Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifiering
Moderator: Redaktion
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Brukar säga om ”Biobränslen” som HVO mm
-det må vara Co2 neutralt i någon beräkning men vill man inte själv, eller att ens barn ska, andas det som kommer ur avgssröret bör det ge en tankeställare eller viss insikt...
-det må vara Co2 neutralt i någon beräkning men vill man inte själv, eller att ens barn ska, andas det som kommer ur avgssröret bör det ge en tankeställare eller viss insikt...
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Blev faktiskt förvånad över att se siffrorna för 2018 för Europa. Totalt 345.000 BEV/PHEV och av dessa var 190.000 BEV och 155.000 PHEV. Volvo XC60 T8 var den näst bäst säljande plug-in hybriden. Det är väl knappast någon överraskning att Model 3 kommer att toppa listan över antalet sålda BEV 2019vigge50 skrev:Om du syftar på plug-in hybrider så har jag svårt att hålla med dig. 2015 så stod andelen BEV/PHEV 60/40 av försäljningen i världen och jag läste en del kommentarer om att plug-in hybrider framöver kommer växa snabbare och ta över innan BEV tar över igen. Nu har Kina såklart haft en stor påverkan men sen dess så har BEV i världen ökat snabbare än PHEV varje år och förra året var fördelningen 69/31 vilket är den största ledningen sedan 2011 då det var 70/30. Om vi kollar på endast Europa så är det såklart annorlunda men där var BEV större än PHEV förra året för första gången sedan 2014. I USA tror jag Model 3 själv sålde fler än samtliga PHEV tillsammans förra året.
Om du syftar på vanliga hybrider som Volvo nu satsar på så verkar de öka men inte så mycket. Detta är den nyaste statistiken jag kunde hitta och där syns det att hybrider är betydligt större men som sagt en medioker ökning.
Vet inte riktigt vad du menar när du säger "vanliga hybrider som Volvo nu satsar på"? Volvo bygger/satsar ju på plug-in hybrider, inte på toyotahybrider.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Det är väl de där 48 volts låtsashybriderna som Volvo lyckades lura i svensk media att det var något revolutionerande som avses.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Det vill säga, ännu mesigare än Toyotas hybrider.ovelundkvist skrev:Det är väl de där 48 volts låtsashybriderna som Volvo lyckades lura i svensk media att det var något revolutionerande som avses.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Något jag inte fattar är att de sätter dessa system på en diesel, varför?ovelundkvist skrev:Det är väl de där 48 volts låtsashybriderna som Volvo lyckades lura i svensk media att det var något revolutionerande som avses.
Har även sett att man sparar ungefär 3gram i utsläpp vilket jag kan tycka knappt är lönt speciellt då de skiljer ca 20000 I pris. Man kan också ifrågasätta de som alla fossil kramare brukar, dvs hut många mil måste man köra inna. Man får tillbaka miljö påverkan från de extra batterier och annat som krävs.
Nej jag är allt mer övertygad om att detta är antingen eller, antingen fortsätter man köra traditionella avgasmotorer eller så kör man bev, där bev såklart är att föredra.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Nä, när Volvo sa att de skulle elektrifiera hela deras utbud så sa de att hybrider och plug-in hybrider skulle utgöra medparten av försäljningen. Förhoppningsvis kommer de erbjuda plug-in hybrider av samtliga modeller men enligt vanliga hybrider är också en del av deras satsning.Jeppe_E skrev:Blev faktiskt förvånad över att se siffrorna för 2018 för Europa. Totalt 345.000 BEV/PHEV och av dessa var 190.000 BEV och 155.000 PHEV. Volvo XC60 T8 var den näst bäst säljande plug-in hybriden. Det är väl knappast någon överraskning att Model 3 kommer att toppa listan över antalet sålda BEV 2019vigge50 skrev:Om du syftar på plug-in hybrider så har jag svårt att hålla med dig. 2015 så stod andelen BEV/PHEV 60/40 av försäljningen i världen och jag läste en del kommentarer om att plug-in hybrider framöver kommer växa snabbare och ta över innan BEV tar över igen. Nu har Kina såklart haft en stor påverkan men sen dess så har BEV i världen ökat snabbare än PHEV varje år och förra året var fördelningen 69/31 vilket är den största ledningen sedan 2011 då det var 70/30. Om vi kollar på endast Europa så är det såklart annorlunda men där var BEV större än PHEV förra året för första gången sedan 2014. I USA tror jag Model 3 själv sålde fler än samtliga PHEV tillsammans förra året.
Om du syftar på vanliga hybrider som Volvo nu satsar på så verkar de öka men inte så mycket. Detta är den nyaste statistiken jag kunde hitta och där syns det att hybrider är betydligt större men som sagt en medioker ökning.
Vet inte riktigt vad du menar när du säger "vanliga hybrider som Volvo nu satsar på"? Volvo bygger/satsar ju på plug-in hybrider, inte på toyotahybrider.
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
OK, jag har inte så bra koll på hybrider/plug-in eftersom det inte är intressant för mig. Förutsatte lite att man satsar på plug-in hybrider snarare än vanliga hybrider. Nu testar ju Volvo vingarna med elbilar genom Polestar, så vi får väl se hur detta fungerar på marknaden.vigge50 skrev:Nä, när Volvo sa att de skulle elektrifiera hela deras utbud så sa de att hybrider och plug-in hybrider skulle utgöra medparten av försäljningen. Förhoppningsvis kommer de erbjuda plug-in hybrider av samtliga modeller men enligt vanliga hybrider är också en del av deras satsning.Jeppe_E skrev:Blev faktiskt förvånad över att se siffrorna för 2018 för Europa. Totalt 345.000 BEV/PHEV och av dessa var 190.000 BEV och 155.000 PHEV. Volvo XC60 T8 var den näst bäst säljande plug-in hybriden. Det är väl knappast någon överraskning att Model 3 kommer att toppa listan över antalet sålda BEV 2019vigge50 skrev:Om du syftar på plug-in hybrider så har jag svårt att hålla med dig. 2015 så stod andelen BEV/PHEV 60/40 av försäljningen i världen och jag läste en del kommentarer om att plug-in hybrider framöver kommer växa snabbare och ta över innan BEV tar över igen. Nu har Kina såklart haft en stor påverkan men sen dess så har BEV i världen ökat snabbare än PHEV varje år och förra året var fördelningen 69/31 vilket är den största ledningen sedan 2011 då det var 70/30. Om vi kollar på endast Europa så är det såklart annorlunda men där var BEV större än PHEV förra året för första gången sedan 2014. I USA tror jag Model 3 själv sålde fler än samtliga PHEV tillsammans förra året.
Om du syftar på vanliga hybrider som Volvo nu satsar på så verkar de öka men inte så mycket. Detta är den nyaste statistiken jag kunde hitta och där syns det att hybrider är betydligt större men som sagt en medioker ökning.
Vet inte riktigt vad du menar när du säger "vanliga hybrider som Volvo nu satsar på"? Volvo bygger/satsar ju på plug-in hybrider, inte på toyotahybrider.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
De sa också att 50% ska vara rena BEV:ar 2025, och resten då en mix av midhybrider och pluginhybrider.vigge50 skrev:Nä, när Volvo sa att de skulle elektrifiera hela deras utbud så sa de att hybrider och plug-in hybrider skulle utgöra medparten av försäljningen. Förhoppningsvis kommer de erbjuda plug-in hybrider av samtliga modeller men enligt vanliga hybrider är också en del av deras satsning.Jeppe_E skrev:Blev faktiskt förvånad över att se siffrorna för 2018 för Europa. Totalt 345.000 BEV/PHEV och av dessa var 190.000 BEV och 155.000 PHEV. Volvo XC60 T8 var den näst bäst säljande plug-in hybriden. Det är väl knappast någon överraskning att Model 3 kommer att toppa listan över antalet sålda BEV 2019vigge50 skrev:Om du syftar på plug-in hybrider så har jag svårt att hålla med dig. 2015 så stod andelen BEV/PHEV 60/40 av försäljningen i världen och jag läste en del kommentarer om att plug-in hybrider framöver kommer växa snabbare och ta över innan BEV tar över igen. Nu har Kina såklart haft en stor påverkan men sen dess så har BEV i världen ökat snabbare än PHEV varje år och förra året var fördelningen 69/31 vilket är den största ledningen sedan 2011 då det var 70/30. Om vi kollar på endast Europa så är det såklart annorlunda men där var BEV större än PHEV förra året för första gången sedan 2014. I USA tror jag Model 3 själv sålde fler än samtliga PHEV tillsammans förra året.
Om du syftar på vanliga hybrider som Volvo nu satsar på så verkar de öka men inte så mycket. Detta är den nyaste statistiken jag kunde hitta och där syns det att hybrider är betydligt större men som sagt en medioker ökning.
Vet inte riktigt vad du menar när du säger "vanliga hybrider som Volvo nu satsar på"? Volvo bygger/satsar ju på plug-in hybrider, inte på toyotahybrider.
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Kom nu nyare statistik för februari i europa, rena elbilar växer fort, plug-in hybrider minskar och vanliga hybrider ökar något. Hybrider är fortfarande större än plug-in hybrider och elbilar tillsammans men ska bli intressant att se utvecklingen framöver.Jeppe_E skrev:Blev faktiskt förvånad över att se siffrorna för 2018 för Europa. Totalt 345.000 BEV/PHEV och av dessa var 190.000 BEV och 155.000 PHEV. Volvo XC60 T8 var den näst bäst säljande plug-in hybriden. Det är väl knappast någon överraskning att Model 3 kommer att toppa listan över antalet sålda BEV 2019vigge50 skrev:Om du syftar på plug-in hybrider så har jag svårt att hålla med dig. 2015 så stod andelen BEV/PHEV 60/40 av försäljningen i världen och jag läste en del kommentarer om att plug-in hybrider framöver kommer växa snabbare och ta över innan BEV tar över igen. Nu har Kina såklart haft en stor påverkan men sen dess så har BEV i världen ökat snabbare än PHEV varje år och förra året var fördelningen 69/31 vilket är den största ledningen sedan 2011 då det var 70/30. Om vi kollar på endast Europa så är det såklart annorlunda men där var BEV större än PHEV förra året för första gången sedan 2014. I USA tror jag Model 3 själv sålde fler än samtliga PHEV tillsammans förra året.
Om du syftar på vanliga hybrider som Volvo nu satsar på så verkar de öka men inte så mycket. Detta är den nyaste statistiken jag kunde hitta och där syns det att hybrider är betydligt större men som sagt en medioker ökning.
Vet inte riktigt vad du menar när du säger "vanliga hybrider som Volvo nu satsar på"? Volvo bygger/satsar ju på plug-in hybrider, inte på toyotahybrider.
https://insideevs.com/tesla-model-3-top ... es-charts/
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Volvo Cars första batterimonteringslinje håller på att byggas vid företagets bilfabrik i Ghent i Belgien. Den första helt elektriska Volvon som ska byggas där när monteringslinjer står klar i slutet av året är XC40. Redan i dag tillverkas laddhybriden XC40 där.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Jag kan tänka mig att hybrider kan få en viss ökning de närmsta åren när framförallt rena dieselbilar antagligen fasas ut hos många tillverkare. Toyota säljer väl knappt några dieselbilar på personbilssidan numera (https://internationalfleetworld.com/toy ... s-by-2019/). Tror inte man ska lägga någon större vikt vid just den statistiken, mer intressant är BEV vs alternativen.vigge50 skrev:Hybrider är fortfarande större än plug-in hybrider och elbilar tillsammans men ska bli intressant att se utvecklingen framöver.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Pluginhybrider minskade antalet sålda i maj i år mot maj förra året! Andelen ökade dock då diesel och bensin föll kraftigt (22% respektive 21%).
Samtidigt en ökning med 335% på elbilar!!
Jag börjar tro att hybrider blir en snabbare parantes än vad man knanske förväntat sig...
Vi får se hur det ser ut kommande månader.. Det är rätt intressant att följa nu!!
Samtidigt en ökning med 335% på elbilar!!
Jag börjar tro att hybrider blir en snabbare parantes än vad man knanske förväntat sig...
Vi får se hur det ser ut kommande månader.. Det är rätt intressant att följa nu!!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Den snabba Hybridparantesen kommer användas av belackare som argument för att elbilar också är en parantes. Vänta bara till ... kommer ut osv.
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 656
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Från en DN-bilaga i helgen.
Vi går helt mot elektrifiering nu.
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Så Volvo vill peka på att elbilar kommer att få nya skatter och så verkar de vilja att dessa nya skatter inte kommer komma till avgasbilar. Allt för att fördröja elekrifieringen så att de får mer tid att nygga elbilar vilket de säger inte är lika enkelt som att "bygga en ordinär bil".
Hur svårt det är beror självklart på hur mycket man satsar på det. Satsar man halvhjärtat på det blir det såklart mycket svårare.
Hur svårt det är beror självklart på hur mycket man satsar på det. Satsar man halvhjärtat på det blir det såklart mycket svårare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Ännu en klassisker med någon som försöker applicera företagsekonomi när gebitet bör vara nationalekonomi.. Börjar bli lite lätt trött på dessa bakåtsträvande amatör-ekonomer. Undra om folk hade höjt ögonbrynen mer om det varit ett nationellt cigarett bolag som grät ut i media?
- Men alla skattepengar som cigaretterna genererar, hur ska staten kompensera för de minskade intäkterna?!?
- Men alla skattepengar som cigaretterna genererar, hur ska staten kompensera för de minskade intäkterna?!?
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Skitbra kommentar. Den ska jag hala fram när folk gnäller över minskade skatter från diesel/bensin som ger ett stort hål i statskassan.evilirish skrev:
- Men alla skattepengar som cigaretterna genererar, hur ska staten kompensera för de minskade intäkterna?!?
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
I det sammanhanget kan det vara bra att veta att 7000 personer dör per år pga avgaser, lokalt, jämfört med 12000 personer när det gäller rökning. Avgaser är alltså nästan lika farligt som rökning.
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Ökad skatt på snus såklart.evilirish skrev:Ännu en klassisker med någon som försöker applicera företagsekonomi när gebitet bör vara nationalekonomi.. Börjar bli lite lätt trött på dessa bakåtsträvande amatör-ekonomer. Undra om folk hade höjt ögonbrynen mer om det varit ett nationellt cigarett bolag som grät ut i media?
- Men alla skattepengar som cigaretterna genererar, hur ska staten kompensera för de minskade intäkterna?!?
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Det är ju ett väldigt enkelt sätt att se på det, man får nog även räkna in nyttan för att få en mer nyanserad bild.LarsL skrev:I det sammanhanget kan det vara bra att veta att 7000 personer dör per år pga avgaser, lokalt, jämfört med 12000 personer när det gäller rökning. Avgaser är alltså nästan lika farligt som rökning.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Det är ju skitsvårt för t ex Volvo. Men deras halvhjärtade inställning är sjukt provocerande.Svenssons skrev:Så Volvo vill peka på att elbilar kommer att få nya skatter och så verkar de vilja att dessa nya skatter inte kommer komma till avgasbilar. Allt för att fördröja elekrifieringen så att de får mer tid att nygga elbilar vilket de säger inte är lika enkelt som att "bygga en ordinär bil".
Hur svårt det är beror självklart på hur mycket man satsar på det. Satsar man halvhjärtat på det blir det såklart mycket svårare.
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Lite svårt att följa en "kapad" artikel, men hur kom ni fram till slutsatsen om skatterna och att Volvo är halvhjärtade från den här artikeln?Verdi skrev:Det är ju skitsvårt för t ex Volvo. Men deras halvhjärtade inställning är sjukt provocerande.Svenssons skrev:Så Volvo vill peka på att elbilar kommer att få nya skatter och så verkar de vilja att dessa nya skatter inte kommer komma till avgasbilar. Allt för att fördröja elekrifieringen så att de får mer tid att nygga elbilar vilket de säger inte är lika enkelt som att "bygga en ordinär bil".
Hur svårt det är beror självklart på hur mycket man satsar på det. Satsar man halvhjärtat på det blir det såklart mycket svårare.
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Det är väl rätt allmänt känt bland oss BEV-nördar att när Volvo säger "elektrisk" så syftar man först och främst på så kallade mild-hybrider, som kan hjälpa till att driva bilen lite grann då och då. Men såklart är det förbränningsmotorn som sitter i första rum!
I andra hand PHEV, som man kan strunta i att ladda hemma. Så förbränningsmotorn är det som räknas!
Allt för att förhala övergången till BEV, men se bra ut i noga friserade artiklar för de icke insatta.
Ja, jag är bitter på Volvo. Tänk vilket schvung det blivit för inhemsk ekonomi och tillverkning om de hade klippt sig, skaffat lite ingenjörer, och börjat bygga batterifabriker på löpande band..
I andra hand PHEV, som man kan strunta i att ladda hemma. Så förbränningsmotorn är det som räknas!
Allt för att förhala övergången till BEV, men se bra ut i noga friserade artiklar för de icke insatta.
Ja, jag är bitter på Volvo. Tänk vilket schvung det blivit för inhemsk ekonomi och tillverkning om de hade klippt sig, skaffat lite ingenjörer, och börjat bygga batterifabriker på löpande band..
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Som hur många barn som skapas för att man kör avgasbil istället för t.ex. elbil?dd88 skrev:Det är ju ett väldigt enkelt sätt att se på det, man får nog även räkna in nyttan för att få en mer nyanserad bild.LarsL skrev:I det sammanhanget kan det vara bra att veta att 7000 personer dör per år pga avgaser, lokalt, jämfört med 12000 personer när det gäller rökning. Avgaser är alltså nästan lika farligt som rökning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Ja precis.Svenssons skrev:Som hur många barn som skapas för att man kör avgasbil istället för t.ex. elbil?dd88 skrev:Det är ju ett väldigt enkelt sätt att se på det, man får nog även räkna in nyttan för att få en mer nyanserad bild.LarsL skrev:I det sammanhanget kan det vara bra att veta att 7000 personer dör per år pga avgaser, lokalt, jämfört med 12000 personer när det gäller rökning. Avgaser är alltså nästan lika farligt som rökning.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.