Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifiering

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Geni87 »

Jerker skrev:
Geni87 skrev:
mati skrev:
Batterifabrik eller battericellfabrik? Jag ser ingen större fördel med en fabrik som kan plocka ihop batteripack när huvudproblemet är att få tag i cellerna.
Det finns väl ingen biltillverkare idag som tillverkar egna battericeller, förutom möjligtvis BYD. Så att Volvo skulle göra det från start känns osannolikt. Vad de ingår för avtal och samarbeten med leverantörer av celler lär ju dock vara hemligt ett tag till. Läs om BMW:s och CATL:s nya avtal, där tror jag att vi har modellen de flesta kommer köra på i framtiden. Och det är ju inte olikt upplägget mellan Tesla och Panasonic, även om Panasonic till och med har sin fabrik innanför Teslas väggar.
Nissan har ju gjort fram tills nu, men försöker sälja sin battericellstillverkning eftersom de i fortsättningen ska köpa av LG. Konstigt nog går det inte så bra med försäljningen:

https://electrek.co/2018/07/09/nissan-b ... batteries/
Ja det har du rätt i. Hur som helst är det ett undantag. I mångt och mycket är det ju en kemisk processindustri där väldigt stor skala behövs för att pressa ner kostnaderna. Det går nästan att jämföra med om biltillverkarna skulle ha sina egna stålverk, vilket också är väldigt ovanligt (förr i tiden var det dock inte helt ovanligt).
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av oscfor »

joel80 skrev:
Under 2019 kommer det gå att få en XC40 med enbart eldrift. Troligen tar dom rätt saftigt betalt för första årsmodellen.. Säkert en med högsta tillbehörspaketen e.t.c och lite exklusivare. Polestar ska också komma med en helt eldriven under 2019.

Spa och CMA-plattformerna som släpptes för typ 3 år sen är förberedda för eldrift. Vad j a g hört så fick man under utvecklingsarbetet av dem ändra om då Volvos ledning svängde frågan om eldrift.

Volvo ska också ha en mindre batterifabrik klar under 2019 på Torslanda-området som ska klara av att göra batterier till runt 10 000 elbilar. Inga jättesiffror.. Men kan dom få ut 10k elbilar under 2020 är det ändå en rätt stor ökning från 0 nu.. Och ser vi i Sverige och den förhoppningsvis stora andel som kan hamna här blir det ett bra tillskott.
Nej, SPA-plattformen kommer inte att elektrifieras (BEV). SPA2 däremot.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Svenssons »

Anledningen till gnäller på Volvo tror jag beror på att man tycker att det tar mycket lång tid för Volvo att få ut rena elbilar, man vill att Volvo ska ligga längre fram än vad de nu gör. Volvo får säkert ta lite mer skit än tyskarna eftersom Volvos ursprung är Sverige. Själv tycker jag att Volvo är mer än lovligt sega. Man låg bra till i början av 90-talet med ECC men sedan verkar inget hänt förrän svängningen som kom nyss.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Laban »

Geni87 skrev:
Ja det har du rätt i. Hur som helst är det ett undantag. I mångt och mycket är det ju en kemisk processindustri där väldigt stor skala behövs för att pressa ner kostnaderna. Det går nästan att jämföra med om biltillverkarna skulle ha sina egna stålverk, vilket också är väldigt ovanligt (förr i tiden var det dock inte helt ovanligt).
Allt som görs idag är storskaligt jämfört med hur det såg ut innan Gigafactory. Vi pratar om 50-100% av årsproduktionen 2013/fabrik i många fall. Nästan svårt att förstå vad som är på väg att hända.

Jämförelsen med stålverk håller jag inte riktigt med om, när det gäller cellerna så pratar vi trots allt som en färdig del som sitter i bilen. Dessutom den viktigaste/dyraste delen , åtminstone de närmsta 10-15 åren. Så man måste nog ha väldigt nära samarbeten med batteriproducenterna om man ska överleva, vilket väl vi nu också ser med BMW + CATL, VW + LG, osv osv. Sen återstår det att se hur dessa "samarbeten" kommer att fungera, VW har tydligen haft vissa problem:

https://www.electrive.com/2018/03/16/vo ... facturers/
For this latest deal with Korea, Business Korea reported of a “rumour is going around that Volkswagen requested that the battery supply price be pulled down to 100 dollars or less per 1 kWh lower than the unit price of batteries supplied to General Motors,” quoting an industry insider. This is the reason why SK Innovation did not take part in the bidding allegedly.

Such demands for competitive pricing had led to Volkswagen failing to secure a deal for cobalt supply last year, despite the corporation waging its expected order volume of up to 3 million EVs a year (we reported).
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
Geni87 skrev:
Ja det har du rätt i. Hur som helst är det ett undantag. I mångt och mycket är det ju en kemisk processindustri där väldigt stor skala behövs för att pressa ner kostnaderna. Det går nästan att jämföra med om biltillverkarna skulle ha sina egna stålverk, vilket också är väldigt ovanligt (förr i tiden var det dock inte helt ovanligt).
Allt som görs idag är storskaligt jämfört med hur det såg ut innan Gigafactory. Vi pratar om 50-100% av årsproduktionen 2013/fabrik i många fall. Nästan svårt att förstå vad som är på väg att hända.

Jämförelsen med stålverk håller jag inte riktigt med om, när det gäller cellerna så pratar vi trots allt som en färdig del som sitter i bilen. Dessutom den viktigaste/dyraste delen , åtminstone de närmsta 10-15 åren. Så man måste nog ha väldigt nära samarbeten med batteriproducenterna om man ska överleva, vilket väl vi nu också ser med BMW + CATL, VW + LG, osv osv. Sen återstår det att se hur dessa "samarbeten" kommer att fungera, VW har tydligen haft vissa problem:

https://www.electrive.com/2018/03/16/vo ... facturers/
For this latest deal with Korea, Business Korea reported of a “rumour is going around that Volkswagen requested that the battery supply price be pulled down to 100 dollars or less per 1 kWh lower than the unit price of batteries supplied to General Motors,” quoting an industry insider. This is the reason why SK Innovation did not take part in the bidding allegedly.

Such demands for competitive pricing had led to Volkswagen failing to secure a deal for cobalt supply last year, despite the corporation waging its expected order volume of up to 3 million EVs a year (we reported).
Cellerna är inte en färdig del att montera in i bilen, det krävs att de kombineras till moduler och pack med kylsystem, BMS etc etc etc för att få en färdig komponent att montera i bilen. Just mjukvaran som styr och övervakar batteriet är extremt komplex, och något många biltillverkare kommer vilja göra själva då då den direkt styr hur bilen beter sig och skyddar sig mot avvikelser i batteriet. Jämförelsen med stålverk kanske inte är helt korrekt men lite åt det hållet är det. Jag syftade dock främst på att båda är processer som biltillverkarna normalt inte sysslar med, och de kräver mångmiljardbelopp i investeringar.

Ja precis, nära samarbeten kommer krävas. BMW investerar ju till och med i ett eget cellutvecklingscenter, vilket nog är smart då de så småningom kommer kunna designa sina egna celler, för att sedan välja att antingen lägga ut produktionen "build-to-print" till ett antal leverantörer, eller producera själva - eller en kombination. Vi ser ju ett liknande samarbete Tesla + Panasonic.

Bra att VW pressar leverantörerna till att effektivisera så vi ser lägre priser, när VW ska köpa in handlar det ju om så ofantligt stora volymer att det bör kunna hända lite grejer på den fronten framöver.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Geni87 »

Polestar 2, prisspann på £30 000 till £50 000 (för olika nivåer av effekt, räckvidd och utrustning får man väl anta då). Räckvidd upp till 56 mil, lansering nästa år. Verkar som att det här blir den första elbilen från Volvo Cars.

https://www.autocar.co.uk/car-news/moto ... ntry-level
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Henrik Torphammar »

Skulle inte XC40 komma först? Såg en sådan bil här om dagen och ja, vad skall man säga. Gillar man en fet elräkning så skall man välja en sådan :lol: Den lär ju aldrig komma under 2kwh/mil hur man än gör. Förmodligen ett årssnitt på närmare 3kWh/mil.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Geni87 »

Henrik Torphammar skrev:
Skulle inte XC40 komma först? Såg en sådan bil här om dagen och ja, vad skall man säga. Gillar man en fet elräkning så skall man välja en sådan :lol: Den lär ju aldrig komma under 2kwh/mil hur man än gör. Förmodligen ett årssnitt på närmare 3kWh/mil.
Tror inte de har uttalat sig om det. Men med tanke på att denna ska komma 2019 och att Volvo har sagt att deras första elbil kommer 2019 känns det inte som att XC40 kommer först, de kan ju iofs komma samtidigt.

Ptja, det gäller väl alla SUV:ar eller? :) Folk väljer inte en SUV för att de vill köra energisnålt...
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Legato »

Geni87 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Skulle inte XC40 komma först? Såg en sådan bil här om dagen och ja, vad skall man säga. Gillar man en fet elräkning så skall man välja en sådan :lol: Den lär ju aldrig komma under 2kwh/mil hur man än gör. Förmodligen ett årssnitt på närmare 3kWh/mil.
Tror inte de har uttalat sig om det. Men med tanke på att denna ska komma 2019 och att Volvo har sagt att deras första elbil kommer 2019 känns det inte som att XC40 kommer först, de kan ju iofs komma samtidigt.

Ptja, det gäller väl alla SUV:ar eller? :) Folk väljer inte en SUV för att de vill köra energisnålt...
Det känns som en enda röra som Volvo kommunicerar...

XC40 skulle väl vara först, men verkar som den ska komma 2020. Vidare trodde jag att Polestar skulle vara ett exklusivare varumärke än Volvo, verkar ju väldigt ologiskt att Polestar 2 skulle bli avsevärt billigare än XC40 (£30k vs $50k):
https://www.electrive.com/2018/07/03/vo ... m-day-one/
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Henrik Torphammar »

Legato skrev:
Geni87 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Skulle inte XC40 komma först? Såg en sådan bil här om dagen och ja, vad skall man säga. Gillar man en fet elräkning så skall man välja en sådan :lol: Den lär ju aldrig komma under 2kwh/mil hur man än gör. Förmodligen ett årssnitt på närmare 3kWh/mil.
Tror inte de har uttalat sig om det. Men med tanke på att denna ska komma 2019 och att Volvo har sagt att deras första elbil kommer 2019 känns det inte som att XC40 kommer först, de kan ju iofs komma samtidigt.

Ptja, det gäller väl alla SUV:ar eller? :) Folk väljer inte en SUV för att de vill köra energisnålt...
Det känns som en enda röra som Volvo kommunicerar...

XC40 skulle väl vara först, men verkar som den ska komma 2020. Vidare trodde jag att Polestar skulle vara ett exklusivare varumärke än Volvo, verkar ju väldigt ologiskt att Polestar 2 skulle bli avsevärt billigare än XC40 (£30k vs $50k):
https://www.electrive.com/2018/07/03/vo ... m-day-one/
Alla prislappar är osäkra med tanke på moms och miljöbilspremie. $50k blir ju i värsta fall 640k. - för en roadster gen 1 i SUV-kostym.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Geni87 »

Henrik Torphammar skrev:
Legato skrev:
Geni87 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Skulle inte XC40 komma först? Såg en sådan bil här om dagen och ja, vad skall man säga. Gillar man en fet elräkning så skall man välja en sådan :lol: Den lär ju aldrig komma under 2kwh/mil hur man än gör. Förmodligen ett årssnitt på närmare 3kWh/mil.
Tror inte de har uttalat sig om det. Men med tanke på att denna ska komma 2019 och att Volvo har sagt att deras första elbil kommer 2019 känns det inte som att XC40 kommer först, de kan ju iofs komma samtidigt.

Ptja, det gäller väl alla SUV:ar eller? :) Folk väljer inte en SUV för att de vill köra energisnålt...
Det känns som en enda röra som Volvo kommunicerar...

XC40 skulle väl vara först, men verkar som den ska komma 2020. Vidare trodde jag att Polestar skulle vara ett exklusivare varumärke än Volvo, verkar ju väldigt ologiskt att Polestar 2 skulle bli avsevärt billigare än XC40 (£30k vs $50k):
https://www.electrive.com/2018/07/03/vo ... m-day-one/
Alla prislappar är osäkra med tanke på moms och miljöbilspremie. $50k blir ju i värsta fall 640k. - för en roadster gen 1 i SUV-kostym.
För att man ska ha lite tyngd bakom ett påstående liknande ditt sista är den enda slutsatsen att du är en missnöjd Volvoanställd som skvallrar lite?
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Geni87 »

Legato skrev:
Geni87 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Skulle inte XC40 komma först? Såg en sådan bil här om dagen och ja, vad skall man säga. Gillar man en fet elräkning så skall man välja en sådan :lol: Den lär ju aldrig komma under 2kwh/mil hur man än gör. Förmodligen ett årssnitt på närmare 3kWh/mil.
Tror inte de har uttalat sig om det. Men med tanke på att denna ska komma 2019 och att Volvo har sagt att deras första elbil kommer 2019 känns det inte som att XC40 kommer först, de kan ju iofs komma samtidigt.

Ptja, det gäller väl alla SUV:ar eller? :) Folk väljer inte en SUV för att de vill köra energisnålt...
Det känns som en enda röra som Volvo kommunicerar...

XC40 skulle väl vara först, men verkar som den ska komma 2020. Vidare trodde jag att Polestar skulle vara ett exklusivare varumärke än Volvo, verkar ju väldigt ologiskt att Polestar 2 skulle bli avsevärt billigare än XC40 (£30k vs $50k):
https://www.electrive.com/2018/07/03/vo ... m-day-one/
Nja, jag vet inte när de skulle sagt att XC40 skulle komma först? Enligt en artikeln från Februari skulle Polestar 2 vara först. https://electrek.co/2018/02/20/volvo-al ... t-suv/amp/
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Walker »

Geni87 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Legato skrev:
Geni87 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Skulle inte XC40 komma först? Såg en sådan bil här om dagen och ja, vad skall man säga. Gillar man en fet elräkning så skall man välja en sådan :lol: Den lär ju aldrig komma under 2kwh/mil hur man än gör. Förmodligen ett årssnitt på närmare 3kWh/mil.
Tror inte de har uttalat sig om det. Men med tanke på att denna ska komma 2019 och att Volvo har sagt att deras första elbil kommer 2019 känns det inte som att XC40 kommer först, de kan ju iofs komma samtidigt.

Ptja, det gäller väl alla SUV:ar eller? :) Folk väljer inte en SUV för att de vill köra energisnålt...
Det känns som en enda röra som Volvo kommunicerar...

XC40 skulle väl vara först, men verkar som den ska komma 2020. Vidare trodde jag att Polestar skulle vara ett exklusivare varumärke än Volvo, verkar ju väldigt ologiskt att Polestar 2 skulle bli avsevärt billigare än XC40 (£30k vs $50k):
https://www.electrive.com/2018/07/03/vo ... m-day-one/
Alla prislappar är osäkra med tanke på moms och miljöbilspremie. $50k blir ju i värsta fall 640k. - för en roadster gen 1 i SUV-kostym.
För att man ska ha lite tyngd bakom ett påstående liknande ditt sista är den enda slutsatsen att du är en missnöjd Volvoanställd som skvallrar lite?
...eller så tittar man i backspegeln. Jaguar I-pace skulle kosta 600”
Senast jag kollade kostade den billigaste över 800” - då Är den rätt naken med 18” fälg. För en bil i den prisklassen vill nog jag ha utrustning som spräcker miljonen.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Henrik Torphammar »

Geni87 skrev:

För att man ska ha lite tyngd bakom ett påstående liknande ditt sista är den enda slutsatsen att du är en missnöjd Volvoanställd som skvallrar lite?
Ingen tyngd bakom mer än vad jag själv anser rimligt baserat på vad vi vet, eller tror oss veta.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av vigge50 »

Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:

För att man ska ha lite tyngd bakom ett påstående liknande ditt sista är den enda slutsatsen att du är en missnöjd Volvoanställd som skvallrar lite?
Ingen tyngd bakom mer än vad jag själv anser rimligt baserat på vad vi vet, eller tror oss veta.
På vilket sätt är den jämförbar med första generationen Roadster och inte en nuvarande Model 3?
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Geni87 »

Walker skrev:
...eller så tittar man i backspegeln. Jaguar I-pace skulle kosta 600”
Senast jag kollade kostade den billigaste över 800” - då Är den rätt naken med 18” fälg. För en bil i den prisklassen vill nog jag ha utrustning som spräcker miljonen.
Nu var min kommentar riktad till delen om Roadster gen1, inte mot priset. Men visst har de senast lanserade elbilarna haft en tendens att bli dyrare än utlovat. Ett annat exempel är ju Model 3, som skulle börja på $35000 men i praktiken börjar på $60000, iaf tillsvidare. I Model 3:s fall rör det ju sig om billigare varianter som inte har börjat produceras än, kanske är samma för Jaguar.

Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:

För att man ska ha lite tyngd bakom ett påstående liknande ditt sista är den enda slutsatsen att du är en missnöjd Volvoanställd som skvallrar lite?
Ingen tyngd bakom mer än vad jag själv anser rimligt baserat på vad vi vet, eller tror oss veta.
Då blir jag nyfiken på vad vi vet eller tror oss veta som tyder på att den får likheter med Roadster gen 1?
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Henrik Torphammar »

Geni87 skrev:
Då blir jag nyfiken på vad vi vet eller tror oss veta som tyder på att den får likheter med Roadster gen 1?
En dyr konvertering av befintlig bensinbil.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Geni87 »

Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:
Då blir jag nyfiken på vad vi vet eller tror oss veta som tyder på att den får likheter med Roadster gen 1?
En dyr konvertering av befintlig bensinbil.
Enligt prisspannet på Polestar 2 tycker jag inte att den verkar bli speciellt dyr, samma spann som Model 3 mer eller mindre. CMA-plattformen är ju dessutom förberedd för eldrift. Det som är intressant blir vilka egenskaper den får och till vilket pris, hurvida det finns ICE-varianter på "samma" plattform är totalt ointressant förutsatt att egenskaperna för den eldrivna varianten blir bra. Något vi inte vet ännu, men indikationerna verkar bra.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av joel80 »

XC40 verkar bli den första Volvo-bilen som BEV. Sen ägs märket Polestar av Volvo och den första Polestar som BEV blir alltså Polestar 2. Det verkar som att den dyker upp innan XC40.

Lite som att man måste hålla isär VW, Audi och Porsche trots att de alla ingår i Volkswagen Group.

Tycker inte det kommuniceras speciellt rörigt.. Om man inte själv rör ihop bilmärken och ägare.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Leo »

Polestar är ju tänkt som premum/sport i Volvos modellsetup. Helt ologiskt att de då ska släppa en elbil med budgetpris.

Ungefär som VW-koncernen skulle släppa en Audibil till Skodapris om vi säger så.

Det går emot allt logiskt varuärkestänkande som bilbranschen lagt/lägger så mycket energi på att mejsla ut ner på detaljnivå.

Så personligen tvivlar jag väldigt starkt på att det kommer en ”billig” elbil med Volvoemblem och ännu mer tvivlar jag på att det kommer en billig elbil med Polestaremblem!

Oavsett elbilar eller inte har tex Volvo själva dessutom uttryckt på många olika sätt senaste 5 åren att de måste bli mer ”premium” =dyrare=högre marginal för att helt enkelt kunna överleva eftersom de är en ”liten” biltillverkare med begränsat modellprogram.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Geni87 »

Volvos inköpschef tror att de når målet om att sälja 50% elbilar 2025. Ingen skräll att hon påpekar att hon tror på företagets mål iofs, men det är åtminstone inte belagt med massa "om" och "men".

https://www.metal-supply.se/article/vie ... lbilsmalet
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Svenssons »

Geni87 skrev:
Volvos inköpschef tror att de når målet om att sälja 50% elbilar 2025. Ingen skräll att hon påpekar att hon tror på företagets mål iofs, men det är åtminstone inte belagt med massa "om" och "men".

https://www.metal-supply.se/article/vie ... lbilsmalet
Procent-mål är alltid lätta att uppnå om man inte angivit något absolut tal. Om Volvo producerar 100k elbilar 2025 och 100k avgasbilar så är det ju 50% men antar att det är inte det som hon tänker sig. En annan sak är vad hon menar med "elektriska" fordon. Är en mild-hybrid ett elektriskt fordon? I så fall så skulle de lika gärna kunna säga 100% och ändå skulle det inte betyda något på riktigt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Geni87 »

Svenssons skrev:
Geni87 skrev:
Volvos inköpschef tror att de når målet om att sälja 50% elbilar 2025. Ingen skräll att hon påpekar att hon tror på företagets mål iofs, men det är åtminstone inte belagt med massa "om" och "men".

https://www.metal-supply.se/article/vie ... lbilsmalet
Procent-mål är alltid lätta att uppnå om man inte angivit något absolut tal. Om Volvo producerar 100k elbilar 2025 och 100k avgasbilar så är det ju 50% men antar att det är inte det som hon tänker sig. En annan sak är vad hon menar med "elektriska" fordon. Är en mild-hybrid ett elektriskt fordon? I så fall så skulle de lika gärna kunna säga 100% och ändå skulle det inte betyda något på riktigt.
Ett sånt scenario kan man nog utesluta är ett mål, med tanke på att Volvo då skulle gå i konkurs. Hon menar elbilar, då hon syftar på Volvos mål att sälja 50% elbilar 2025. Det finns inget motsättning till det andra löftet att alla nya modeller ska vara elektrifierade från 2019 (vilket även innefattar hybrider). Det gäller att hålla isär begreppen. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Svenssons »

Geni87 skrev:
Svenssons skrev:
Geni87 skrev:
Volvos inköpschef tror att de når målet om att sälja 50% elbilar 2025. Ingen skräll att hon påpekar att hon tror på företagets mål iofs, men det är åtminstone inte belagt med massa "om" och "men".

https://www.metal-supply.se/article/vie ... lbilsmalet
Procent-mål är alltid lätta att uppnå om man inte angivit något absolut tal. Om Volvo producerar 100k elbilar 2025 och 100k avgasbilar så är det ju 50% men antar att det är inte det som hon tänker sig. En annan sak är vad hon menar med "elektriska" fordon. Är en mild-hybrid ett elektriskt fordon? I så fall så skulle de lika gärna kunna säga 100% och ändå skulle det inte betyda något på riktigt.
Ett sånt scenario kan man nog utesluta är ett mål, med tanke på att Volvo då skulle gå i konkurs. Hon menar elbilar, då hon syftar på Volvos mål att sälja 50% elbilar 2025. Det finns inget motsättning till det andra löftet att alla nya modeller ska vara elektrifierade från 2019 (vilket även innefattar hybrider). Det gäller att hålla isär begreppen. :)
Det jag menar är att ett procenttal som t.ex. 50% inte betyder något om du inte också sätter upp ett mål för totalen också. Det blir bara meningslöst prat enligt mig.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Inga nya Volvomodeller på ett tag. Fokus på elektrifieri

Inlägg av Geni87 »

Svenssons skrev:
Geni87 skrev:
Svenssons skrev:
Geni87 skrev:
Volvos inköpschef tror att de når målet om att sälja 50% elbilar 2025. Ingen skräll att hon påpekar att hon tror på företagets mål iofs, men det är åtminstone inte belagt med massa "om" och "men".

https://www.metal-supply.se/article/vie ... lbilsmalet
Procent-mål är alltid lätta att uppnå om man inte angivit något absolut tal. Om Volvo producerar 100k elbilar 2025 och 100k avgasbilar så är det ju 50% men antar att det är inte det som hon tänker sig. En annan sak är vad hon menar med "elektriska" fordon. Är en mild-hybrid ett elektriskt fordon? I så fall så skulle de lika gärna kunna säga 100% och ändå skulle det inte betyda något på riktigt.
Ett sånt scenario kan man nog utesluta är ett mål, med tanke på att Volvo då skulle gå i konkurs. Hon menar elbilar, då hon syftar på Volvos mål att sälja 50% elbilar 2025. Det finns inget motsättning till det andra löftet att alla nya modeller ska vara elektrifierade från 2019 (vilket även innefattar hybrider). Det gäller att hålla isär begreppen. :)
Det jag menar är att ett procenttal som t.ex. 50% inte betyder något om du inte också sätter upp ett mål för totalen också. Det blir bara meningslöst prat enligt mig.
Jo jag förstår vad du menar, men man kan ju kika på nuvarande försäljning och årliga försäljningsökning för att få en hint om vilka antal det handlar om. :) Ett annat mål Volvo har satt är ju 800 000 sålda bilar 2020, och det ser man ju ut att kunna nå. Så runt en halv miljon elbilar 2025 bör det rimligtvis kunna handla om.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar