Det är bara Tesla som har det. Tydligen bra att lägga det som en separat post om man ska ta den på företaget som typ 95% av Teslaägarna gör i Sverige. Det är helt enkelt inte ett märke som man ska äga privatPontus skrev:Är Volvos pris också utan pappersarbetes avgift eller är plus 10 tkr bara på Teslan?juristen skrev:Det som slår mig när jag jämför prissättningen av Volvos hybridmodeller idag mot Tesla Model 3 är att skillnaden är så pass liten.
Volvo V60 Twin Engine, pris från 549 000 kr, bonus 20 000 kr, pris minus bonus = 529 000 kr.
Tesla Model 3 LR AWD, pris från 650 000 kr, bonus 60 000 kr, pris minus bonus = 590 000 kr.
Skillnaden är "bara" 61 000 kr (11,5%) i nypris mellan en hybrid med kort elräckvidd och en fullfjädrad elbil. Med Teslans lägre driftkostnader, och (vad jag utgår ifrån) bättre andrahandsvärde, bör den vara det mer ekonomiska alternativet utslaget på några år.
Förutsatt att Tesla kan leverera i paritet med efterfrågan så har jag svårt att se vem som väljer en V60 T8 före en Model 3 LR AWD med dessa priser. Båda modellerna är nya och kommer säkert ha lite barnsjukdomar. Volvon är visserligen en kombi, men Model 3 lastar en hel del också.
Min känsla är att Volvo kommer behöva justera sina priser en del om de vill kunna konkurrera.
Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifiering
Moderator: Redaktion
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Nu påbörjas elektrifieringen, blir mildhybrider av XC60 till att börja med men det är knappast någon stor miljövinst du gör.
XC60 D4 AWD manuell: 166 g/km WLTP
XC60 B4 AWD automat: 169 g/km WLTP
(ingen miljövinst alls)
Nu brukar automat leda till att bilarna drar mer men om deras mildhybridsystem inte ens kan kompensera det så vet jag inte vad Volvo pratade om när de stolt sa att de skulle elektrifiera sina bilar. Är detta ett hån?
https://teknikensvarld.se/volvo-xc60-b4 ... ningsbara/
https://byggdinvolvo.volvocars.se/se/bi ... 1549739845
XC60 D4 AWD manuell: 166 g/km WLTP
XC60 B4 AWD automat: 169 g/km WLTP
(ingen miljövinst alls)
Nu brukar automat leda till att bilarna drar mer men om deras mildhybridsystem inte ens kan kompensera det så vet jag inte vad Volvo pratade om när de stolt sa att de skulle elektrifiera sina bilar. Är detta ett hån?
https://teknikensvarld.se/volvo-xc60-b4 ... ningsbara/
https://byggdinvolvo.volvocars.se/se/bi ... 1549739845
Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifiering
V60 är nog värdens minsta kombi.Surfaren skrev:Det är ju just det – vissa vill helt enkelt ha en kombi av diverse praktiska skäl. Har man behov av det så kanske inte en sedan är med i matchen.juristen skrev:Förutsatt att Tesla kan leverera i paritet med efterfrågan så har jag svårt att se vem som väljer en V60 T8 före en Model 3 LR AWD med dessa priser. Båda modellerna är nya och kommer säkert ha lite barnsjukdomar. Volvon är visserligen en kombi, men Model 3 lastar en hel del också.
Annars intressant prisjämförelse.
Man får plats med ett kuvert i skuffen.
Enda fördelen är öppningen är hyggligt stor jämfört med M3
Tror nog att Model 3 lastar mer
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Nya V60 har väl betydligt större bagage än den gamla?Toja skrev:V60 är nog värdens minsta kombi.Surfaren skrev:Det är ju just det – vissa vill helt enkelt ha en kombi av diverse praktiska skäl. Har man behov av det så kanske inte en sedan är med i matchen.juristen skrev:Förutsatt att Tesla kan leverera i paritet med efterfrågan så har jag svårt att se vem som väljer en V60 T8 före en Model 3 LR AWD med dessa priser. Båda modellerna är nya och kommer säkert ha lite barnsjukdomar. Volvon är visserligen en kombi, men Model 3 lastar en hel del också.
Annars intressant prisjämförelse.
Man får plats med ett kuvert i skuffen.
Enda fördelen är öppningen är hyggligt stor jämfört med M3
Tror nog att Model 3 lastar mer
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Japp, nya och gamla V60 är knappast jämförbara på den punkten. Den nya modellen har betydligt mycket mer utrymme i både bagage och baksäte.taliz skrev:Nya V60 har väl betydligt större bagage än den gamla?Toja skrev:V60 är nog värdens minsta kombi.Surfaren skrev:Det är ju just det – vissa vill helt enkelt ha en kombi av diverse praktiska skäl. Har man behov av det så kanske inte en sedan är med i matchen.juristen skrev:Förutsatt att Tesla kan leverera i paritet med efterfrågan så har jag svårt att se vem som väljer en V60 T8 före en Model 3 LR AWD med dessa priser. Båda modellerna är nya och kommer säkert ha lite barnsjukdomar. Volvon är visserligen en kombi, men Model 3 lastar en hel del också.
Annars intressant prisjämförelse.
Man får plats med ett kuvert i skuffen.
Enda fördelen är öppningen är hyggligt stor jämfört med M3
Tror nog att Model 3 lastar mer
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Volvo är en riktigt stor besvikelse. Som svensk hoppas man lite på att det skulle visa framfötterna, men det verkar gå trögt.
Hur kan man skylla på att man underskattade efterfrågan på laddhybrider? Så pinsamt så vet knappt hur det stavas
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... dhybrider/
Hur kan man skylla på att man underskattade efterfrågan på laddhybrider? Så pinsamt så vet knappt hur det stavas
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... dhybrider/
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Ja visst är det trist att Volvo kickade igång sin elbilssatsning några år senare än flera konkurrenter men nu börjar det ju iaf röra på sig med Polestar 2 och senare XC40 BEV på ingång. Får hoppas att de kan hålla lanseringstakten som de har sagt (5 elbilar till 2021).hooked skrev:Volvo är en riktigt stor besvikelse. Som svensk hoppas man lite på att det skulle visa framfötterna, men det verkar gå trögt.
Hur kan man skylla på att man underskattade efterfrågan på laddhybrider? Så pinsamt så vet knappt hur det stavas
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... dhybrider/
När det gäller pluginerna så är det väl iofs inte första gången ett företag underskattar efterfrågan på en produkt?
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Det kan man tro. Men nej.Toja skrev:V60 är nog värdens minsta kombi.Surfaren skrev:Det är ju just det – vissa vill helt enkelt ha en kombi av diverse praktiska skäl. Har man behov av det så kanske inte en sedan är med i matchen.juristen skrev:Förutsatt att Tesla kan leverera i paritet med efterfrågan så har jag svårt att se vem som väljer en V60 T8 före en Model 3 LR AWD med dessa priser. Båda modellerna är nya och kommer säkert ha lite barnsjukdomar. Volvon är visserligen en kombi, men Model 3 lastar en hel del också.
Annars intressant prisjämförelse.
Man får plats med ett kuvert i skuffen.
Enda fördelen är öppningen är hyggligt stor jämfört med M3
Tror nog att Model 3 lastar mer
425 liter i en Model 3 (med frunk)
529 liter i en V60 (med utrymmet under lastgolvet)
Så om du bara får plats med ett kuvert i en V60, så rymmer Tesla Model 3 bara frimärket
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Japp, det måste vara därför som de sålde flest laddhybrider i Sverige i februari. Jättestor besvikelse. 19,3% av marknaden (Sverige)hooked skrev:Volvo är en riktigt stor besvikelse. Som svensk hoppas man lite på att det skulle visa framfötterna, men det verkar gå trögt.
Hur kan man skylla på att man underskattade efterfrågan på laddhybrider? Så pinsamt så vet knappt hur det stavas
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... dhybrider/
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... derna-okar
För övrigt går det väl ändå ganska bra för volvo och tydligen så köper folk fortfarande fossilbilar (ja, jag vet, det är svårt att förstå)
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... ljningen-/
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
19,3% är väl knappt vad de har som total marknadsandel i Sverige, så det är ju inget att skryta med.Jeppe_E skrev:Japp, det måste vara därför som de sålde flest laddhybrider i Sverige i februari. Jättestor besvikelse. 19,3% av marknaden (Sverige)hooked skrev:Volvo är en riktigt stor besvikelse. Som svensk hoppas man lite på att det skulle visa framfötterna, men det verkar gå trögt.
Hur kan man skylla på att man underskattade efterfrågan på laddhybrider? Så pinsamt så vet knappt hur det stavas
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... dhybrider/
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... derna-okar
För övrigt går det väl ändå ganska bra för volvo och tydligen så köper folk fortfarande fossilbilar (ja, jag vet, det är svårt att förstå)
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... ljningen-/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Härligt att Volvofantasten rycker ut i försvarsställningJeppe_E skrev:Japp, det måste vara därför som de sålde flest laddhybrider i Sverige i februari. Jättestor besvikelse. 19,3% av marknaden (Sverige)hooked skrev:Volvo är en riktigt stor besvikelse. Som svensk hoppas man lite på att det skulle visa framfötterna, men det verkar gå trögt.
Hur kan man skylla på att man underskattade efterfrågan på laddhybrider? Så pinsamt så vet knappt hur det stavas
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... dhybrider/
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... derna-okar
För övrigt går det väl ändå ganska bra för volvo och tydligen så köper folk fortfarande fossilbilar (ja, jag vet, det är svårt att förstå)
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... ljningen-/
Jag vidhåller att jag tycker Volvo är en fail så långt vad gäller elbilar/hybrider. Det var mycket snack och pressreleaser om elektrifiering, men i själva verket vill de bara sälja fossilbilar. Japp, det stämmer att folk fortfarande köper sådana, för de vet inte bättre eller har inte råd.
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Hittills har de ju iaf levererat vad de har sagt om elbilarna.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 134
- Blev medlem: 18 dec 2018 11:37
- Referralkod: ts.la/peder89808
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Det är ju just det som är problemet. Det hade varit bättre om dessa 19.3% köpt en riktig elbil istället för Volvos greenwashing-hybrider.Jeppe_E skrev:Japp, det måste vara därför som de sålde flest laddhybrider i Sverige i februari. Jättestor besvikelse. 19,3% av marknaden (Sverige)hooked skrev:Volvo är en riktigt stor besvikelse. Som svensk hoppas man lite på att det skulle visa framfötterna, men det verkar gå trögt.
Hur kan man skylla på att man underskattade efterfrågan på laddhybrider? Så pinsamt så vet knappt hur det stavas
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... dhybrider/
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... derna-okar
För övrigt går det väl ändå ganska bra för volvo och tydligen så köper folk fortfarande fossilbilar (ja, jag vet, det är svårt att förstå)
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... ljningen-/
--
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Riktigt så usla är de såklart inte med sin produktionsplanering. Det hade varit mycket ärligare om de bara erkände att de inte haft tillgång till batterier...
Inom något år när Volvo fått igång produktionen på riktigt kan vi se fram emot en uppdaterad rapport från IVL om hur fel de hade och hur fantastiska elbilar egentligen är.
Inom något år när Volvo fått igång produktionen på riktigt kan vi se fram emot en uppdaterad rapport från IVL om hur fel de hade och hur fantastiska elbilar egentligen är.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
IVL har väl redan konstaterat att elbilar är bra? http://www.elbilen.org/nya-ivl-rapporte ... or-miljon/Legato skrev:Riktigt så usla är de såklart inte med sin produktionsplanering. Det hade varit mycket ärligare om de bara erkände att de inte haft tillgång till batterier...
Inom något år när Volvo fått igång produktionen på riktigt kan vi se fram emot en uppdaterad rapport från IVL om hur fel de hade och hur fantastiska elbilar egentligen är.
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Absolut, men fakta är fakta. Världsbilden på detta forum är ganska snävt. Bara för att vi är intresserade av elbilar och tycker det är självklart att alla ska köra en, så är verkligheten en annan. Man kan inte, som företag av en viss produkt helt sonika stoppa och ställa om till en annan. Det är självmord, rent företagsekonomiskt och det verkar väldigt många här ha svårt att begripa.Ptesla skrev:Det är ju just det som är problemet. Det hade varit bättre om dessa 19.3% köpt en riktig elbil istället för Volvos greenwashing-hybrider.Jeppe_E skrev:Japp, det måste vara därför som de sålde flest laddhybrider i Sverige i februari. Jättestor besvikelse. 19,3% av marknaden (Sverige)hooked skrev:Volvo är en riktigt stor besvikelse. Som svensk hoppas man lite på att det skulle visa framfötterna, men det verkar gå trögt.
Hur kan man skylla på att man underskattade efterfrågan på laddhybrider? Så pinsamt så vet knappt hur det stavas
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... dhybrider/
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... derna-okar
För övrigt går det väl ändå ganska bra för volvo och tydligen så köper folk fortfarande fossilbilar (ja, jag vet, det är svårt att förstå)
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... ljningen-/
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
-
- Teslaägare
- Inlägg: 134
- Blev medlem: 18 dec 2018 11:37
- Referralkod: ts.la/peder89808
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Det är inte riktigt så enkelt. Vi har alla här sett vad som hände med Nokia. Att inte vilja eller kunna ställa om sitt produktutbud i tid för att man vill mjölka sina nuvarande omoderna (giftiga) men fortfarande säljande produkter är den riktiga faran.Jeppe_E skrev:Absolut, men fakta är fakta. Världsbilden på detta forum är ganska snävt. Bara för att vi är intresserade av elbilar och tycker det är självklart att alla ska köra en, så är verkligheten en annan. Man kan inte, som företag av en viss produkt helt sonika stoppa och ställa om till en annan. Det är självmord, rent företagsekonomiskt och det verkar väldigt många här ha svårt att begripa.Ptesla skrev:Det är ju just det som är problemet. Det hade varit bättre om dessa 19.3% köpt en riktig elbil istället för Volvos greenwashing-hybrider.Jeppe_E skrev:Japp, det måste vara därför som de sålde flest laddhybrider i Sverige i februari. Jättestor besvikelse. 19,3% av marknaden (Sverige)hooked skrev:Volvo är en riktigt stor besvikelse. Som svensk hoppas man lite på att det skulle visa framfötterna, men det verkar gå trögt.
Hur kan man skylla på att man underskattade efterfrågan på laddhybrider? Så pinsamt så vet knappt hur det stavas
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... dhybrider/
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... derna-okar
För övrigt går det väl ändå ganska bra för volvo och tydligen så köper folk fortfarande fossilbilar (ja, jag vet, det är svårt att förstå)
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... ljningen-/
--
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Men varför ska man köpa en V60 mildhybrid för 456 000kr om man får E-niro för samma pengar?
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Ja, vi kan väl slänga in Kodak här med, för att verkligen klargöra det?Ptesla skrev:
Det är inte riktigt så enkelt. Vi har alla här sett vad som hände med Nokia. Att inte vilja eller kunna ställa om sitt produktutbud i tid för att man vill mjölka sina nuvarande omoderna (giftiga) men fortfarande säljande produkter är den riktiga faran.
Från Bil Sweden:
Försäljning Februari:
Volvo Laddhybrid S/V60 - 273 bilar
Volvo laddhybrid XC60 - 135 bilar
Volvo S/V60 bensin - 105 bilar
Volvo S/V60 diesel - 1068 bilar
Volvo XC60 bensin - 182 bilar
Volvo XC60 Diesel - 596 bilar
Varför är det såhär? Fossilbilen är ju död. Varför fattar inte svenska folket utanför detta forum det? Jo, jag vet. Volvo erbjuder inga elbilar så därför måste vi köpa en fossilbil? Nä, gemen man är inte riktigt på samma position i förändringskurvan som vi här i forumet är.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
nek0 skrev:Men varför ska man köpa en V60 mildhybrid för 456 000kr om man får E-niro för samma pengar?
Det kan man verkligen fråga sig, men det är ett faktum. 273 S/V60 laddhybrider i februari mot e-Niros 163. Kia hade kunnat sälja fler om det funnits.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Visst skulle företagen kunna det om de bara ville men få vågar göra det. Det är bl.a. därför jag gillar Tesla. Det är skönt med ett företag som kan satsa 100% och det är ju såklart lättare om man saknar bagage.Jeppe_E skrev:Absolut, men fakta är fakta. Världsbilden på detta forum är ganska snävt. Bara för att vi är intresserade av elbilar och tycker det är självklart att alla ska köra en, så är verkligheten en annan. Man kan inte, som företag av en viss produkt helt sonika stoppa och ställa om till en annan. Det är självmord, rent företagsekonomiskt och det verkar väldigt många här ha svårt att begripa.Ptesla skrev:Det är ju just det som är problemet. Det hade varit bättre om dessa 19.3% köpt en riktig elbil istället för Volvos greenwashing-hybrider.Jeppe_E skrev:Japp, det måste vara därför som de sålde flest laddhybrider i Sverige i februari. Jättestor besvikelse. 19,3% av marknaden (Sverige)hooked skrev:Volvo är en riktigt stor besvikelse. Som svensk hoppas man lite på att det skulle visa framfötterna, men det verkar gå trögt.
Hur kan man skylla på att man underskattade efterfrågan på laddhybrider? Så pinsamt så vet knappt hur det stavas
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... dhybrider/
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... derna-okar
För övrigt går det väl ändå ganska bra för volvo och tydligen så köper folk fortfarande fossilbilar (ja, jag vet, det är svårt att förstå)
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... ljningen-/
Förutom Tesla så ser paradoxalt nog VW ut att vara den som leder elbilsomställningen om deras vision nu blir verklighet de närmaste 3 åren. Det visar att det går om man vill, för jag har svårt att se att dom inte skulle kunna sälja varenda bil dom producerar för varenda människa jag pratar med vill köpa en elbil, men det är för dyrt. VW kommer med svaret på detta. Vad gör Volvo? Ingenting...
Model S P85DL+
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Nej Volvo gör inte mycket, men Volvo behöver inte heller göra något för att Volvo har nästan hela tjänstebils marknaden för sig själva.mans71 skrev:Visst skulle företagen kunna det om de bara ville men få vågar göra det. Det är bl.a. därför jag gillar Tesla. Det är skönt med ett företag som kan satsa 100% och det är ju såklart lättare om man saknar bagage.Jeppe_E skrev:Absolut, men fakta är fakta. Världsbilden på detta forum är ganska snävt. Bara för att vi är intresserade av elbilar och tycker det är självklart att alla ska köra en, så är verkligheten en annan. Man kan inte, som företag av en viss produkt helt sonika stoppa och ställa om till en annan. Det är självmord, rent företagsekonomiskt och det verkar väldigt många här ha svårt att begripa.Ptesla skrev:Det är ju just det som är problemet. Det hade varit bättre om dessa 19.3% köpt en riktig elbil istället för Volvos greenwashing-hybrider.Jeppe_E skrev:Japp, det måste vara därför som de sålde flest laddhybrider i Sverige i februari. Jättestor besvikelse. 19,3% av marknaden (Sverige)hooked skrev:Volvo är en riktigt stor besvikelse. Som svensk hoppas man lite på att det skulle visa framfötterna, men det verkar gå trögt.
Hur kan man skylla på att man underskattade efterfrågan på laddhybrider? Så pinsamt så vet knappt hur det stavas
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... dhybrider/
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... derna-okar
För övrigt går det väl ändå ganska bra för volvo och tydligen så köper folk fortfarande fossilbilar (ja, jag vet, det är svårt att förstå)
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... ljningen-/
Förutom Tesla så ser paradoxalt nog VW ut att vara den som leder elbilsomställningen om deras vision nu blir verklighet de närmaste 3 åren. Det visar att det går om man vill, för jag har svårt att se att dom inte skulle kunna sälja varenda bil dom producerar för varenda människa jag pratar med vill köpa en elbil, men det är för dyrt. VW kommer med svaret på detta. Vad gör Volvo? Ingenting...
Sedan har Volvo många "svenskar" som köper Volvo även om någon annan bil är bättre.
Vad är mer svenskt än en Volvo utanför trappan ?
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Precis, hur lätt tror du att det varit för Tesla att ställa om sin tillverkning till bilar med fossilmotorer? (Alltså mer som ett exempel, för en del verkar ha svårt att förstå här). Det är väldigt enkelt för Tesla att vara duktiga på det som de gör. Precis lika duktiga som konventionella biltillverkare har varit i många år.mans71 skrev:Visst skulle företagen kunna det om de bara ville men få vågar göra det. Det är bl.a. därför jag gillar Tesla. Det är skönt med ett företag som kan satsa 100% och det är ju såklart lättare om man saknar bagage.Jeppe_E skrev:Absolut, men fakta är fakta. Världsbilden på detta forum är ganska snävt. Bara för att vi är intresserade av elbilar och tycker det är självklart att alla ska köra en, så är verkligheten en annan. Man kan inte, som företag av en viss produkt helt sonika stoppa och ställa om till en annan. Det är självmord, rent företagsekonomiskt och det verkar väldigt många här ha svårt att begripa.Ptesla skrev:Det är ju just det som är problemet. Det hade varit bättre om dessa 19.3% köpt en riktig elbil istället för Volvos greenwashing-hybrider.Jeppe_E skrev:Japp, det måste vara därför som de sålde flest laddhybrider i Sverige i februari. Jättestor besvikelse. 19,3% av marknaden (Sverige)hooked skrev:Volvo är en riktigt stor besvikelse. Som svensk hoppas man lite på att det skulle visa framfötterna, men det verkar gå trögt.
Hur kan man skylla på att man underskattade efterfrågan på laddhybrider? Så pinsamt så vet knappt hur det stavas
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... dhybrider/
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... derna-okar
För övrigt går det väl ändå ganska bra för volvo och tydligen så köper folk fortfarande fossilbilar (ja, jag vet, det är svårt att förstå)
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... ljningen-/
Förutom Tesla så ser paradoxalt nog VW ut att vara den som leder elbilsomställningen om deras vision nu blir verklighet de närmaste 3 åren. Det visar att det går om man vill, för jag har svårt att se att dom inte skulle kunna sälja varenda bil dom producerar för varenda människa jag pratar med vill köpa en elbil, men det är för dyrt. VW kommer med svaret på detta. Vad gör Volvo? Ingenting...
Absolut kan de sälja varenda elbil som de producerar, men ändå så fortsätter vi att köpa fossilbilar
91% för 2018 faktiskt (Europa)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
Sant, och det är ju precis det som är så tragiskt. Hoppas verkligen dom klarar omställningen.nek0 skrev:Nej Volvo gör inte mycket, men Volvo behöver inte heller göra något för att Volvo har nästan hela tjänstebils marknaden för sig själva.
Sedan har Volvo många "svenskar" som köper Volvo även om någon annan bil är bättre.
Vad är mer svenskt än en Volvo utanför trappan ?
Model S P85DL+
Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri
<raderat>
Senast redigerad av hooked, redigerad totalt 1 gånger.