jo att när väl elbilarna kommer och det är begränsat antal kommer tilldelningen till Sverige vara LITEN. Men visst vem bryr sig, dom kan inte leverera idag så dom är redan döda ? Bild
Ptesla
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 18 dec 2018 11:37
Referralkod: ts.la/peder89808

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Ptesla »

Stevvee skrev:
Ptesla skrev:
Jeppe_E skrev:
Ptesla skrev:

Det är inte riktigt så enkelt. Vi har alla här sett vad som hände med Nokia. Att inte vilja eller kunna ställa om sitt produktutbud i tid för att man vill mjölka sina nuvarande omoderna (giftiga) men fortfarande säljande produkter är den riktiga faran.
Ja, vi kan väl slänga in Kodak här med, för att verkligen klargöra det?

Från Bil Sweden:

Försäljning Februari:
Volvo Laddhybrid S/V60 - 273 bilar
Volvo laddhybrid XC60 - 135 bilar
Volvo S/V60 bensin - 105 bilar
Volvo S/V60 diesel - 1068 bilar
Volvo XC60 bensin - 182 bilar
Volvo XC60 Diesel - 596 bilar

Varför är det såhär? Fossilbilen är ju död. Varför fattar inte svenska folket utanför detta forum det? Jo, jag vet. Volvo erbjuder inga elbilar så därför måste vi köpa en fossilbil? Nä, gemen man är inte riktigt på samma position i förändringskurvan som vi här i forumet är.
Ja den är död. Nokia nådde sina absoluta toppar försäljningsmässigt några år efter iPhone introducerades. Forumen bubblade med Nokia-vänner som argumenterade exakt som du. Även deras VD och Steve Ballmer var med på tåget. Ändå visste vi som var först ut med iPhone att de redan var döda. Och vi hade helt rätt. Vem vet, det kanske är likadant nu? Jag vet vilket gäng jag hade bettat på i alla fall.
Men isåfall är alla bilmärken förutom tesla döda från och med nu då eller ?

För finns ju nästan inget märke som kan leverera en elbil snabbt om jag beställer idag och är du en barnfamilj med två vuxna och två barn så är ju utbudet extremt litet.
Och att VW är aggressiva i media är ju inget konstigt, dom behöver få upp sitt rykte och skaka av sig dieselgate.

Något att komma ihåg om bilbranschen också är att tyska märken struntar egentligen i Sverige, för vi köper så lite bilar så för dom kvittar det egentligen om det säljs här eller inte. Vad vill jag säga med detta? Jo att när väl elbilarna kommer och det är begränsat antal kommer tilldelningen till Sverige vara LITEN. Men visst vem bryr sig, dom kan inte leverera idag så dom är redan döda ? Bild
Det jag ville säga var att de bilmärken som är sena med att gå över till full eldrift och istället mjölkar sina fossilbilar, som t.ex Volvo och Toyota riskerar att få det väldigt tufft framåt. Varumärken som är tidiga med att gå över har bättre chanser att klara av omställningen.

Givetvis omöjligt att veta exakt vad som försiggår på insidan av de här företagen, men tittar vi enbart på deras publika roadmaps, uttalanden och faktiska produkter och leveranser av elbilar ser det inte jättebra ut för Volvo i mina ögon.
--
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Stevvee »

Ptesla skrev:
Stevvee skrev:
Ptesla skrev:
Jeppe_E skrev:
Ptesla skrev:

Det är inte riktigt så enkelt. Vi har alla här sett vad som hände med Nokia. Att inte vilja eller kunna ställa om sitt produktutbud i tid för att man vill mjölka sina nuvarande omoderna (giftiga) men fortfarande säljande produkter är den riktiga faran.
Ja, vi kan väl slänga in Kodak här med, för att verkligen klargöra det?

Från Bil Sweden:

Försäljning Februari:
Volvo Laddhybrid S/V60 - 273 bilar
Volvo laddhybrid XC60 - 135 bilar
Volvo S/V60 bensin - 105 bilar
Volvo S/V60 diesel - 1068 bilar
Volvo XC60 bensin - 182 bilar
Volvo XC60 Diesel - 596 bilar

Varför är det såhär? Fossilbilen är ju död. Varför fattar inte svenska folket utanför detta forum det? Jo, jag vet. Volvo erbjuder inga elbilar så därför måste vi köpa en fossilbil? Nä, gemen man är inte riktigt på samma position i förändringskurvan som vi här i forumet är.
Ja den är död. Nokia nådde sina absoluta toppar försäljningsmässigt några år efter iPhone introducerades. Forumen bubblade med Nokia-vänner som argumenterade exakt som du. Även deras VD och Steve Ballmer var med på tåget. Ändå visste vi som var först ut med iPhone att de redan var döda. Och vi hade helt rätt. Vem vet, det kanske är likadant nu? Jag vet vilket gäng jag hade bettat på i alla fall.
Men isåfall är alla bilmärken förutom tesla döda från och med nu då eller ?

För finns ju nästan inget märke som kan leverera en elbil snabbt om jag beställer idag och är du en barnfamilj med två vuxna och två barn så är ju utbudet extremt litet.
Och att VW är aggressiva i media är ju inget konstigt, dom behöver få upp sitt rykte och skaka av sig dieselgate.

Något att komma ihåg om bilbranschen också är att tyska märken struntar egentligen i Sverige, för vi köper så lite bilar så för dom kvittar det egentligen om det säljs här eller inte. Vad vill jag säga med detta? Jo att när väl elbilarna kommer och det är begränsat antal kommer tilldelningen till Sverige vara LITEN. Men visst vem bryr sig, dom kan inte leverera idag så dom är redan döda ? Bild
Det jag ville säga var att de bilmärken som är sena med att gå över till full eldrift och istället mjölkar sina fossilbilar, som t.ex Volvo och Toyota riskerar att få det väldigt tufft framåt. Varumärken som är tidiga med att gå över har bättre chanser att klara av omställningen.

Givetvis omöjligt att veta exakt vad som försiggår på insidan av de här företagen, men tittar vi enbart på deras publika roadmaps, uttalanden och faktiska produkter och leveranser av elbilar ser det inte jättebra ut för Volvo i mina ögon.
Nu vet ju inte exakt facit heller om framtiden. Om elbil är det rätta i slutändan.

Jag hoppas att fler tillverkare kommer med elbilar inom 2-3år (och då menar jag levererar och inte visar upp någon skiss) för det tycker jag är löjligt. Kom och se vad vi skall leverera om 2-3 år, nej jäklar det gick att beställa om 2-3 år och leverans om 5. Bara titta på Passat GTE. Stora rubriker 2018 (ny passat gte pågång, snart med längre räckvidd, snart kan man beställa, jaha leverans 2020)

Den som låter mest och släpper mest Pm behöver inte vara den som är längst fram i ledet.
Ptesla
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 18 dec 2018 11:37
Referralkod: ts.la/peder89808

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Ptesla »

Stevvee skrev:

Nu vet ju inte exakt facit heller om framtiden. Om elbil är det rätta i slutändan.

Jag hoppas att fler tillverkare kommer med elbilar inom 2-3år (och då menar jag levererar och inte visar upp någon skiss) för det tycker jag är löjligt. Kom och se vad vi skall leverera om 2-3 år, nej jäklar det gick att beställa om 2-3 år och leverans om 5. Bara titta på Passat GTE. Stora rubriker 2018 (ny passat gte pågång, snart med längre räckvidd, snart kan man beställa, jaha leverans 2020)

Den som låter mest och släpper mest Pm behöver inte vara den som är längst fram i ledet.
Ja vi får väl se vad som händer. När man kört elbil ett tag är det dock svårt att se något annat alternativ som skulle vara mer attraktivt än full eldrift, så otroligt många fördelar jämfört med vätskor/gas som ska transporteras och fyllas på någon annan stans än hemma. Tror de flesta kommer känna likadant när de väl vågat sig över tröskeln och det kommer driva utvecklingen.

Håller med om att bilindustrins extrem ängsliga PR-beteende med pressreleaser, dimridåer och "konceptbilar" verkligen är bedrövligt. Just hela grejen med konceptbilar byggda i målad frigolit med "100 mils räckvidd", "0-100 på en sekund" är verkligen märkligt. Först designar man något omöjligt, som kreti och pleti hetsar upp sig över och använder som argument i diskussioner, sen flera år senare släpper man en fullständigt urvattnad design by comitté-variant av konceptet till allmänheten. Lägg tiden och energin på att utveckla och framförallt producera riktiga produkter istället.

VW är världsmästare på detta. Någon som tror att den där folkabussen verkligen kommer vara lika fin som konceptbilen? Knappast! Det enda den bidrar med är uppblåsta förväntningar och bekymmer för äkta dooers (läs Tesla mfl) som försöker göra något på riktigt åt våra luft, miljö och klimatproblem. Trist!
--
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Stevvee »

Ptesla skrev:
Stevvee skrev:

Nu vet ju inte exakt facit heller om framtiden. Om elbil är det rätta i slutändan.

Jag hoppas att fler tillverkare kommer med elbilar inom 2-3år (och då menar jag levererar och inte visar upp någon skiss) för det tycker jag är löjligt. Kom och se vad vi skall leverera om 2-3 år, nej jäklar det gick att beställa om 2-3 år och leverans om 5. Bara titta på Passat GTE. Stora rubriker 2018 (ny passat gte pågång, snart med längre räckvidd, snart kan man beställa, jaha leverans 2020)

Den som låter mest och släpper mest Pm behöver inte vara den som är längst fram i ledet.
Ja vi får väl se vad som händer. När man kört elbil ett tag är det dock svårt att se något annat alternativ som skulle vara mer attraktivt än full eldrift, så otroligt många fördelar jämfört med vätskor/gas som ska transporteras och fyllas på någon annan stans än hemma. Tror de flesta kommer känna likadant när de väl vågat sig över tröskeln och det kommer driva utvecklingen.

Håller med om att bilindustrins extrem ängsliga PR-beteende med pressreleaser, dimridåer och "konceptbilar" verkligen är bedrövligt. Just hela grejen med konceptbilar byggda i målad frigolit med "100 mils räckvidd", "0-100 på en sekund" är verkligen märkligt. Först designar man något omöjligt, som kreti och pleti hetsar upp sig över och använder som argument i diskussioner, sen flera år senare släpper man en fullständigt urvattnad design by comitté-variant av konceptet till allmänheten. Lägg tiden och energin på att utveckla och framförallt producera riktiga produkter istället.

VW är världsmästare på detta. Någon som tror att den där folkabussen verkligen kommer vara lika fin som konceptbilen? Knappast! Det enda den bidrar med är uppblåsta förväntningar och bekymmer för äkta dooers (läs Tesla mfl) som försöker göra något på riktigt åt våra luft, miljö och klimatproblem. Trist!
Absolut tror jag elbil är extremt skönt och jag hoppas kunna byta hybriden mot en renel vid nästa tillfälle. Men jag tror dock ändå att det kommer komma alternativ precis som det finns 3 olika bränslen idag (egentligen fler) så tror jag vissa kör El och andra någon annan miljövänlig produkt.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Teslaspolen »

Hade tekniken varit likvärdig, så som bensin, diesel, etanol, biodiesel och biogas är så hade jag köpt det. Nu stämmer det inte alls utan det mesta pekar på att el kommer att driva ut allt annat in tio år i Sverige för att det kommer vara bättre (rappare), billigare i både inköp och drift och med praktiskt då man laddar hemma och "bränslet" kommer genom en infrastruktur som redan finns i hela Europa, elledningar. El löser dessutom problem som inget av de andra kan; lokala utsläpp, effektivare energicykel, mindre slitage på saker som bromsar (vilket i sin tur ger lägre kostnader, och mindre luftpartiklar.)

Visst lär det finnas olika bränslen i olika transportformat, men elen lär peta ut alla fordon som går på marken, ett eller ett par segment i taget.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Zalman3 »

Det lovas ju att man kan förboka en Volvo XC40 BEV i början av 2019.
Det verkar inte stämma.

"Elektrisk XC40 først
Kerssemakers bekrefter at den første rene Volvo-elbilen blir en batteridrevet utgave av XC40. Den skal bygges på Volvos fabrikk i Gent, i Belgia.
De første kundene kan regne med å få bilen i starten av 2020, men allerede tidlig på nyåret åpner Volvo Norge for reservasjon av bilen."


"Store forventninger til XC40

I dag starter salget av XC40 Twin Engine og med det har Volvo plug-in hybrid-alternativer også i 40-serien. Hittil har drivlinjen vært forbeholdt 60- og 90-serien.

- Med salgsstarten til XC40 markerer vi at alle modellseriene våre kan tilby plug-in hybrider. Denne drivlinjen har vært utrolig viktig for Volvo i Norge og står for 65% prosent av salget vårt. Det knyttes derfor store forventninger til XC40 Twin Engine i Norge, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway AS.

Volvo forventer å starte kundelevering i fjerde kvartal 2019. XC40 blir først tilgjengelig som T5 Twin Engine. Bilen lanseres med forhjulsdrift og en tre-sylindret bensinmotor, i tillegg til den elektriske motoren. Bensinmotoren kommer med 180hk og 265 Nm, mens den elektriske motoren kommer med 82hk og 160Nm. Elektrisk rekkevidde er 38 kilometer (WLTP).

Prisen på XC40 T5 Twin Engine blir fra 479 900,- inkludert frakt/levering i Oslo. Blandet forbruk: 1,9 liter pr.100 km NEDC / CO2-utslipp: 44 gram. "

Plugin bilar står för 65% av Volvo försäljningen i Norge.
Bara 38km i räckvidd är uselt.

Priset för en XC40 T5 Twin Engine blir från 479.900Nok att jämföra med en Tesla 3 long Range 4wd för 442.300Nok.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Toja »

Kära Volvo älskare,
Vi dom köpt Tesla för länge sen vet verkligen hur bra en elbil ör i jämförelse till fosilbil.
Vi vet att övergången plötsligt kommer accelerera. Detta sker när pristermometer på en elbil är samma pris som en fosilare.
Då kommer gemene man räkna.
Samma pris men spar flera tusen i månaden bara på bränslet.

Att vi skriver så mycket om Volvo beror på att vi vill att Volvo ska vara med i tid, annars är risken uppenbar att dom inte överlever. Dom har bara några år på dig.
En Tesla Modell 3 SR kostar i höst ca 450.000. Om VW kommer med en Passat elbil för 350.000 är det ingen som köper Volvo längre
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Zalman3 »

Toja skrev:
Kära Volvo älskare,
Vi dom köpt Tesla för länge sen vet verkligen hur bra en elbil ör i jämförelse till fosilbil.
Vi vet att övergången plötsligt kommer accelerera. Detta sker när pristermometer på en elbil är samma pris som en fosilare.
Då kommer gemene man räkna.
Samma pris men spar flera tusen i månaden bara på bränslet.

Att vi skriver så mycket om Volvo beror på att vi vill att Volvo ska vara med i tid, annars är risken uppenbar att dom inte överlever. Dom har bara några år på dig.
En Tesla Modell 3 SR kostar i höst ca 450.000. Om VW kommer med en Passat elbil för 350.000 är det ingen som köper Volvo längre
Tesla Y är redan nu en XC60 dödare.
I USA är både Volvo XC60 och BMW X3, dyrare och mindre än Y.
När folk idag kan förboka en Y så köper dom ingen XC60.
I USA tappade BMW 3-serien ca 50% av sin försäljning på 7 månader, hur mycket tappar Volvo det närmsta året i sin försäljning?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Jeppe_E »

Zalman3 skrev:
I USA tappade BMW 3-serien ca 50% av sin försäljning på 7 månader, hur mycket tappar Volvo det närmsta året i sin försäljning?
Ja, det verkar ju gå skitdåligt för Volvo redan?

https://www.media.volvocars.com/global/ ... hs-of-2019

Allmänheten är inte == detta forum. :) De flesta är inte riktigt där än. Försäljningen av rena fossilbilar kommer först att ersättas av hybrider och sen av elbilar.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av ovelundkvist »

Hybrider hoppas och tror jag är ett kortvarigt elände. Dubbel drivlina ger bara ännu mer servicebehov til väldigt liten nytta. Enda anledningen till att de finns är ju att tillverkarna av dem inte stoppar större batterier i dem och skippar fossilmotorn. När priset för batterier blir ännu lägre kommer ingen köpa en hybrid.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Jeppe_E »

ovelundkvist skrev:
Hybrider hoppas och tror jag är ett kortvarigt elände. Dubbel drivlina ger bara ännu mer servicebehov til väldigt liten nytta. Enda anledningen till att de finns är ju att tillverkarna av dem inte stoppar större batterier i dem och skippar fossilmotorn. När priset för batterier blir ännu lägre kommer ingen köpa en hybrid.
Så är det och det är lite därför som jag själv inte bytt ut min dieselspis än. Jag tänker inte köpa en hybridbil, men för många är det ett enklare val än en ren elbil.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av LarsL »

Stevvee skrev:
Absolut tror jag elbil är extremt skönt och jag hoppas kunna byta hybriden mot en renel vid nästa tillfälle. Men jag tror dock ändå att det kommer komma alternativ precis som det finns 3 olika bränslen idag (egentligen fler) så tror jag vissa kör El och andra någon annan miljövänlig produkt.
Jag tror inte på ”alternativa” bränslen och det gör inte Volwagen heller, längre. De tror att bilindustrin helt och hållet måste satsa på elbilar från och med nu.
https://www.cleanenergywire.org/news/vo ... ver-e-cars

Biobränslen skulle ta alldeles för mycket areal i anspråk för att vara hållbart i längden. Vi bör utnyttja denna areal till bättre saker än att oldla fordonsbränsle på den. Det går åt typ 400ggr mer areal för att odla biobränsle än att sätta upp solceller.

Bränsleceller ligger enligt Volkswagen minst 10 år bort innan de går att använda i personbilar. Då har redan infrastrukturen för elbilar etablerats fullt ut och alla parkeringsplatser kommer ha möjlighet till normalladdning. Då kommer även lägenhetsmänniskor att ha fulladdat batteri på morgonen och ingen kommer tycka det är smidigt att behöva åka en omväg för att tanka, vilka endel gör idag ( :roll: ).
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av vigge50 »

Jeppe_E skrev:
Zalman3 skrev:
I USA tappade BMW 3-serien ca 50% av sin försäljning på 7 månader, hur mycket tappar Volvo det närmsta året i sin försäljning?
Ja, det verkar ju gå skitdåligt för Volvo redan?

https://www.media.volvocars.com/global/ ... hs-of-2019

Allmänheten är inte == detta forum. :) De flesta är inte riktigt där än. Försäljningen av rena fossilbilar kommer först att ersättas av hybrider och sen av elbilar.
Om du syftar på plug-in hybrider så har jag svårt att hålla med dig. 2015 så stod andelen BEV/PHEV 60/40 av försäljningen i världen och jag läste en del kommentarer om att plug-in hybrider framöver kommer växa snabbare och ta över innan BEV tar över igen. Nu har Kina såklart haft en stor påverkan men sen dess så har BEV i världen ökat snabbare än PHEV varje år och förra året var fördelningen 69/31 vilket är den största ledningen sedan 2011 då det var 70/30. Om vi kollar på endast Europa så är det såklart annorlunda men där var BEV större än PHEV förra året för första gången sedan 2014. I USA tror jag Model 3 själv sålde fler än samtliga PHEV tillsammans förra året.
Om du syftar på vanliga hybrider som Volvo nu satsar på så verkar de öka men inte så mycket. Detta är den nyaste statistiken jag kunde hitta och där syns det att hybrider är betydligt större men som sagt en medioker ökning.

Bild
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av HenrikC »

Fördelningen mellan laddhybrider och elbilar beror mycket på skatteregler. Bättre batterier leder till bättre elbilar och en större betydelse för den elektriska drivlinan i laddhybrider. Enskilda modeller kan gå åt olika håll, men den övergripande trenden är mot mer eldrift.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av bullen »

Finns väl 3 huvudargument för PHEV kontra BEV.
PRISET hittills finns det inga BEV med tillräcklig räckvidd o storlek till ett attraktivt pris. Detta argument lär leva max ett år till.
RÄCKVIDDSÅNGEST man vågar inte lita på endast el. En ICE är fortfarande en trygghet för många. Hur många gånger har jag inte fått frågan hur jag gör när batteriet tar slut... Även detta argument försvinner ju fler som inser överlägsenheten hos en BEV efter att ha provkört eller ha
ha en kompis som gjort det.
HEMMALADDNING utan laddning hemma är det fortfarande ett nickel med laddning. Här behöver politikerna jobba hårdare och ställa krav/underlätta utbyggnaden av vårdplatser på bostadsparkeringar
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av 12man »

bullen skrev:
...Här behöver politikerna jobba hårdare och ställa krav/underlätta utbyggnaden av vårdplatser på bostadsparkeringar
Bättre än i korridoren menar du?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av bullen »

12man skrev:
bullen skrev:
...Här behöver politikerna jobba hårdare och ställa krav/underlätta utbyggnaden av vårdplatser på bostadsparkeringar
Bättre än i korridoren menar du?
The man who invented auto correct should burn in hello Bild
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av vigge50 »

bullen skrev:
12man skrev:
bullen skrev:
...Här behöver politikerna jobba hårdare och ställa krav/underlätta utbyggnaden av vårdplatser på bostadsparkeringar
Bättre än i korridoren menar du?
The man who invented auto correct should burn in hello Bild
Meningen eller ny auto correct? :roll: :lol:
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av bullen »

Meningen. Det var liksom vitsen
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Leo »

Brukar säga om ”Biobränslen” som HVO mm

-det må vara Co2 neutralt i någon beräkning men vill man inte själv, eller att ens barn ska, andas det som kommer ur avgssröret bör det ge en tankeställare eller viss insikt... :|
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Jeppe_E »

vigge50 skrev:
Om du syftar på plug-in hybrider så har jag svårt att hålla med dig. 2015 så stod andelen BEV/PHEV 60/40 av försäljningen i världen och jag läste en del kommentarer om att plug-in hybrider framöver kommer växa snabbare och ta över innan BEV tar över igen. Nu har Kina såklart haft en stor påverkan men sen dess så har BEV i världen ökat snabbare än PHEV varje år och förra året var fördelningen 69/31 vilket är den största ledningen sedan 2011 då det var 70/30. Om vi kollar på endast Europa så är det såklart annorlunda men där var BEV större än PHEV förra året för första gången sedan 2014. I USA tror jag Model 3 själv sålde fler än samtliga PHEV tillsammans förra året.
Om du syftar på vanliga hybrider som Volvo nu satsar på så verkar de öka men inte så mycket. Detta är den nyaste statistiken jag kunde hitta och där syns det att hybrider är betydligt större men som sagt en medioker ökning.
Blev faktiskt förvånad över att se siffrorna för 2018 för Europa. Totalt 345.000 BEV/PHEV och av dessa var 190.000 BEV och 155.000 PHEV. Volvo XC60 T8 var den näst bäst säljande plug-in hybriden. Det är väl knappast någon överraskning att Model 3 kommer att toppa listan över antalet sålda BEV 2019 :)

Vet inte riktigt vad du menar när du säger "vanliga hybrider som Volvo nu satsar på"? Volvo bygger/satsar ju på plug-in hybrider, inte på toyotahybrider.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av ovelundkvist »

Det är väl de där 48 volts låtsashybriderna som Volvo lyckades lura i svensk media att det var något revolutionerande som avses.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Teslaspolen »

ovelundkvist skrev:
Det är väl de där 48 volts låtsashybriderna som Volvo lyckades lura i svensk media att det var något revolutionerande som avses.
Det vill säga, ännu mesigare än Toyotas hybrider.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av chaffis75 »

ovelundkvist skrev:
Det är väl de där 48 volts låtsashybriderna som Volvo lyckades lura i svensk media att det var något revolutionerande som avses.
Något jag inte fattar är att de sätter dessa system på en diesel, varför?
Har även sett att man sparar ungefär 3gram i utsläpp vilket jag kan tycka knappt är lönt speciellt då de skiljer ca 20000 I pris. Man kan också ifrågasätta de som alla fossil kramare brukar, dvs hut många mil måste man köra inna. Man får tillbaka miljö påverkan från de extra batterier och annat som krävs.

Nej jag är allt mer övertygad om att detta är antingen eller, antingen fortsätter man köra traditionella avgasmotorer eller så kör man bev, där bev såklart är att föredra.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar